Ha egy évtizede valaki azt mondja, hogy 2023-ban mindenféle emulátor nélkül, hivatalos verzióban, feltuningolt grafikával és bónusz tartalmakkal játszhatok majd PC-n a The Last of Usszal, akkor az illetőt vagy finoman szólva elmeháborodottnak, vagy egy cinikus Xbox-fanboynak tartottam volna. Pedig aztán tényleg így lett. 10 évnyi hosszú-hosszú várakozás után elrajtolt a The Last of Us PC-n, ráadásul rögtön a Part I című felújított verzió, mely többek közt hihetetlenül pazar látványvilágával tavaly nyár óta a legszebb játékok trónusán ücsörög.
Ha egy ilyen közönségkedvenc játékot portoltat a Sony PC-re, ami rengeteg szempontból páratlanul összetett, és nem csak a vizuális megvalósítása, hanem a továbbfejlesztett AI miatt is már-már technológiai csodaszámba megy, akkor biztosan az egyik legmegbízhatóbb és legjobb renoméval rendelkező csapatukra bízzák az átirat elkészítését, mondjuk például a nem is olyan nagyon régen felvásárolt Nixxes Software-re. Vagy legalábbis a józan ész ezt diktálná. Illetve azt, hogy semmiképp se azokat a fejlesztőket vegyék elő, akik a Batman: Arkham Knight PC-s verziója mögött álltak. Csak hát igen… Valamiért mégis azokat vették elő.
Az Iron Galaxy csapata pedig jött, és tarolt. Nem hagytak felületet, beállítási opciót vagy funkciót ami problémamentesen működne, sőt, még olyan dolgokat is tönkre tudtak vágni, melyek konkrétan minden más esetben működnek. Az inkompetencia ráadásul már rögtön a főmenübe érkezve arcon csap minket, a shaderek felépítése – ami rendszerint a jóval nagyobb méretű játékoknál is maximum 1-2 percet vesz igénybe – több mint másfél óráig tart, és közben 100%-osan megakasztja a számítógépet, pár másodpercenként minden befagy míg végig nem hagyjuk menni a folyamatot, vagy ki nem lépünk a játékból.
De persze ezzel még együtt lehet élni, egyszer kell csak hagyni végigfutni a feldolgozást, és utána már mehet is a játék. Az összes újonnan PC-re is ellátogató PlayStation-exkluzív játék nagyon részletes irányítási és grafikai beállításokat kapott eddig, amik rendre hibátlanul működtek. A The Last of Us: Part I-ben is megkapjuk a szokásos felhozatalt, ám az irányítás testreszabása már kapásból bugos. Néhány gombokat lehet, néhányat pedig lehetetlen átállítani. Hiába döntünk mondjuk úgy, hogy a nyilakkal fogunk menni a játékban, nem lehet őket kikötni az inventory irányításából, így ha például lenyomjuk az előre nyilat, akkor karakterünk elindul előre, és átvált az elsősegély csomagra, illetve az inventory is elkezd villogni képernyőn. Hasonló módon a numerikus billentyűzet és az alap számok közti váltás is bugosan megy. Akárhogy is, a jelenség elviselhető, ám eddig szokatlan volt a PC-s Sony címektől.
A menü és a beállítások átszenvedése után jön csak szembe viszont az igazi katasztrófa: a teljesítmény. Akik már az előzetesen közzétett gépigény láttán is ördögűzőt akartak hívni, azok sajnos nem tévedtek: a játék borzalmasan fut. A grafikai beállítások szerencsére eléggé részletesek, és jócskán vissza lehet fogni a látványt, ám az, hogy egy RTX 2060-nal és egy i7 9700k-val a minimum beállításokkal sem folyékony az élmény, miközben a látvány még a PS3-as verziótól is fényévekre van lemaradva… az frusztráló.
De semmi baj, eljött a DLSS tündöklésének az ideje, mellyel majd alaposan megtolhatjuk a teljesítményt, mindenféle kompromisszumok nélkül! Ez amúgy így is lenne, ha nem az Iron Galaxy-ről beszélnénk, akik valamilyen érthetetlen módon még a DLSS-t is problémásan implementálták. A szériára jellemző erőteljes film grain effekt miatt már alapból sem fest jól a felbontás variálása, és a teljesítményen is a szokásosnál kevesebbet dob a dolog. Viszont emellett még olyan vizuális hibákat is produkál, amelyeket eddig még soha nem láthattunk.
Egyrészt a minőséget preferáló beállításon is olyan, mintha nem végezne semmilyen elsimítási eljárást, és a DLSS natív, FullHD alatti felbontását megidéző recésséget lehet felfedezni a vékonyabb textúráknál. A nagyobb probléma, hogy mozgás közben bizonyos textúrák mintha nem mozdulnának teljes szinkronban a körvonalaikkal, és így az apró részletek nem csak simán elmosódottak, hanem néha a felismerhetetlenség határáig szét is esnek. Amikor például hirtelen egy fényesebb pályarészre sétálunk ki, vagy egy sötétebb helyen a tükörben bámuljuk magunkat, akkor karakterünk körvonala több tized másodperc lemaradással követ csak minket.
Mondhatnánk, hogy csak a megfelelő vas kell a játék alá, és akkor minden okés. A helyzet viszont az, hogy a játék jelenlegi állapotához megfelelő vas még nem létezik. Vagy maximum a NASA-nál és folyékony nitrogénnel hűtik. Az RTX 4090-nel 4K-ban ultra beállításokon nem tartható a 60fps, RTX 2060-nal pedig amikor mindent maxra nyomtam fél percig 10fps-t értem el, majd minden textúra lilára váltott, és összeomlott a játék. És akkor még nem is beszéltünk a teljesítménytől független állandó jellegű stutteringről, mely az egerünk mozgatásakor jelentkezik, akárcsak a szintén Iron Galaxy fémjelezte Uncharted PC-s portjánál.
