Habár 2024 kevesek számára volt könnyű, az elmúlt év legesősebb napjain is bátran fordulhattunk a kedvenc hobbinkhoz, a videójátékokhoz. Egész évben rendszeresen szállingóztak az olyan meghatározó, emlékezetes címek, amelyeket aztán okkal láthattunk viszont az év végi díjátadókon, de még decemberre is jutottak őrületes meglepetések. Az év végén arra kértünk benneteket, hogy tegyétek le a voksaitokat az év legnagyszerűbb címeire. A szavazás véget ért, lássuk, hogy melyik játékokat nevezték meg az év legjobbjainak a Gamekapocs olvasói!
Az év akciójátéka
Az akciójátékoknak szóló kategóriában minden évben erős mezőny áll össze, ez pedig tavaly sem volt másképp, győztes azonban csak egyetlen cím lehet. Ez pedig nem más, mint a Black Myth Wukong, amely a Nyugati utazás legendás történetét és a kínai mitológia egyéb jegyeit felhasználva állt össze egy párját ritkítóan látványos és izgalmas kalanddá. Minden elismerés a Game Science csapatának, hiszen Wukong tőletek a szavazatok 37,6%-át nyerte el.
A két további élvonalbeli befutót nem nehéz egymás mellé állítani: úgy tűnik, hogy ti is nagyon élveztétek tavaly a sci-fi köntösbe bújtatott brutális igazságszolgáltatást - jellemzően TPS nézetben, a haverokkal vállt vállnak vetve. A második helyezettünk a Helldivers II lett 22,1%-kal, mögötte pedig csupán egy hajszállal maradt le a 21,8%-nyi szavazatot elnyerő Warhammer 40,000: Space Marine II.
Az év lövöldéje
“Csak rá kell kattintani a fejére!” - mantrázhatnánk magunknak és az alulteljesítő csapattársainknak, amikor az ellenfél úgy megy át rajtunk, mint az úthenger. Na jó, ennél talán egy hajszálnyit összetettebb a dolog, még akkor is, ha az évről évre megjelenő újabb iterációkból építő Call of Duty: Black Ops 6-ról van szó. A legújabb rész a kampányát, a zombimódját és a multit tekintve is kiemelkedően jól sikerült, ezt pedig ti is észrevettétek, hiszen a szavazatok 46,2%-át lőttétek be a Treyarch játékához.
A küzdelem azonban roppant kiélezett volt, hiszen közeli másodikként, a szavazatok 42,9%-ával futott be a S.T.A.L.K.E.R 2: Heart of Chornobyl. Hiába a sok csúszás, a háború szörnyű viszontagságai miatt nehéz fejlesztés és a megannyi technikai probléma, a GSC Game World valami egészen nagyszerűt alkotott, mi is emeljük a kalapunkat. A kategória távoli harmadik befutója a Delta Force lett – a még csak kibontakozóban lévő rebootra a voksok 4,5%-a esett.
Az év szerepjátéka
Nem panaszkodhatnak az RPG-k szerelmesei, az elmúlt évben nagyszerű címekkel lehetett eltölteni több tucat (vagy több száz) órát. Komplex, maradandó karakterek, remekül megírt dialógusok, fantasztikus világok és eposzi történetek. Erről szól ez a zsáner, ezeket a jegyeket pedig mesteri szinten hozta a Final Fantasy VII Rebirth. Eddig szinte csak szuperlatívuszokban tudunk beszélni a trilógiává összeálló remake-ekről, a középső nagy fejezet pedig láthatóan bennetek is mély benyomást hagyott: a Rebirth a szavazatok 36,5%-át kapta tőletek.
De nem csak a Square Enix konyháján készültek elképesztő dolgok, nagyot gurított tavaly a Capcom is. A hatalmas meglepetéseket tartogató Dragon’s Dogma 2 egyszerre volt ismerős és lélegzetelállítóan újszerű, megérdemli a szavazatok 23,1%-át. Harmadikként pedig a Dragon Age: The Veilguard állt fel a dobogóra. A BioWare alkotása már jóval azelőtt megosztó címmé vált, hogy egyáltalán megjelent volna, és sajnos inkább a kultúrharcosok hőzöngése miatt volt beszédtéma tárgya, mintsem a tényleges érdemei miatt. Sokan azonban így is átláttatok a fátyolködön, megláttátok benne a nagyszerűséget, ezzel pedig a szavazatok 20,1%-át érdemelte ki a kategóriájában.
