Bodycam próbakör

  • Írta: zoenn
  • 2024. június 9.
Link másolása
Két szemtelenül fiatal fejlesztő első játékával felforgatta azt a képet, amit eddig a realisztikus FPS-ekről hittünk. A testkamerás harcokat szimuláló játék nem csupán a látványt tekintve új etalon, hanem a játékmenet terén is múlt időbe helyezi a korábbi próbálkozásokat.

Mivel is lehetne a fotórealisztikus látványt legjobban prezentálni egy videojátékban? A különleges egységek testkamerás felvételeinek szimulációja bizony járható út, erre az Unrecord fejlesztője is rájött, ám míg a készülő anyag inkább az egyjátékos élményekre gyúr rá, addig a Bodycamet inkább a multiplayer címként képzelték el. A párizsi Reissad Studio-t egy testvérpár, a 18 éves Léo és a 21 éves Luca alkotja, a srácok fejükbe vették, hogy elkészítik a világ legélethűbb és leglátványosabb FPS-ét, amibe már a többmilliós költségvetésből gazdálkodó stúdiók bicskája is rendre beletört, akkor miért pont két zöldfülű fogja megreformálni a műfajt?

Először is, a “zöldfülű”, mint jelző, nem teljesen állja meg a helyét. A srácok, ahelyett, hogy az utcán lógnának, tiktokoznának vagy bármi olyat csinálnának, amit a Z-generáció tagjai manapság, 10 éves koruk óta kódolnak. Az idősebb tesó a 3D-s képalkotásban szerzett tapasztalatot, addig az öcsike az Unreal Engine-nel való programozásba ásta bele magát, és mikor öt éve megalapították a saját stúdiójukat, már napi 12 órát töltöttek játékfejlesztéssel. Egy cél lebegett a szemük előtt: páratlan immerziót szeretnének átadni a Bodycammel, amit kisujjból össze is hoztak. Én is csak a szavakat kerestem, amikor betöltött az első pálya.

Másodszor, szerencsés koncepcióra húzták fel az alkotásukat. Korunk hírportáljait bújva nap mint nap belefutunk olyan testkamerás videókba, amiket a rendőrség vagy az ukrán fronton harcoló katonák tesznek közzé, és amiket ugye a valósággal párosít az agyunk. Erre az érzésre játszik rá a Bodycam, és az időzítés is telitalát, hiszen az Unreal Engine 5 eleddig elképzelhetetlen minőségű vizualitást képes a képernyőkre varázsolni. A már említett fotorealizmus nem is annyira elérhetetlen cél, a grafika fejlődése véges, hiszen a cél az, hogy mindazt, amit a képernyőkön látunk, lassan megkülönböztethetetlen lesz a valóságtól. A Bodycam újabb lépés efelé.

A shooter mindezt nem túltolt reshadinggel éri el, mint korunk legtöbb indie alkotása a Steam piacteréről, hanem minden egyes assethez valódi tereptárgyakat szkenneltek be a srácok, és csak itt-ott nyúlnak “piszkos” trükkökhöz. Elsőnek ott van a minimalista HUD, ami nem túl informatív, csak a közelünkben lévő társainkat láthatjuk zöld téglalappal kijelölve, azt sem tudnánk, hogy hány ellenfél halott, vagy a mieink közül ki van még talpon - ha nem lenne voice chat. A megfelelő kommunikáció itt tehát hatványozottan is fontos, szóval egy ütőképes baráti társaság nélkül nem tudni, milyen kvalitású társakkal hoz össze minket az adott szerver.

Ezen kívül csak a fülünkre hagyatkozhatunk, a hanghatások terén pedig a Bodycam igen magasra tette a lécet. Egy megfelelő füles birtokában jól be tudjuk határolni a lépéseket, a szél zaja beszűrődik a kamerába, minden egyes sorozat, robbanás a csontunkig hatol, összerezzenünk tőle, semmi nincs elnyomva, mismásolva, pont olyan fülsiketítő, mint a valóságban. Sok FPS-fejlesztő egyáltalán nincs tisztában ennek jelentőségével, és a játékmenetre gyakorolt hatásával, de a Reissad tagjai nem tartoznak közéjük. Nagyon is tudják, hogy a hangoknak taktikai és pszichológiai impulzusa van, a Bodycam pedig kíméletlenül rágyúr mindenre. Az olyan idejében észrevett legapróbb zajok, mint a talpunk alatt ropogó üvegszilánkok, képesek eldönteni egy-egy meccs végkimenetelét.

