Pro Evolution Soccer 2019 teszt

  • Írta: Shifty
  • 2018. október 8.
Link másolása
Értékelés 7.5
Idén újabb fontos licencet bukott a Konami az Electronic Artscal szemben, a kiadó mégsem tett meg mindent, hogy magához édesgesse a focirajongókat. Fellelhető némi evolució, de a radikális változások ezúttal teljesen elmaradtak.

A FIFA-sorozat és a Pro Evolution Soccer-széria párharca évek óta Dávid és Góliát küzdelmére hasonlít, és teljesen szubjektív preferencia kérdése, hogy ki melyiket hozza ki győztesnek. A FIFA inkább az árkádosabb játékmenettel operál, míg a Pro Evolution Soccert szokás igazi szimulátornak elkönyvelni, de a lényeges különbség nem is a játékmenetben, hanem sokkal inkább a körítésben fedezhető fel. És ebben bizony az EA Sports játéka hosszú évek óta előrébb jár. Nem csak a különböző bajnokságok licenceire gondolok, hanem a változatos játékmódokra, azok tartalmára, illetve arra a közösségre, amit az Electronic Arts hosszú évek alatt épített fel. Igen, ebben benne van a kiadó pénzügyi erőfölénye, de azt is el kell ismerni, hogy mind online, mind offline kihívásban tartalmasabb, változatosabb, letisztultabb és élvezhetőbb élményt kapnak a játékosok.

A Konami ennek ellenére úgy döntött, ők a játékmenet szimulátorosabbá, élethűbbé tételében látják a jövőt, amit igyekeznek a FIFA-tól átemelt játékmódokkal megtámogatni. A tavalyi epizóddal alapvetően ismert hibái ellenére elégedettek voltunk, idén viszont úgy tűnik, mintha elmaradt volna az igazi revolució. A Konami ugyanazokat a problémákat görgeti most is maga előtt, miközben bejöttek újak is, és lényegében a Pro Evolution Soccer idei kiadásán tényleg azt lehet érezni, hogy előrelépés helyett inkább egy helyben toporgást kaptunk. Persze javult pár dolog, például a látvány a 4K és a HDR támogatásával egészen pazar lett, míg a játékosok és a labda fizikájának újabb fejlődése még magasabb szintre emelte a realizmust. Viszont lényegében ennyi, minden más, mintha maradt volna a régiben, kezdve a licencek hiányával, a borzasztó menüvel és a játékmódok régóta ismert, mégis megoldatlan problémáival.

Ott van a Master League, ami lényegében a menedzsermód, és eléggé összetett tartalom ahhoz, hogy önmagában is elvigyen a hátán egy játékot. Igen, ezért találták ki a Football Manager-sorozatot, ahol kiélhetik magukat az arra hajlamosak, és csapatokat menedzselhetnek, játékosokkal kereskedhetnek és klubokat vezethetnek győzelemre. A PES-ben egyszerűen túlságosan lecsupaszított formában kapjuk meg ezeket a lehetőségeket, ráadásul inkább arról szól az egész, hogy az elég sokat butuló mesterséges intelligencia ellen kell mérkőzéseket nyernünk, miközben még mindig képtelen a játékmód követni a játékosok valódi piaci értékét, ami azért elég sokat elvesz a menedzserkedős élményből.

A Become a Legend játékmódban csinálhatunk egy saját játékost, esetleg választhatunk egy számunkra szimpatikusat, akivel aztán megmásszuk a szamárlétrát. Fejlődésünk során tapasztalati pontokat kapunk, amelyeket később különböző képességek között oszthatunk szét, ezzel is növelve annak esélyét, hogy az előre kiválasztott pozíciónkban előbb érjük el végső célunkat, illetve növeljük piaci értékünket. Ami viszont kifejezetten izgalmas a játékmódban, az a perspektíva megváltoztatása, azaz a fociélmény közelebb hozása. Választott karakterünket ugyanis külső nézetből követjük a mérkőzések során (nincs lehetőség ezen változtatni), ami azért izgalmas, mert sokkal jobban átjönnek a felállások és kitalált taktikák, így rengeteget lehet egyébként tanulni és fejlődni is könnyebb volt, legalábbis ami a sport stratégiai oldalát illeti.

