Tíz éves a Far Cry

  • Írta: barackostej
  • 2014. május 5.
  • cry engine, crytek, far cry, minden ami cry
Link másolása
Bizony, így telik az idő, most márciusban volt tíz éve, hogy megjelent a Far Cry és ezzel együtt útjára indult a Cry Engine csillogó útja. Szálljatok fel a nosztalgiavonatba és nézzük meg együtt milyen is volt a Crytek első játéka.

2004-et a játékipar egyik legjobb éveként tartják számon. Annyi remek cím került ki abban az évben, hogy nálam az év játéka címet nagy eséllyel 10-15 játék kapná megosztva. Már akkoriban is a folytatások és a jól bejáratott brandek tették ki a piac nagy részét, de azért akadtak szép számmal újoncok is. Ezek közül az egyik legemlékezetesebb a német Crytek által fejlesztett Far Cry, mely az olyan grafikai csodák, mint a Doom 3 és Half-Life 2 mellett is szájtátásra bírta a játékosokat. 2004 márciusában került a Far Cry a boltok polcaira, így bár kicsit lemaradtunk a kerek évfordulóról, azért nézzük meg milyen is volt a játék, mely két sorozatnak is lefektette az alapjait.

Nem kell megijedni, ennyire nem volt ronda a Far Cry, ez a kép a 2000-es X-Isle techdemóból van.

Mielőtt kellemes nosztalgiázásba ringatnánk magunkat, következzen egy kis történelem óra a cégről, melynek majdnem minden játékában szerepel a „cry” szó. A Cryteket három Németországban élő török származású testvér (Cevat Yerli, Avni Yerli, Faruk Yerli) alapította 1999-ben és első nagyobb projectjükkel a 2000-es European Computer Trade Show mutatkoztak be. Az Nvidia standjánál mutatták meg X-Isle: Dinosaur Island nevű techdemójukat, melyből egy oktató játék készült volna a Ubisoft gondozásában. A látvány elképesztő volt, a motor minden akkori csúcstechnológiát tartalmazott, melyhez természetesen az Nvidia akkori újdonsága, a GeForce 3 asszisztált. Az X-Isle sosem jelent meg, de nem veszett el, csak átalakult. Darabjaiból született meg a Far Cry és az alatt dohogó motor, a CryEngine.

Cevat Yerli szerint akár több mint 50 animált dinoszaurusz is mászkálhatott volna egyszerre a X-Isle-ben.

A Far Cry tavaszi megjelenésével megelőzte az évek óta késlekedő Doom 3-at és Half-Life 2-t, ezzel kicsit elhappolva előlük a showműsort, hiszen így a Ubisoft üdvöskéje szállította  le év első álleejtős grafikáját. A látvány elképesztő volt, melyre a környezet csak rátett egy lapáttal. A csodálatos trópusi környezet és a külső terek nagyon jól feküdtek a CryEnginnek, melyre a konkurens Doom 3 alatt működő id Tech 4 motor például még nem igazán volt képes. A víz megjelenítése még a később érkező Source enginhez képest is lehengerlő volt, ráadásul a motor fejlesztése a játék megjelenése után is folytatódott. Patchek formájában érkezett meg a később a HDR, a Pixel Shader 3.0 és a 64bites támogatás. A gépigény természetesen horrorisztikus volt és a Far Cry sokáig ott vendégeskedett a teljesítménytesztek táblázatain. Érdekesség, hogy mostani gépemen sem bírtam teljes részletességgel futtatni a játék, bár szó sincs semmilyen szaggatásról, de kompatibilitási problémák miatt lejjebb kellett vennem a beállításokat „very high”-ról  „high” beállításokra. Bár játékmenet szempontjából nem számított akkora úttörőnek a Far Cry, mint technikai oldalról azért tartalmazott olyan újdonságokat melyek kellően felfrissítették a megszokott FPS formulát. Mivel a motor jól kezelte a nyílt tereket és a nagy látóhatárokat, a játékmenetet is ehhez igazították a Crytekes srácok. Akkoriban még nem igazán volt megszokott, hogy a játékos egy FPS-ben megválaszthatja a harcmodorát és többféleképpen oldhatja meg a feladatait. Bizony, lehetőségünk nyílt akár lopakodni is és erre minden segítséget meg is adott a játék. Külön kijelző mutatta mekkora zajt csapunk és mennyire vagyunk láthatóak. A játék elején kapott távcső segítségével felmérhettük ellenfelek helyzetét és annak megfelelően cselekedhettünk. A valósághű növényzet sem csak a látványt emelte, hanem taktikai elemként is működtek, tehát elbújhattunk egy bokorban vagy egy fa mögött. 

