A kosárrajongók számára mindig izgalmas az ősz, hiszen a szeptember egyet jelent az NBA 2K legfrissebb megjelenésével. Végre befutott a 2023-as kiadás is, és habár a hasonló sportjátékok nem az eget rengető újdonságaikról ismertek, az idei felvonás mégis rengeteg változatos tartalommal és néhány apró, de nagyon fontosnak bizonyuló újítással frissítette fel a jól ismert receptet. Már az első szezonban is jól látszik, hogy az NBA 2K23 az elmúlt évek egyik legnagyszerűbb kosaras játéka lehet, csak kár, hogy az iszonyatosan kapzsi monetizáció és a visszatérő technikai malőrök idén is csúnyán belerondítanak az összképbe.
Mielőtt azonban mélyebben is beleásnánk magunkat az izgalmasabb részletekbe, muszáj ejtenem pár szót a játék külsőségeiről. Rövid leszek: az NBA 2K23 jelengenerációs változata továbbra is pazarul néz ki. Ez persze nem újdonság, hiszen az NBA 2K21 nagy generációs ugrása óta félelmetesen élethűen festenek a pályára lépő játékosok, a visszajátszásokat pedig kis túlzással akár a valódi közvetítésekkel is összetéveszthetnénk. Az évről évre történő grafikai csiszolások azonban olyannyira apró mértékűek, hogy komolyabb változásokat nagyítóval is nehéz lenne kiszúrni az idei kiadás és a korábbi két rész között.
Az animációk terén viszont már jóval kézzelfoghatóbb a fejlődés. A Visual Concepts csapata minden évben új mo-cap felvételek százaival toldja meg a széria terjedelmes tárházát. Ezek minőségét eddig sem érhette panasz, idén azonban egy egészen váratlan, de nagyon is pozitív változtatás teszi a játékosok mozgását minden eddiginél életszerűbbé. Stamina nerf és adrenaline boost – ezek az NBA 2K23 igazi varázsszavai. Amíg a tavalyi részben az aktív védekezés kapott némi szeretetet, idén az offenzívát rázta gatyába át a kaliforniai stúdió.
Mindezt úgy tették, hogy a játékosok erőnlétét sokszorosan legyengítették a rövid, de gyors sprintek és cselek során. Amíg korábban egy szusszal felszánthattuk a parkettet keresztbe-kasul, menet közben iszonyatos trükkökkel földbe döngölve a védőket, az új szezonban már két-három csel és egy rövidebb sprint után is azon kaphatjuk magunkat, hogy a játékosunk a levegőért kapkod. A játék érezhetően lelassult, ezzel azonban a Pro Stick eszement rángatása helyett ismét az okos helyezkedésre és a csapatjátékra helyeződött a hangsúly.
De amíg a stamina rohamos sebességgel ég fel a sprintelő játékosok talpa alatt, az erőnléti csík alatt kisasolhatunk három új jelzőt is. Ezek a rubrikák képviselik az úgynevezett adrenaline boostot, melyet egy labdabirtoklás alatt háromszor aktiválhatunk, beváltva őket egy kirobbanó sprintre vagy néhány komolyabb labdacselre. A legjobb játékosok az online mérkőzések alatt is rákényszerülnek arra, hogy ésszel osszák be ezt az új erőforrást, hiszen ha az teljesen kimerül, még a legegyszerűbb szabad kétpontosok is könnyen félrecsúszhatnak. Az új erőnléti rendszernek köszönhetően egyébként tovább éleződött az alacsonyabb és termetesebb játékosok közti eltérés is. Amíg Steph Curry továbbra is villámgyorsan szakítja fel a pályát, a Shaquille O’Neal-féle lomha óriások jóval könnyebben kifogynak a szuszból.