A játék online szekciójában három játékmódot kapnak a rajongók. Fontos megjegyezni, hogy körültekintően kell kiválasztanunk a régiót, ugyanis az online kihívások régiózárasak, vagyis a matchmaking csak az adott régión belül működik, így ha van egy Egyesült Államokban élő barátunk, mi viszont itt élünk Európában, akkor előtte meg kell beszélnetek, melyik régióra teszitek le a voksotokat, ráadásul később ezen változtatni már nem lehet.

Az egyik mód az Online Divisionsben mérkőzéseket (összesen tízet) kell vívnunk másokkal, hogy aztán előreléphessünk. A probléma az, hogy nagyon nehéz megfelelő ellenfelet találni, így ha túl erős csapattal állunk szembe, garantált a vereség, a matchmaking pedig abszolút nem partner abban, hogy tudásban megfelelő ellenfelet kapjunk. A myClub lényegében a FIFA-sorozat Ultimate Teamjének helyi megfelelője, ahol saját csapatot rakhatunk össze. A győzelmekért úgynevezett myClub Coinokat és GP-ket kapunk, amiből aztán új játékosokat vehetünk, menedzsereket vehetünk fel, vagy a meglévőket "fejleszthetjük", esetleg megújíthatjuk a lejáró szerződéseket. Igazából működik a koncepció, de a konkurens megoldása sokkal áramvonalasabb és tartalmasabb. Végül pedig ott a 3v3, ami igazából rendre ott bukott meg, hogy nehéz összehozni az embereket, ráadásul ez tényleg csak haverokkal szórakoztató.

De ha ezeken a hibákon túl is tesszük magunkat, még mindig ott a licencek hiánya. Idén már az UEFA-jogok is az Electronic Artsnál landoltak, ami azt jelenti, hogy a Konami lényegében csak exkluzív szerződéseken keresztül tud stadionokat, csapatokat és játékosokat a valóságnak megfelelően ábrázolni. Ez viszont szül olyan furcsaságokat, mint például a borítón is látható, Barcelonában játszó Philippe Coutinho klubcsapatbeli és válogatottbeli fizimiskájának totális eltérése. Igen, ha a Barcelonában játsszatjuk Coutinhót, akkor mind a külső, mind a játékosra jellemző mozgások visszaköszönnek, de a válogatottban ezekről a jogi viták miatt már le kell mondanunk. Focijátékkal pedig részben azért is szeretünk játszani, mert végre mi irányíthatjuk kedvenceinket, legyen szó csapatról vagy játékosról. A PES viszont megfosztja a rajongókat ettől az élménytől, és sajnos nagyon sokat is ront az összképen, hogy fiktív nevű játékosokat kell, fiktív csapatokban és fiktív stadionokban játszatnunk.

Viszont ha sokkal fontosabb, hogy realisztikus szimuláció keretein belül, komoly küzdelmek árán, taktikusan játszva, a játékosaink állapotára is odafigyelve vigyük győzelemre csapatunkat, akkor nem vitás, hogy a Konami játékát fogod választani. A döntésben valószínűleg segítségedre lesz a látványvilág új szintre emelése is, idén ugyanis úgy kaptunk stabil 60fpst, 4K- és HDR-támogatást, hogy a megfelelő kijelzővel tényleg elképesztően pazar látvány és stadionhangulat tárul elénk. Ha máshol nem is, ezen a fronton tényleg nagyot lépett előre a sorozat, de az a helyzet, hogy ez eléggé kevés. A játékmódok régóta ismert hibái még mindig jelen vannak, a matchmaking és a netkód sokszor borzalmas, a tartalom pedig csak lohol a FIFA-ból ismert módok kínálata után.

