Marvel Rivals teszt

  • Írta: szlav
  • 2024. december 10.
Link másolása
Értékelés 8.0
Miután egymás hegyén-hátán buknak el a hőslövöldék, a Marvel Rivals szuperhősei összeálltak, hogy bebizonyítsák: másképp is lehet ezt csinálni. Ez az a játék, amire az MCU felfutása óta epekedve vártunk!

LawBreakers, Battleborn, Crucible, Paladins, Bleeding Edge, Rogue Company és Concord. Ha csak egy tanulságot levonhatunk az elmúlt évek letűnt hero-shooterei kapcsán, az kétségen kívül az, hogy ilyen játékot gyártani gyakorlatilag biztos recept a bukásra. A zsánert szárba szökkentő Overwatch 2016 óta egyeduralkodóként trónol az egyre zsugorodó műfaj felett, mellette pedig jóformán csupán a Valorant volt képes életben maradni – leginkább annak köszönhetően, hogy a Riot Games valójában a Counter-Strike ellen állított kihívót.

Nehéz lenne egyetlen pontban meghatározni az okot, hogy a játékosok miért hagyják ott sorra az újonnan érkező hőslövöldéket. Beszélhetünk rossz időzítésről, a piac túltelítettségéről, az elhibázott monetizációs stratégiákról vagy a kellően markáns identitás hiányáról, de egy egészen biztos: hiába folyik a csapból is a live service, hero-shootert gyártani, úgy tűnik, öngyilkos vállalkozás. Emiatt pedig bizonyára számtalan álmatlan éjszakája lehetett a Marvel Rivals fejlesztőinek is. A NetEase játéka azonban három nagyon könnyen meghatározható előnnyel indul: egy óriási szórakoztatóipari konglomerátum áll mögötte, a Marvel jól bejáratott szellemi termékével dolgozik, ráadásul free-to-play címként jelent meg PC-n és konzolokon egyaránt. Ja, és persze az sem hátrány, hogy a játék piszkosul jól néz ki, és amennyire vagányul hozza a képregények és MCU-filmek hangulatát, éppen annyira szórakoztató is. 

Ez azonban nem teljesen saját érdem, hiszen a Marvel Rivals egyáltalán nem tévelyedik messze az Overwatch kaptafájától. 6v6-os felállásban esnek egymásnak a különféle spéci képességekkel ellátott, egymás hiányosságait jól kiegészítő hősök, melyek könnyen sorolhatók tank, damage és healer (itt Vanguard, Duelist, Strategist) kategóriába. A játékmódok egy az egyben megegyeznek a Blizzard játékában látottakkal, a Marvel Rivals szuperhősei pedig olyan gyakran vesznek át komplett képességeket az Overwatch karaktereitől, hogy emiatt a lexikonban a játék logóját kéne a “derivatív” szócikk mellé biggyeszteni.

És mégis... hiába tűnik ez a pofátlansággal határos leckemásolás elméletileg teljesen fantáziátlannak, a végeredmény valami teljesen mást mutat. A Marvel Rivals, minden ellene felróható kritika ellenére is elképesztően nagyszerű egészet alkot. A játék szokatlan zökkenőmentességgel pörög, a hősök önmagukban és együtt is nagyon koherensek, a játék dizájnja pedig a látványát és a rendszereit tekintve is szinte hibátlan. Igen, biztos, hogy a fejlesztőknek voltak álmatlan éjszakáik. De ennél is biztosabb, hogy a Blizzardnál valahol, valakinek nagyon gyorsan teleszaladt a gatyája, amikor december 6-án egy napon jelent meg a Diablo-killer Path of Exile 2 és az Overwatch 2 trónjára pályázó Marvel Rivals. 

Hero shooter nem létezhet hősök nélkül, a Marvel képregényekből szökött karaktereinél pedig alkalmasabb figurákat el sem tudnánk képzelni erre a feladatra. A kapásból 33 hőssel rajtoló játék felvonultatja a Bosszúállók és az X-Men krémjét, feltűnnek a Galaxis őrzői, az olyan magányos igazságosztók, mint a Punisher, Moon Knight vagy Iron Fist, de nem maradnak el a Magneto, Venom vagy Hela-féle gonosztevők és antihősök sem. És habár minden karakter legfeljebb 4-5 egyedi képességgel lép a csatatérre, ez bőven elég ahhoz, hogy a játék hibátlanul közvetítse azt az érzést, hogy milyen lehet megtestesíteni az adott hőst. Rozsomák igazi vadállatként ugrik a harcba, hogy vad csapásokkal karmolja cafatokra az ellenfeleit, Iron Man repülve szeli át a pályát, energialövedékekkel és rakétával bombázva az ellenfeleit, Amerika Kapitány pedig felemelt pajzzsal ront a rosszfiúk közé, hogy utána igazi brooklyni bunyósként bánjon el velük.