Egészen bámulatos, hogy egy ilyen fundamentális rendszer apró, de céltudatos átalakítása mennyire fel tudja forgatni a többéves status quót, ezek a játékmeneti újítások pedig tökéletes alapot adnak annak a bámulatos mennyiségű tartalomnak, ami végül a játékba került. A legtöbb rajongó számára idén is a MyCareer jelenti majd a legnagyobb vonzerőt, amely ismét a The City közös online terében kapott helyet. A tavalyi epizód városához képest talán valamivel apróbb lett a négy nagy kerületre felosztott tér, annak kialakítása azonban jóval barátságosabb: a legfontosabb helyszíneket mind megtaláljuk a város szívében fekvő aréna körül - ezt egyébként be is járhatjuk, az öltözőktől egészen a pályáig.
A sztori ismét hozza a kötelezőket, annál pedig semmivel sem többet, de az mégis jópofa fordulat, hogy egy teljesen fiatal kezdő helyett idén egy valamivel rutinosabb játékost alakíthatunk, aki egy új csapathoz igazolva (és új városba érkezve) kénytelen megbirkózni a pályán kívüli drámával. Ezzel ugyan gyakorlatilag teljesen kimaradnak a sulis vagy a G League-ben töltött évek, cserébe viszont jóval hamarabb belecsaphatunk a lecsóba. A MyCareer mára gyakorlatilag egy komplett RPG-vé nőtte ki magát, és habár tényleg elképesztő mennyiségű tennivaló vár ránk, néha kissé nevetségesnek éreztem, hogy órákat el lehet tölteni a városban úgy, hogy még csak kosárlabda közelébe sem szagolnánk.
Természetesen a lényeg továbbra is az, hogy a karakterünket apránként fejlesztve az utcán és az NBA ligájában is jól teljesítsünk, de az már egy cseppet sok, amikor komplett fejezetek épülnek arra, hogy a főhősünk hogyan promózza a helyi hot dogost, kávézót, egy feltörekvő ruhadizájnert vagy éppen a saját rapkarrierjét. Az efféle csapongás helyett a stúdió inkább rendbe szedhetné a város navigálását, mert a gördeszkán még mindig olyan gurulni, mintha egy zsírozott téglát rugdosnánk az aszfalton. A MyCareer egyébként ismét megkapta a WNBA-s oldalát, de továbbra is érezhető, hogy a női liga nem több egy jóhiszemű utógondolatnál, hiszen még a közös online térbe sem engedik be a női játékosokat.
Akinek azonban inkább a FIFA Ultimate Teamhez hasonló kártyanyitogatás fekszik jobban, az ismét a MyTeam menüje alatt találhatja meg a számítását. A Visual Concepts brigádja itt is eszközölt néhány igen fontos újítást: eltörölték a szerződések rendszerét, vagyis mostantól a megszerzett játékosainkat korlátlanul használhatjuk, és az online ligák jutalomosztását is egy átláthatóbb, barátságosabbnak tűnő szezonális rendszerre cserélték. A nagysikerű Clutch ráadásul már offline módban is játszhatóvá vált, szóval egyre több lehetőségük van azoknak is, akik a saját maguk tempójában szeretnék összeállítani álmaik csapatát, a Triple Threat háromfős meccseit pedig már online is űzhetjük.
Habár a játékosok zöme az idejük jelentős részét a MyCareer és a MyTeam meccseivel töltik majd, a játékmódok listája még koránt sem ért véget. A MyNBA franchise-módja idén egészen fergetegesre sikeredett! Kapásból négy különböző korszakban egyengethetjük a kedvenc csapataink sorsát. A 80-as éveket bemutató éra Larry Bird és Magic Johnson párharcát, a 90-es évek pedig Michael Jordan karrierjének fénykorát szimulálja. Ezt követi Kobe Bryant uralma a 2000-es években, a negyedik, Modern Days nevezetű opció pedig a jelenkor ligáját viszi a nappaliba. Mindegyik korszak a maga autentikus csapatfelállásaival, egyedi játékosmodellekkel és mezekkel, más kommentátorokkal, valamint egy opcionális, de nagyon jópofa tévéfilterrel repít minket az adott korba. Ez aztán a tökéletes fan service!