Az év platformere és ügyességi játéka
A játéktörténelem egyik legszakállasabb zsánere még ma is tud elképesztő újdonságokat mutatni, ráadásul tavaly véglegesen bebizonyosodott, hogy nem csak a Nintendo háza táján készülnek nagyszerű “ugrálós” címek. Az év legnagyszerűbb platformere egyértelműen az Astro Bot volt, amely a remek Astro’s Playroom után egy hatalmas, teljes értékű kalandban villantotta meg a Team Asobi zsenialitását. A PlayStation kis robotkabalájára nem kevesebb, mint a szavazatok 58,9%-a szállt.
Tavaly visszatért a Prince of Persia is (ráadásul kétszer!), és habár ez nem feltétlenül abban a formában történt, mint ahogy azt sokan várták, a Prince of Persia: The Lost Crown a saját érdemein állva is kimagaslóan remek címmé vált. Erre az oldalnézetes metroidvaniára küldtétek a szavazataitok 29%-át, így pedig arányaiban lényegesen kevesebb voks (5,9%) juthatott a harmadik befutóra, Aloy kockásított kalandjára, a LEGO Horizon Adventures-re.
Az év kaland- és puzzle-játéka
Indiana Jones neve gyakorlatilag a kaland szinonimája, a MachineGames pedig olyan elképesztő odafigyeléssel és szakértelemmel keltette életre az ostoros régészprofesszor világjárását, hogy attól kollektíven letettük az állunkat. Az Indiana Jones and the Great Circle 70,8%-nyi szavazattal, toronymagasan nyerte a kaland- és puzzlejátékok kategóriáját, pedig ahogy azt a második és harmadik helyezettek is bizonyítják, roppant erős címeket hozott tavaly ez a zsáner is.
Mert ha kollektív áll-letételről van szó, akkor ezt magáénak tudhatta a Senua’s Saga: Hellblade II is. Sokat vártunk a belső hangokkal és a külső világ szörnyűségeivel egyszerre vívódó viking harcosnő történetének második, elképesztően gyönyörű fejezetére, a Hellblade II pedig egy percig sem okozott csalódás. Az Indiana Jones mellett azonban már csak a szavazatok 10,6%-a jutott neki. Szorosan mellette futott be a maga 10,3%-ával a The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom is, amely végre valóban Zeldát tette meg a legújabb imádnivaló kaland főhősévé. A Nintendo továbbra sem tud mellé lőni ezzel a franchise-zal.
Az év stratégiai és taktikai játéka
Nehéz döntések, végzetesen komoly következmények, mindenek felett pedig egy elérhetetlennek tűnő cél, amelyhez olyan rögös út vezet, hogy sokszor azt is kérdőre vonjuk, megéri-e végigjárnunk azt. A Frostpunk 2 nem finomkodik, de éppen ezért szeretjük és szeretitek ti is. Közel a szavazatok fele, egész pontosan a voksok 47,3%-a esett rá.
Ki gondolta volna, hogy az év vége felé egy pókeres kártyajáték tarolja majd le a díjátadókat? Persze, ennél jóval többről van szó a Balatro esetében, amely jött, látott és begyűjtött majd’ minden zsetont. A ti ugyan csak a második legjobb játéknak szavaztátok meg ebben a kategóriában 23,3%-kal (de a játékot nem most látjuk utoljára a listán!), ezzel pedig szinte ráduplázott a harmadik befutó Homeworld 3 12,8%-os eredményére.
Az év sport- és versenyjátéka, szimulátora
Elég vegyes, nagyot merítő kategóriáról van szó, de a Gamekapocs olvasói Top 3-ba jutott sportjáték, versenyjáték és szimulátor is. A szavazatok 32,2%-ával a Microsoft Flight Simulator repült az élre, ami nem is csoda, hiszen a döcögős rajtot követően egyből egyértelművé vált: a csodaszámba menő 2020-as Flight Simulator után is lehet még elképesztő újdonságokat mutatni egy ilyen gigászi repülőszimulátorral. A teljes föld a szárnyaink vagy a bakancsunk alatt, komplett pilótakarrier és megannyi tennivaló. Mi ez, ha nem a felfedezők és világjárók legnagyobb álma?