A Pro Evolution Soccer 2019 PC-re, PlayStation 4-re és Xbox One-ra jelent meg. Mi PlayStation 4 Prón teszteltük.

13.
13.
Ultimate_
Kipróbáltam ezt a játékot, mert annyira istenítik legtöbb helyen, hogy mennyivel jobb, mint a fifa. Grafikailag tényleg sokkal szebb az biztos. Talán a játékmenet jobb valamivel, de azért vannak borzasztó dolgok. Előnyszabály egyszerűen nincs a játékban, szögletnél lefújja a félidőt vagy a meccset is a bíró, tudjuk hogy ilyen a valóságban nincs. Állandóan 1 perc a hosszabítás, egy pillanat az egész, ez is idegesítő. A meccs hangulata atmoszférája hatalmas nulla, semmi szurkolás nincsen. A kommentátor 3 másodperccel a helyzet után emeli a hangját, ez röhejes :D hirtelen ezek jutottak eszembe, összeségében messze nem olyan jó játék ez, mint mondják. Ja még az is feltűnt hogy legnagyobb nehézségen is sokszor csak néznek az ellenfél védői egy középrepasszolt labdánál, nem csinálnak semmit.
9.
9.
Beniciodeltoro
Az nem korrekt hogy ugyan annyiért árulják mint a Fifát, holott a Fifa egy konténer licenszt megvásárolt, eredeti stadionokat szinte a legnagyobb ligákból, menedzsereket látni a pálya szélén, mezek, csapatok mind originál a Fifában.
Mire fel nem 5 rugóért árulják akkor a PES-t ?
Mit tettek hozzá ?
Szebb a grafika oké, valamivel jobb a játékmenet a 18-hoz képest, de ne hogy már patchelni kelljen egy 20 rugós játékot bmg.
8.
8.
patka21991
#6: Régi szép idők. Én ps1-gyen az ISS Pro Evolution 2-val kezdtem. Imádtuk.
És most már csak a PES 2013-mal tolom...
7.
7.
Yanez
#6: Én még Sega óta voltam PES-es, de 2014-től Fifára váltottam és nem bántam meg. Sokkal pörgősebb a játékmenete és ezerszer jobb az online rendszere. Én még mindig a videojátékot keresem egy videojátékban, s erre a fifa tökéletes. Lehet a PES realisztikusabb, de ennek a sajátos kivitelezése számomra a játékélmény rovására ment.
6.
6.
ssemtexx
Patch ide vagy oda, magyarázd el egy apukának aki a 13-15 éves fiának akar venni egy fotbal játékot, nyilván a Fifát fogja megvenni, nagyobb név, nagyobb márka, ismertebb. 100 emberből 20 fog max. patch-olni, többi le se... ezért inkább Fifa. Éveken keresztül voltam PES rajongó, sőt még annó PS1-en kezdtem a Winning Eleven-el viszont már vagy 6 éve Fifás vagyok, és nem azért mert a PES nem tetszik, ebbe most bele lehetne merülni miért is viszont ha átjönnek a haverok nyilván nemfogok egy PES-t bekapcsolni ugyebár hanem bum 4 controller és mehet a csata.. ráadásul most Fifában ott van a Best Of 3 rendzser és az oda visszavágó üzemmódok, sokkal érdekesebb. Grafikához még annyit persze hogy igen, PES-ben szebbek az arcok, mimika, arcmozgás, kapus sokkal reálisabban véd és mozog viszont amint meglátom a reklám táblákon a KONAMI reklámot és már rosszul is vagyok.
5.
5.
Dízel
Mindig fifás voltam/vagyok, de idén a pes grafikában sokkal jobb. Nem tudom felfogni a fifába miért nem tudják megcsinálni normálisan a füvet! Rendes kameraszögből egyszerűen ocsmány az elmosódott pacák meg a néha fel felbukkanó fűcsomók. Közelről egy fokkal jobb a helyzet, mert akkor kirajzolódik a 3d-s fű, de messziről hányinger. A másik a telebaszott filterek... hát ezt sem értem miért kellett, barna filterek vannak jó néhany esetben a játék közben, ami gondolom arra hivatott, hogy fokozza a hangulatot (naplemente) de könyörgöm minden barna.. a fű az emberek minden.. Pesben ilyen nincs! A focus rendszer sem tetszik pláne azért, mert egyszerűen a fifa nem szép, nem fejlődött semmit grafikában. Sajnálom a pes-t mert több pénzzel és időráforditással leverhetné a fifat, mert grafikában és lehet játékmenetben is leveri.
4.
4.
Norbiii
Ha jobb lett a 2019, mint a 2018, akkor hogy kaphatott kevesebb pontszámot? És ez nem kritika, mert én is pont ezen gondolkodtam, hogy vajon az új rész ér e többet?
Amikor elkezdtem játszani vele, nem tudtam eldönteni, hogy valóban jobb lett e az új rész:!

