Ívelt kijelzőt mindenkinek?
Kezdjük is rögtön a legfontosabbal: tényleg ad valamit a játékélményhez a 21:9? Az első bekapcsolástól fogva ez csak retorikai kérdés lehet: a monitor ugyanis már puszta méreténél fogva is meggyőző. A méreten túl a képarány is nagyon hatásos, a monitor ugyanis szinte tökéletesen fedi le a látómezőt, és “ad enni” a perifériás látásnak is, olyan érzést ad, hogy bárhová nézünk, a monitort látjuk.
A kép forrása: Prohardver
Az ívelt kijelző ott jön a képbe (pun not intended), hogy ilyen képátló mellett a széleken és a sarkoknál már valamennyit torzul a szubjektív kép. Míg középen merőlegesen tekintünk a panelre, a széleknél már más szög alatt látjuk a képet, ezt kompenzálja hatékonyan az ívelt kijelző. Az ívelt panelnek van egy másik mellékhatása is, az amúgy is roppant széles monitort még szélesebbnek láttatja, ami érzésre további centiket ad a képhez.
Játék, élmény
A tesztre kapott LG 34UC97 monitornak megadtuk, ami jár neki, rengeteg játék alatt kipróbáltuk, mit tud. A monitor a puszta méreténél fogva is elképesztően addiktív élmény, a régóta, unalomig játszott játékok is egészen új szórakozást nyújtanak így, ekkora kijelzővel. A kulcs a horizontális látószög. A képarányt támogató játékok (legtöbb modern A-kategóriás cím alapból támogatja ezt, a Crysis 3-tól a Battlefield sorozatig, a Fallout 3-tól a Shadow of Mordorig) több tartalmat mutatnak, ami különösen first person és third person nézetben ad rengeteget hozzá a játékélményhez, ugyanis végre látunk oldalra, anélkül, hogy folyamatosan egérrel kellene forgolódni jobbra-balra. Mivel ez az szélesebb FoV (field-of-view) sokkal közelebb áll a természeteshez, kevésbé van olyan érzésünk, hogy egy csövön keresztül nézzük a játék világát. Felülnézetes játékok alatt (mint mondjuk Civilization V) sem jön rosszul a szélesség, több menüt, eszköztárat tarthatunk nyitva, ezek végre nem takarnak bele a központi játéktérbe.
A kiterjesztett képarányt egyébként a legtöbb kipróbált játék (a War Thundertől az ES: Oblivionig) alapból támogatta, a beállításokban egyszerűen be kellett állítani a 21:9-et és a hozzá tartozó 3440x1440-es felbontást. Néhány játék alatt azonban nem érhető el alapból ez a képarány, ilyenkor némi extra segítséget kell igénybe venni, szerencsére a közösség igen aktív és rengeteg nemhivatalos patch áll ehhez is rendelkezésre.
A magas felbontás ellenére a monitor nem terheli le különösebben a grafikus alrendszert, ez részben annak köszönhető, hogy a 4K-hoz viszonyítva harmadával kevesebb pixelt használ. Tapasztalatunk szerint ez nem különösebb hátrány, mi a magasabb pixelsűrűség és a nagyobb méret közül egyértelműen utóbbira tesszük a voksunk, adott szint fölött inkább az utóbbi javítja a játékélményt.
Külön érdemes megjegyezni, hogy a monitor beépített hangszórókkal is rendelkezik. A viszonylag kis, 7 wattos egységektől nem vártunk sokat, így igen pozitív volt a meglepetés, azok ugyanis kifejezetten jól és hangosan szólnak, a mélyek pedig tiszták és torzításmentesek. Hogy éjjel a szomszédokat ne ébresszük fel, van “éjféli mód”, amely a hangképből kihúzza a dübörgő mélyeket - ez akár jól is jöhet.
Desktop és munka
A 34 inches monitor felbontása 3440 x 1440 pixel, ami mintegy 110 pixel/inch sűrűséget ad. Ez megfelel nagyjából a jobb asztali monitorok hagyományos pixelsűrűségének. Értsd: a 4K monitorok jelentős részétől eltérően a 34UC97 használható Windows alatt skálázódás (nagyítás) nélkül - egyszerűen sokkal sokkal több hely áll rendelkezésünkre az asztalon. Ez viccesen néz ki, ha az ablakokat szeretjünk mindig teljes képernyőre kitenni, sokkal jobban használható, ha a munkaasztalt megosztjuk a futó alkalmazások között - a multitasking igazi királya a kijelző.
A minőségi panel komoly vizuális (grafikus, fotós, videós) munkára is alkalmassá teszi a monitort, a szórakozásra kijegyezett kijelző professzionális környezetben is megállja a helyét. Erre az LG is rásegít, a monitor ugyanis gyári kalibrációt kap, így a színhelyesség felől megnyugodhatunk.
Műszaki adatok
A monitor 34 hüvelykes átlóval rendelkezik, a panel típusa pedig a prémium szegmenstől elvárhatóan IPS rendszerű. Ez utóbbi azt jelenti, hogy a betekintési szögek igen szélesek, ha nem középről nézzük, a fényességből veszítünk csak, a színek nem változnak meg. A képarány a már említett 21:9, a natív felbontás pedig 3440 x 1440 . A gyártó által megadott névleges fényerő 300 candela négyzetméterenként, tapasztalatunk szerint a panel még napsütötte irodában is bőven kényelmes, a félmatt borítás pedig gondoskodik arról, hogy becsillanástól teljesen mentes legyen a kép.
A csatlakozók dolgában a monitor felvonultat mindent, amire szükségünk lehet, van dupla HDMI, DisplayPort, dupla Thunderbolt 2 (Apple-felhasználóknak ideális), illetve a fülest is ráköthetjük közveltenül a monitor kimenetéhez. Azt érdemes megjegyezni, hogy nekünk a monitor 60 hertzes meghajtásához szükségünk volt a DisplayPortra, videokártyánk ugyanis HDMI-n csak 30 képkockát volt hajlandó átküldeni. A hiba nem a monitorban volt, az ugyanis DisplayPorton natív felbontás mellett 60 Hz-es (10 bites színmélység), Thunderbolton 60 Hz-en (8 bites színmélység) és HDMI-n 50 Hz-en képes adatokat fogadni.
Konklúzió
Az LG ívelt UltraWide monitora minket abszolút meggyőzött arról, hogy a monitorok fejlődésének ez az iránya sokkal érdekesebb, mint a pixelsűrűség üldözése (lásd 4K kijelzők). Az emberi látómezőt ragyogóan lefedő 21:9-es arány és a nagyobb képátló azonos ár mellett sokkal többet ad hozzá a játékélményhez is, produktivitáshoz is, mint az azonos árú 4K-s monitorok. Ez különösen igaz az ívelt monitorokra, amelyeket a sarkokban kevésbé torzít a perspektíva.
[Az LG Magyarország megbízásából készített anyag.]
De patent voltt így is,számomra messze a legszebb képminőség voltt!
Eltekintve az egy-két játéktól evil within,order 1886 amik eleve ebben a formátumban vannak!
Tehát mi van a többivel? Játszhatóak?
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.