A négy pálya nem túl nagy, viszont élesben annál változatosabbnak és sűrűbbnek hat, pont ádáz közelharcra találták ki őket. Cserébe a videokártyánk is fellélegezhet, hogy nem kell hatalmas terepek alatt köhögnie (rád nézek, Gray Zone Warfare)  ilyen minőség mellett. Megijedni nem kell, egy  Intel Core i7 10700K-s proci és egy GeForce RTX 3070-nel simán megvolt a minimum 70-80 fps-em. A korai hozzáférésű változatban graffitikkel telefújt elhagyatott orosz lakóházban, erdőben, óceáni fúrótornyon és OSB-lapokkal kialakított labirintusszerű airsoftpályán zajlik a harc - megdöbbentő külcsín mellett. A játékmódokat tekintve sem leszünk még eleresztve, tízfős kompetitív küzdelmekről van szó, matchmaking nincs, a már hostolt játékokba csatlakozhatunk be, feltéve, ha van szabad hely számunkra. A szerverkeresés sajnos elég sok időnket elvesz, és azt sem vehetjük készpénznek, hogy ha beférünk valahová, nem lép ki a host idő előtt, ami gyakran előforduló probléma.

A sima 10 fős Deathmatchen és az 5v5-ös TDM-en kívül még egy Body Bomb nevű móka áll a rendelkezésünkre, ami sima bombalerakós-hatástalanítós elfoglaltság, de a stúdió ütemterve alapján további játékmódok és térképek várhatóak hamarosan a (személy szerint feleslegesnek tartott) zombimód mellett. Azzal számolni kell, hogy egy meccs hosszú, talán nagyon is, hiszen akkor van vége, ha egy csapat elsőre eléri a 10 nyertes kört, ami nem ritkán egy óráig is elhúzódhat. Közben változatos napszakok és körülmények uralkodnak a pályán, noha az éjszakai köröknek túl sok értelmük nincs, mivel éjjellátó híján az orrunkig sem látunk, a felkapcsolt elemlámpa pedig azonnal elárulja a pozíciónkat. Ha viszont meccs vége előtt kilépünk, buktuk a nehezen megszerzett tapasztalati pontot. Idegőrlő, nem kicsit.

A legszebb az egészben, hogy Bodycamben csak a zsigeri taktikák vezetnek sikerre, a lerohanás csak ritkán működik, itt meg kell szenvedünk a saroktól-sarokig haladással is, folyamatosan pásztázva a látómezőnket, mivel rendszerint az nyer, aki először meglátja az ellenséget (vagy jobb a pingje). Bizony, itt nincs kövér életerőcsíkunk, egy-két bekapott lövéstől padlót fogunk, minden korábbi beidegződésünket le kell vetkőznünk, hiszen a Bodycam teljesen más vérmérsékletet követel meg. Még a többi, szintén a realizmust erőltető lövöldéktől is homlokegyenest eltérő élmény vár ránk, ahol a kezdeti sokkból nem igazán tudunk felocsúdni. Szívünk folyamatosan a torkunkban dobog, miközben a kamera ide-oda imbolyog, és gyakran a hányinger kerülget a halszem-effektustól. Ajánlott hát kisebb adagokban fogyasztani.

Szokni kell, hogy a kezünkben szorongatott fegyver nincs odacövekelve a képernyőre, sima lépcsőmászáskor vagy forduláskor útban lesz, félrehajtjuk, és időbe telik mire célra tartjuk - ez nem egy fél másodperces művelet, mint a Call of Dutyban. Ha szerencsénk van, és az optikába kerül az ellenfél, akkor sem tudjuk stabilan ott tartani, főleg ha közben még gyaloglunk is. A fegyverek visszarúgása szintén nem kispályás, gyakorolni kell a célponton tartást, vagyis nagyjából oda, ahol az ellenfelet sejtjük, mert a ravasz meghúzása után szinte táncolni kezd a kezünkben a mordály. Maradnak a single lövések vagy a rövid leadott sorozatok, és persze a hosszú órákon tartó gyakorlás. Nyilván ez abszolút autentikus megoldás, de nagyon távol áll a videojátékos normáktól, ami vagy bejön a közönségnek, vagy nem.

