A lengyel Bloober Team az utóbbi években ontja magából a sétálószimulátorba oltott horrorjátékokat. Jelenleg az ígéretes, párhuzamos univerzumokkal operáló The Mediumon dolgoznak, de nekik köszönhetjük mindkét Layers of Fear-játékot, valamint a Blair Witchet is. Bár a csapat címei játékmechanikai szempontból sosem voltak éppen tökéletesek, azt nem lehet elvitatni tőlük, hogy kiváló atmoszférát tudnak teremteni, legyen szó akár szellem járta erdőről, vagy egy titokzatos körülmények között elhunyt festő otthonáról. A 2017-ben megjelent Observer tökéletesen illik a csapat profiljába: egy kiváló hangulattal megáldott cyberpunk horrorjáték, érdekes karakterekkel, történettel, azonban felemás játékmenetbeli megoldásokkal.
Ez a cím kapott most, így az új konzolgeneráció hajnalán egy megszépített, úgynevezett System Redux-változatot. Jogos a kérdés, hogy mi szükség volt egy alig hároméves játék ismételt kiadására, a válasz pedig természetesen ezúttal is a pénz. Az új kiadás ugyanis kizárólag Xbox Series-konzolokra, PS5-re és PC-re érhető el, és a mostani trendekkel ellentétben megint ki kell csengetnünk érte 30 eurót, ha élvezni akarjuk az új verzió szépségeit. Hiába vettük meg az utóbbi hónapokban már 1500 forintért árult eredeti Observert valamilyen platformra, most bizony megint a pénztárcánkért kell nyúlni, ha szeretnénk élvezni a System Redux frissítéseit.
Mielőtt belemennénk, hogy milyen újításokkal készültek a fejlesztők, először beszéljünk arról, hogy milyen játék is ez az Observer. A történet a cyberpunk Krakkóban játszódik, ahol Daniel Lazarski nyomozó (Rutger Hauer) bőrébe bújva kell egy sorozatgyilkos nyomába erednünk. Főhősünk különleges augmentációjának hála képes a haldokló vagy akár a halott emberek elméjébe „bemászva” kihallgatni az áldozatokat. Az egész játék egyetlen bérház-komplexumban játszódik, ahol a fősztori mellett mellékküldetéseket is teljesíthetünk.
Ahogy már írtam, a Bloomer Team elég erős atmoszférateremtésben, az Observer pedig ilyen szempontból az egyik legjobb munkájuk. A történet helyszínéül szolgáló házat a játék elején lezárják, így elég hamar a játékosra tör a klausztrofóbia érzése. A szűk, gyéren megvilágított folyosókon alig-alig találkozunk majd személyesen emberekkel, a legtöbb lakóval csak az ajtóra szerelt rádió segítségével fogunk kommunikálni. Nagyrészt a felfedezésen és a helyszín bejárásán van a hangsúly, de igen élvezetes nyomozós részekkel, valamint közepesen nehéz puzzle-ökkel is találkozhatunk majd.
A játék már a lépcsőházakat járva is elég nyomasztó tud lenni, az áldozatok elméjében kotorászva azonban az alaphangulatra is rátesznek egy lapáttal a fejlesztők. Ezek az interaktív álomszerű szekvenciák kifejezetten elvontak, amikből ritkán tudunk kinyerni egyértelmű válaszokat, általában csak sejtetik, mi történhetett. Bár jumpscare-ből is kapunk majd párat, nem is kifejezetten ijesztőnek, inkább felkavarónak és kényelmetlennek nevezném ezeket a részeket. Egyes hangokat hallva legszívesebben kikapcsoltam volna a konzolt.
A játékban a klasszikus sétaszimulátorokkal ellentétben picit nagyobb szabadságot kapunk. A bérházat úgy ahogy szabadon bejárhatjuk, a mellékküldetéseket pedig nekünk tetsző sorrendben oldhatjuk meg. A fejlesztők hallgattak a játékosok visszajelzéseire, így a System Redux-kiadásban eszközöltek némi változtatást itt-ott. A borzasztóan kivitelezett lopakodós részek például az alapjáték legidegesítőbb pillanatai voltak, ezúttal azonban könnyebb túljutni rajtuk. A már említett álomszekvenciákat is megvágták picit, ugyanis az eredeti változatban néhol már túl sok volt az ember gyomrának, amit a képernyőn látott. Emellett három új mellékküldetést is becsempésztek a felhozatalba, melyektől nem fogjuk hanyatt vágni magunkat, de ez mindenképpen örömteli hír.
Már az eredeti Observer sem volt egy kifejezetten ronda játék, a fejlesztők azonban elég rendesen hozzányúltak a látványhoz a System Redux esetében. Megvariálták a fényeket, így egy sokkal letisztultabb összképet kapunk, anélkül, hogy az atmoszférán csorba esett volna. Kicseréltek a karaktermodelleket, javítottak a fényeken, és a textúrák, valamint a tereptárgyak nagy részét is feljavították. Kifejezetten látványos lett az új Observer, a technikai problémák azonban árnyalják az összképet.
Xbox Series X-en és PS5-ön egy 1080p-s, 60 fps-sel működő módban fut alapból a játék, ahol amúgy remekül teljesít, nem szaggat, igaz, ezt talán el is várhatjuk. Az opciókban azonban előkotorhatunk egy extra látványt ígérő beállítást is, ez azonban mást kínál konzoltól függően. Míg PS5-ön egy ray tracinggel megtámogatott 1080p-s felbontást kapunk, addig Xbox Series X-en 4K-s felbontást tudunk előcsalogatni ray tracing nélkül. Rejtély, hogy miért kapott külön-külön módot a két konzol, egy valami azonban mindkét esetben közös: elég komoly teljesítményproblémákat okoznak ezek, és egy-egy jelenetnél akár 30 fps alá is benéz a játék. Azért azt már bátran kijelenthetjük, hogy mindkét új konzol többet tud ennél, nagy eséllyel az optimalizációval lesznek problémák, ugyanis PC-n is elég felemás a teljesítmény.
Azt nem lehet mondani, hogy a fejlesztők nem fektettek energiát az Observer felújított kiadásába, de a végeredmény így is felemás. A játékmeneten sikerült faragni picit, és a grafika is látványosan szebb lett, de a hullámzó teljesítmény tönkreteszi konzolokon az élményt. Azt sem tartom korrekt megoldásnak a játékosokkal szemben, hogy a System Redux extráiért újra meg kell vennie a játékot mindenkinek. Láthattuk, hogy más fejlesztők, kiadók ingyen adták az ilyen és ehhez hasonló megoldásokat. Ha jól tudom, PC-n mindössze két hete volt a játékosoknak arra, hogy hónapokkal az új kiadás megjelenése előtt kedvezményesen beruházzanak a System Reduxra – gondolhatjátok hányan éltek a lehetőséggel. Tíz euróért jó üzlet lehet a felújított Observer, 30 euróért azonban kifejezetten rablás, next-gen látvány ide vagy oda.
Az Observer: System Redux PC-re, PlayStation 5-re és Xbox Series-konzolokra jelent meg. Mi Xbox Series X-en teszteltük.
Kapcsolódó cikk
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.