Indiana Jones és a kristálykoponya királysága visszatekintő kritika

Link másolása
Indy negyedik kalandja annak idején óriási dühöt váltott ki a rajongók többségéből, és noha ezeknek a negatív véleményeknek tényleg van alapja, a pozitív tulajdonságairól sem szabad megfeledkezni. Merthogy a hibái ellenére a korosodó régészprofesszor azért még mindig ott volt a szeren.

19 év. Ennyi idő kellett ahhoz, hogy George Lucas rábólintson, Steven Spielberg kötélnek álljon és Harrison Ford végre felvegye az ikonikus kalapot, felcsatolja az ikonikus ostort, és belevágjon a következő Indiana Jones-filmbe. Ha 1989-ben, Az utolsó kereszteslovag végén valaki kerek-perec kimondja, hogy ennyit kell várni a negyedik részre, a legtöbb rajongó valószínűleg azonnal eret vágott volna magán – és bár utólag könnyű okosnak lenni, anno egészen hamar kiderült, hogy egy új kaland bizony nem lesz egyszerű szülés. Nem csak azért, mert egy Indiana Jones-filmet sosem fáklyásmenet megcsinálni (a munkálatokat már a ’90-es évek legelején megkezdődtek, de a megfelelő McGuffin – ebben az esetben a cselekményt előremozdító ereklye – kiötlésénél komoly nehézségekbe ütköztek a készítők).

Nem csak azért, mert ott van három remek film, abból kettő olyan magasra tette a lécet, hogy azt azóta lehetetlen leverni. Hanem azért is, mert hiába született több sztoriterv, forgatókönyv, hiába merült fel egy rakás ötlet, hogy milyen irányba vigyék a folytatást, a kulcsemberekből álló trió (Lucas, Spielberg, Ford) közül mindig volt legalább egyvalaki, akinek épp nem tetszett valamelyik aktuális koncepció. Ráadásul az sem segített sokat a dolgon, hogy Spielberg a harmadik részben olyan nagyszerűen megtervezte a film utolsó jelenetét (Indy és társai John Williams fülbemászó muzsikájára lovagoltak bele a naplementébe), hogy azt nem csupán a trilógia, hanem a teljes Indiana Jones saga lezárásaként is fel lehetett fogni.

Lucas, aki időközben Az ifjú Indiana Jones kalandjai című tévésorozatban vizsgálta a karakter fiatal éveit, hamar új lehetőségeket fedezett fel, és az ’50-es években, valamint a korszak B-kategóriás filmjeinek a megidézésében látta a megoldást (a földönkívüliek már ekkor szóba kerültek), ami Spielbergnek és Fordnak sem tetszett (pedig még egy forgatókönyv is íródott az ötletből), majd ezután már Lucas is inkább a Star Wars előzménytrilógiájára koncentrált

Frank Darabont szintén készített egy szkriptet, ami állítólag annyira jól sikerült, hogy rögtön nekikezdhettek volna a forgatásnak, csakhogy azt meg Lucas dobta vissza, és ezután nagyjából még 8 esztendő kellett, hogy mozikba kerülhessen a várva várt kaland, egyben a dühödt rajongók darts-nyilakkal telelyuggatott céltáblája, A kristálykoponya királysága. Annak hogy a negyedik epizód ekkora negatív visszhangot, mit több, azóta azért már lényegében lelanyhult, de jó ideig óriási lángcsóvákban lobogó tüzes indulatokat váltott ki, talán az volt a legfontosabb oka, hogy egy olyan franchise örökségének kellett megfelelnie, amelyhez gyakorlatilag lehetetlen felnőni, és alapból is piszkosul hosszú volt az a 19 esztendő, ami Az utolsó kereszteslovag és A kristálykoponya királysága között telt el. Egyáltalán nem túlzás azt állítani, hogy a fél világ ezt várta, és az emberek rettenetesen ki voltak éhezve egy újabb Indiana Jones-filmre, mert hát valljuk be, hiába lett ez a sorozat lezárva, melyik rajongó mondott volna nemet legalább még egy kalandra?