Na de mit látna az a voyeurista pilóta, aki egy veszélyesen alacsony hétvégi sétarepülés során belesne a magyarok ablakán? Sok-sok focimeccset és Forma 1-et néző kanapéatlétát! Fej-fej melletti meccset játszott az EA Sports FC 25 és az F1 24, hiszen míg az előbbire a szavazatok 19,6%-át küldtétek, az utóbbi csupán háromtizeddel maradt le. Hiába, a futball és a versenysportok sosem mennek ki a divatból, ezt pedig aligha bánjuk.
Az év indie játéka
Az igazán formabontó meglepetések mindig a független fejlesztésű játékok szférájából érkeznek, ez pedig 2024-ben sem volt másképp. Szinte minden évben érkezik legalább egy olyan digitális kártyajáték, ami felborít mindent, amit azelőtt az efféle címekről képzeltünk, ennek pedig a legutóbbi nagy mintapéldája a Balatro. A szavazataitok 47,3%-át begyűjtő pókeres roguelike egyetlen zseniális fejlesztő, LocalThunk agyszüleménye, számos összesítés azonban mégis ezt a címet választotta meg az év játékának. Mi sem sajnálnánk tőle ezt a címet, ahogy az év indie játékának járó elismerést sem.
Az indie kategória ezüstérmese is egyetlen tehetséges dev szerelemprojektje: az Animal Well fejlesztése Billy Basso érdeme, bár érdemes megemlíteni, hogy a videogamedunkey frissen alapított kiadója, a Bigmode is beállt a projekt mögé. Elképesztő meglepetések várnak minket a sötét tárnák mélyén, melyeknél talán csak a Neva évszakokon átívelő meséje volt gyönyörűbb. Nem hiába, hiszen a fiatal harcoslányt és farkasát Conrad Roset ecsetje keltette életre. Az Animal Well a szavazatok 17,9%-át, a Neva pedig a voksok 13,5%-át érdemelte ki.
Az év remastere és remake-e
Ezúttal önálló kategóriában indítottuk a remake-eket és remastereket, hiszen rengeteg olyan régi-új cím érkezett tavaly, amelyeket vétek lett volna az útszélen hagyni. Habár a választék tényleg széles volt, a Gamekapocs olvasói egyértelműen döntöttek: a Silent Hill 2 a szavazatok 61,1%-ával verte a mezőnyt. Volt okunk a félelemre a játék megjelenése előtt (annak zsánerétől függetlenül is), hiszen korábban igen vegyes minőségű játékokat szállított a Bloober Team, minden idők egyik legmeghatározóbb pszichológiai túlélőhorrorját azonban fantasztikus odafigyeléssel emelte át a jelenbe a stúdió.
A második helyet a szavazatok 24,7%-ával a Final Fantasy VII Rebirth nyerte el. A Final Fantasy VII Remake elképesztő újrázást adott a legendás JRPG első harmadának, a második etap pedig csak tovább fokozta a minőséget, minden eddiginél tágasabbra nyitva a játék imádott világát. Végül pedig ne feledkezzünk meg a Legacy of Kain: Soul Reaver 1&2 Remasteredről se, hiszen így is méltatlanul sokáig szenvedte az elfeledettséget Raziel története. A modern remaster abszolút hű az alapanyagához, másra azonban nem is vártak azok, akik 5,7%-ra elég szavazatot dobtak be az összesítésre. Na jó, azért meg merjük kockáztatni, hogy egy vadiúj folytatásra, egy komolyabb remake-re vagy valamiféle rebootra sem mondanátok nemet!
Az év csalódása
Rengeteg nagyszerű játékkal játszhattunk 2024-ben, de minden évben érkeznek olyan címek is, amelyek nem igazán találnak be úgy, mint ahogy azt szeretnénk - nekik szól ez a kevésbé hízelgő kategória. Habár a Star Wars: Outlaws megdobogtatta a rendíthetetlen Star Wars fanok szívét, sokaknak érthető módon elegük van már a Ubisoft-formulából, a gyengén kivitelezett lopakodásból és azt sem bánnák, ha egy ilyen költségvetésű játék bugmentesen kerülne fel a boltok polcaira. A beküldött szavazatok 36,7%-a nevezte meg Kay Vess kalandját az év legnagyobb csalódásának.
