Hivatalos: a Google kivégzi a Stadiát

  • Írta: szlav
  • 2022. szeptember 29.
  • Gyászhír
Link másolása
Mindenki számára világos volt, hogy a Stadia felhős játékplatformja nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. A Google végül bedobta a törölközőt: leállítják a szolgáltatást, és visszatérítik a korábbi vásárlásokat.

Kampó. Eddig is jól tudtuk, hogy a Google nem ejt hatalmas könnyeket, ha sírba kell küldeni egy-egy zsákutcába futott projektet, erre pedig a Stadia esete sem cáfol rá. A 2019-ben útjára indított felhős szolgáltatás és a hozzá társuló hardver hatalmas csinnadratta kíséretében érkezett meg, végül azonban mégsem váltotta meg a játékvilágot. Nehéz megmondani, hogy a teljes áron kínált játékok, az erősen korlátozott választék vagy a technológiai limitációk ütötték-e be az utolsó szöget a koporsóba, de egy biztos: a Google lelkesebb fogadtatást és nagyobb sikereket várt, a platform sorsa azonban másképp alakult.

A Stadia-projekt alelnöke és menedzsere, Phil Harrison egy nyílt levélben jelentette be a játékstreaming-szolgáltatás nyugdíjazását. Ebből megtudhattuk, hogy 2023. január 18-án végleg leállnak a Stadia szerverei, a korábbi vásárlások összegét (legyen szó játékokról, DLC-ről vagy akár hardverről) pedig mindenkinek visszatérítik. A felhős technológia nem megy teljesen kárba, hiszen azt a Google több helyen (például a YouTube-on) újrahasznosítja majd, a videojátékos front azonban végleg lehúzza a rolót.

A Stadia kivégzése egyébként nem érheti teljesen váratlanul azokat, akik követték a platform híreit, hiszen akadt jó néhány árulkodó jel az elmúlt másfél évben. A platform kivezetésének első és leglátványosabb jele tavaly februárban mutatkozott, amikor is a Google bejelentette, hogy bezárják a vállalat összes saját játékfejlesztő stúdióját, beleértve Jade Raymond csapatát is. A közelmúltban pedig az Assassin's Creed: Mirage bejelentésekor lógott ki leginkább a lóláb, a Ubisoft játékát ugyanis a hagyományos platformok mellett Amazon Lunára is bejelentették, Stadiára viszont nem... annak ellenére, hogy a Google platformját már az első pillanattól az Assassin's Creed-játékokkal promózták.

15.
15.
Neo1989
Semmi értelme sem volt.
14.
14.
Zuzmo
#11: Amazon Luna, Geforce Now, Shadow.tech, game pass ultimate, playstation now
13.
13.
TrishtanAG
#12: Az egy ugyanolyan droidos kézikonzol, amiből van vagy húsz másik a piacon. Az egyetlen vonzereje, hogy egy ismertebb márka lesz ráírva.
12.
12.
Heldengeist
#3: Én örülök neki. Az utóbbi években ez volt az egyik legnagyobb veszély a játékokra, mint termékre. Ha siker és elterjed, az végképp kivégezte volna az ipart és rövidesen az összes játék 100% szolgáltatásként lépne a piacra még annyi birtoklási jogot sem engedve a játékosoknak, mint a Steam-féle digitális terjesztés.

Remélem a Logitech streaming handheldje is bukás lesz.
11.
11.
nemfontos
#9: A "konkurencia nélkül" alatt nyilvánvalóan azt értettem, hogy cloud gaming területén senki más nem volt épp aki erre akart volna felhúzni egy üzleti modellt.
10.
10.
TrishtanAG
#4: Annyira azért tuti nem sírtak, amikor a Sony felvásárolta őket, és beépítette a technológájukat a Ps Now-ba.
9.
9.
Zuzmo
#7: Konkurencia nélkül?! Ne röhögtess! A Microsoft, Playstation, Nintendo, PC gaming, mobil játék mi, ha nem konkurencia? Az emberek nem cloudon akarnak jászani, nem a technológia miatt fognak valamit választani, hanem mert nekik kényelmes, olcsó, jó használni. Egy telített piacra akartak beszállni, de úgy hogy az hamar nyereséges legyen. Lehet, hogy tőkeerős cég a Google, de nem fog veszteséges projekteket finanszírozni. Így sikerült egy olyan üzleti modellt kidolgozniuk, ami a usereknek nem éri meg. Úgy tudott volna működni a dolog, ha még sokkal több pénzt elköltenek, csak az meg nem éri meg, mert nem jön be máshol. A részvényesek meg valószínű profitot akarnak, nem gaming brandet építgetni.
8.
8.
mephi
"Fődet rá!"
Kellően hosszan elnyújtották a haldoklás fázist, szép film volt...
7.
7.
nemfontos
Emlékszem a cikkekre hogy "ez a jövő", "a google megeszi a játék piacot" és hasonlók... volt már egy cég ami ebbe gyakorlatilag belebukott. Hónapokig röhögtünk rajta, hogy a rajongók mind furcsa magyarázatokkal álltak elő akkor. pl "rosszul számoltak"... senki nem akarta leírni, hogy a koncepció volt életképtelen.
Most pedig azt láthatjuk, hogy értékelhető konkurencia NÉLKÜL is bukó lett egy irgalmatlan tőkeerős, webes cég kezei között is.

Úgy tűnik hogy ez lényegében valamiféle extra, vagy kiegészítő szolgáltatásként képzelhető el jelenleg, ahogy azt pl az ms és a sony csinálja.
6.
6.
delphijos
#4: Ez nem arról szól hogy a cloud gaming bukásra van ítélve. De a Stadia üzleti modellje katasztrófa volt. Mindent külön meg kellett oda is venni teljes áron, PLUSZ a szolgáltatás díja. Ráadásul a választék se volt acélos.
5.
5.
markoci555
mennyi pénz mehetett el összesen? főleg a visszatérítéssel, irdatlan mennyiségek lehetnek, de hát ügye google szórhatja a pénzt
4.
4.
zoe9
"Üdv a klubban!" mondaná az Onlive csapata, akik most kb. röhögnek a markukba. Amikor a világ összes pénze sem elég arra, hogy sikerre vigye azt, amibe mások már 2003-ban elbuktak...már az elején borítékoltam ezt a taknyolást.
3.
3.
Bako
Sajnálom azért, ennek jó dolognak kellett volna lennie. Csak ez is az árazással lőtte magát térden.
Eljön még az ideje a cloud gaming elterjedésének. Tudom már most is mindenki számára elérhető, úgy értem amíg ez tényleg egy valós alternatívája lesz a PC-nek vagy a konzoloknak. Ez most még mindig csak egy kiegészítő.
2.
2.
salaxx
visszatérítés helyett beérném annyival, hogy unlockolják a bluetootht a kontrollerben és lehessen "sima" BT controllerként használni
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...