Mindenek
előtt következzen egy kis történelemóra. Az esseni illetőségű Piranha Bytes
Németország talán legelismertebb független játékstúdiója. Az 1997-ben alapított
brigád abban a szerencsés helyzetben van, hogy tizenhét éve azt csinálja,
amihez legjobban ért. A 2001-ben megjelent Gothic üdítőnek számított a
szerepjátékok piacán: az akkoriban hatalmasnak számító bejárható terület és az
okos, ám bitang nehéz harcrendszer megannyi elkötelezett játékost vonultatott
fel maga mögött. A második résszel tovább tökéletesítették a formulát, mígnem a
Jowood nyomására idő előtt, 2006-ban boltokba került Gothic 3 már
hemzsegett a hibáktól, nem kevés idő telt, míg úgy-ahogy játszhatóvá vált. A
kudarc miatt a stúdió és a kiadó egymásra mutogatott, a balhénak szakítás lett
a vége, a játék jogairól lemondtak a srácok, de a hagyomány az első Risennel
folytatódott tovább 2009-ben, és a csapat egy csapásra visszakerült a
köztudatba. A két éve megjelent második rész, a Dark Waters alaposan megosztotta a közönségét, lévén a
kalózos-karibi téma a középkori fantasy-re ácsingózók csak kis hányadát tudta
meggyőzni. Már akkor feltűnt, hogy a játékmenet felett eljárt az idő, a Skyrim
és a Dragon Age mellett már nem nagyon tudtak labdába rúgni a németek. Többek
szerint a Risen 3: Titan Lords már csak az utolsó szög volt a fejlesztők
koporsójában – ami nem képes lépést tartani az RPG-k modern trendjeivel, az
menthetetlenül elbukik, vagy nem?
Nehéz
megmondani, hogy a Risen 3-nak van-e létjogosultsága a piacon. Az elkötelezett
rajongók, akik már a Gothicok óta befizetnek a Piranha Bytes munkáira, azokat
vélhetőleg kitartanak kedvenceik mellett (főleg, hogy az eredeti csapat nélkül
összefércelt Gothic 4 és társai hatalmas csalódásnak bizonyultak). Kétségtelen,
hogy a stúdiónak ennél nagyobb közönséget kell megszólítania, a Skyrim után, az
új Dragon Age és a The Witcher 3 előtt csak egy ésszerű megjelenési ablakot
kell pozícionálni és övék a siker - elvégre az RPG-k szerelmesinek valamivel el
kell ütniük az idők a nagyokra várva. Az elmúlt években a német barátaink
középszerű fejlesztővé avanzsáltak, amivel nem lenne baj, csak sajnos nincsenek
tisztában saját korlátaikkal. Még egy töltelékcímnek is látványosnak kell
lennie, figyelembe kell venniük a trendeket (persze a germán játékipar mindig
is mumusnak számított, nem hibáztathatjuk őket).
A
kalózos atmoszféra nem múlt el nyomtalanul, névtelen szereplőnk ezúttal is egy
koponyás-lábszárcsontos hajó kapitányaként tetszeleg – szerencsére (?) csak a
játék bevezető részében. A fickó a második részből ismert bájos Patty bátyja, és
ezzel a húzással búcsút mondhatunk a romantikus kapcsolatnak a feneketlen
dekoltázzsal bíró hölgyeménnyel. Egy rossz álom után ígéretes zsákmány
reményében egy burjánzó dzsungellel övezett szigeten kötünk ki. A terep arra
tökéletesen megfelel, hogy megismerkedjünk az alapokkal, elsüssünk pár varázslatot
és így tovább. A fordulat azonban hamar bekövetkezik: főszereplőnk lelkét egy
gonosz démon rabolja el, testünk ernyedten zuhan össze, meghalunk, megsiratnak,
eltemetnek, mígnem egy Bones nevű vudu sámán feltámaszt bennünket, így
futhatunk a lelkünk után, bosszúra szomjazva, a fél világon átvágva magunkat a
beteljesülésig. Az írók természetesen nem erőltették meg magukat, bár a
küldetések úgy-ahogy érdekesnek számítanak, egy-két fordulattól eltekintve a
Risen 3: Titan Lords hozza azt, amit elvárunk egy ilyen kaliberű címtől.
A
játékmenet mit sem változott a két évvel ezelőtti állapotokhoz képest: adva van
egy viszonylag nagy bejárható terep (általában egy sziget), amit kedvünk
szerint deríthetünk fel, vagy addig, amíg az utunkat álló bozótos, vagy
sziklafal engedi. Útközben a helyi vadvilággal, vagy a banditákkal harcolunk, kincses
ládákat nyitogatunk, varázsitalok összetevőit kutatjuk fel, miközben minden
értékes tárgyat elraktározunk. Folyamatosan jobb fegyverekre teszünk szert,
új mágikus fortélyokat sajátítjuk el, szívességeket teszünk az NPC-knek hírnév-pontokért
cserébe. Egy idő után az adott területen nem sok móka akad, a főellenséget
legyőztük, itt az ideje a búcsúnak, hajóra szállunk, átvezetőt nézünk, majd
jöhet a következő, igen behatárolt sziget. Egy idő után elfogynak a játékterek,
sorsunkat is elrendezzük, a címben szereplő titánok száját is elkenjük és
nagyjából bruttó 40-50 óra után beköszönt a stáblista. Persze a kutya a részletekben
van elásva.