Tudjátok, hogy mibe lehet még könnyen belefásulni a Ubisoft-formulán kívül? A borzalmasan kivitelezett live service címekbe! Előre láttuk, hogy a Suicide Squad: Kill the Justice League lába alól könnyen kicsúszhat a talaj, de az Öngyilkos Osztag elnevezésének a beteljesedését végignézni így is szörnyen kínos volt - így gondolta ezt a szavazók 26,1%-a is. Tavaly azonban nem csak a Rocksteady renoméja ment a kukába. Hasonlóan nagyot égett a Test Drive Unlimited: Solar Crown is, amely a mélyen problémás technikai megoldásai és lelketlen megvalósítása aligha érdemli meg, hogy egy lapon említsük a nagyszerű TDU2-vel. A szavazóink 16,1%-a is hangot adott ennek.
Az év játéka
Most pedig jöjjön az a kategória, ami miatt mindannyian itt vagyunk: az év játéka! Rengeteg nagyszerű címmel volt dolgunk 2024-ben, de az év végén érkezett egy olyan alkotás, amely az első percétől az utolsóig megtestesítette mindazt, amiért igazán szeretünk videójátékokkal játszani: ez az Indiana Jones and the Great Circle. A MachineGames fejlesztői értették, tisztelték és imádták a franchise alapanyagát, így csak azt bánhatjuk, hogy Indy kalandja olyan későn érkezett, hogy számos év végi díjátadóról már sajnos le is maradt a Great Circle. De nem a miénkről! A szavazataitok 23,4%-ával választottátok meg ezt a mindvégig izgalmas, fordulatos, látványos és őrülten szórakoztató alkotást, amelyben az ősi sírkamrák felfedezése éppen olyan jó móka, mint felpofozni a világ összes fasisztáját.
Habár végül Indy rakhatja vitrinbe a Gamekapocs képzeletbeli trófeáját, mindenképp meg kell említenünk, hogy mennyire szoros volt a verseny az élmezőnyben. A dobogó második fokára az Astro Bot léphet fel, hiszen neki szántátok a szavazataitok 20,9%-át. Minden elismerést megérdemel az apró robot, annak pedig csak örülhetünk, hogy egy teljesen önálló, a saját vitathatatlan érdemeivel sikert arató franchise kerekedett a techdemókból kinőtt mókából. Az összesítés végén nem sokkal maradt le a harmadik helyezettünk sem, a Black Myth Wukong – a szavazóink 19%-a a majomkirály izgalmas kalandját élvezte a legjobban idén.
Ezzel pedig a 2024-es olvasói összesítésünk végére értünk. Nagyon köszönjük, hogy a szavazataitokkal segítettetek kiemelni az elmúlt 12 hónap legnagyszerűbb alkotásait, ezzel azonban még ért véget számunkra az év búcsúztatása. Ahogy a korábbi években, úgy most is összecsődítettük a szerkesztőségünk tagjait, hogy megnevezzük a saját, személyes kedvenceinket az elmúlt év felhozatalából. Ezzel a válogatással hamarosan jelentkezünk, addig is pedig boldog új évet kívánunk mindenkinek!
Kapcsolódó cikkek
Gyűlölje magát? ?!??
Szabad akarata van mindenkinek, akár hiszi, akár nem és ez nem egy olyan nagy varázslat. Kiritika és gaming szempontból jobb esetben mindenkinek, aki több ilyet fogyaszt, kialakul, hogy milyen kritikusnak a stílusa, értékrendje és műsorai tetszenek neki. Az én kedvencemet általában hasonló játékok érdeklik, mint engem és őt csak az érdekli, hogy mennyire fun a játék. 100%-ban mondhatom, hogy adok a szavára és 80%-ban mondhatom, hogy hiszek is neki. De pl ennél az illetőnél az év játéka lett a Dragon Age 4 és ezen a ponton nyilván nem értek vele egyet. Tehát még egy olyan esetben is, ahol ennyire megbízhatónak látja valaki a véleményt, amit fogyaszt, még mindig magának kell eldönteni, hogy ez a saját szempontjai szerint jó-e a saját magának, vagy nem.
