A modern videójáték konzolok szülőhazájának okán nem meglepő, hogy Japán élen jár a legrégebbi, mind a mai napig futó sorozatok, franchiseok kategóriájában is, elvégre a Donkey Kong, a Super Mario, a Pac-Man, a Space Invaders immáron négy évtizede van velünk, ahogy az sem késztet szemöldökráncolásra, hogy ezek akár komplett műfajok meghatározó szereplői még ennyi év után is. Elvégre ha japán szerepjátékról van szó, nehéz lenne nem rögtön a Final Fantasy-re, a Dragon Questre asszociálni, de a nyolcvanas évek végén startolt The Legend of Heroes mégis több mint egy évtizeden át a radar alatt maradt, hogy aztán az ezredforduló után, egy teljesen új saga elindításával rakja fel magát a globális térképre is. Csakhogy a műfaj legnagyobbjaitól eltérően a franchise nem nevezhető éppen kezdőbarátnak, hiszen a Final Fantasy-től vagy a Dragon Questtől eltérően epizódjai nem különálló, saját világgal, karakterrel, történettel rendelkező felvonások, hanem egy teljesen összefüggő történet fontosabb állomásai, melyek egy koherens egészet alkotnak, és képzelt világának egy-egy nagyobb szeletét, általában egy-egy országot mutatnak be. Japán szerepjátékról lévén szó még ha csak a legjobb eshetőséggel is számolunk - 60 óra epizódonként - akkor is minimum 800 órára lenne szükség pótlásához, amely egy szinte bevállalhatatlan vállalás és elkötelezettség. A feladat azonban nem lehetetlen, főleg, mert a Trails-játékok különálló történetszálakba tömörülnek, melyek az idővonalon belül önálló halmot képeznek, így több ponton is fejest lehet ugrani a Trails gigantikus, csábító világába. Ebben igyekszünk most segíteni!
Habár a franchise hivatalosan 1989. december 10-én indult a Dragon Slayer: The Legend of Heroes-szal, ma ismert formáját 2004-ben nyerte el az eredetileg PC-re és PlayStation Portable-re kiadott The Legend of Heroes: Trails in the Sky-al, amely angol verziót egészen 2011-ig nem is kapott a benne található szövegmennyiség lokalizációjának terhe okán. A Trails in the Sky fektette le modern univerzumának alapjait, felépítve annak aprólékosan kidolgozott világát, Zemuria kontinensét. Az óceán által körülvett, hatalmas földnyalábon számtalan ország található, ezek közül azonban több is kiemelkedik: a kontinens nagy részét magába foglaló, annak nyugati partján található Ereboniai birodalom, az ez alatt található Liberl-királyság, az az ekkel szomszédos Crossbell városállam, valamint az őt körbeölelő Calvard köztársaság. Zemuria természetesen számos egyéb, kisebb-nagyobb országnak ad még otthont, de a felsoroltak állnak a végtelen hatalmi játszma középpontjában, mivel nem ápolnak teljesen felhőtlen barátságot egymással, Zemuriában általában valahol mindig háború dúl, hol épp egy városért, hol épp egy annál sokkal nagyobb területért. A konfliktusok kiéleződéséhez nagyban hozzájárult egy technológiai forradalom is, melynek középpontjában a titokzatos “Orbal” energia áll, amit egy “septiumnak” hívott kristálytípusból nyernek ki. Az ebből faragott quartzok, kristály alapú áramkörök szülték meg azon gépeket, melyek átitatják az emberek mindennapjait, gondoskodva a fűtésről, kommunikációról, szállításról és minden egyéb létező dologról… így azokról a fegyverekről is, melyekből hatalmas haderőt építettek a legnagyobb birodalmak, és ezeket használva indultak terület- és hatalomszerző körútra, hol kevés, hol nagy sikerrel.
