Fallout 76 bétateszt

  • Írta: Shifty
  • 2018. november 5.
Link másolása
A Vault 76 túlélői között a legjobb mérnökök, orvosok, tudósok találhatóak meg. Egyetlen céllal gyűltek össze az óvóhelyen, mégpedig azért, hogy a Reclamation Dayen a felszínre jöjjenek, és újraépítsék Amerikát.

Huszonöt évvel a nukleáris háború után járunk, időben jóval előbb, mint a Fallout korábbi epizódjai játszódtak. Ezúttal a Vault 76 túlélőivel ismerkedhetünk meg, akiket módszeres válogatás után tereltek az óvóhelyre. A kormány a legjobb tudósokat, mérnököket, orvosokat és egyéb szakembereket gyűjtötte egy helyre, méghozzá annak reményében, hogy eljön majd az idő, amikor az atomháború romjain újjá lehet építeni az Egyesült Államokat. Mi a nagy napon, a Reclamation Dayen csatlakozunk a kalandhoz. A nagy ünneplés ugyanis nem másról szól, mint az óvóhely elhagyásáról, egy új kezdetről, amit már a felszínen kell beteljesítenünk, egyedül vagy társainkkal. A helyszín Nyugat-Virginia egykoron gyönyörű vidékeiről ismert Appalachia régiója lesz. Mostanra viszont csak romok, hullák, eltorzult túlélők, élőlények és radioaktív fertőzés otthona a terület, úgyhogy itt az idő, hogy túlélőként megkezdjük az újjáépítést.

A Fallout 76 legnagyobb kockázatvállalása pedig pont az, hogy közösségi élménnyé igyekszik evolválni az Egyesült Államok újraépítését, illetve a Fallout univerzumában zajló eseményeket. A Fallout 76 ennek megfelelően szakít a sorozat eddigi hagyományaival, így a Destiny vagy éppen a The Division mintáját követi, miközben a vegytiszta szerepjátékos élményt is átalakítja, és helyette a túlélésé lesz a főszerep, ezzel mindazt háttérbe szorítva, ami az előző epizódok erénye volt. Például a történet során nem fogunk túlélőkkel, igazi NPC-kkel találkozni, helyette csak robotokba botlunk, akikkel többnyire kereskedni tudunk majd. A játékbeli történet így úgynevezett holotape-ek, illetve jegyzetek formájában lesz megismerhető. Ehhez kapcsolódóan a főbb küldetések is többnyire úgy vannak egymásra fűzve, hogy keressük meg A-t, akinek aztán csak a holttestét találjuk, majd hallgassuk meg a rádiós üzenetét, amiből a további részletek úgyis kiderülnek.

Pillanatok alatt elillan a sztori megismerésének motivációja, amit az is tetéz, hogy hiába játszható egyedül a Fallout 76, a magány nem kifizetődő a kaland során. Nemcsak azért, mert végtelenül unalmas egyedül lootolni, úgy, hogy közben a térképet járva akár órákon át sem botlunk másokba, hanem azért is, mert a játék világa bőven rejt annyi veszélyt, hogy nem érdemes egymagunk megküzdeni az elemekkel. Ezek után nem is lepődtem meg, hogy a játékmenet első számú pillére ezúttal a túlélés lett. Figyelnünk kell arra, hogy mindig étkezzünk és lehetőleg tiszta vizet igyunk, miközben érdemes elkerülni a fertőzéseket és a különböző betegségeket is. Többek között azért is, mert mindegyik hatással van életerőnkre, az AP-nkre, a támadások elleni ellenállásunkra vagy éppen könnyebben kapunk újabb fertőzést, mondjuk radioaktívat. Ahhoz, hogy ezt az állapotot fent tudjuk tartani, rengeteget kell majd lootolnunk, vadásznunk és gyűjtögetnünk, hogy aztán a megszerzett, eladott vagy elemeire bontott tárgyakból ételt, italt kotyvasszunk, fegyvereket, páncélokat és kiegészítőket gyártsunk, esetleg lőport vagy gyógyszereket készítsünk.

És itt jön be a képbe a Fallout 4-ből már megismert C.A.M.P.-rendszer, ami mindeközben arra ösztönzi a játékost, hogy bátran építsen magának, lehetőleg alaposan felfegyverzett óvóhelyeket, ahol nemcsak megpihenni tud majd, de felesleges kacatjait is tárolhatja. Közben pedig tudunk majd olyan munkapadokat is telepíteni, ahol a fent felsorolt tevékenységeket végezhetjük. És miután rengeteg tárgyat felszedhetünk, pillanatok alatt túlsúlyossá válunk, vagyis elég sűrűn kell majd megszabadulnunk a felesleges kacatoktól. Óriási szerencse, hogy nem kell mindig táborokat létrehoznunk, azok ugyanis mobilisek, így a megfelelő tervrajz meglétével bármikor magunkkal vihetjük "otthonunkat" is.

