A Microsoft egy hivatalos blogposztban részletezte az idén karácsonykor boltokba kerülő Xbox Series X hardveres specifikációit, Austin Evanst és a Digital Foundry csapatát pedig közelebb is engedték a konzolhoz, így kiadós infódömping esett be a masináról így délutánra. A beszámolókról készült videókat a hírben is beágyaztuk, aki viszont mélyebben is elmerülne a témában, feltétlenül olvassa el a Digital Foundry mindenre kiterjedő cikkét!
Essünk át tehát elsőként a számokon, az Xbox Series X specifikációi így festenek:
- CPU: 8x Zen 2-es mag @ 3,8 GHz (SMT-vel 3,6 GHz-vel)
- GPU: 12 teraflop teljesítmény, 52 számítási egység @ 1,825 GHz, egyedi RDNA 2 architektúra
- Lapka alapterülete: 360,45 négyzetmilliméter
- Csíkszélesség: 7 nanométer (TSMC)
- Memória: 16 GB GDDR6
- Memória-sávszélesség: 10 GB @ 560GB/s, 6 GB @ 336GB/s
- Belső tárhely: 1 TB egyedi NVMe SSD
- Átviteli sebesség (IOPS): 2,4 GB/s (nyers), 4,8 GB/s (tömörített)
- Bővíthető tárhely: 1 TB
- Külső tárhely: USB 3.2-es HDD-k támogatása
- Optikai meghajtó: 4K UHD Blu-ray-olvasó
- Célteljesítmény: 4K-s felbontás 60 fps mellett - legfeljebb 120 fps
A specifikáció egyik érdekessége, hogy megerősíti a korábbi pletykákat, miszerint az Xbox Series X belső tárhelye rugalmasan bővíthető lesz, méghozzá azzal a külső 1 TB-os SSD-vel, amit a Microsoft és a Seagate közösen készített a konzolhoz. A kiegészítőt lényegében egy óriási memóriakártyaként kell elképzelni, és a konzol hátuljába kell bedugni. A Microsoft hivatalos blogposztjában már képeket is láthatunk róla, így fest majd:
A Digital Foundry beszámolója szerint egyébként az Xbox Series X teljesítménye rendkívül meggyőző, a konzol akár négy Xbox One S-játékot is tud egymás mellett futtatni párhuzamosan, a ray tracing pedig remekül működik, hála a dedikált hardvernek, amivel lényegében 25 teraflopra nő a konzol GPU-jának elméleti számítási teljesítménye. A Microsoft a Minecraften demózta a konzol sugárkövetési képességeit, a cikkben szereplő videók erre is kitérnek.
A Microsoft a jelentősen lerövidült töltési időket és a korábban beharangozott Quick Resume funkciót is egy-egy videóval szemléltette. Előbbire a State of Decay második részét hozta fel példaként a cég, amely az SSD-nek hála alig tíz másodperc alatt töltött be az új Xboxon, míg az Xbox One X-en majdnem egy perc után indult a játék. Érdemes hangsúlyozni, hogy a State of Decay 2 még nem Xbox Series X-optimalizált játék, vagyis ez a különbség akár még nőhet is.
A Quick Resume azt teszi lehetővé, hogy a játékosok több játék között válthassanak viszonylag gyorsan, mindezt pedig úgy, hogy onnan folytathassák a mókát, ahol legutóbb abbahagyták. A hivatalos Microsoft-poszt szerint a konzol akkor sem felejti el a játék állapotát, ha kikapcsoltuk, kihúztuk és lefrissítettük a firmware-jét.
Ezzel együtt arra is fény derült, hogy a Gears 5 is kap majd Xbox Series X-átiratot a konzol rajtjakor, amely a Smart Delivery révén ingyenes lesz a játék tulajdonosai számára. A port olyan grafikai beállítások mellett fut állítólag, amelyek a PC-s változat Ultra-szintjének megfelelők, emellett javították az árnyékeffekteken, a sugárkövetésen és az átvezetők framerate-jét is feltornászták 60 fps-re.
További érdekesség, hogy Xbox One X-hez hasonlóan az Xbox Series X hardvere sem úszta meg Master Chief-easter egg nélkül.
Habár az Xbox Series X kontrollere nagyban hasonlít az Xbox One-éra, néhány fontosabb különbség akad: a megosztások gombja mellett átalakult a D-pad, továbbá bevezetésre kerül a Dynamic Latency Input, amely kisebb input lagot ígér.
Kezdenéd? :)
"Hardvergyorsítás nélkül ezt a munkát az árnyékolókban lehetett volna elvégezni, de önmagában több mint 13 TFLOP-t fogyasztott volna el" - mondja Andrew Goossen. "Az X sorozat esetében ezt a munkát a dedikált hardverre töltik le, és az árnyékoló a teljes teljesítménnyel párhuzamosan futhat. Más szavakkal, az X sorozat hatékonyan képes elérni a 25-nél több TFLOP teljesítmény egyenértékét a sugárkövetés során."
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.