A LIBERL TÖRTÉNETSZÁL
Játékok száma: 3 (Trails in the Sky, Trails in the Sky SC, Trails in the Sky the 3rd)
Platform: PC, PS3, PSP
Az első, modern, egybefüggő történetszál egy ehhez hasonló szituáción vezet keresztül két főszereplőjével, Estelle Brighttal és Joshuával, akik Liberlben próbálnak Bracerekké válni: olyan, a kormányzattól független nemzetközi szervezet ez, amely a civilek védelmére, a békefenntartásra esküdött fel, és Zemuria szinte minden pontján megtalálható, aktívan hozzájárulva egy-egy ország működtetéséhez. Csakhogy Liberlben épp puccskísérlet zajlik, miután a titkosszolgálat egyik befolyásos vezetője megpróbálja egy a teremtésmítoszhoz kapcsolódó ereklye segítségével kiebrudálni az aktuális kormányt, átvéve a hatalmat az ország felett. Az első epizód ezen történéseket dolgozza fel, megalapozva egy még ennél is nagyobb konfliktusnak, amit aztán a két folytatás visz tovább. Az eredetileg PC-re és PSP-re megjelent trilógián alaposan meglátszik a kor, messze ezek a franchise legrusnyább, legnehezebben befogadható epizódjai, ami korukat és tálalásukat tekintve nem meglepő, ha pedig még 2024 őszét írnánk, akkor a helyzet javítására a többek között átfogó szinkront elhozó modot és egyéb rajongói kreálmányokat ajánlanánk a pótláshoz, csakhogy 2025-ben érkezik az első epizód teljeskörű remake-je, amely teljesen modern tálalással és számos újítással meséli el újra a franchise egyik legfontosabb mérföldkövét, amit minden bizonnyal követni fognak a folytatások is. Mivel a Sky-trilógia eddig PlayStation-exkluzív volt konzolokon, a remake viszont például már rögtön Switchre is érkezik, ezért egyértelműen a legcélszerűbb a várakozás, amennyiben valaki semmiképp se szeretné kihagyni a Trails-játékok ezen meghatározó szeletét. A Trails in the Sky 1st Chapter valamikor 2025-ben érkezik PC-re, PlayStation 5-re és Nintendo Switchre.
A CROSSBELL TÖRTÉNETSZÁL - ITT IS KEZDHETSZ
Játékok száma: 2 (Trails to Zero, Trails to Azure)
Platform: PC, PS4, PSV, NS
A mindössze két epizódból álló Crossbell-történetszál különleges darab. Egyrészt ezen két játék volt az utolsó, amely még az eredeti madártávlatból ábrázolt látványvilággal és a régi technikai alapokkal rendelkezik, másrészt nyugati megjelenésére csak 12 évvel a japán verzió megjelenése után, 2022-ben került sor, mégis érdemes ezt a Cold Steel-játékok elé sorolni, még ha annak második epizódja ezekkel párhuzamosan is fut, harmadik felvonása pedig el is lövi a Zero jó pár fordulatát. A többi archoz képest lényegesen rövidebb játékideje miatt kiváló beugrópontot jelent, ráadásul a Trails-játékok egyik legerősebb történetével rendelkezik. Utóbbit főleg annak köszönheti, hogy igazán különleges a helyszíne: az események Crossbell-városállamban játszódnak, amely legnagyobb szerencsétlenségére két birodalom közé ékelődött, függetlensége így folyamatosan a levegőben lóg. Főszereplője Lloyd Bannings, egy kezdő rendőrnyomozó, aki a város furcsa ügyeit magára vállaló különleges ügynökség, az SSS tagjaként üldözi a bűnt. Van is mit, a Trails from Zero kezdetén egy a város alvilágát uraló rivális szindikátusok harcából egy lényegesen nagyobb konfliktus bontakozik ki, főszerepben egy szektával, a világot átformálni akaró tervükkel, és egy az események középpontjába került titokzatos fiatal lánnyal. Az eseményeket folytatása, a Trails to Azure zárja le, méghozzá parádésan. A Crossbell-duológia rendkívül jó világépítéssel rendelkezik, és mivel csak Zemuria egy kis szeletére fókuszál, talán a legjobban kidolgozott mikrouniverzummal és karakterekkel rendelkezik, akiket nem lehet nem szeretni a történet lezárultáig. PC-n és modern konzolokon (az Xbox-család kivételével) egyaránt elérhető, így pótlása kifejezetten egyszerű, manapság pedig nem is annyira drága, mivel rendszeresen akciósan vásárolható meg.