A Far Cryból négy hónap alatt 730 ezer példány kelt el.

Aki a lopakodás helyett inkább az akciózást választotta annak is lehetősége nyílt a környezet kihasználására. A robbanóhordók már akkor is jó barátai voltak a játékosoknak, de nagy kiterjedésű környezet, a szintkülönbségek és bejárható épületek másféle harcmodort követeltek meg a játékostól. A mesterséges intelligencia is eltért a megszokottakról. A nyílt környezet miatt a fejlesztők nem akartak teljesen szkriptelt ellenfeleket, hiszen túl könnyű lett volna a játék,  egyszerűen megkerülhették volna őket a játékosok. A katonák így kihasználták a környezetet, képesek voltak járműveket vezetni, őrjáratozni, üldözőbe vettek minket, ha menekülőre fogtuk,  és úgy általában, dinamikusan reagáltak a megmozdulásainkra. Még mai szemmel nézve is jól működik, bár hibák akadnak, mivel a távolról is halálpontosan célzó és a mögöttünk/felettünk előbukkanó ellenfelek már az idegesítő kategóriát képviselik. A játék nehézsége így távol állt a könnyűtől, sőt néhol egészen nehézre sikerült és normál fokozaton már az elején is megizzaszthatta a játékosokat.

A Far Cry többjátékos módot is tartalmazott, de a játék ezen része sosem vált igazán népszerűvé.

A nagy helyszínek miatt a járműhasználat is fontos volt a Far Cryban, így földön, vízen és levegőben is rendelkezésre álltak. Többféle terepjáró volánja mögé bepattanhattunk, használhattuk gumicsónakot, sőt egy vitorlázó sárkányrepülő is segítette a nagyobb távolságok megtételét.

Ha nem indulna a játék...

Windows 7 és 8 használata esetén is problémákba ütköztem a játék indításánál, így gondoltam megosztom a tapasztalataimat, hogyan is bírtam elindulásra a játékot. Először is telepítsük fel az 1.32-es patchet, majd használjunk XP kompatibilitási módot a játék indító fájlján. Ezután a külső konfigurációs programban és a játékon belül is állítsunk mindent High beállításra a Very High helyett. Ha mindezt megcsináltuk elvileg gond nélkül kell futnia a játéknak.

Ezeket a gépeket az ellenséges katonák is előszeretettel vették igénybe és sokszor izgalmas üldözéses jelenetbe csöppenhettünk. Nagyon megosztó része lett a játéknak a szörnyek felbukkanása, mivel a történet sokat merít Dr. Moreau szigete című klasszikusból. A sztori már akkor sem tartozott a játék erősségei közé, ma pedig már egyenesen nevetséges és ezen a különféle rémségek megjelenése sem segít. Ráadásul onnantól kezdve sajnos háttérbe szorul a taktikus játékmenet és agyatlan lövöldözésbe fordul át a játék. Számtalanszor kezdtem neki a Far Crynak, de csak egyszer jutottam el a végére, mert az emberi ellenfelek után kicsit ellaposodik a játék és ezen a mai szemmel borzasztóan hosszú 12-14 órás játékidő is csak ront.

A Far Cry 2 motorja, a Dunia Engine, kb 5 százalékát használta fel az eredeti CryEngine kódjának.

