Változik az Unreal Engine üzleti modellje

  • Írta: fojesz
  • 2020. május 17.
  • Biznisz
Link másolása
Az ötödik generációs Unreal Engine bemutatásával párhuzamosan azt is bejelentette az Epic Games, hogy változik a motor üzleti modellje. Az új felállás jóval egyszerűbb és nagyvonalúbb.

A héten bemutatkozott az ötödik generációs Unreal Engine, ezzel együtt pedig azt is bejelentette az Epic Games, hogy változik a motor üzleti modellje. Habár az engine-hez alapvetően ingyen hozzá lehetett férni, az eddigi megkötés szerint 5 százalék jogdíjat kért a cég a fejlesztőktől, amennyiben a játékuk árbevétele egy negyedévben elérte a 3 ezer dollárt. A jutalékot csak a 3 ezer dollár feletti forgalom után kellett megfizetni.

Ezzel szemben az új - visszamenőlegesen, január 1. óta működő - rendszer lényegesen egyszerűbbnek és nagyvonalúbbnak tűnik: az Epic az első egymillió dollárt "ingyen" adja, és csak a további bevételekből kér 5 százalékos részesedést - ez a felállás a játék teljes élettartamára vonatkozik. Vagyis amennyiben egy fejlesztő 2 millió dollárt keres a játékával, az első egymillió az övé, míg a második egymillió után 5 százalékot, vagyis 50 ezer dollárt kell visszacsorgatnia az Epicnek. (A cég az Epic Games Store-os eladások után eltekint a jogdíjaktól.)

Az Unreal Engine licencelési módja sokat változott az elmúlt években: míg a kezdetekben szemmel látható összegekért licencelhették a csapatok a motort, az utóbbi időben egyre hozzáférhetőbbé tette az Epic az engine-t, nem kis mértékben a Unity térhódítása miatt. A Unity alapvetően nem kér jogdíjat a fejlesztőktől a motor használatáért, viszont azoknak, akiknek az elmúlt tizenkét hónapban 200 ezer dolláros bevételük volt, kötelező megvásárolni az évi 1800 dollárt kóstáló Pro-licencet, ami forráskód-hozzáférést és extra funkciókat hoz magával.

55.
55.
#51: Most 3 kommenten keresztül részletezted, hogy először az Epic a hibás a sok fosért (amit nem ők csináltak), de a Valve-ra haragszol, amiért nem minőségi szűrővel jönnek ki a játékok náluk, mint az Epic-en.

A másik részének meg nincs értelme, mert kibaszol minden egy hónap alatt 10ezernél kevesebb eladást elérő játékot, akkor majd 8700 játékos által játszott játékot kibaszol onnan, hogy ne lehessen patch-elni, fejleszteni? Vagy lehessen, csak ne lehessen eladni? És mi van, ha a következő patch-el jön bele javítás, fix, tartalom és megvennék az emberek? Hát de nem, nem eladó, kivágod onnan a játékot. Úgysem pénzből él senki ezen a bolygón. Fél év múlva meg azt, amit 87000 ember már megvett ffs.
53.
53.
user101
... és ezért haragszom a Valve-re is, mert azokat a játékokat ami 1 hónap alatt nem érnek el mondjuk 10'000 letöltést azonnal b@sznám ki örökre és fél év után a 100'000 alattiakat szintén!!!
52.
52.
user101
#51: Kiegészítésként annyit hozzátennék, hogy az olyan indie fejlesztővel nincs bajom, aki a játék bevételeiből ki bír fizetni milliós licence díjat, mert az része az üzleti modellnek és feltételezi a játék sikerességét.
51.
51.
user101
Pedig elsősorban az epic tehet róla, hogy így felhígult és egy rakás fosra emlékeztet ma a játékipar. Egy csomó tehetségtelen szar amatőrtől megkíméltek volna mindenkit, ha nem osszák boldog-boldogtalannak "ingyen" az enginejük. Régen legalább volt egy minőségi szűrő, egy korlát amit meg kellett ugorni, hogy csak az csinált játékot aki technikailag fel volt rá készülve, hogy megírjon egy épp-kéz-láb motort. Ma minden tehetségtelen hülye fossa a szarabbnál szarabb szemetet. Köszi epic... szétbasztátok a játékipart ! :((( Ugyanez igaz az unity-re is. Konkrétan közröhej tárgya az egész android piac... Belefulladunk a szemétbe...
50.
50.
medson
#49: bocs, így: https://i.kym-cdn.com/entries/icons/facebook/000/022/524/tumblr_o16n2kBlpX1ta3qyvo1_1280.jpg
48.
48.
Firsttime
Komolyan mondom, elmebetegek vagytok mind...
45.
45.
PiszkosFred
#44: Az Epic még csak-csak az akar lenni idővel, de egy Origin, Uplay, battle.net vagy Bethesda.net, stb. nem biztos, hogy ezzel a céllal jött létre.

Az, hogy mindegyik fapados, az kétségtelen és vitán felüli, bár az alapvető funkcióikat ellátják, de a megszokott QoL funkciók hiányoznak nagyon.

De, majd a Galaxy 2.0 megoldja (azt is). :)
44.
44.
br1Koo
#37: Nem az a lényeg hol kapsz ingyen játékokat, hanem hogy milyen a platform amit használsz. A Steam majdnem húsz éve építi ki magát, elképesztõ sokoldalú és felhasználóbarát és mit raknak elé konkurenciának? Egy platformot amiben annyi lehetõség van hogy vegyél játékokat, le tudd játszani õket meg esetleg vegyél fel barátokat akikkel chatelhetsz. Amikor ezekre a launcherekre mint az Origin meg Epic ránéz az ember nem is érti hogy mi célt szolgálnak, annyira semmitmondóak. Amikor itt kommentwket olvasok értesülök róla hogy ezek a Steam ellenfelei hivatotrak lenni. Lol
43.
43.
br1Koo
#20: Kawadát még úgy ahogy képes vagyok megérteni, de Ultimatet csípni? Wtf man
24.
24.
Zisten
Kisebb csapatnak ez biztos jó hír, mivel kevesebb bevételnél is kevesebb maradt a kasszában. Így viszont az első millió azért jól jöhet nekik. Azon túl a "sikernek ára van".

Sajnos sokan nem tudnák kifizetni ezt a motort. Nagy lenne a kockázat, hogy a motorra kiadott hatalmas összeg a játékkal nem térülne meg. Valamint a motor fejlesztője se keresne sokat, ha a magas ár miatt csak pár csapat veszi meg.
Ingyenesen több fejlesztőhöz eljut és úgy mond a bevételből "fizetik vissza a "hitelt".
23.
23.
Zisten
Kíváncsi voltam mi a véleménye az itteni "közösségnek" a hírről, hogy 22 hozzászólás is kerekedett alá, majd megláttam, hogy 22 semmi.
Szájkarate... lol ... dedó 2020.
20.
20.
godach
#13: Hát, most én is meglepődve olvastam mert ahogy írtam már, kawadát és ultimatet is csípem (sokszor nem is tudom megkülönböztetni őket) de ha duken is ő lenne, elásnám magam hogy nem jöttem rá eddig, és irgalmatlan csalódott lennék xD
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...