AZ EREBONIA TÖRTÉNETSZÁL - ITT IS KEZDHETSZ
Játékok száma: 4 (Trails of Cold Steel I-II-III-IV)
Platform: PC, PS4, PS5, NS (III/IV)
A legismertebb Trails-történetszál egyben a legnagyobb is, mind a pótlásához szükséges játékidő, mind a játékok mennyiségét tekintve is, hiszen négy teljes epizód képviseli az Erebonia-arcot. Mégis ez mind a mai napig az egyik legjobb beugrópont a Trails-játékok világába, mivel itt váltott át teljesen modern előadásmódra a franchise, és az itt lefektetett elemeket örökölték meg folytatásai is, beleértve a teljesen 3D-s környezetet és karaktereket, az újragondolt harcrendszert, az áramvonalasított karakterfejlesztést. Helyszíne az Ereboniai birodalom, eseményei pedig párhuzamosan futnak a Crossbell-duológiával. Főszereplője egy egész osztály: a Thors katonai akadémia egy újonnan alapított osztaga a szokásoktól eltérően nemeseket és közembereket egyaránt magába foglal, és az ebből eredő konfliktusok átitatják az eseményeket. Az első epizód elsősorban Erebonia különböző régióinak megismeréséről szól, azonban az itt kitörő háború rányomja a bélyegét a folytatások történéseire is. Tempója még a Trailsekre jellemző gleccsersebességhez képest is lassabb tud lenni, aprólékos világépítését viszont egy grandiózus stábbal, látványos helyszínekkel és egy egészen kolosszális történettel hálálja meg, mindent felvonultatva, ami miatt a Trails-játékokért rajongani lehet. Pótlása elsősorban PC-n vagy PlayStation-platformokon ajánlott, Nintendo Switchre jogvita miatt csak a harmadik és a negyedik rész jelent meg angol nyelven.
A CROSSBELL ÉS EREBONIA EPILÓGUS
Játékok száma: 1 (Trails into Reverie)
Platform: PC, PS4, PS5, NS
A 2020-ban megjelent The Legend of Heroes: Trails into Reverie kifejezetten különleges szerepet tölt be, hiszen nem egy, hanem rögtön két történetszálhoz is kapcsolódik, méghozzá azok lezárásaként. A minden modern platformon elérhető Reverie a Crossbell és az Erebonia-szálakat göngyölíti fel, felvonultatva azok grandiózus, bőven két tucatot számláló gárdáját, öt hónappal a Trails of Cold Steel IV után véve fel a vonalat. Tartalma és jelentősége okán kihagyhatatlan mindazok számára, akik letudták a Crossbell-duológiát és befejezték a Trails of Cold Steel mind a négy epizódját, de az ezeket követő Daybreak-játékok ismeretéhez és élvezetéhez nem szükséges, így akár teljes egészében ki is hagyható.
A CALVARD TÖRTÉNETSZÁL - ITT IS KEZDHETSZ
Játékok száma: 3 (Trails Through Daybreak I + II + III)
Platform: PC, PS4, PS5, NS
A Trails-család jelenleg aktív történetszála nyugaton 2024 nyarán vette kezdetét a Trails Through Daybreak megjelenésével, hazájában viszont már a harmadik fejezetet is letudta, és ahogy mindig, úgy most is Zemuria egy eddig nem látott részére fókuszál. Az első felvonás központi helyszíne a Calvard köztársaság, amely már túl van a Cold Steelben ábrázolt nagy háborún, az agresszor által fizetett jóvátételnek hála pedig hatalmas gazdasági fejlődésen megy épp át. Ez azonban nem zajlik zökkenőmentesen, a kormányzati reformok, a migráció folyamatos feszültségeket szül - ebből viszont profitál például a Daybreak főszereplője, Van Arkride is, aki sprigganként, egyfajta fejvadászként vállalja el bárki megbízatását, feltéve, ha az illető felkelti az érdeklődését, és megtömi a pénztárcáját. Egy napon viszont olyan ügyfél kopogtat ajtaján, akire maga se számíthatott: Agnés Caludel nem csupán egy nem mindennapi iskoláslány, akinek apja egyenesen Calvard aktuális elnöke, de dédnagyapja az a legendás Claude Epstein volt, aki gyakorlatilag megteremtette a modern világot az orbmentek révén. Megbízatása is ehhez kapcsolódik, megpróbálva felkutatni Epstein legendás orbmentjeit, de az egész országon átívelő küldetése jó Trails-hagyományokhoz híven jócskán túlmutat ezen. Ezen történetszál mind a mai napig aktív, a Daybreak folytatása nyugaton rekordgyorsasággal érkezett meg 2025. februárjában, és feltehetően a harmadik felvonás sincs messze. Ráadásul ez a trilógia (hacsak nem készül 4. rész…) egyúttal rákanyarodás a Trails-franchise lezárásra is, az első rész remake-je után ugyanis a cél, hogy két évtized után lezáruljon mindaz, amit több mint egy tucat játék során elmeséltek. Zemuriától talán nem kell végleg búcsút vennünk, de a 2004-ben indult grandiózus kaland megkapja remélhetőleg méltó lezárását!
