Hat évvel az első rész megjelenése után véget ért a Crysis-trilógia, számot vethetünk, és bedobhatjuk a milliódolláros kérdést: mit adott ez a sorozat a játékiparnak? Noha a közönség szereti a Crysis-játékokat techdemónak csúfolni, ettől azért messze többről van szó. A Crysis által nyújtott szabadság és taktikus játékmenet már 2007-ben is ritkaságnak számított, és hiába áldozott fel a Crysis 2 ebből nem keveset a látvány és a hangulat oltárán, mondhatni luxus módon panaszkodtunk a jól ismert formula megcsonkítására. Az igazság az, hogy a Crysis-széria játékmenete még így is mélyebb, mint amit az FPS-ek többségében láthatunk manapság, ráadásul a Crytek tanul is: ahogy a kis német vállalkozás világszerte kilenc stúdiót üzemeltető fejlesztőóriássá nőtte ki magát, úgy érett meg a Crysis is, a CryEngine pedig egyszerű benchmark programból olyan eszközzé vált, amivel élményt lehet kreálni.
És a Crysis 3 erre kétségkívül remek példa. A trilógia befejező része egyszerre igyekszik visszanyúlni az első rész szabad játékmenetéhez, valamint a második epizód történetmeséléséhez és hangulatfokozó látványelemeihez, miközben itt-ott próbál újdonságot csempészni a koktélba, és sok tekintetben mélyebb, illetve kifinomultabb is lett. Profi munka, mondhatnánk, és az is, nagy kár azonban, hogy egyetlen dolog irgalmatlanul visszarántja: gyakorlatilag még mindig nincsen története, mert nem is volt mire építeni.
2047-ben járunk, huszonnégy évvel a Crysis 2 történései után. A CryNet, végső soron pedig a Hargreave-Rasch Biomedical által terelgetett C.E.L.L. gőzerővel szorgoskodik a világuralom megszerzésén, és mint tudjuk, a ceph-technológiát igyekszik hasznosítani, amivel persze annak rendje és módja szerint felébreszti a kétmillió éve itt állomásozó idegeneket. A csakugyan ceph-alapanyagra épülő Nanoruhákat tesztelő Raptor-csapat két túlélője, Prophet és Psycho, egy ellenállási mozgalommal a hátuk mögött most visszatérnek a karantén alá vont New Yorkba, hogy megállítsák a C.E.L.L.-t. A feladat nemes, de korántsem ilyen egyszerű: a probléma jóval mélyebben gyökerezik, és nem is lehet helyrehozni…
Nem durran túl nagyot, igaz? Tényleg nem. Leszámítva, hogy már az alapkoncepció is dögunalmas, a történet még fordulatokat sem tartalmaz, ami megpróbálná kiaknázni a témában (esetleg) rejlő lehetőségeket. Ez viszont nem a Crysis 3 hibája, hanem a teljes trilógiáé. Mint ismert, a Crytek eleve háromrészesre tervezte a sorozatot, vélhetően a sztori kapcsán is előre megfogalmazódott benne ez-az, így joggal vártuk el (rendben, lehet, naiv vagyok), hogy a Crysis 3 hatalmas csattanóval, gyönyörűen keretbe foglalja a történetet, mi pedig ámulunk és bámulunk majd. Ez viszont nem következett be, mert a teljes trilógia sztorija maximálisan felületes és kiszámítható, ráadásul a játékost végig az köti le, hogy próbálja megjegyezni a folyamatosan záporozó az évszámokat meg a cégneveket, hogy összerakja a fejében, ki mit csinált.
Félreértés ne essék, a Crytek azért próbálta menteni a becsületét, a Crysis 3 a történetmesélés és a karakterek terén egyértelműen a sorozat legjobbja. A Crysis átvezetői sosem voltak ennyire izgalmasak, a karakterek párbeszédei fantasztikusak, annyi érzelem és indulat van a játékban, mint az eddigi Crytek-címekben összesen. Prophet állandó örlődése, a Nanoruhájától megcsupaszított Psycho bizonyítási kényszere vagy az ellenállásban fontos szerepet betöltő Claire ellenszenve hősünkkel szemben egytől-egyig gondoskodnak arról, hogy a felszínes sztori ellenére is érdeklődést és persze érzelmeket váltsanak ki a játékosból. Sikerül is, ehhez nem kicsit tesz hozzá a remek szinkron, és az aláfestő muzsika is nagyon jó, érdemes visszahallgatni.