Ahogy a játék eszelősen jól kinéző és végtelenül időtállónak tűnő vizuális megvalósítása, úgy a karakterek saját képességdizájnja is remekül kapta el a Marvel-stílus esszenciáját, az pedig már csak a hab a tortán, hogy az egymás mellett felsorakozó szuperhős-csapatok nem csak a meccs eleji bratyizás kedvéért állnak büszkén egymás mellé. A Marvel Rivals egyik legérdekesebb újítása (mert bizony, mégsem puszta OW-klónról van itt szó!) a Team-Up rendszer, melynek lényege, hogy bizonyos hősök hatékonyabban harcolnak, ha együtt lépnek pályára, bizonyos esetekben pedig teljesen új, extra képességekkel bővítik ki egymás eszköztárát. 

Itt lehet szó arról, hogy némi extra életerőt, sebzést vagy gyógyítóerőt kapnak az olyan karakterek, akiket rendszerint együtt látunk a képregények lapjain, a kölcsönzött aktív képességek pedig olyan kombókat nyitnak fel, amelyek sokszor teljesen új szintre emelik a csapatjáték fogalmát. Mert igen, jópofa, amikor Thor elektromos energiával tölti fel Amerika Kapitány pajzsát vagy Venom “kölcsön ad” egy keveset a szimbionta erejéből Pókembernek. De a játék akkor válik igazán fergetegessé, amikor Mordályt irányítva Groot nyakába ugorhatunk, hogy onnan szóljuk az ólmot vagy Hulkkal megragadjuk, majd az ellenség healerei közé hajítjuk a vadul őrjöngő Rozsomákot. A játék minden rendszerével arra ösztönzi a játékosait, hogy a csapatmunka fontosságát észben tartva szálljunk szembe az ellenféllel, még akkor is, ha a látványos csapatharcok gyakran őrült káoszba fulladnak.

A meccseknek a célorientált játékmódok adnak némi keretet, ám ahogy azt már említettem, ezen a fronton nem sokat újít a Marvel Rivals. A hagyományos Quick Play és a Ranked játékmódjaiban rendszerint pontfoglalással, egy kocsi kísérésével vagy a kettő kombinálásával fogjuk elütni az időnket, de létezik egy különálló Conquest mód is, amely a hagyományos Team Deathmatch helyi megfelelője. Mindezek mellé kapunk egy Tutorial-módot, meccseket botok ellen és egy Practice Range-t is, ahol szabadon gyakorolhatjuk a karaktereink képességeit - ez utóbbi különösen ajánlott, hiszen néhány karakteren elképesztően magas a skill-ceiling! 

Ez pedig meg is mutatkozik a meccsek során. A nulladik szezon első néhány napja alapján nehéz megítélni, hogy mennyire szilárd a hősök és hőskompozíciók közti erőegyensúly, de az egészen biztos, hogy hatalmas szakadék nyílik az átlagos játékosok és a villám reflexű hardcore gamerek közt. Az igazán erős tankok és jó healerek borzasztó sokáig helyt tudnak állni a legnagyobb csatákban is, de egy jól kivitelezett támadással akár egy-két karakterrel is másodpercek alatt lehet lepucolni egy komplett csapatot a pályáról. És ha már a pálya lepucolásáról van szó: említettem már, hogy a játék helyszínei bizonyos mértékig rombolható környezettel érkeznek? Baromi látványos, ahogy épületek omlanak össze a szupererővel küzdő hősök ámokfutása nyomán.

A Marvel Rivals le sem tagadhatná, hogy a NetEase számára mennyire magas prioritást élvez a játék látványdizájnja. Minden egyes animációból és rövidke átvezető-snittből árad a laza képregényes hangulat, ahogy a karakterek csipkelődése is remekül hozza az MCU könnyen befogadható humorát. Természetesen az sem véletlen, hogy a játékot a zsáner nagyjaitól kissé idegen TPS nézetben keltették életre, hiszen minden karakter egyedi, de mégis ismerős dizájnja elképesztően jól fest – ami persze kőkeményen megalapoz a skinek és más kozmetikai jóságok piacolásának.