Csak egy baj volt: baromira elkéstek vele. Ahogy már korábban említettem, 19 év rohadtul hosszú idő, és 1989 óta jó sok víz lefolyt a Dunán. Az egy dolog, hogy Ford is szép lassan megöregedett (a bemutatókor 60 felett járt – erre a problémára még visszatérünk), de már Lucas és Spielberg sem volt ugyanaz a nagy mesélő, mint hajdanán. Előbbi a Star Wars-előzményekkel a rengeteg rajongó legnagyobb bánatára nem tudta megismételni a régi varázslatot és félig-meddig sikerült vele lerombolnia egykori renoméját, utóbbi pedig komoly és komolykodó filmjeivel egyre távolabb került egykori játékos énjétől. Mindezek fényében nem is csoda, hogy A kristálykoponya királysága olyan lett amilyen – és noha még gyerek voltam (16 éves), amikor először láttam és ez az élmény újranézve sem sokat változott, teljesen meg tudom érteni azokat, akik már a premierkor kígyót-békát kiáltottak a készítőkre.

Bár a negyedik rész bőven megérdemli a savazást, legalább ugyanennyi pozitív dolog is áll mellette, ezért persze lehetetlen a pro-kontra érvek együttes felsorakoztatása nélkül írni róla. Kezdjük hát a negatívumokkal: mindjárt ott is van az a bizonyos, ismét csak természetfeletti erővel rendelkező ereklye, aminek apropójából hősünk ismét ringbe száll a gonosz erők (ezúttal nem a nácik, hanem a szovjetek) ellen. Az utolsó kereszteslovag és A kristálykoponya bemutatója közt eltelt időhöz hasonlóan a cselekmény is 19 évet ugrik az időben. 1957-et írunk, így amíg Lucas és Spielberg a klasszikus trilógiával köztudottan a ’30-as évek B-filmjei előtt tisztelgett, azoknak minden túlzásaival, emelkedettségével és bájával, addig itt már az ’50-es évek hangulatából kapunk egy jókora szeletet, a hidegháborús paranoiával, az USA és a Szovjetunió közt hajló fegyverkezési versennyel, az atombomba kísérletekkel, valamint az akkoriban csúcsra járatott UFO-mániával és az erre reflektáló korabeli sci-fi filmek megidézésével.

Ezek hol vicces, hol komoly kikacsintások és összességében az jellemző rájuk, hogy ezeknek egyik fele működik, miközben a másik fele nagyon nem. Mivel a címben szereplő kincset elég hamar összekapcsolják a földönkívüliekkel (emlékszem, a premier előtt kiszivárgott fotók és koncepciós rajzok láttán már fogtam a fejemet, de a moziban is végig imádkoztam, hogy ne erre fusson ki a sztori – pedig a film utolsó harmadáig is a néző arcába vágja a kis zöld emberkéket, szóval igazából nem is tudom, hogy mire számítottam), a rajongók nagy része már itt ledobta az ékszíjat, hát még a repülő csészealjnál. A probléma mindezzel nem is az, hogy alapjában véve a vallási témák és az UFO-k ne lennének meg egymás mellett, mert lényegében bármi lehet egy filmben, amíg az a saját világán belül következetes, hanem az, hogy a kivitelezés formája valahogy nem illik Indiana Jones univerzumához.

A klasszikus trilógiában többek közt pont az volt a jó, hogy a vallási témák remekül belesimultak a könnyed, kalandfilmes közegbe (még úgy is, hogy a Bibliát konkrétan készpénznek vették bennük), és egy Frigyládáról vagy egy Szent Grálról is simán el lehetett hinni, hogy létezik, sőt, mivel mindhárom részben a sztori egy-egy aspektusa volt felruházva természetfeletti tulajdonságokkal, épp annyira volt fantasy, amennyire kell, és nem katapultálta át a filmeket a kaland műfajból egy másik zsánerbe. Maximum a stílus volt már (lásd: A végzet temploma). A kristálykoponya királysága ezzel szemben, a telepatikus képességekkel rendelkező koponyákkal és a földönkívüli lényekkel (pontosabban interdimenzionális lényekkel – ha önmagában az UFO-k nem lettek volna elegek, Lucas még tovább csavarta a koncepciót) inkább már science fiction, mintsem hagyományos, zsigeri kalandfilm.