Megváltozott a fejlődésrendszer is. Szerencsére nincs szó drasztikus változásról, sőt, talán ez a játék egyetlen olyan pontja, amiben pozitívan csalódtam a próbakör ideje alatt. A S.P.E.C.I.A.L.-rendszer magja változatlan maradt, most is a főbb tulajdonságokra költhetjük tapasztalati pontjainkat, de közben van egy másik rétege is karakterünk fejlesztési lehetőségeinek. Ezeket biztosítják a Perk-kártyák, amelyekkel a főbb tulajdonságainkat turbózhatjuk fel speciális buffokkal. Minden kategóriához nyithatunk kártyákat, ráadásul ezeket kombinálhatjuk is. És ez az a pont, ahol karakterünk személyre szabása meglepően magas szabadságfokkal, ráadásul jól működik. A legjobb, hogy bármikor újratervezhetjük a kártyák kombinációját, így ahogy haladunk előre a kalandban, úgy gondolhatjuk újra, milyen tulajdonságokra szeretnénk ráerősíteni.

Azzal, hogy a játék fókusza a multiplayer irányába tolódott el, a V.A.T.S. jelentősége és működése is alaposan megváltozott. Most már nincs lehetőségünk megállítani a játékot és precízen célozni, ugyanis minden valós időben zajlik. Ez önmagában nem probléma, de gyakorlatilag teljesen feleslegessé vált a rendszer lényege, már csak azért is, mert bármelyik testrészt is sikerül "bemérnünk", onnantól kezdve garantált a pontos találat. Igen, még akkor is, ha éppen teljesen másfelé nézünk.

A Fallout 76 hibái azonban itt nem érnek véget. A játékmenet alapjai közötti egyensúly megbontásával kapcsolatos ellenérzések igazából egyéni preferenciából adódnak, de közben a játék más rendszerei is kiforratlanok. A játékkal töltött órák alatt úgy éreztem magamat, mintha a Fallout 4 egyik rajongói modjával játszanék. A küldetések végtelenül sekélyesek és unalmasak, így hiába van mit tenni, hiába vannak eventek vagy mellékküldetések, azok egy kaptafára lettek felhúzva, közben pedig a fősodor kihívásai is rosszul vannak tálalva. A játék világa teljesen üres, a már említett NPC-k hiánya mellett a játékosok is hiányoztak.

Ami viszont teljesen hazavágja az élményt, az a Fallout 76 technikai problémái. A megjelenés a nyakunkon, mégis hemzseg a hibáktól a játék, miközben rendszeresek az akadások, a framerate-esések. Sokszor harc közben konkrétan hosszú másodpercekre beakad a játék, nem tudod, mi történik körülötted. És mindezt a Fallout 4-nél is talán csúnyább látványvilág mellett kapjuk. Közben pedig az egész online koncepció nem működik. Nem érzed azt, hogy egy hatalmas világ részese vagy, ahol a játékosok által is veszélyek leselkednek rád. De ez nem is csoda, hiszen a Fallout 4-nél négyszer nagyobb térképen állítólag egyszerre csak 24 csatlakozott játékos lehet.

Pedig vannak jó pillanatai a játéknak, ahogy haladunk előre, úgy fedezzük fel magunknak a Nyugat-Virginia egyébként egykori festői vidékeit, és néha a történet is ad izgalmas életjeleket. De hiába csábító a Fallout fantasztikus posztapokaliptikus világa és hangulata, ha közben mindez elvész a rengeteg bosszúság és igénytelen kivitelezés között. A Bethesda óriási kockázatot vállal, még akkor is, ha alapvetően hosszútávon számolnak a játékkal. A Fallout 76 jövője azonban nagyon ködös, ha sikerül finomhangolni a problémákat és teljesen kigyomlálni a technikai bakikat, még jól is elsülhet, de ebben a formájában jelenleg nagyon kevés esélyt látok erre.

A Fallout 76 november 14-én jelenik meg PC-re, PlayStation 4-re és Xbox One-ra. A bétát utóbbi konzolon próbáltuk ki.

Kapcsolódó cikkek

37.
37.
Max3000
#28: Nekem az oblivion egyébként mérföldekkel jobb volt a skyrimnél.Volt élet benne,volt történet,a skyrim meg simán csak egy lószimulátor volt.
36.
36.
Max3000
#28: Ja,te írtad a 10-est is.Akkor gázabb a dolog.

Örülök,hogy a Rockstar nem úgy gondolkodik,hogy "csináljunk rosszat,legyen sikeres és utána talán jót is adunk ki"