És ha mindez nem lenne elég, akkor jöjjön a hab a tortán: a Jordan Challenge. Az NBA 2K23 minden idők legnagyszerűbb kosarasa, Michael Jordan előtt tiszteleg, nem csak a játék deluxe-kiadásával, de egy komplett extra játékmóddal is. A veterán rajongók talán még emlékeznek az NBA 2K11-ben bemutatott Jordan Challenge-re - idén is egy hasonló játékmódot kapunk, vagyis 15 nagyszabású kihívás során játszhatjuk végig MJ legmeghatározóbb meccseit, az észak-karolinai sulis évektől egészen a karrierje tetőpontjáig. A meccsek közt ráadásul rövid interjúrészleteket is láthatunk Jordan egykori játékostársaival - az egész koncepció a WWE 2K22 Rey Mysterióra fókuszáló játékmódjához hasonlítható.
Sok jót tudok tehát mesélni az NBA 2K23-ről, de a szokásos hidegzuhanyt a cikk végére hagytam. Egyenesen kriminális az, amit a 2K elkövet az NBA-játékok monetizációjával. A korábbi részekből már jól ismert Virtual Currency (azaz VC) ismét mindennek a mozgatórugója. Ebből építhetjük fel a játékosunkat a MyCareerben és ebből vásárolhatunk kártyacsomagokat (loot boxokat) a MyTeamben is. Habár ebből a virtuális valutából minden meccs után csepegtet egy keveset a játék, az idei kiadásban elképesztően szűkmarkú a program.
Ki szeretnétek maxolni a játékosotokat a karriermódban? Vagy csak megtetszett az egyik ritkább Air Jordan a boltban? Meg szeretnétek vásárolni pár limitált ideig elérhető csomagot a MyTeamben? Legalább félig-meddig kompetitívek szeretnétek maradni az online pályán? Ha bármelyik kérdésre igennel válaszoltok, akkor készüljetek fel rá, hogy öt, vagy akár hat számjegyben szórhatjátok majd a forintot az alapjáraton is 70 euróért kínált játékra! A Take-Two és a 2K úgy kezeli az NBA 2K mikrotranzakciós fejőstehenét, mintha az egy free-to-play játéksorozat lenne. Persze ha csak lazán, offline szeretnétek dobálni párat, akkor plusz ráfizetés nélkül is több, mint remek a program, de aki jól szeretné magát érezni online is, az egy nagyon meredek, nagyon csúszós emelkedőn indulhat el felfelé, ha nincs kéznél a bankkártyája.
Az NBA 2K23 könnyedén nevezhető nem csupán az elmúlt évek legjobb kosaras címének, de en bloc a közelmúlt egyik legnagyszerűbb sportjátékának is. Igen, sajnos a mérhetetlen mikrotranzakciós kapzsiság idén is keserű szájízt hagy maga után és a The City MMORPG-s élményét is rögössé teszi az ott tapasztalható technikai kidolgozatlanság, de amint a pályára lépünk, mindezt hamar elfeledteti a játék színtiszta öröme. Elképesztő mennyiségű tartalom, temérdek játékmód, pazar játékmenet és olyan újítások, amik azt sugallják, hogy a fejlesztők igen is hallgattak a játékosokra. Csak így tovább!
Az NBA 2K23 PC-n, Xbox One-on, Xbox Series X/S-en, PlayStation 4-en, PlayStation 5-ön és Nintendo Switchen jelent meg. Mi az újgenerációs változatot teszteltük Xbox Series X-en.
De a szerződések eltörlése a legjobb dolog ami ezzel a játékkal történt. Semmi sem volt annyira demotiváló, mint azért meccselni, hogy a contract-ot szerezz némi XP-vel. Ez rohadt jó.
A Jordan Challenge hab a tortán, kár, hogy rewardnak kábé szart sem ad, de élmény végigjátszani, a 80-as évek TV filterért külön pacsi a 2K-nek, nagy ötlet. :) Ami nekem feltűnt még az a labda fizikája, még a jól eldobott labda sem 100%, hogy bemegy, nincs félpályás dobások csont nélküli eséssel, valódibb lett így. Várom már, hogy induljon a szezon, ahol megint lehet nyomni a napi meccseket real time-ban és statokkal. :)
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.