Derült
égből villámcsapásként ért a Sony által felkínált lehetőség: hónapokkal a
hivatalos premier előtt belekóstolhattam a Ready at Dawn viktoriánus korban
játszódó PlayStation 4-exkluzív címébe. Habár az előzetes verzió nem volt túl
hosszú (még a söröm sem fogyott el a végére), nagyjából összefüggő képet
kaptunk a játék alatt duruzsoló mechanikáról és arról, hogy mi vár ránk februárban.
Tény, hogy az indítás előtt megannyi kérdés fogalmazódott meg bennem. Vajon
mennyire lesz filmszerű a játék, nem megy-e túlzottan a játékélmény rovására,
zavaróak lesznek-e a QTE-k ? Előjáróban annyit mondanék, hogy tutira nem a The
Order: 1886-tal fogják szemléltetni korunk videojátékai által kínált szabadságot,
mindenesetre a hangulata olyannyira magával ragadó, hogy fájó volt felállni a
demó mellől. Az már biztos, hogy nem hoz reformokat az alkotás, mégis
meglátszik rajta a gondoskodás.
Mint
ismert, a játék az Arthur mondakörben szereplő kerekasztal lovagjait helyezi
modernebb megközelítésbe. A Rendként emlegetet társulat a királynő és a korona
szolgálatára esküdött fel, őket hívják akkor, ha a dolgok elharapóznak. A
mítoszok lényei már az utcákon rohangálnak, a félvérek támadásai a 19.
században mindennaposak, a különleges osztagunkra hárul a feladat, hogy
megfékezzék a mesebeli szörnyek és az emberek kereszteződéséből létrejött
agresszív teremtményeket. Nos, ebből az előzetes verzió semmit nem mutatott
meg, sokkal földhözragadtabb problémákat oldottam meg benne. A demó egy része
megegyezett a TGA-n és PlayStation Experience-en levetített gameplayjel, de bőven
maradt még újdonság. Az úr 1886. esztendejének október 15. napján a korábban
már ismert főszereplők, Percival, Galahad és a többiek kötéllel ereszkednek le
az Agamemnon léghajó ballonjáról a kabinba. A metódust egyszerű, az analóg
karral kivitelezhető, s közben még a panorámában is gyönyörködhetünk. Barnás,
lágy színek dominálnak a felhők közt, London madártávlatból is lenyűgöző, a
Temze vizén megcsillan a lemenő nap álmos fénye.
A
legszembetűnőbb, hogy a készítők mennyire odafigyeltek a legapróbb részletekre.
Karakterünk mozgása remekül idomul a környezethez, noha egyetlen
figyelmetlenség is halálhoz vezethet, a Zeppelin bejáratához vezető mászókázás
során nem nagyon véthetünk hibát, mindenért script felel. Mikor ismét szilárd
talajt fog a lábunk, kezdetét veheti a küldetés érdemi része. Tisztában kell
lennünk azzal, hogy The Order: 1886-ban percenkét váltják egymást a teljesen in-game átvezetők és a játékmenet, ám a fejlesztők mentségére legyen
szólva, de az átmenet olyan sima, sokszor szinte
észre sem vettem, hogy már megkaptam az irányítást. A léghajó belseje tényleg
óriásinak tűnik, azonban nem fedezhetjük fel kedvünkre a szűk folyosókat,
hiszen lineárisan haladunk előre. Ha netán dacolnánk az előre eltervezett
útvonallal, hamarosan egy zárt ajtóba, vagy áthatolhatatlan akadályba botlunk.
Mindenesetre a lehetőségekből kihoztam a maximumot, minden sarokba,
raktárhelységbe benéztem, ahol néhány gyűjthető dokumentumot, újságcikket
találtam, amely a kor aktuális témáit boncolgatta – szigorúan az alternatív
történelem szintjén.
Négyfős
csapatunk kétfős osztagokra bomlik a hatékonyság érdekében. Hősünknek,
Galahadnak a franciaajkú fiatal fickó, Lafayette jutott, pedig inkább Lady
Igraine formás hátsóját bámultam volna, amint kétrét görnyedve lopakodik
előttem. A misszió elején kerülnünk kell a feltűnést, az keménykalapos őröket
hátulról intézhetjük el, a háromszög-gomb megfelelő pillanatban történő
lenyomásával. Ha hibát vétünk, elhamarkodjuk a műveletet, a delikvens megfordul
és pisztolyával szitává lövi a megszeppent lovagunkat, instant halált
eredményezve – nincs lehetőségünk korrigálásra. Ha sikerül, hamarosan egy brutális
kivégzési animáció következik, Galahad félméteres késének támogatásával.