A hangulatfokozásban természetesen megkérdőjelezhetetlen szerepe van a látványnak. A CryEngine 3 még mindig remekül vizsgázik, és bár a valódi arcát csak a legdrágább PC-konfigurációkon mutatja meg, általánosságban véve elmondható, hogy a szerényebb vasakon, így a konzolokon is remekül fest. Az első textúrától az utolsó effektig minden tökéletes, és ezt a játék igyekszik a lehető legjobban kihasználni. Noha a nanokupola alatt eldzsungelesedett New York egyes helyszínei korántsem különülnek el olyan markánsan egymástól, mint azt a fejlesztők ígérték, az kétségtelen, hogy az összkép rendkívül hatásos, és az engine minden oldalát megmutatja. A romos toronyházakat és a kipusztult utcákat visszahódította a természet, a méteresre nőtt aljnövényzetben megbújó ellenfeleket csak akkor látod szabad szemmel, ha belefúj a szél, a hírhedt gátrobbantásos jelenet láttán nem tudod eldönteni, hogy inkább csobbannál a kiömlő vízben, vagy még többet robbantanál, a nagyobb nyílt összecsapásokat pedig legszívesebben a távolból néznéd, ha éppen nem a világot kellene megmentened. (Hopp, spoiler!) Ha ehhez hozzávesszük az éjszakai pályákat, és az ott pásztázó reflektorokat, majd hozzátesszük a kiváló animációt és fizikát, nem túlzás azt mondani, hogy a Crysis 3 jelenleg a piac leglátványosabb játéka, és nem csak technikai értelemben nyűgöz le, hanem végig ízléses is marad.
Érezhető, hogy a fent leírtak a Crysis 2 koncepcióját erősítik, a fejlesztők viszont azt ígérték, a játékmenet tekintetében inkább az első részhez nyúlnak vissza, már ami a szabadságot illeti. Nos, ha nem is maradéktalanul, ez megtörtént, és talán ez a legfontosabb dolog, ami kiemeli a Crysis 3-at a többi FPS közül. Azt hiszem, egyértelmű, hogy felesleges olyan nyílt terepekre számítani a romos New Yorkban, mint amilyeneket a Crysis első részének (vagy akár a Far Cry 3) trópusi szigetén járhattunk be, és bár ez nem jelenti azt, hogy nincsenek ilyenek, alapvetően meg kell elégednünk a szűkösebb helyekkel. Csőfolyosókról azért nincs szó, a játék pályatervezése úgy néz ki általában, hogy két-három alternatív útvonalon közelíthetünk meg egy-egy nagyobb bázist vagy más területet, ahol már strázsálva várnak minket az őrök.
És ezen a ponton kínál nekünk igazi szabadságot a játék, innentől kezdve jóformán rajtad múlik, hogy mit csinálsz. Bekeményíted a páncélodat, berontasz, és szétszedsz mindenkit, vagy inkább komótosan, mindent előre eltervezve okozol meglepetést a rosszarcúaknak? Akárhogy is, a Crytek sosem titkolta, hogy a Crysis 3-ban felértékelődik a lopakodás szerepe, ezt több újdonsággal is erősítette. Egyfelől megjelent a hackelés képessége, így a Visor, azon belül pedig egy ügyességi minijáték segítségével akár a távolból is megbütykölhetjük az ellenséges számítógépeket, lőtornyokat és aknákat, másfelől a jól megszokott lőfegyverek és a különböző ceph-mordályok mellé kapunk egy íjat, amivel csendben, feltűnés nélkül gyilkolhatunk.