Így már érted?
35.
35.
Max3000
#28: Nem tudom,hogy sikerült azt leszűrni,hogy én Rockstar játékokhoz hasonlítom a Bethesda játékait,de szerintem ha újra elolvasod a kommentem és azt a kommentet is akiére reagáltam,talán lejön a mondanivaló.
34.
34.
Heldengeist
#33: Aztán tartják a markukat azért is.
33.
33.
almaspite
#32: Várjál, de elvárják a móderektől, hogy kijavítsák a játékukat és felpumpálják szebb grafikával.
32.
32.
Heldengeist
#31: Kit ne zavarna? Egy elavult motor, amit alig bírnak elfogadható mértékben stabillá tenni és részben emiatt is hemzseg a bugoktól.
28.
28.
Hab
#27: Skyrim szerintem jobb mint az Oblivion. Majd a Starfield-nél kiderül, hogy mire gondolnak next-gen alatt. Én bízom benne, hogy grafika is rendben lesz. Felesleges Rockstar játékokhoz hasonlítani, mivel teljesen más a kettő.
27.
27.
Max3000
#10: Csakhogy az oblivion óta egyre lejjebb süllyednek.....Az meg egyenlő a viccel,hogy a szar legyen sikeres,hogy majd abból lesz a jó.Nem tudom milyen felfogás ez,de nem is akarom megérteni.Örülök mindenesetre,hogy pl a Rockstar nem így "gondolkodik".
26.
26.
Max3000
Ez valóban pocsék látványilag.Ha az Elder Scrolls 6-ot is majd ezzel a motorral erőltetik hasonló nekifutással,akkor inkább már most bele se kezdjenek.
25.
25.
Shifty
#21: Teljesen rendben van, hogy neked bejött. Örülök is neki, mert egyébként én is látok benne potenciált. Ahogy írtam is, de XO-n bortányosan rossz volt a performancia, a látvány és rengeteg a bug. PC-n lehet, ezek kevésbé jöttek ki. A játékmenetet meg folyamatosan lehet finomhangolni, abban szerintem könnyebb most javulniuk a premier után.
24.
24.
Hab
#22: Nagyon szubjektív, hogy kinek mi az unalmas. Egyébként meg miért fáj ha valakinek tetszik?
23.
23.
PiszkosFred
#22: Tudod, izlesek es hugyholyagok.
22.
22.
Ooorky
#20: Minden dög unalmas grind játék tetszik neki az eddigi kommentjei alapján, nincs ezen semmi meglepő.
21.
21.
PiszkosFred
#20: Igen, tisztaban vagyok az allaspontoddal, elolvastam a cikkedet. Tisztelettudo vendegkent elfogadom a leirtakat, noha nagy reszet en nem igy latom, de mivel ahany ember, annyi latasmod es emiatt annyi kritika, igy en szem.szerint nem is ertek egyet a nagy reszevel.
20.
20.
Shifty
#17: Xbox One-on lett tesztelve. Egyébként meg pont, hogy a grafika a legkisebb problémája ennek a játéknak...
18.
18.
delphijos
#17: Biztos igazad van, de én pl. a 4K-s videó alapján alkottam véleményt, és ahogy
Heldengeist is írta, HL2 feelingem volt. Én se vagyok grafika mániás, de ez, 2018 végén tényleg elég kiábrándító. Főleg hogy még töltöget is a játék elég rendesen (pl. Whitespring ki-be ) Az épület belseje aztán meg tényleg ocsmány.
17.
17.
PiszkosFred
#16: Az igazsaghoz hozzatartozik, hogy bar a cikkben szereplok kepek tenyleg botranyosan sz*rok (nem tudom miert, de nem is igazan erdekel), de maga a jatek ennel azert sokkal szebb. Nyilvan nem 2018-as tech demo, es csodat sem kell varni az ezereves es kelloen elavult creation enginetol, de a fenti moslek kepek nagyon felrevezetoek.

Harom beta alatt/utan en pl szebb kepeket lottem, pedig elegge kokorszaki a konfigom a mai csucskategoriakhoz kepest.
16.
16.
Batman
Ugyan valóban nem minden a grafika, de ennek a kinézete azért már botrányosan szar! 2010-13-mas szint. Soha nem szerettem a Falloutokat és úgy tűnik nem ezután a rész után fog ez változni.
15.
15.
Kelan
Nem volt még alkalmam tesztelni, de minden negatív kritika ellenére is várom már. A Fallout kialakított világa mindig magával ragad. Remélem lehet ghoullal játszani! :)
14.
14.
delphijos
#10: "Ha sikeres talán több pénzt áldoznak a felújított motorra."

Hát, ha sikeres, szerintem arra a következtetésre fognak jutni hogy "jó ez a népnek". És nem arra hogy "most már tényleg kéne egy új engine".
13.
13.
delphijos
#8: Basszus, nekem is a HL2 ugrott be a grafikáról. :)
12.
12.
gorbesz
11.
11.
Heheh... nem is tudtam, hogy ezt kihozták PS2-re. Nagyon szép eredmény a régi konzoltól .... oh wait.

Hát minden esetre tutira ezzel is rommá keresik majd magukat. Mint ahogy az Ubi meg az EA a DLC-kkel és mikrotranzakciókkal. Mi mondjuk itt, hogy rossz, az emberiség összes többi tagja meg tuti megveszi, mint a villám.
8.
8.
Heldengeist
#4: Én ezt nem mondanám. Ahogy így elnézem ezeket a képeket, nekem kb. a Half-Life 2 ugrik be, az meg egy évvel még az előző generációt is megelőzte.
7.
7.
Drazhar
#6: Megtisztelsz!
De azért egyelőre maradnék még :D
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...