De mi történt a Far Cry megjelenése után? Folytatások, természetesen jöttek a folytatások és konzolos verziók. Utóbbiak kitárgyalásába nem igazán szeretnék belemenni, mert annyi készült belőlük, hogy az ilyesféle sorozatgyártás láttán még az Activision is elismerően csettintene. A folytatások viszont már egy érdekes téma: a Far Cry sikerei után a Crytek még abban az évben összeállt az EA-vel és mivel a játék jogai a Ubisoftot illették, új néven, a Cry Engine 2-vel nekikezdtek egy új projectnek. A változatosság kedvéért a „cry” szó ezúttal a játék nevének elejére került, így született meg a Crysis, mely a Far Cry szellemi folytatása az eredeti készítőktől. Természetesen az Ubisoft sem hagyta veszni a sikercímet, de több mint négy évet kellett várni a Far Cry 2-re mely, új engine-nel és szabadabb, modernizált játékmenettel ért el újabb sikereket.

A tizedik évforduló alkalmából jelent meg a Far Cry: Wild Expedition, ami többek között tartalmazza a Far Cry Classic-ot is, mely az eredeti játék HD feldolgozása.

A Crytek neve a Far Cry megjelenése óta egyet jelent a hihetetlen grafikával, hisz nemrég ők szállították az Xbox One, - sőt az új generáció - eddigi legszebb a címét a Ryse: Son of Rome-t. A Ubisoft jól megragadta a Far Cry örökségét, hiszen még a harmadik rész is sokat merít az emlékezetes elsőből. A Far Cry még ma is jó játék, így tíz évvel a megjelenés után is lehengerelt néha a látvány és bár kicsit fifikás az elindítása érdemes újra elővenni vagy kipróbálni, ha még nem tette meg valaki.

Kapcsolódó cikkek

30.
30.
tabu3x
Sajnos, az idő múlásával lineárisan csökken a Crytek produktumok játékélménye.
A Far Cry volt a legjobb, ha összehasonlítjuk a Crysis szériával, amiből a legutolsót végig sem játszottam, egyszerűen unalmas volt.
De a Far Cry, na az tényleg megérte az árát.
28.
28.
Arell
Nem vagyok egy nagy FPS fan, de a Far Cry sorozat nekem is bejön! Egyet kell értenem az előttem szólóval, miszerint a hangok rendkívül sokat adtak az élménynek. Jó lett a cikk baritej :D
27.
27.
sloth
#26: viszont a 2 multijában alázlak :P
26.
26.
karcsikaa4
Nemtudom nekem az 1sose tetszett mindig vagy 2 vagy 3
Persze a Wild Expediciont és a Blood Dragont nem probáltam
valamért azok se tetszenek... Persze ez az én véleményem :)
24.
24.
Kedvenc lövöldözős játékom!
Szerintem akár melyik cod fost kenterbe veri!
23.
23.
GAMEROD
Van az 11 év is ha nem több.
22.
22.
ArrowCross
Az hagyján hogy 10 éves a Far Cry, de az Auchan meg 16. :)
21.
21.
mestermagyar
#20: Ezt nem értem, nekem a második rész volt a kedvencem.
20.
20.
DON GONDOCS
Valahogy nem szépültek meg az emlékek erről a játékról, pedig tényleg benne volt minden ami egy jó fps-hez kell,felfedezés, jó fegyverek, változatos játékmenet. A 2 rész hatalmas csalódás volt, minden szempontból.
19.
19.
Quent1n
Játékos pályafutásom egyik meghatározó címe, rengeteg kellemes órát szerzett. :) A szörnyekkel nekem speciel semmi bajom nem volt pont annyira illett bele mint a 3. részbe a csak fejükön sebezhető szuperkatonák meg a misztikus dolgok. Engem egyik se zavart és értem miért rakták bele őket. Bár voltak benne újítások, azért tény és való, hogy a látvány vitte el a hátán de az a látvány annyira rendbe van, hogy még se tekinthető ocsmánynak szerintem. A második rész nagy csalódás volt nekem, nagyon túlkomplikálták, a 3 viszont kissé letisztult és sokkal játszhatóbb lett még ha látvány tekintetében kicsit vissza is fejlődött talán. Egy dolgot sajnálok, hogy a konzol exkluzív folytatásokat sosem volt alkalmam kipróbálni.
18.
18.
manderel
#12: Ne hagyd ki semmiképp. :)