Szó, ami szó: keményvonalas Indy-rajongóként nagy nehezen bele lehet magyarázni a franchise szellemiségébe a dolgot (mint ahogy anno nekem is sikerült), de attól még nem áll túl jól ennek a karakternek és a fikciós világának, még ha nem is mond gyökeresen ellent a klasszikus trilógiában felvetett témáknak. No persze ez még nem minden, a filmben látott mutatványok sem kevésbé inkonzisztensek a korábbi részekkel. Azokban is voltak túlzások bőven, de az ott látható jeleneteket félig-meddig elfogadhatóvá tette, hogy sokat vágás nélkül vettek fel, és a főhős is minden zúzós akció után kimerült. Indy sérülékeny és fáradékony, mindvégig emberként kezelték, a képregényes stílus ellenére. Itt viszont eleve benne van már a korban, ami miatt a korábbi részek mutatványait is csak nagy nehezen tudná végrehajtani – A kristálykoponya királyságában látottakat meg pláne.

Ugyanis Lucasék nem elégedtek meg a régi akciójelenetek megszokott stílusával – helyette mindent hatványra emeltek. Indy a trilógiában esett, kelt, métereket zuhant, majd leporolta magát és ment tovább, miközben azért fájlalta egy kicsit a derekát? Itt már a nyitójelenetben minimum megkétszereződtek a korábbi távolságok és mélységek, majd végül egy nukleáris robbanás koronázza meg az egészet, amely kilométerekre röpíti a főhőst, aki egy hűtőbe bújva vészeli át az egészet egyetlen karcolás nélkül. A trilógiában 20-30 méterről lövik pisztolyokkal és puskákkal négyen-öten, miközben ő szűk épületekben, sötét bányákban, függőhidakon vagy motorcsónakban lohol a golyók elől? A negyedik részben a mellette száguldó autóból gépfegyverekkel tüzelnek rá folyamatosan, ráadásul mindössze 3 méterről, de nemhogy Indyt nem találják, még a járművet is alig. Hősünk pedig lazán rájuk ugrik, a fegyverekkel szembe.

A végzet templomában mentőcsónakkal ugranak ki egy repülőből, majd végigszánkáznak egy hegyoldalon, majd egy vízesésen? A kristálykoponya királyságában egyszerre három vízesésen zuhannak le (hozzáteszem, kb. féltucat snitt közepette) anélkül, hogy a kétéltű jármű átfordulna a levegőben, utána meg úgy összekapják magukat, mintha mi sem történt volna. A példákat hosszan lehetne még sorolni, de lényeg a lényeg: Lucas és Spielberg emelni akarta a tétet, többet, nagyobbat, látványosabbat mindenből, ám ezek (az öreg, megfáradt Forddal kombinálva) nem igazán szolgálták a film erényeit. A hitelességgel az előző részeket körülölelő okkult miszticizmus is repült, ami miatt a franchise tényleg a kalandfilm műfajának a csúcsát jelenti – és amelyből rengeteg később, jórészt felejthető wannabe Indy-próbálkozás merített. A kristálykoponya királyságával viszont az az ironikus helyzet állt elő, hogy a film pont azokat az alkotásokat majmolja, amelyek a klasszikus trilógiát koppintották, de annyira, hogy az egyik karakter személyisége egy az egyben ugyanaz, mint az 1999-es Múmiában, de még a sorsa is – ugyanúgy hal meg, ugyanolyan okokból kifolyólag.