Játszd bárhogy a Crysis 3-at, jól fogsz szórakozni! Ha a lopakodást és a taktikázást kedveled, állj meg egy pillanatra, mérd fel a terepet a Visorral, jelöld meg az ellenfeleket, majd hackeld meg a körülöttük forgó ágyút, ami azonnal elkezd tüzelni rájuk. Ők persze fejvesztve rohannak, jó eséllyel bele a korábban szintén meghackelt aknamezőbe, te pedig a káoszt kihasználva kényelmesen körbeszaladhatsz, hogy láthatatlanul kitekerd a még életben maradt tagok nyakát. Az íjad végig hűséges társ marad: a többi fegyverrel ellentétben ez maximálisan csendes, akkor sem leplez le, ha láthatatlanul lősz vele, sőt robbanó- és elektromos töltetű nyilat is használhatsz, utóbbival érdemes tesztelni “a víz vezeti az áramot” című fizikai alapvetést is. Mindettől függetlenül persze a belemenősebb játékot kedvelők is megtalálják majd a számításukat, nekik segítség, hogy a futás már nem szívja le a Nanosuit energiáját, úgyhogy szóljatok Forrestnek, hogy fusson csak.
A Crysis 3 nemcsak teret enged a játékstílusod szabad formálásának, de készségesen támogat is benne. A perkrendszer ennek megfelelően lényegesen egyszerűbb lett, a Nanoruha-frissítőcsomagok összeszedésével oldhatod fel a különböző képességeidet, amik más-más területen nyújtanak segédkezet. Egyszerre négy perk használható, majd három ilyen perkkombinációt gyorsítótárba is tehetsz, így két gombnyomással kiválaszthatod, melyik a legalkalmasabb az adott szituációban. Ez a fajta hozzáállás a Crysis 3 egyik legnagyobb erőssége, ezért lehet érdemes többször is nekifutni az egyjátékos résznek, hogy más-más módszert próbálj ki útközben. Sandbox FPS, mondja rá a Crytek - és tényleg.
Nagy kár viszont, hogy a Crysis 3 egyáltalán nem tud kinőni ebből a homokozó szerepből, az egyjátékos kampány minden próbálkozás ellenére vérszegénynek értékelhető összességében. Az, hogy nincs történet, rányomja a bélyegét a teljes játékra, a feladatunk mindig az, hogy eljussunk A pontból B-be, majd mikor rájövünk, hogy a B pont tulajdonképpen zsákutca, és még jól magunkra is haragítunk valakit az okvetlenkedésünkkel, irány a C pont, hogy helyrerázzuk a dolgokat. És ez így megy tovább szűk hat órán át, mire befejezed a játékot. Jól olvastad, a kampány nagyon rövid, én a lopakodós játékmenetet részesítettem előnyben, megcsináltam minden mellékküldetést, gyűjtögettem, amit lehet, de még így is hamar a végére értem. Ami ráadásul felteszi minderre a koronát: a játék közepe a rövid játékidő ellenére is borzasztóan leül, és hiába mondta a Crytek, hogy a Crysis 3 hét csodájaként hét egymástól gyökeresen eltérő helyszínt kapunk, a játék egy ponton meglehetősen monotonná válik. Ritka az olyan jelenet, ami megtöri ezt a repetitivitást, és ezen a kiszámítható mesterséges intelligencia sem segít.
A szavatosságot a multiplayer menti meg, ami meglepően jól sikerült, így innentől kezdve gyakorlatilag a közösségen múlik, hogy meddig tartja életben a Crysis 3 többjátékos részét. A multi nyolc játékmódját PC-n tizenhatan, konzolokon tizenketten játszhatják, és bár a fejlődés és testreszabás terén a már bejáratott játékelemekhez nyúl, a single-höz hasonlóan itt is nagy szerepet kap a taktika, ami feje tetejére állíthatja még a mezei Team Deathmatch játékmódot is. Az előző rész újdonsága, a Crash Site itt is visszatér, a Crysis 3 új játékfajtája pedig a Hunter mód, ami nagyszerűen ragadja meg a sokat emlegetett lopakodós, vadászós játékmenetet. Ebben egy maroknyi C.E.L.L.-katona próbál meg túlélni a nanosuitosok ellen, akik egyetlen íjjal indulnak csatába. A megölt C.E.L.L.-kommandósok maguk is Nanosuitot kapnak, a cél az, hogy mindegyikük így járjon, ellenkező esetben, a rendelkezésre álló idő elteltével a C.E.L.L. győz. Ez a játékmód sem túl eredeti, láttunk már ilyet, de mindenképpen remek szórakozás.
