Az indie szcéna mindig képes meglepni az embert, bármilyen műfajról is legyen szó. Az egyedi művészi víziók az esetek kis számában tökéletes harmóniába lépnek nemcsak a történettel, de a játék audiovizuális részével, valamint a játékmenettel is. Sokkal több az olyan cím, ahol valami félremegy, és ugyan a szándékot ki lehet érezni egy-egy döntés, megoldás mögül, az a hatás, amit a fejlesztő el akart érni, elvész. És megint csak egy szűk, ám nagyon is feltűnő réteg az, ahol nemcsak nem működik az alkotói elképzelés és a játékmenet közti kémia, de egyesen rombolja egymást a játék ezen két eleme.
Ilyennek éreztem a The Spirit of the Samurait is, holott papíron tele volt olyan dolgokkal, amelyekért odavagyok. Szamurájos miliő? Pipa. Démonok, szellemek, yokai-k? Pipa. Enyhe, nem túlgondolt és túltolt soulslike-s harcrendszer? Pipa. Egy egyedi vizuális megvalósítás? Pipa. Akkor ez a finom főzelék miért nem ízlett úgy, mint ahogy kellett volna neki?
Keretes történetünk szerint Takeshi, a harcos szamuráj nemcsak faluját kell, hogy megbosszulja a világra törő démon nagyúrral szemben, de legyőzésével a világunkat is meg kell mentenie. A kilátástalan, mégis némi reménysugarat nyújtó küldetést számos szellem segíti, ám ellenfeleink is a japán folklórból kerülnek majd elő. A kötelességtudat és a klasszikus hősi értékek dicsérete egyszerű és könnyen befogadható, bár az is igaz, hogy a történet hossza és a karakterek jelenlétének teljes hiánya miatt nehezen fogunk átszellemülni.
A látvány már érdekesebb. A Unity-t használó The Spirit of the Samurai nem nevezhető kifejezetten csúnyának, az átvezetők helyenként nagyon is jól festenek, még a kissé túlzásba vitt filterhatás ellenére is. Mintha egy utólag színezett Kurosawa-filmet néznénk, csak éppen mi irányítjuk a főhőst, igaz, a Trek to Yomihoz képest kevésbé filmszerű kalandot tisztelhetünk a The Spirit of the Samuraiban. Ami viszont viszi a pálmát, azok a Ray Harryhausen előtt tisztelgő stop-motion animációk. Nagyon szépen kidolgozottak, és tovább erősítik a kapcsolatot a múlt század elejének és közepének filmgyártásával. Viszont kérdés, hogy jó választás volt-e a stop motion.
Ugyanis a The Spirit of the Samurai ettől még továbbra is inkább soulslike játékként funkcionál kitéréssel, hárítással, valamint kellemetlen mentési rendszerrel és nehézséggel. Hiába a 60 fps, Takeshi és az ellenfelek mozgása is darabosnak hat, a hárítási és kitérési időablakok igen szűkösek, és mindössze három bevitt találat után kezdhetjük újra a legutóbbi mentési ponttól. Az is egy igen komoly átgondolatlanságnak tűnik, hogy a stamina csíkunk egyben életerő is: ha megütnek, csökken, ha elfogy, elveszítünk egy életet. Na, már most egy sprint után alig marad állóképességünk, ilyenkor a legkisebb pofon is egy életbe kerülhet. Ha két külön csíkról, erőforrásról kellene gondoskodnunk, akkor ez a a probléma nem is létezne, így viszont egy olyan passzív és óvatos játékstílusra ösztönöz minket a játék, ami nem áll jól neki. Az az aljas húzás sem segít a dolgon, hogy a képernyőn kívülről is megtámadhatnak minket távolsági ellenfelek.
Szerencsére nem csak harcolnunk kell, lesz lehetőségünk nemcsak Takeshival, de cica társával, Chisai-jal is platformerkedni, utóbbival ráadásul lopakodnunk is, bár Takeshival is egy idő után markáns fordulatot vesz a játékmenet. Ezt viszont az irányítás körülményessége teszi tönkre, ugyanis az ugrás iránya nagyon nehezen kontrollálható, a játék hajlamos nem reagálni a gombokra, és általánosságban olyan az egész irányítás reszponzivitása, mintha streamelnénk azt, holot SSD-ről játszunk vele.
A zavaró animációk és a kényelmetlen irányítás tehát az a zöldség, amelyektől a főzelékünk nem sikerült olyan jól, holott a többi alapanyag hibátlan, még ha kicsit bugos itt-ott. Egy darabig úgy éreztem, hogy egy korai hozzáféréses játékkal van dolgom, ám a The Spirit of the Samurai már mint kész cím jelent meg. Az igazán szomorú viszont az, hogy nem látom, hogy a különböző javítások és patch-ken felül hogyan tudnák a fejlesztők élvezhetőbbé tenni a játék irányítását a stop-motion megoldások megtartásával.
A The Spirit of the Samurai 2024. december 12-én jelent meg PC-re.
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.