Na persze A kristálykoponya királysága közel sem csak erről szól. Merthogy hiába nem éri el a szent és sérthetetlen trilógia színvonalát, hiába telt el majdnem két évtized, és hiába nem ugyanazok már a készítők, mint az aranykorban, a negyedik felvonásban így is megvannak Spielberg levakarhatatlan kézjegyei. Ahogy megrendez egy akciójelenetet, ahogy vezeti a színészeket, ahogy megformálja a köztük lévő kémiát és a humort, azaz azok az apró, de mégis nagyszerű rendezői megoldások, amiket egyszerűen csak Spielbergségnek hívunk, mind-mind megtalálhatók ebben a részben is. Igaz, hogy nem olyan mennyiségben és nem úgy, mint korábban – ám attól még igenis benne vannak. A nyitójelenetben a kalapot a fejére helyező sziluettel nagyszerűen mutatják be újra a főhőst, akinek elfogásához most is egy kisebb hadsereg szükséges, és bár az előző kaland óta sokkal öregebb lett, azért még mindig ott van a szeren.

Harrison Ford csibészes mosolya a régi, mi több, baromi jó volt újra látni egyik legikonikusabb szerepében: verekedik, ugrik, lő, lendületesen, energikusan, ahogy kell, bár a kora miatt kissé lassabban, ám ennek köszönhetően kellő öniróniával (a poénok nagy része pontosan erre reflektál, néhol egyébként igencsak frappánsan), ráadásul a kaszkadőrmutatványok többségét maga Ford csinálta. Akkoriban, a nagy átértelmezések, rebootok és újrakezdések tengerében Indy ott folytatta, ahol abbahagyta. Ennek fényében a képi világot is megpróbálták úgy alakítani, hogy az ne lógjon ki a fősodorból: a negyedik részt digitális kamerák helyett filmre forgatták, amelynek 70 százaléka a régi iskola szabályai szerint készült, a számítógépes effektek mellőzésével (azért CGI nélkül mégsem bírták ki, annak félresikerült megvalósítása párszor rendesen ki is szúrja a nézők szemét), az akciójelenetek tényleges levezénylésével.

Szóval lehet miért szidni a negyedik részt, de közben a pozitív tulajdonságairól sem szabad megfeledkezni. 15 év telt el a bemutató óta, leülepedhetett már az élmény – tulajdonképpen sok mindentől függ, hogy ki hogyan tekintett rá akkor és ki hogyan tekint rá most. A magam részéről jót szórakoztam rajta 2008-ban, és még ma is tudom élvezni, ha újranézem. Bevallom, egy Indy-film esetében sosem tudok elfogulatlan lenni, ezért az a bizonyos 8 pont is inkább egy jelképes 8 pont – mert bár látom és elismerem a hibáit, a legtöbbet meg tudom bocsátani. Mert hát ki ne lenne elfogult, ha gyerekkorának méltán legkedvesebb hőséről van szó?

Gamekapocs értékelés: 8

Eredeti cím: Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull
Rendező: Steven Spielberg
Producer: Frank Marshall
Forgatókönyv: David Koepp
Történet: George Lucas, Jeff Nathanson
Szereplők: Harrison Ford, Cate Blanchett, Karen Allen, Ray Winstone, John Hurt, Jim Broadbent, Shia LaBeouf
Zene: John Williams
Operatőr: Janusz Kaminski
Vágó: Michael Kahn
Gyártó: Lucasfilm Ltd.
Forgalmazó: Paramount Pictures
Játékidő: 122 perc
Eredeti premier: 2008. május 22.
Hazai premier: 2008. május 22.

3.
3.
sumblinker
Pedig érdemes lenne. Ennél sokkal jobb.
2.
2.
hoaw
Nagyon gyenge film. Az 1-2-3 után pedig minősíthetetlen. Az ötödiket nem is fogom megnézni.
1.
1.
sumblinker
Szerintem nem megosztó, az emberek 80-90%-a gyengének tartja. Igazából, ha pár jelenetet kivágnának belőle és a CGI helyszíneket le lehetne cserélni valódiakra nem lenne olyan rossz film.
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...