2004-et a játékipar egyik legjobb éveként tartják számon. Annyi remek cím került ki abban az évben, hogy nálam az év játéka címet nagy eséllyel 10-15 játék kapná megosztva. Már akkoriban is a folytatások és a jól bejáratott brandek tették ki a piac nagy részét, de azért akadtak szép számmal újoncok is. Ezek közül az egyik legemlékezetesebb a német Crytek által fejlesztett Far Cry, mely az olyan grafikai csodák, mint a Doom 3 és Half-Life 2 mellett is szájtátásra bírta a játékosokat. 2004 márciusában került a Far Cry a boltok polcaira, így bár kicsit lemaradtunk a kerek évfordulóról, azért nézzük meg milyen is volt a játék, mely két sorozatnak is lefektette az alapjait.
Nem kell megijedni, ennyire nem volt ronda a Far Cry, ez a kép a 2000-es X-Isle techdemóból van.
Mielőtt kellemes nosztalgiázásba ringatnánk magunkat, következzen egy kis történelem óra a cégről, melynek majdnem minden játékában szerepel a „cry” szó. A Cryteket három Németországban élő török származású testvér (Cevat Yerli, Avni Yerli, Faruk Yerli) alapította 1999-ben és első nagyobb projectjükkel a 2000-es European Computer Trade Show mutatkoztak be. Az Nvidia standjánál mutatták meg X-Isle: Dinosaur Island nevű techdemójukat, melyből egy oktató játék készült volna a Ubisoft gondozásában. A látvány elképesztő volt, a motor minden akkori csúcstechnológiát tartalmazott, melyhez természetesen az Nvidia akkori újdonsága, a GeForce 3 asszisztált. Az X-Isle sosem jelent meg, de nem veszett el, csak átalakult. Darabjaiból született meg a Far Cry és az alatt dohogó motor, a CryEngine.
Cevat Yerli szerint akár több mint 50 animált dinoszaurusz is mászkálhatott volna egyszerre a X-Isle-ben.
A Far Cry tavaszi megjelenésével megelőzte az évek óta késlekedő Doom 3-at és Half-Life 2-t, ezzel kicsit elhappolva előlük a showműsort, hiszen így a Ubisoft üdvöskéje szállította le év első álleejtős grafikáját. A látvány elképesztő volt, melyre a környezet csak rátett egy lapáttal. A csodálatos trópusi környezet és a külső terek nagyon jól feküdtek a CryEnginnek, melyre a konkurens Doom 3 alatt működő id Tech 4 motor például még nem igazán volt képes. A víz megjelenítése még a később érkező Source enginhez képest is lehengerlő volt, ráadásul a motor fejlesztése a játék megjelenése után is folytatódott. Patchek formájában érkezett meg a később a HDR, a Pixel Shader 3.0 és a 64bites támogatás. A gépigény természetesen horrorisztikus volt és a Far Cry sokáig ott vendégeskedett a teljesítménytesztek táblázatain. Érdekesség, hogy mostani gépemen sem bírtam teljes részletességgel futtatni a játék, bár szó sincs semmilyen szaggatásról, de kompatibilitási problémák miatt lejjebb kellett vennem a beállításokat „very high”-ról „high” beállításokra. Bár játékmenet szempontjából nem számított akkora úttörőnek a Far Cry, mint technikai oldalról azért tartalmazott olyan újdonságokat melyek kellően felfrissítették a megszokott FPS formulát. Mivel a motor jól kezelte a nyílt tereket és a nagy látóhatárokat, a játékmenetet is ehhez igazították a Crytekes srácok. Akkoriban még nem igazán volt megszokott, hogy a játékos egy FPS-ben megválaszthatja a harcmodorát és többféleképpen oldhatja meg a feladatait. Bizony, lehetőségünk nyílt akár lopakodni is és erre minden segítséget meg is adott a játék. Külön kijelző mutatta mekkora zajt csapunk és mennyire vagyunk láthatóak. A játék elején kapott távcső segítségével felmérhettük ellenfelek helyzetét és annak megfelelően cselekedhettünk. A valósághű növényzet sem csak a látványt emelte, hanem taktikai elemként is működtek, tehát elbújhattunk egy bokorban vagy egy fa mögött.
A Far Cryból négy hónap alatt 730 ezer példány kelt el.
Aki a lopakodás helyett inkább az akciózást választotta annak is lehetősége nyílt a környezet kihasználására. A robbanóhordók már akkor is jó barátai voltak a játékosoknak, de nagy kiterjedésű környezet, a szintkülönbségek és bejárható épületek másféle harcmodort követeltek meg a játékostól. A mesterséges intelligencia is eltért a megszokottakról. A nyílt környezet miatt a fejlesztők nem akartak teljesen szkriptelt ellenfeleket, hiszen túl könnyű lett volna a játék, egyszerűen megkerülhették volna őket a játékosok. A katonák így kihasználták a környezetet, képesek voltak járműveket vezetni, őrjáratozni, üldözőbe vettek minket, ha menekülőre fogtuk, és úgy általában, dinamikusan reagáltak a megmozdulásainkra. Még mai szemmel nézve is jól működik, bár hibák akadnak, mivel a távolról is halálpontosan célzó és a mögöttünk/felettünk előbukkanó ellenfelek már az idegesítő kategóriát képviselik. A játék nehézsége így távol állt a könnyűtől, sőt néhol egészen nehézre sikerült és normál fokozaton már az elején is megizzaszthatta a játékosokat.