Kezdjük
azzal, hogy rég nem láttunk ennyire érdektelen párbeszédeket. Az még csak
hagyján, hogy a diskurálás közben partnerünk arcát olykor kitakarja egy faág,
vagy bármi más – a kameranézet csak azért is fixen marad. A dialógusok
sablonosak, tele erőletett szlenggel és káromkodással, mert a fejlesztők egy
ultrakemény, naturális RPG-t akartak és kész. Főszereplőnk a maga rekedtes
hangján valami iszonyú durva arcként tetszeleg, valójában egy faragatlan tuskó,
naná, hogy nem zárjuk a szívünkbe. Ám mindezek csupán mellékesek a Risen 3 többi,
ósdi megoldásához képest. A harcok során egy kard és egy távolsági fegyver
(pisztoly, muskéta) lehet nálunk, megvárjuk szépen védekezve, míg az ellenség
befejezi a támadási animációját, majd mi is válaszolunk, csapunk, vagy
odadurrantunk. Ez a mezei ellenfelek ellen tökéletesen megteszi, igen ám, de a
combosabb bestiák ellen hiába is hárítunk, valahogy mindig a testünkbe tudnak
mártani. Így aztán jobbra-balra vetődnünk a csapások elől, türelmesen megvárva,
míg eljön a mi időnk Használhatunk
kristálymágiát, elementális varázslatokat és vudut is, felhajthatunk egy-két
flaska mágikus löttyöt a statisztikánk feltornászása céljából, de bombákat is
hajigálhatunk, a küzdelem végén pedig kivégzési animációkat nézhetünk végig,
mert az olyan trendi. Nem beszélve arról, hogy a legtöbbször társakat is
szerződtethetünk magunk mellé, így a nehézségek is megoszlanak. Vagyis
megoszlanának, ha a csatlósokba szorult volna némi értelem és szaktudás.
A
harcok teljesen kiszámíthatatlanok. A Risen 3-ban mindennapos eset, hogy
csuklóból leverünk egy négyfős felfegyverkezett útonálló bandát, máskor egy
óriáscsirke is legyőzhetetlen ellenfélnek bizonyul. Ha nyomva tartjuk a
támadásgombot, akkor egy erőteljesebb csapást vihetünk be, de az esetek
kilencven százalékában erre esélyünk sincs, a rémségek rendre közbeszólnak.
Főszereplőnk lassan és nehézkesen mozog, pedig egy vívóbajnoknak kéne lennie,
ehelyett egy reumás, iszákos öregemberre hasonlít. Öröm az ürömben, hogy az
ellenfél mesterséges intelligenciája csapnivaló, ész nélkül támadnak, olykor
egymást akadályozzák, máskor akkor sem veszik észre a sunyizó hősünket, amikor
harminc centire lapul tőlük. A harcrendszerrel kénytelenek leszünk
megbarátkozni, mert a játékidő tetemes részében bizony küzdeni fogunk, nem is
keveset. Még szerencse, hogy az M.I. esetlenségét nagyobb részben a saját
hasznunkra fordíthatjuk, bár még így is találkozunk fogcsikorgatóan kemény
részekkel.
A
megszerzett glory pontokat képességeink fejlesztésére költhetjük, ám ha ütősebb
kunsztokra vágyunk, az bizony súlyos pénzbe kerül. Új harci mozdulatokra és durvább
varázslatokra csak az erre szakosodott tanítók oktathatják hősünket, aminek
persze ára van. Így aztán nem árt idejében eldönteni, hogy a fegyverek
erejében, vagy a mágiában bízunk-e, és aszerint költsük el a nehezen összekuporgatott
aranyainkat. Ráadásul néhányan olyannyira fanatikusak, hogy csak akkor állnak
szóba velünk, ha a rendjükbe tartozunk, illetve ha elvégzünk számukra néhány
piszlicsáré feladatot. Ha valamikor jó harcossá és mágussá akarunk válni, akkor
gyűjtögetésre és a megszerzett javak eladására kell berendezkednünk, nem elég
szorgalmasan teljesíteni a missziókat.