Összességében? A Crysis 3 harmadik résznek csalódás, nem érzem a katarzist, amit egy trilógia végén érezni szoktam, és ez talán a teljes sorozatról is elmond mindent: mindig azt mondtuk, hogy a Crysis szuper, de hiányzik belőle valami plusz, és ez bizony most ütött vissza leginkább. A játék viszont önmagában véve remek FPS, mondhatni tisztességes iparosmunka. Jó vele játszani, a látványtól elájulsz, a homokozós játékmenet is elég érdekes ahhoz, hogy túltedd magad a hiányosságain. Mint folytatás, csakugyan jól szerepel: ha a Crysis 2 bejött, ez is tetszeni fog, a Cryteknek sikerült megőrizni azt a filmszerű élményt, amit a második részben láttunk, és egyértelműen szabadabb lett a játékmenet is, hogy tisztelegjen az első epizód előtt. Vagy legalábbis megpróbálja. Rajongóknak kötelező a Crysis 3, a többiek pedig inkább próbálják ki az első részt, és majd eldöntik, kell-e nekik a folytatás!
(Utóirat: baromi hosszú a Credits, de azért érdemes megvárni a végét.)
Kapcsolódó cikk
a Cry 2-nél ért véget a történet (részemről)
Cry 1 É-Korea megtalálja a Ceph-et basztatják és kiszabadúl
Cry 2 Alcatraz elintézi őket kész passz ennyi (+ a zene sokat dobott rajta)
ez a kupolás cucc hogy jön ide... (pedig értek angolul) de qrvára nem értem az összefüggést
De egyszerűen nem bánthatom, mert a végére teljesen epic lett, meg az egész scifi-hangulat ami átlengi, és nekem gyűjtögetve, meg az achik-ra gyúrva lett vagy 9 óra mire a végére értem. (Mondjuk a háromnegyedéig lopakodva mentem) Az epilógusnak meg kifejezetten örülök, mert ha anélkül lett volna vége tuti csapkodom az asztalt itthon :)
8,5 pont teljesen korrekt, én is ennyit adnék neki.
"Na, de ki tudja ezt megfizetni manapság?"
Ne az itthoni helyzetet vedd figyelembe. Nyugaton pár hónap alatt kispórolják az árát egy átlag fizetésből.
"Nagyon valószínűnek tartom, hogy a játékkonzolok polcáról sokkal többen veszik le a Crysis 3-at mint a PC platformos polcról."
Ez viszont igaz, ha jól tudom a boxosból fogyott a legtöbb.
A játékról meg annyit, hogy kellemes csalódás volt, de a negatívumok igazak, sokkal több is lehetett volna. Nem lesz egy kultusz játék (bár biztos többen fognak 10 év múlva emlékezni rá, mint egy rage-re, ha má snem azért, mert még akkor sem lesz gép, ami az első részt maxon viszi :D) de az első perctől az utolsóig jól szorakozik közben az ember (és ugye a játékoknak ez a lényege), emellett egy igazi klasszikus fps szép nagy kihasználható pályákkal, bossal, drámával.
Ami a legjobban zavart, hogy ott volt a lehetőség, hogy hatalmas pályákat tegyenek multiba, vannak fasza járművek, mint a homokfutó, vannak űrlények.is, ott volt a lehetőség, hogy egy durva egyedi multit csináljanak, (pl alien VS nanosuit háború bitang nagy pályákon) erre mellé raknak egy codkoppincs, néhány playeres run & shootot.
"K2 The Highest" hozzászólását bővítgetném.
Én 3 számítógépen teszteltem a Crysis 3-at.
Még mielőtt belekezdenék a részletesebb taglalásba leírom, hogy már a Crysis 2-nek is igencsak nagy volt a gépigénye. Főként a GPU tekintetében. Nagy felbontásban sokkal magasabb mint a Battlefiled 3 játéké.
Szóval akkor bele is kezdenék.