A Far Cry többjátékos módot is tartalmazott, de a játék ezen része sosem vált igazán népszerűvé.
A nagy helyszínek miatt a járműhasználat is fontos volt a Far Cryban, így földön, vízen és levegőben is rendelkezésre álltak. Többféle terepjáró volánja mögé bepattanhattunk, használhattuk gumicsónakot, sőt egy vitorlázó sárkányrepülő is segítette a nagyobb távolságok megtételét.
Ha nem indulna a játék...
Ezeket a gépeket az ellenséges katonák is előszeretettel vették igénybe és sokszor izgalmas üldözéses jelenetbe csöppenhettünk. Nagyon megosztó része lett a játéknak a szörnyek felbukkanása, mivel a történet sokat merít Dr. Moreau szigete című klasszikusból. A sztori már akkor sem tartozott a játék erősségei közé, ma pedig már egyenesen nevetséges és ezen a különféle rémségek megjelenése sem segít. Ráadásul onnantól kezdve sajnos háttérbe szorul a taktikus játékmenet és agyatlan lövöldözésbe fordul át a játék. Számtalanszor kezdtem neki a Far Crynak, de csak egyszer jutottam el a végére, mert az emberi ellenfelek után kicsit ellaposodik a játék és ezen a mai szemmel borzasztóan hosszú 12-14 órás játékidő is csak ront.
A Far Cry 2 motorja, a Dunia Engine, kb 5 százalékát használta fel az eredeti CryEngine kódjának.
De mi történt a Far Cry megjelenése után? Folytatások, természetesen jöttek a folytatások és konzolos verziók. Utóbbiak kitárgyalásába nem igazán szeretnék belemenni, mert annyi készült belőlük, hogy az ilyesféle sorozatgyártás láttán még az Activision is elismerően csettintene. A folytatások viszont már egy érdekes téma: a Far Cry sikerei után a Crytek még abban az évben összeállt az EA-vel és mivel a játék jogai a Ubisoftot illették, új néven, a Cry Engine 2-vel nekikezdtek egy új projectnek. A változatosság kedvéért a „cry” szó ezúttal a játék nevének elejére került, így született meg a Crysis, mely a Far Cry szellemi folytatása az eredeti készítőktől. Természetesen az Ubisoft sem hagyta veszni a sikercímet, de több mint négy évet kellett várni a Far Cry 2-re mely, új engine-nel és szabadabb, modernizált játékmenettel ért el újabb sikereket.
A tizedik évforduló alkalmából jelent meg a Far Cry: Wild Expedition, ami többek között tartalmazza a Far Cry Classic-ot is, mely az eredeti játék HD feldolgozása.
A Crytek neve a Far Cry megjelenése óta egyet jelent a hihetetlen grafikával, hisz nemrég ők szállították az Xbox One, - sőt az új generáció - eddigi legszebb a címét a Ryse: Son of Rome-t. A Ubisoft jól megragadta a Far Cry örökségét, hiszen még a harmadik rész is sokat merít az emlékezetes elsőből. A Far Cry még ma is jó játék, így tíz évvel a megjelenés után is lehengerelt néha a látvány és bár kicsit fifikás az elindítása érdemes újra elővenni vagy kipróbálni, ha még nem tette meg valaki.
Kapcsolódó cikkek
A Far Cry volt a legjobb, ha összehasonlítjuk a Crysis szériával, amiből a legutolsót végig sem játszottam, egyszerűen unalmas volt.
De a Far Cry, na az tényleg megérte az árát.
Persze a Wild Expediciont és a Blood Dragont nem probáltam
valamért azok se tetszenek... Persze ez az én véleményem :)
Szerintem akár melyik cod fost kenterbe veri!
A 3. a legjobb.
A másodikat sokan lehúzzák, de nagyon jó ötletek vannak benne, és egyáltalán nem rossz.
Az első is egész jó, de azért nem ér fel a többihez nálam, a szörnyes részek miatt. De lehet neked meg pont ez fog benne legjobban tetszeni. :)
Összefüggés nincs a történetekben, úgyhogy olyan sorrendben játszod ahogy csak akarod, veszíteni nem fogsz vele semmit.
Es az elso a legjobb.
De ez meg palyakra van osztva, csak rohadt nagyokra.
Ez volt az elso ahol nem mondtak meg merre menj, hogyan es mit csinalhatsz.
De az Alley Cat is 30 idén, vagy az Ancient Art of War első része...
https://thensaturdaycomes.files.wordpress.com/2009/05/joker-clapping.gif?w=420
Annyira tetszett, hogy az valami leírhatatlan. Kövezzetek meg de az Uwe Boll-os Far Cry film is tetszett. Nagy kedvencem a mai napig a Postal után persze. Azt az élményt más semmi sem fogja visszaadni mint amikor először megláttam. A Crysis se tudta lepipálni!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.