A halálanimációkat mindenképp érdemes kiemelni, mert viszonylag ritka, hogy a fizikának megfelelően csuklik össze az ellenfél, de a Bodycamben igen. Megtántorognak a bekapott lövésektől, úgy, hogy gyakran a tereptárgyak fogják meg őket a hengerbucskázás végén. Nem akadnak bele semmibe, nincs zavaró természetellenes pozíció, ami nagyban elősegíti a beleélést - az ilyennek már sztenderdnek kéne lennie 2024-ben. Jópofának tűnnek a kikockázott arcok is, tényleg egy dokumentarista vírusvideós feelingje van az egész játéknak.

Halálunk esetén pedig egy drónnal pásztázhatjuk a pályát, jobb esetben összezavarva, elvakítva a még megmaradt ellenséget, de ha valaminek nekicsapódunk, akkor búcsút mondhatunk a kis zizegőnek. Néhány fal túlzottan is statikus, a becsapódó lövedékeknek nincs különösebb pusztító hatása, nem szakít ki belőlük darabokat, viszont vékonyabb részeknél átüt rajtuk a golyó, jobb esetben az ott lapuló ellenség testébe csapódva.

Mivel még korai hozzáférésű verzióról beszélünk, a fegyverek testreszabása még várat magára, ahogyan loadoutokat sem tudunk összerakni, hiszen minden alkalommal egy-egy véletlenszerű mordállyal kezdjük a harcot. Van itt M4A1, AK47, UMP, Dragunov, Uzi, shotgun és egy-két oldalfegyver, szóval a kötelező körök. A felhozatal igen szegényes, viszont a karakterisztikájuk, viselkedésük teljesen különböző, és remek érzés mindegyik fegyó sajátosságait kitapasztalni.

Karakterünket sem tudjuk a saját másunkra fordítani, mindössze az öltözékünk színét és pár sisakot, balaklavát és fegyverskint cserélgethetünk, amiket a nehezen megszerzett tapasztalati pontból vásárolhatunk., azonban mérget vehetünk rá, hogy ezen a ponton nem kevés tartalmi frissítés várható. Az épkézláb fejlődési rendszer még a jövő zenéje, ami sokkal jobb vonzerővel bírna, mint a globális ranglistán való felkapaszkodás, de még az út elején vagyunk.

Hogy a Bodycam lenne az FPS-ek jövője, ahogy azt a készítők ígérik? Jelen állás szerint semmiképpen. A brutális látványon felül az anyag túl szigorú ahhoz, hogy tartósan szélesebb közönséget tudjon megszólítani, így nagy esély van rá, hogy pont a realisztikussága miatt megmarad rétegjáték szintjén. Az viszont elvitathatatlan, hogy egyedi nézőpontjával képes volt felrázni az 5v5-os taktikai shooterek mezőnyét, és a jövőben még hivatkozási alapként is tekinthetünk rá. Ehhez azonban az kell, hogy első körben gördülékenyebb és automatizált legyen a partnerkereső, kapjunk tisztességes fejlődési rendszert, testreszabási opciókat és még több tartalmat. Mi drukkolunk nagyon a fivéreknek.

A Bodycam 2024. június 7-én jelent meg a Steamen korai hozzáférésben.

2.
2.
Sakee
Borzalmas szkriptelt mozgás, közel sem akkora szabadság mint egy mai modern FPS-ben, s csak jelzem,hogy Egy COD BO1-ben ( MULTI!) volt már remek 5.1 hang, tudom mivel már akkor is DD5.1 nyomtam és hallgattam az ellent. Szóval na. Elsőre nagyon adja a játék tényleg,csak menj vele előre hátra aztán látod a szkriptet,lehet rövid de egy gombra nem egyet megy előre hanem előre letároltan megy. S ebből sosem lesz pörgös akció sem. De rendes mozgás sem.
1.
1.
Adamx
Állat, szerintem alapmű lesz hacsak valamit nagyon el nem rontanak.
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...