A 3. a legjobb.
A másodikat sokan lehúzzák, de nagyon jó ötletek vannak benne, és egyáltalán nem rossz.
Az első is egész jó, de azért nem ér fel a többihez nálam, a szörnyes részek miatt. De lehet neked meg pont ez fog benne legjobban tetszeni. :)

Összefüggés nincs a történetekben, úgyhogy olyan sorrendben játszod ahogy csak akarod, veszíteni nem fogsz vele semmit.
16.
16.
mestermagyar
Első torrentem, és fps-em is egyben ez a játék. Bár nem játszottam végig, meghajolok előtte, ahogy a farcry többi része is.
15.
15.
#12: A 3. a legfosabb.
Es az elso a legjobb.
De ez meg palyakra van osztva, csak rohadt nagyokra.
14.
14.
#6: Rohadtul nem volt kozepes a jatek.
Ez volt az elso ahol nem mondtak meg merre menj, hogyan es mit csinalhatsz.
13.
13.
Claydon
Jaj ne már. Az ilyen hírektől mindig rossz kedvem lesz. Eszembe juttatja, hogy milyen gyorsan telik az idő és hogy már milyen öreg vagyok :)
12.
12.
markoci555
Egyetlen egy Far Cry-al nem játszottam még :) ideje lenne bepótolni
9.
9.
B-Bird
A Boulder Dash pedig 30 éves, arról mikor lesz cikk? :-)
De az Alley Cat is 30 idén, vagy az Ancient Art of War első része...
8.
8.
strike19
Most már értem mért van leakciózva PSN-en.
7.
7.
"Tíz éves a Far Cry" ..le van szarva :D
6.
6.
Henry82
Ez a játék volt a bizonyíték, hogy a grafika igenis sokat számít, maga a gamma közepes volt, mégis mindenki szivesen játszott vele, mert annyira szemet gyönyörködtető volt.
5.
5.
Lorthirash
#4: Imádtam ezt a játékot mai napig nagy kedvenc :)
4.
4.
Lorthirash
Mai napig ez a legjobb Far Cry :)
3.
3.
drat576
Pont most áprilisban játszottam újra az első részt (GoG.com-nak hála, semmiféle technikai gond nem volt vele Win7 64-en) és még mindig nagyon jó. Sok (nem az összes) mai FPS-sel szemben, volt benne némi kihívás és voltak izzasztó részek, melyek teljesítése után elégedetten ráztam az öklömet. Manapság egyre kevesebb ez az érzés. Cutsceen - 2 perc hent - cutcseen - hent - cutsceen - vége - kuka - többé elő sem veszem. Ezzel szemben a FC1 után (mai fejjel/szemmel) úgy álltam fel kb hajnali 4-kor, kiduzzadt erekkel és átszellemült ziháló tekintettel, hogy: fuck yeah, ez ku......ó volt (még mindig). A credits alatt nem tudtam mást csinálni, mint tapsolni.
https://thensaturdaycomes.files.wordpress.com/2009/05/joker-clapping.gif?w=420
2.
2.
kredencferenc
Emlékszem amikor először játszottam vele. Akkor ettől szebb grafikát el sem tudtam volna képzelni egy játékhoz. Bár mikor először jöttek a szörnyek onnantól valahogy gagyinak tűnt az egész, de hihetetlen jó volt a hangulata. Egy kis gyakorlással a sandboxos pályaszerkesztővel is el lehetett bíbelődi. Teljesen felhasználóbarát volt.
Annyira tetszett, hogy az valami leírhatatlan. Kövezzetek meg de az Uwe Boll-os Far Cry film is tetszett. Nagy kedvencem a mai napig a Postal után persze. Azt az élményt más semmi sem fogja visszaadni mint amikor először megláttam. A Crysis se tudta lepipálni!
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...