Négy-öt ellenfél várt levadászásra, s minden kivégzés egyedi megvalósítást
kapott. Hősünk perfekt módon simul a falakhoz, az alacsonyabb tereptárgyakhoz
tökéletesen hozzáidomul. Ha közel a rosszarcú, előrelátóan előhúzza bökőjét. Sunnyogás
közben nem muszáj lassan baktatnunk, a bal analóg kar lenyomásával
szaporázhatjuk a lépteinket. Noha bonyolultnak tűnhet az egész, valójában
tökéletesen irányítható a játék. Szintén könnyítés, hogy az ellenfelek
mesterséges intelligenciája nem a legjobb, előre letárolt útvonalakon
grasszálnak, nekünk csak a megfelelő pillanatban kell lecsapnunk.
A
pályákon nincsenek alternatív útvonalak, abból kell gazdálkodunk, amink
van. Néha nagyobb helységekben is megfordulunk, ahol már bujkálás is szabadabb,
de a játék akkor is fejet hajt a narratíva előtt. Előfordulhat, hogy zárt
ajtókba botlunk. Alapvetően kétféle módszer használható: az egyik során
elektromos biztosítószekrényeket hackelhetünk meg az erre alkalmas kütyünk
segítségével. Felfeszítjük a dobozt, Galahad felhelyezi a drótokat, nekünk
pedig egy minijáték keretében két mozgó golyót kell elcsípnünk a két analóg kar
segítségével. A másik eszközünk egy fúrógépre emlékeztet - a végét beledugva
hozhatjuk működébe a zárszerkezetet úgy, hogy a bal analóg kar forgatva megtaláljuk
azt a pontot amikor, a ravasszal felpattinthatjuk a zárnyelvet. A műveletet
háromszor kell elvégeznünk, szerencsére a kontroller rezgései kiváló visszajelzést
adnak.
A
demóban volt egy pont, amikor ajtóstól rontottam a zeppelin pilótafülkéjébe. A
megfelelő pillanatban, a visszaszámolás után először gránátot hajítottam be, a
megmaradt őröket pedig közelharcban likvidáltam egy hatásosan megkomponált
QTE-szegmens keretében. Társunk itt átvette a léghajó irányítását, én pedig a
bálteremhez lopakodtam el, ahol meg kellett akadályoznom az egyik fontos
arisztokrata ellen irányuló merényletett. Egy karzatról figyeltem az
eseményeket, a lázadók őrnek álcázták magukat, Galahad szépen összerakta távcsöves
puskáját, majd az objektívbe nézve szépen szemügyre vettem a teremben
tartózkodókat, keresve a gyanús figurákat. Szerencsére nem kellett sokáig
vizslatnom, a merénylő pár méterrel a kárvallott mellett vette elő pisztolyát,
de nem tudta meghúzni a ravaszt, golyót eresztettem a fejébe. Ekkor elszabadult a pokol, a gonosztevő társai
előmerészkedtek, parázs tűzharc bontakozott ki.
Galahad
a fedezék mögül lövöldözve hatékony, a gunplay sima és élvezetes, hősünk nem
egy lomha figura. Az ellenség pontosan céloz, fokozatosan, szépen lebontja az
akadályt, ami közte és köztünk van, így nem árt alkalomadtán pozíciót
váltanunk. A próbaverzióban több hatékony mordály szerepelt, a mesterlövész
puska mellett karabélyt, géppisztolyt, sörétes puskát vehettem kézbe, ám
egyszerre csak két (egy kisebb és egy nagyobb) fegyver lehet nálunk. A harc
élvezetes, ellenfeleink is fedezékbe húzódnak, jobbra-ballra rohangálnak, nehéz
őket eltalálni. Ha jól emlékszem kétszer dobtam gránátot is, de a rohadékok
minduntalan kitértek a hatósugarából. Ha netán kifogynánk a skulóból, a lőszert
a földről kaphatjuk fel egy gombnyomásra. A játék remekül visszaadja azt a
feszült helyzetet, amikor kitekinteni se merünk a fedezékünkből, mert a golyók
pár centire mellettünk csapódnak be, faszilánkok repkednek mindenfelé, a lőpor
füstje elhomályosítja a látótávolságot. Ügyes!