Mert a NetEase tett egy szokatlanul előzékeny lépést: free-to-play játék ide vagy oda, a Marvel Rivals összes hőse teljesen szabadon és ingyenesen játszható mindenki számára - sem prémium, sem pedig játékban farmolható valutával nem kell megvásárolnunk a hozzáférést. A bevételt skinek, bundle-ök és a szezonális Battle Pass árusítából reméli a kínai kiadó-fejlesztő, valódi előnyt kölcsönző pay-to-win lehetőségeknek pedig szerencsére nyoma sincs. Habár a kozmetikai csomagok erősen túlárazottak, a rendszer mindent egybevetve kifejezetten fair azok számára is, akik egy fityinget nem szeretnének költeni ilyesmire. Egyedül csupán a Battle Pass progressziója tűnik kissé problémásnak és máris revízióra érettnek. A Marvel Rivals ugyanis nem tanult a Halo Infinite példájából: napi és heti kihívásokhoz, s nem pedig szimplán a lejátszott meccsek után járó XP-hez kötötték a szezonbérlet szintlépéseit. Ez könnyen azt eredményezheti, hogy a játékosok a napi challenge-ek teljesítése után elveszítik az ösztönzést arra, hogy aznap még több meccset játsszanak.

Az ilyen kisebb, de elméletileg könnyen orvosolható baklövéseket leszámítva a Marvel Rivals egy borzasztóan ígéretes cím, az pedig már-már kuriózum számba megy, hogy már a megjelenésekor kiváló állapotban van technikai szempontból is. Az első három nap alatt több mint 10 millió játékos ugrott az arénába, a szerverek viszont a legelső pillanattól kezdve betonstabilan fogadták a tömeget. Ilyen gyönyörű launchot nagyon régen láttunk! Mindezt amellett, hogy a játékosok még régióválasztót is kapnak, hogy saját maguk szűkíthessék le az őket kiszolgáló, alacsony pinggel rendelkező szervereket. 

Ha pedig már meccsben vagyunk, a játék álomszépen fut. PC-n kifejezetten alacsony rendszerkövetelményekkel érkezett a cím, konzolokon pedig tükörsimán fut a 60-es mód és a 120 fps-es high frame rate mód is. A háttérben a szerverek 60-as tick rate-tel pörögnek, a cross-play pedig adott az összes platform közt, de a konzolosok megválaszthatják, hogy kívánnak-e együtt játszani a PC-s bagázzsal. Remélem, hogy jegyzetel mindenki, aki a jövőben kompetitív online játékot tervez piacra dobni – ahogy megjelent a Marvel Rivals, az mindenki számára példaértékű lehet.

Ezzel a kiváló technikai háttérrel és a játék őrülten szórakoztató egyvelegével pedig gyakorlatilag minden adott ahhoz, hogy a Marvel Rivals megtörje a hero shooterek átkát. Ha a játék a kezdeti nagy lelkesedés után sem veszíti el a lendületét és megfelelő tempóban érkeznek majd a frissítések, akkor egészen biztos, hogy a Marvel Rivals hosszú éveken át sikeres maradhat. A jelenleg futó, rövidített nulladik szezont követően háromhavonta érkeznek majd a szezonális frissítések, de ezt nem árt majd megspékelni néhány szezonközi eventtel. Szerencsére már most is fut egy ilyen esemény és egy Fortnite-os kollaboráció, szóval a fejlesztői szándék már világosan látszik. 

Ha tehát még nem tettétek, feltétlenül próbáljátok ki a Marvel Rivalst! A játék abszolút kötelező azok számára, akik kedvelik a Marvel szuperhőseit, vagy csak szeretik az online lövöldéket és más multis akciójátékokat. Manapság túlságosan gyakran kell szembesülnünk félkészen kiadott, átgondolatlan rendszereket egymásra halmozó vagy túlságosan csigatempóban frissített live service címekkel. A Marvel Rivals bemutatta, hogy lehet ezt másképp is csinálni. Reméljük, hogy az évek meghálálják majd ezt neki, hiszen a hero shooternek, mint zsánernek pontosan erre a vérfrissítésre volt szüksége.

A Marvel Rivals PC-n, Xbox Series X/S-en és PlayStation 5-ön jelent meg, mindhárom platformon ingyenesen játszható. Mi Xbox Series X-en teszteltük a játékot.

Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...