Az Uncharted 2 megjelenése előtt jártunk valamivel, az úriember pedig nem más volt, mint Bruce Straley, a sorozat egyik direktora, aki valószínűleg a játék teaser kampányának részeként dobta be a provokatív gondolatot. A legfurcsábbnak mégis a nyilatkozat fogadtatása tűnt, ugyanis nagyon sokan értettek vele egyet, és lám, végül valóban nekik lett igazuk. Húszéves múlt ide vagy oda, a Tomb Raider-sorozat éppen akkor került mélypontra, mikor az Uncharted betört a piacra, a nagy sakkjátszma pedig ott tart jelen pillanatban, hogy a Naughty Dog diktálja a tempót: erre a legcsodálatosabb példa, hogy a Microsoft bevallottan azért vette meg magának a Rise of the Tomb Raidert egy évre, hogy legyen valamije, ami olyan, mint az Uncharted.
Az állandó összehasonlítgatás talán zavar egyeseket, de ennek a miértje nyilvánvaló, ahogy az is, hogy az Uncharted mit csinált másképp, amivel így el tudta csavarni a játékosok fejét. Mikor a Tomb Raider-széria épp (és egészen 2013-ig, a pazar reboot megjelenéséig) azzal küzdött, hogy frissítsen egyet magán, jött a Naughty Dog, és olyan körítés mellett tálalta a kincskeresősdit, ahogy azt egészen addig csak kalandfilmekben láthattuk. Az Uncharted-trilógia minden egyes darabjából árad a hangulat, teletömték emlékezetes jelenetekkel, és a kirakós minden darabja a helyén van: a játékmenet jó, a színészi játék parádés, a grafika pedig odáig fejlődött a harmadik részre, hogy az ember csak kamillázott, mi mindent ki lehet hozni a PS3-ból.
A PS4-exkluzív Uncharted: The Nathan Drake Collection a széria három fő epizódját vonultatja fel, és megnyugtathatok mindenkit, hogy az előzetes félelmek, miszerint a kollekció csak az elcsúsztatott negyedik rész által hagyott űrt hivatott betölteni, alaptalanok voltak. Egyfelől csomag még a multiplayer mód teljes kihagyásával is tartalmas, hiszen három kiváló történetet kapunk egy játék áráért, ami már önmagában szuper üzlet. Másfelől pedig a felújítást végző Bluepoint Games technikai fronton is remek munkát végzett, a sorozat elengedhetetlen finomhangolásokat kapott. De haladjunk sorjában!
A remaster-etalonnak kikiáltott Halo: The Master Chief Collection után joggal panaszkodhatnánk, hogy miért csak a kampányokat csomagolták újra a fejlesztők, és hagyták ki a többjátékos részt, de igazából feleslegesen tennénk. Ha végiggondoljuk, érthető a döntésük, hiszen a multiplayer újragyúrása rengeteg munkát jelentett volna, ami talán sosem fizetődik ki a számukra. Az egy dolog, hogy az Uncharted többjátékos része elhanyagolható jelentőségű a Halóéhoz képest, lényegesebb szempont, hogy fél évre sincs az Uncharted 4 megjelenése, ami valószínűleg azonnal elszívná a régebbi részekkel játszó keménymagot. Multi helyett inkább bétakulcsot kapunk az új részhez - én a magam részéről ezzel bőven elégedett voltam.
És amúgy is, az Uncharted-játékok egyjátékos részei nagyon jók. A lineáris történetvezetésük ellenére viszonylag hosszúak, ráadásul annyira intenzívek és szórakoztatóak, hogy tutira újrajátszod őket később. Ha az élmény önmagában nem lenne elég, más is motivál majd. A pályákon egy raklapnyi kincset szórtak szét a készítők, és időbe telik, míg mindet megtalálod, ha pedig kihívást keresel, nekieshetsz a játéknak a minden korábbinál izzasztóbb Brutal nehézségi szinten, amihez nem mellesleg az is szükséges, hogy előbb legyen egy végigjátszásod az amúgy is nagyon nehéz Crushing beállítás mellett. A trófeavadászok is örülni fognak, a gyűjtemény ugyanis három játékkal felérő trófeamennyiséggel érkezik, és akad néhány teljesen új, kollekció-exkluzív darab is.
A fejlesztők gondoltak azokra is, akik az átlagnál kevesebb, illetve átlagnál több kihívást keresnek az egyes epizódokban. Az új Explorer mód a legkönnyebb nehézségi szint, ahogy azt a neve is mutatja, bámészkodásra találták ki, ennek megfelelően a harcokon könnyen át lehet lendülni, a főszerepet pedig a felfedezés és a kincskeresés kapja. Az igazán hardcore arcok a Speed Run módban próbálkozhatnak, és valószínűleg ezt a játékfajtát sem kell túl magyarázni: ilyenkor a képernyő sarkában megjelenik egy számláló, ami folyamatosan méri a végigjátszásod idejét, illetve számontartja a rekordodat is. Végül kötelező “szériatartozékként” bekerült a kalapba a Photo mód is, aki szereti a turistát játszani, vagy itt élné ki a művészi hajlamait, mindenképpen örülhet.