Kapcsolódó cikkek
https://www.gamekapocs.hu/cikk/4598/ys_x_nordics_teszt
Amióta nyugaton és sok esetben Japánban is a PH3 GmbH készíti (a legendás Durantéval) nem csak a PC-s portokat, de a konzolos verziók jelentős részét is, azóta technikailag a műfaj legjobbjai közé tartoznak a funkcionalitást tekintve. Ennek már sok sok sok éve, így tényleg értetlenül állok ezen kijelentés előtt. Minden epizódot PC-n részletes, több részes fejlesztői napló vezet fel, részletezve, milyen extra funkciókkal rendelkezik ezen verzió és / vagy a kiemelt konzolos verziók (általában a Switch a kivétel, de volt, hogy a PS4-es verziót is más stúdió csinálta).
Itt van például a Trails from Zero 3 részes naplója, olyan extrákkal, mint az aktuális zeneszám információinak kijelzése, dinamikus karakterárnyékok, teljesítményoptimalizáció (ami például Steam Decken drasztikusan csökkenti az energiafogyasztást), újrarazolt karakterspriteok, új UI textúrák, megnövelt felbontású és kidolgozottságú terep textúrák, újramodellezett 3D assetek, amorf képernyőfelbontások (21:9, 32:9), támogatása automatikusan igazított UI-val, üzenetlog, megnövelt látótávolság, ultra magas FPS támogatás.
https://store.steampowered.com/news/app/1668510/view/3361388019335519328?l=english
Ezen felül olyan kényelmi funkciók vannak amiket kötelezővé tennék minden játékban - az egyik ilyen, hogy indításkor azonnal a játékba, a legutóbbi mentésedbe dob, így minden intrót, menüképernyőt kihagysz; a másik a töltési és mentési idők 1s-re redukálása, gyakorlatilag csak akkor van töltés, amikor elindítod a játékot, minden egyéb fénysebességű. Feketemágia az egész.
Másik kérdésed - *YS X: Proud Nordics* - ez a Persona-szériához hasonló újrakiadás, amely bővített tartalommal, újrarázott balance-szal, átstruktúrált pacinggel látja el a játékot. Önálló, új termék. A közfelháborodást két dolog váltotta ki. Egy: bejelentése a nyugait megjelenéshez nagyon közel esett, rossz szájízt hagyva az emberek szájában (az eredeti, Japán kiadáshoz képest 1+ év telt el), másrészt mert a Falcom ilyet korábban nem csinált, és senki se szeretné, ha rendszer lenne belőle. Nyugaton még nincs bejelentve.
Már lehet neki is futottam volna a X-nek, de ... most különben mi a hekk az az Ys X Proud Nordics? "A new version of the action RPG Ys X: Nordics, featuring a new story, new settings, and new elements. It will launch in 2025 in Japan for unspecified platforms"
Új verzió? Mármint verzió? Erről mit kell tudni?
https://www.goodreads.com/book/show/122759305-lacrimosa-of-dana
A lényeg az, hogy ez a sorozat engem egész jól érdekelne, de az ennyi játék miatti ekkora vállalásra nehéz elkötelezett igent mondani. Bár soha nem mondom azt sem, hogy soha, mert amit az AAA ipar csinál magával és ami szemetet kiokád magából, amellett nagyon is lehetséges, hogy lesz idő bőven a régi gyöngyszemekre.
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.