Először is itt egy link a Crysis 3 gépigényéről:
http://www.systemrequirementslab.com/CYRI/Requirements/Crysis-3/11526?p=a
Érdemes figyelmet szegezni az "Optimal" lapra.
CPU: Latest quad core CPU
RAM: 8 GB
OS: Windows Vista, Windows 7 or Windows 8
Video Card: Latest DirectX 11 graphics card (Geforce GTX 680/Radeon HD 7970)
Sound Card: 5.0
Ez a konfiguráció szükséges az igazán élvezhető játékélményhez.
Na, de ki tudja ezt megfizetni manapság?
Nem sok olyan embert ismerek aki könnyedén vásárolhat egy GTX 680-as grafikus kártyát.
Ráadásul ez csak az 1 monitoros játékélményre vonatkozik. Azaz 1920x1080, és 1920x1200-as felbontásokig.
Ez a játék viszont csak akkor vállik igazán élvezhetővé, ha nVidia Surround-ot, vagy az ATI Eyefinity technológiáját is bevetjük. Pontosabban 3 képernyőn vadászunk az ellenfeleinkre. Ez most nagyzolásnak tűnhet. Igen, annak tűnhet, de nem az.
Saját tapasztalatból mondhatom, hogy "sajnos" igaz.
A Crysis első, és második részéhez visszafordulva a fejlesztők helyenként igencsak nagy pályarészekket helyeztek el a játékban. Itt az ellenfelek minden irányból támadhatnak, és támadnak is. Ilyen eseteknél nélkülözhetetlen a nagy látószög. Amennyiben evvel nem rendelkezünk egyszer csak azon kapjuk magunkat, hogy oldal irányból, vagy netalán a tarkónk felől ér minket támadás.
Szóval teszteltem 1920x1080-as felbontásban azaz FullHD-ben, és 5760x1080 felbontásban (3 képernyő) azaz Surround módban is.
Kezdem a processzornál.
Úgy fest, hogy prociból nincs szükség a legdrágább i7-es modelre, azonban Intelben mindenféleképpen olyan procira van szükség ami fizikailag 4 magos (pl.: i5). AMD proci használata esetében is elegendőnek tűnhet egy 4 magos CPU, de inkább ajánlott egy 6 magos processzoron (FX-6100 vagy erősebb társain) gondolkodnia annak aki nem csak egyjátékos módban szeretne játszani.
A memóriák tesztelése kizárólag DDR3-as modulokkal történt.
Itt a memóriaméretet, és a sebességet variáltam.
Akárhogy is nézetm a 4GB RAM kevésnek mizonyult. A 6 GB-ot tudom ajánlani mindenkinek. Manapság a memóriák árai nencsennek az egekben ezért aki teheti szerezzen be 8GB-ot, és nyugodt lehet egy darabig.
A munkamemóriák száma szinte jelentéktelen. Itt a drágább, gyorsabb RAM-ok szinte érzékelhetetlen különbséget mutatnak. Csak a Crysis 3 végett felesleges ezekre költeni. Bőven megteszik az 1333 MHz-es, és a 1600 MHz-es modulok is.
Most jön a lényeg. A grafikus kártya.
Itt estem csak igazán pofára...
A teszteléshez használt kártyák: HD 5770, HD 7770, HD 7950, GTS 450, GTX 460, GTX 560 Ti, GTX 670 OC....
A játék nagyon szépen elfut az olcsóbb grafikus magokon is FullHD felbontában LOW, és MEDIUM beállítások mellett. Ez így rendben is lenne, de az érdekes dolog csak ezek felett jön elő. Amikor emeljük a TEXTURÁK felbontását, a grafikus beállításokat is elkezdjük szépen feltolni, az élsimításról nem is beszélve, akkor jön az igazi "GPU KÉZIFÉK". Magasabb beállításoknál a grafikus igény nem duplázódik, hanem inkább négyzetesen emelkedik.
Eyefinity-vel vagy Surroundal csak azoknak érdemes próbálkozni akik SLI vagy CrossFire rendszert használnak, és R7950 vagy GTX 670-es kártyák, illetve erőssebb társaik alkotják azt.