A másik, ha meg nézi valaki az első random vinnyogó szerencsétlen áldozatnak a stream-jét és az valamit vihogva-vigyorogva bemond és akkor az adott néző is eldönti, hogy ez jó neki és pl játszik ezek után 200 órát egy rogue-like-kal, amikor világ életében utálta az önismétlést és nem is élvezi, de csinálja, mert megmondták neki és csak hogy valami csapathoz tartozzon, akikre hivatkozhat.
Tehát, ha neked bejön a last of us 2, mert jó a grafika, tetszik a sztori, jó a hangulata, jo a zene és roppant mód érdekel téged és rá vagy kattanva és jól érzed magad vele, akkor teljesen mindegy, hogy én mit mondok, vagy a kritika, vagy a kritikát kritizálók, vagy az Xbox-osok, a Depeche Mode-osok, meg a metálosok.
Ha viszont én azt látom, hogy a Dragon Age 4 eltávolodott attól, ami egy játékot Dragon Age-é tesz, komolyan rossz az írás, banális és unalmas a játékmenet, a csapattársak egy cirkuszi ketrec tartalmára hasonlítanak (és még más említésre méltó dolgok), valamint ki is próbáltam és rászántam az időt és ellaposodott órákon belül az egész, akkor hiába mondja azt a kedvenc reviewer-em, hogy neki az az év játéka és hiába választja ezen közönség 20%-a az év szerepjátékának, amikor eleve nem is szerepjáték.
És akkor lehet gondolkodni, mint anno te is a last of us 2-nél, hogy miért nyílik ekkora szakadék, de nem nagy megfejtés. A játékban olyan bármilyen összetevő van, vagy a játék valami bármilyen dolgot képvisel, ami elidegeníti magától az embereket.
Az egészben az a tanulság, hogy senkinek nem lesz baja attól, ha nem játszik olyan játékokkal, amik nem tetszenek neki és mindenki jól fog szórakozni, ha olyan játékokkal játszik, amik tetszenek neki. - De ez nem más véleményétől függ.
Előbb-utóbb pedig minden cég rájön, hogy AAA játékot készíteni nem megy jótékonysági alapon és hiába akarják mindenkinek eladni, nem fogja mindenki megvenni. És akkor még nem is beszéltünk arról, ha olyan a célközönség, ami nem is létezik.
A nagyközönség szerint szar, egy kis közösség szerint pedig harmadik helyet érdemel. Ne érts félre, nekem ez szimpatikus. Azon kevesek közé tartozok aki imádta a Last of Us 2 sztoriját és ott is volt egy ilyesfajta diszharmónia, csak ott pont fordítva és engem már akk is nagyon foglalkoztatott, h h tud ekkora szakadék képződni két tábor között. Kinek higyjen a kritikát fogyasztó? A kritikának? A kritikát kritizálónak? Vagy egyiknek sem? Magának és aztán gyűlölje magát azért, mert hitt/nem hitt egyiknek(sem)?
Ez azért elég jó egy bukott játéktól. :D
Magyarázatok, hogy miért lett mégis dobogós... 1... 2... 3... :DDDDDD
Tény hogy 22-23 szokatlanul erős volt ezért fanyalogtak sokan 24-re ( aztán ha idén lesz GTA VI még jobban fognak ) de én egyetértek. Attól, hogy egy játék nem minden idők legjobbja, még lehet JÓ. És volt ilyen jópár.
Számomra amúgy a Stalker 2 nagyobb értéket képvisel, mint a CoD, illetve mivel eleve kizárt, hogy Ubi játékkal játsszak és hogy olyat várjak tőle, hogy lehetséges legyen egy csalódás, szerintem a trakon écs volt a legnagyobb csalódás. Poén, hogy még mindig nem csalódtam benne akkorát, mint a 3-ban (de ez csak azért volt, mert attól jó RPG játékot vártam, erről meg előre lehetett látni, hogy milyen lesz).
És ha már itt tatunk, talán itt lehet témába illően megemlíteni, hogy ahogy 2023-ben is, úgy 2024-ben is ment a sírás, hogy nem jönnek jó játékok, meg csak szarok jönnek és régen minden jobb volt ... De nem. 2024-ben is jöttek totál jó játékok, nem kellet aggódni.
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.