A Bluepoint technikai szempontból is sokat bütykölt a sorozaton. A maga idejében mindegyik Uncharted gyönyörű volt (sőt az Uncharted 2, de főleg az Uncharted 3 láttán még most is elégedetten csettinthetünk), a kollekció készítői azonban csavartak egyet a történeten, és arra törekedtek, hogy 2015-ben, az újgenerációs címek mezőnyében is megállják a helyüket, és friss élményként hassanak. Mindegyik játék 1080p-ben fut, a textúrák és a karaktermodellek részletesebbek lettek, a pályákon helyenként komplett elemeket rajzoltak újra, máshol pedig egész egyszerűen dúsabb, sűrűbb lett a környezet. Finomhangolták a fény-árnyék effekteket, és néhány idegesítő problémát is megoldottak, köztük textúra-popupolást. (Igen, ez mostantól egy szó.)
A fejlesztők emellett azt is célul tűzték ki, hogy a részletek ne menjenek a teljesítmény rovására, sőt: míg az előző generációs változatok legfeljebb 30 fps-sel futottak, itt a 60 fps elérése volt a cél. A küldetés sikerrel zárult, a megújult Unchartedek gyakorlatilag rezzenéstelenül futnak, ami azt jelenti, hogy a mérések szerint 50-55 alá sosem esik le a másodpercenkénti képkockaszám, ez pedig a finomhangolt irányítással párosulva elképesztően kellemes végeredményt jelent. Legyinthetünk persze, hogy “egy PS3-as játék PS4-es verziójánál ez alap”, de a Naughty Dog PS3-ra optimalizált motorját korántsem volt olyan triviális feladat PS4-re fordítani - a Bluepointnál annak örülhettek leginkább, hogy a poklok poklát nem nekik, hanem az eredeti fejlesztőcsapatnak kellett megjárni, még a The Last of Us Remastered idején. A srácok egyébként egyetlen lemezre zsúfolták rá a három játékot, ami csakugyan meglepetésként ért.
Persze kötözködni lehet, hiszen még így is maradtak bugok a csomagban (az Uncharted 3-ban kétszer is kiestem a pályáról), de ezek felett hajlandó vagyok szemet hunyni. Ami sokkal inkább zavart, az egy olyan probléma, amin a Bluepoint akkor sem tudott volna segíteni, ha akar: ez maga az Uncharted első része. Bizony, a 2007-ben megjelent Drake’s Fortune feltűnően rosszul öregedett, egész egyszerűen kilóg a sorból. Az egy dolog, hogy technikailag nem sikerült egy szintre varázsolni a többi résszel (ahogy az Uncharted 2 sem ér fel az Uncharted 3-hoz), engem sokkal inkább zavart, hogy mint játék, elmarad a későbbi epizódoktól. A folytatások nyilvánvalóan okosabb, dinamikusabb produktumok lettek, épp ezért tartjuk nagyra őket, de így, egy csomagban tálalva az első felvonás csorbít az élményen - márpedig újoncként jó eséllyel ezzel találkozol elsőként.
Ez azonban ne tántorítson el a vásárlástól! Ha még nem játszottál az Uncharted-sorozattal, mindenképpen vedd meg ezt a gyűjteményt, garantálom, hogy óriási élményben lesz részed, és amúgy is illik méltó módon felkészülni a jövő márciusban érkező negyedik részre. A The Nathan Drake Collection emellett azon ritka példánya az újracsomagolt játékoknak, ami a veteránoknak is ajánlható: ha szeretnéd feljavított képminőség mellett, egyben végigizgulni a sorozatot, neked is kötelező vétel a pakk.
Annak idején imádtuk a második és a harmadik részt: az Uncharted 2 tesztjét itt, az Uncharted 3-ét pedig itt olvashatod el.
Elfogultság nélkül mondhatom! Illetve, most már nem, mert elfogult lettem az Uncherted-el, de csak a második résztől!
Písz!
Az első rész amúgy nem "öregedett rosszul", rendkívül élvezetes az is.
Csak egy valamit nem értek. Ezt eddig senki nem nagyon hangoztatta. Vajon milyen kritikát kapott anno az első rész? Emlékszik valaki?
Szóval mindenképpen pótold csak őket a 4. rész előtt.
De ha a stílus, illetve az a játék nem jött be nekemd, akkor tényleg nem is ajánlom az Unchartedet, mert a TR valóban annak a játékmechanikáját másolja. Mondjuk az Uncharted-szériában több az EPIC-jelenet, pl a vonaton, a csónakos vagy a teherautós rész eszelős.
Nathan kalandjait nagyon szeretem, az Unchartedek a játékfejlesztés aktuális csúcsai szoktak lenni. De a TR 2013 nálam ugyanezt a szintet képviselte.
Azt mondanám, hogy a stílusban a valaha volt legjobb az az Uncharted 2, utána jön a TR 2013.
1:17-nél az indák a sziklán megint csak szebb a ps 3-as !!!
Nyilván a magasabb felbontás és a 60 fps a játék szépségéért nem felel mivel a ps3 as verzió is lehengerlő !
:-DDD
Azt áruljátok el, hogy a harmadik rész mikor jött ki eredetileg? Csak, hogy hány év telik el a negyedik részig.
El nem mondhatom mennyire irigyellek hogy most játszod először az Uc-t!
Én a 3-dikal kezdeném a helyedben.
Te ÁLLAT!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.