Egy jó példa a gépigény szemléltetésére. Az általam elérhető legerősseb konfigurációban (FX-8150, 16GB HyperX, GTX 670 OC POWER EDITION, 3x DELL U2312HM LED IPS) Surround módban mindent a minimumra állítva tudtam csak a Crysis 3-al játszani. Ismétlem. Mindent a minimumra. Így kb 33-35 képkocka volt az átlag. Ez olyan helyeken ahol rengeteg ellenfél, és óriási terület illetve effekt került képernyőre visszaesett 23-28 közé. Ez még a játszahósági küszöb felettinek mondható, de a karakterünk mozgása esetén ez az érték már csak 20 FPS volt ami a Crysis 3 esetén cseppet sem elgendő.
Amikor megpróbáltam feljebb állítani a grafikus beállítások az FPS szám azonnal visszaesett 20-ra. Szóval szaggatási határ alá esett a dolog.
"K2 The Highest" említi, hogy a játék nem hajtotta nála 100%-on a grafikus magot.
Ezt én is tapasztaltam. Részletesebb elemzés után arra jutottam, hogy ez nem a túlzot optimalizáltság hiánya miatt van, hanem, mert a grafikusok szinte minde egyes elemnél ugyanazokat a megoldásokat használták. A GPU is több munkavégző részre van felosztva. Ezekből a Crysis 3 néhányat teljesen terhel (sőt nem is elegendő neki) másokat viszont csak részben, mert nincs rá szüksége. A maximálisan terhelt részek munkáját viszont nem képes átvenni a szabad erőforrások egyik része sem, mert azok nem az adott feladat elvégzésére szolgálnak.
16 GB RAM állt rendelkezésre, de ebből legfeljebb mindössze 8 GB-ot használt a számítógép a Crysis 3 futattásakor.
Az FX-8150-es procit sem izzasztotta meg túlságosan a játék.
A teljesítmény egész végig 60%-85% között mozgott.
Jómagam azt vontam le az egészből, hogy aki Crysis 3-at szeretne élvezhetően játszani annak bizony mélyen a zsebébe kell nyúlnia amikor grafikus kártyát vesz a számítógépébe. Nagyon valószínűnek tartom, hogy a játékkonzolok polcáról sokkal többen veszik le a Crysis 3-at mint a PC platformos polcról.
A Crysis 3 igazi pótolhatatlan játékélményt nyújt! :-)
Már nagyon várom a további hozzászólásokat, és mindenkinek nagyon kellemes játkot kívánok!
Mondjuk a zene tükrözi a Cry 3-at: csak jössz-mész ott a kupolában semmi egyéb.
+ itt még annyit lelkiznek/dumálnak hogy az már kezd unalmas lenni egy idő után.
Viszont ez... A íjjal való bohóckodás Cloak módban tényleg zsír, de amúgy egy nagy nulla az egész. Hiába álltam neki úgy, hogy ez brutálisan jó gamma, nem bírtam sokáig tolni, mert totál érdektelennek hatott az egész. Személy szerint azt gondolom, hogy ezért kár volt pénzt adnom.
Az optimalizáció sem túl rózsás... Két gépen teszteltük, kétféle VGA-val, FullHD-ban. maximális beállítások mellett... 6 magos AMD (3,8 Ghz), 8GB RAM + GTX 580, 4 magos INTEL (3,4Ghz), 6GB RAM + GTX 580/ GTX 480 (egyszer ezt, egyszer azt)
És képes rá, hogy belaggoljon, akár úgy is, hogy az égadta világon semmi sem történik a képernyőn, csupán állok egy rakás épülettel vagy füves tájjal szemben. Simán élsimítás nélkül megvan a "majdnem" folyamatos 30FPS, 2xaa-val már szinte játszhatatlanná válik. Ezzel nem is volna semmi gond, ha kihasználná teljesen a motor és az 580 adottságait, illetve ezt a látvány is alátámasztaná, de így szvsz elfogadhatatlan, hogy ilyen kaliberű cuccal nem tudom kimaxolni, ahogyan szeretném. Nem rinyálni akarok csak kicsit zavar, hogy a VGA elvileg gyilkos és mégis megakasztja ez a retek :))) Remélem valami új Driver vagy ilyesmi megoldja ezt.
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.