És itt nem az alapanyaggal, vagy annak mérhetetlen gépigényes látványvilágával van a probléma, hanem a port készítőivel. Az Iron Galaxy eddigi összes portolása csapnivalóan sikerült, és rendszerint meglepően hamar magára is hagyták a projektjeiket. Az Uncharted még mind a mai napig könnyen orvosolható problémákkal küzd, és mostanra szinte biztos, hogy már hozzá se nyúlnak az új feladatok miatt. A PC-s The Last of Us esetében pedig egyértelmű, hogy még némi törődéssel bőven javítható lenne a helyzet. Az legalábbis, hogy az fps néha a legváratlanabb belső helyeken is leesik, illetve hogy mennyivel szebben futott a játék még az előző generációs konzolokon is, mindenképpen azt sugallja, hogy optimalizációs problémákkal küszködünk, melyeken lehetne javítani.
És reméljük fognak is javítani. Az biztos, hogy jelenlegi állapotában nem javasoljuk senkinek sem a játék megvásárlását. A port borzalmas minőségű, a magas gépigény mellett a sosem látott grafikai hibák, a bugos irányítás és az órákig tartó shader előtöltés mind olyan hiba, amit nem kell, és egyben nem is szabad lenyelnie a PC-s társadalomnak. Bizonyos szempontból felfoghatjuk a fejlesztői költségek áthárításaként is, hogy a normális optimalizáció helyett lényegében a millió közeli RTX 4090-ekre vagyunk kényszerítve, miközben a Steam legnépszerűbb videokártyái még a GTX sorozatba tartoznak.
A dolog pedig ott válik igazán vérlázítóvá, hogy a Sony tisztában volt mindezzel, ugyanis egyetlen kritikus, youtuber, vagy online magazin sem kapott a megjelenés előtti hozzáférést a játékhoz, így sehol sem jelentek meg az előrendelőket vagy az első vásárlókat figyelmeztető cikkek a játék állapotáról. Mindez pedig nem csak a játékosokkal, hanem Joel és Ellie történetével szemben sem fair: a játék megjelenése bizonyos szempontból a gamer világ egyik platformokat áthidaló ünnepnapjának kellett volna lennie. Ehelyett viszont csak egy újabb, jó drága emlékeztetővel gazdagodtunk, ami a Cyberpunk 2077 és a Battlefield 2042 mellet örökre az eszünkbe vési: sose rendelj előre videójátékot!
A The Last of Us: Part I a korábban tesztelt PlayStation 5-ös verzió mellett immár PC-n is elérhető.
Kapcsolódó cikk
És azt sem próbálom titkolni, hogy én vagyok Neotechtr. Pont kórházban voltam 21 októberben amikor valami extrém woke hírre jövő felháborodott kommenteket elkezdtek erőteljesen cenzúrázni és bár én nem voltam benne, én magam írtam a főszerkesztőnek, hogy töröljenek le, mert az elfogadásnak az egyoldalú verzióját nem tudom tolerálni. Csak másik e-mail címről, mint amivel regisztrálva voltam, így kétszer is kellett kérnem.
De most nem azért tértem vissza, hogy a Sony-n vitatkozzak, különben is jön minden játékuk PC-re, a hírnevüket meg építik maguk is. Azért jöttem, hogy hirdessem nektek a világvégét. Azért az a név, hogy Doomsayer. Szóval majd hirdetem a világvégét, de még nem, mert most játszok.
Lol. Hiába próbálod titkolni, mindenki tudja a fogalmazási stílusodból és szóhasználatodból, hogy Neotechtr vagy. Cryteket leszámítva tolerálható volt a kommentszekció egy ideje, jó lenne, ha így is maradna, szóval a Sony fóbiádat légy oly kedves tartsd meg magadnak. Előre is köszi.
Nézd, engem nem érdekel ez a cucc, mert olyan rossz minőségű gagyi, hogy egy ncore letöltést sem ér meg ráfordított időben. Legendás PC-s megejelnés, ami 10-15 év múlva is fel lesz emlegetve. Itt egyszerűen nem egymásnak menni kell, hanem ennyi játék kiadása után belátni, hogy a Sony minőséget kerülni kell és hogy pont annyira érdemes ezt is, meg a többi woke Sony-s cuccot megvenni, mint a PS4-re a CP2077-et meg a Star Citizen-t.
Totál felesleges azt gondolni, hogy azok a PC-sek, akik előbb a pályán voltak, mint hogy megejelent volna a PS1, most majd hirtelen elfelejtik, hogy kell játszani, vagy beállítani egy játékot. A probléma azzal van - de ha bekötteted az internetet te is meglátod - hogy 3 perc után a Windows-ban van a játék. Ha te eladsz egy autót, ami nem működik, hiába magyrázol, téged megbüntetnek. Csak úgy mondom...
Edit: Gondoltam viszem tovabb a jatekot, erre 4 percig tartott mire betoltott a mentesem -.- Tegnap ez 35-40 masodperc volt ami gen4 nvme m.2 SSD-n meg szinten lassunak szamit (PS5 kb 4-5x gyorsabban tolt be)
A pcseknek úgyse jó semmi,nem valók ezek a gyöngyszemek nekik.
Foglalkozzanak azzal amivel kell,a saját táborukkal...
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.