Véleményem szerint nem csak apró változtatások történtek. és pontosan ezért NEKEM SOK MECCS KELLETT MIRE MEGBARÁTKOZTAM A PES 2019-el! Irányítás valamivel másabb lett .A PES 2018-ban volt egy olyan érzésem, hogy nem hagyja a játék, hogy kibontakozzak és pörgősen játsszak, (pedig brutál realisztikus volt) nos a 2019-ben ez eltűnt, gördülékeny lett a játékmenet, azonban most mást érzek, ami picit akadályozna, a fifában a játékosok mozgása "szabadabb" és könnyebb, viszont nem annyira realisztikus.

PES ONLINE:

Örültem volna, ha a kedves cikkíró részletesebben kitér az online bajnokságra, ugyanis nem minden ok . Pl a 10 meccses online bajnokság ISZONYAT IGAZSÁGTALAN! 5-6. osztály, olyan mint a fifában mondjuk a 2.3. Pl ha egy jó csapattal vagy, és ott a győzelem 300 pontot ér, semmit nem érsz ha mind a 10 mecset megnyered, ha már az 5. osztályban 3500 pontot kell elérni a fejhutáshoz. Durva! PES 2018-ban nem egyszer kellett kínai csapattal lennem, már az 5.osztályban. Rettentően rontja a játékélményt.

Szóval jó lett ez a PES 2019, de a menü és amit a cikkíró leírt, azok nagy problémák, nem értem, hogy a Konami miért nem foglalkozik ezekkel, a Fifa menüjében sokkal élvezetesebb böngészni, sokkal modernebb. Amúgy a nagy különbség a Fifa és a Pes között a játékmenet, és a menü. Előbbiben a Pes a győztes, utóbbiban a Fifa.

Egy tesztet lehet írok én is a PES 2019-ről, sok minden van a fejemben a játékról.
3.
3.
Hunszi
A Konami végleg elengedte ezt a versenyt...
2.
2.
Ginos
Ez a teszt elég félre ment.
Ami igaz belőle az a hulladék online rész a matchmakinggel együtt és a licensz hiány. Utóbbi orvosolható patchcsel még PS4-n (!!!!) is . Pár perces művelet az egész .
Jah és a 18-hoz képest rengeteget fejlődött a játékmenet ami egyre közelebb az élő focihoz .
1.
1.
pucu9011
A fiktív csapat nevek és mezek orvosolhatók patch-hel. Játékmeneten szépen finomítottak. Szerintem aki nem igazán nyomja online annak tökéletes a PES, mert online részben a Fifa tuti jobb. Egyébként kipróbáltam mind két demót, nekem a PES jobban bejön.
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...