Egy
valamirevaló szerepjátékban különféle mellékes elfoglaltságokkal üthetjük el az
időt a fő küldetések között. Nos, a Risen 3 becsületére váljon, legalább
próbálkozik. Csatlakozhatunk a hozzánk közel álló frakciók valamelyikéhez, a
száműzött mágusokhoz, a démonvadászokhoz vagy a vuduban jártas sámánokhoz, így
egy pár plusz küldetéssel tudhatunk le, vagy más megközelítésében
teljesíthetjük azokat. Ott van a kincskeresés is, egy térkép birtokban követnünk
kell a helyet, s ahol a földön egy nagy piros X van felfestve - kezdjünk el
ásni, és máris miénk a jutalom. Éjszaka az NPC-k házaiba is belopakodhatunk,
elcsenhetjük a családi ereklyéket, mondván jobb helyük lesz a világ
megmentőjénél. A craftolás továbbra is hangsúlyos opció a játékban, az
összetevőket halott rosszfiúktól, vagy egy bányában, csákánnyal a kézben, nehéz
fizikai munkával szerezhetjük be, majd ha minden klappol, összekovácsolhatjuk
álmaink fegyverét.
A
Piranha Bytes látszólag nem tanult az előd hibáiból, megannyi apró bug ront
bele az amúgy sem patinás összképbe, tereptárgyakba akadunk, furcsa fizikai
anomáliákba ütközünk és a játék képtelen egy stabil framerate-et produkálni. A
látvány kínosan idejétmúlt, bár a külső terek olykor még szépnek is mondhatók,
a karakterek fizimiskája már viccesnek hat, mimikájuk nulla, mozgásuk gépies –
nem egy 2014-es színvonal, már négy-öt éve sem számított kiemelkedőnek. Szó se
róla, az atmoszféra olykor megragadja az embert, elvégre hűen követi a gothicos
hagyományokat, de ez ma már igen-igen kevés. A nehézkes harcrendszert
valamelyest ellensúlyozza a változatos környezet, a profi zenei aláfestés és
rengeteg használható cucc, de nyakunkat tennénk rá, hogy a mechanika soha nem
lesz az igazi. Magyarul, semmit nem veszítesz a Risen 3: Titan Lordsszal, ha
átugrod, ám a rajongóknak szerezhet pár kellemes órácskát.
Első résszel kezdtem el játszani, 50+ óránál tartok és nekem eddig a szinkronokat leszámítva semmi bajom nincs a játékkal. Harcrendszer szerintem tökéletes, látvány és kidolgozottság oké (persze a környezetről írom ezt és nem a 12 különböző karakterről).
Kíváncsi vagyok a 2. és 3. részben mennyit változtak ezek az elemek, de biztosan nem annyira szörnyű, mint ahogy zoenn ezt leírta. (rég olvastam már tőled egy igazán jó cikket :()
Ezt hívják gyatra harcrendszernek.
#9. Nem az elgondolással van a baj, hanem a megvalósítással., A Piranha Bytes sajnos hadilábon áll a kimunkáltsággal. A harc tényleg lutri, nem érzem azt, hogy "uralom" a játékot. Ettől eltekintve, a rajongóknak ez is kötelező, csak sajnos a fejlesztők képtelenek előrelépni. Leragadtak úgy 2005 tájékán.
A Risen 3-at csak kipróbáltam, nem sok időm van benne, úgyhogy inkább nem bírálom.
Az a kiírás is mi már a videója elején, hogy: a csaták kiegyensúlyozatlanok, meg nem szórakoztatóak az összes szigetnél kezdve. 3 óra után újrakezdte, hogy valamit nem-e hagyott ki az elején...
NANÁ, hogy kihagyott valamit! A PB játékokban sosem volt arról szó, hogy már egyből a legelején ész nélkül bármit levagdalhatunk, sőt! A GOTHIC 1-ben is annó szörnyen megszívhattuk bármelyik állattal az összetűzést kb. LvL 10-12 alatt, először ugyanis miközben próbáltunk egyszerű feladatokat megoldani és csak ismerkedni a tereppel, az NPC-k sokaságával, a küldetés adókkal, addig próbáltunk a vérgagyi, nulla felszerelésünk helyett valamit összeszedni a játék világában, hogy legyen mivel egyáltalán a harcot felvenni, na meg ugye közben kitanulni pár alapvető képességet is a túléléshez.
Igazából eddig én úgy veszem észre több, mint 10 órányi játék után a RISEN 3-nak csak egy nagy hibája van: túl nehéz lehet azok számára, akik nem elég türelmesek, akiket a történet és a játék világának teljes felfedezése, a kutatás nem érdekel, csak gyorsan a fősztorit szeretné ledarálni, aztán jól is van. Hibátlan játék meg amúgy ugye nincsen, szóval eddig a RISEN 3-at egy nagyon is jó játéknak találom a maga műfajában.
A karakterek tényleg suták, de a környezet szép, változatos, részletgazdag még egy szigeten belül is. A történet eddig mondjuk bőven kárpótolt a grafikai gyengesékért. Zene, hangok most is kiválóak, stb. Tényleg nem értem, hogy minek ilyen teszteket kidobni, igazi teljes végigjátszás nélkül. Úgy még talán tényleg lehetne benne valódi nagy szerveshibákat is találni a játékban. Ez a 6.5 eddig elég viccesnek tűnik számomra..., de ha legalább egyszer már végigjátszottam, még visszatérünk rá. :)
https://www.youtube.com/watch?v=3oXXA3WRNX4
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.