Sajna
a bűntett kitervelője, a szabotőrök nőnemű, kreolbőrű vezetője menekülésre fogta,
így egy kisebb közjáték után, Galahad és mentora, Sir Percival folytatja a
hajtóvadászatot a léghajó konyháján át. A lövések nyomán az edények, evőeszközök
és alapanyagok szerteszét repülnek a szűk helységben, de legalább élesben is
letesztelhettem a frissen szerzett automata karabélyomat. Mindeközben a légi
jármű percei megvannak számlálva, a kétségbeesett utasok kisebb léggömbökbe
pattanva hagyják el a fedélzetet. A kivezető folyosót a leomlott mennyezet
tartógerendái torlaszolják el, hőseink közösen feszülnek neki, ám egy váratlan
fordulat után elszakadunk öreg társunktól, így arra kényszerülünk, hogy egyedül
folytassuk az utunkat a lázadók csinos főnöke után. Vagyis, csak folytatnánk,
hiszen a demó itt hirtelen véget ért, én pedig dühösen álltam fel mellőle,
reménytelenül sóvárogva az újabb porció után.
A
kampány eme rövid szeglete tényleg meggyőző volt, ám fontos tudni, hogy csak
azok fogják hozzám hasonlóan imádni, akik nem ódzkodnak attól, ha egy játék
szinte végig fogja a kezünket (igen, úgy, mint a Call of Dutyban), lineáris
pályákon haladva, pont azt csinálva, amit a fejlesztők megálmodtak. A harcokban
ugyan rejlenek taktikai lehetőségek, de ennél nagyobb szabadságuk nemigen lesz.
Cserébe viszont minőségi történetmesélést, tökéletesen megrendezett átvezető
jeleneteket, kiváló zenéket és igényes szinkront kapunk. A látvány összességében
magas minőséget képvisel, bár a képen mindvégig megmaradt alul-felül a fekete
csík, hasonlóan a The Evil Withinhez, ami miatt volt nagy hiszti. A szereplők
szájmozgása összhangban van az elhangzott szavakkal, öltözetünk a legapróbb
szegecsig a helyén van, a fények és árnyékok hatása, a ruhák lengedezése
mind-mind olyan dolog, ami felkelti a figyelmünket, ha fontosak a részletek. Apró
bugokkal is összefutottam, de ez betudható annak, hogy a demó közel sem a
végleges játék kvalitását tükrözi.
A
The Order: 1886 olyan lesz, mint egy korabeli olajfestmény, amely egy kúria kandallója
felett virít, kezünkben szivarral és brandyvel csak rajtunk áll, hogy miként
viszonyulunk hozzá. Lehet, hogy csak egy elillanó képet látunk magunk előtt,
amely ugyan alkalmanként megragadja a tekintetünket, vagy egy igényes művészi
alkotást, amelytől szárnyra kél a fantáziánk, gyakran elidőzünk felette, hiszen
jól esik a részévé válni és sodródni az árral. Még ha soha nem is változik. A
játék 2015. február 20-án jelenik meg kizárólag PlayStation 4-re.
Kapcsolódó cikkek
Az , hogy lineáris egy játék, szerintem picit butaság, mivel én kifejezetten utálom az olyan játékokat , ahol mindenfelé mehet az ember, üresen barangolni és keresgélni mint például a fry cry stb.
Szóval ezek a tökéletes játékok, mikor az ember beleéli magát és nyomul ezerrel és egy picit fogva van a keze, filmnézésnél is így van, nézzük és amiről szól a film arról szól :)
COD1,kiegje, COD2,WAW,MW-ebben a hármas sorozatban kinek melyik tetzsik-,BO1,A ghosts is szórakoztató volt valamennyire..
de öszintén szolva kezd már unalmas lenni. nálam most megy rendesen holnap már kitudja. ugyhogy nem te vagy az egyetlen
Lehet nem világmegváltó, de nagyon is egyedi már csak a kinézet és a sztorivezetés alapján.
Sokat dob a sztori és a feeling rajta, ami ugye a CoD-okban nincsen, de azért mégis zavar kicsit. Nem biztos így már, hogy elsőnapos vétel lesz teljes áron...
OFF: Valakinek van problémája a GTA5 Ps4-es verziójával? Akár hányszor bele megyek, mindíg kidob valami error-al :(
Amúgy erről a demóról volt szó: http://youtu.be/CMjLVRc17kM
Remélem hogy ezt a verziót feldobják a storba is demo-nak!
Most az az érzésem van ami az uncharted és a god of war részeknél szoktam érezni,tehát nem lessz kispálya!!!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.