Hiába kell teljes álcaruhában bokortól
bokorig kúszni, hiába kell figyelembe venni a szél irányát és a lövedék röppályáját, attól
még egy végletekig lineáris próbálkozással van dolgunk. Nem fogsz hosszú
percekig azon agyalni, hogy miként kell beszivárogni az ellenség bázisára, vagy
keresni a tökéletes pontot, ahol tiszta rálátást kapsz az eseményekre. Csupán
követed a képernyőn felbukkanó utasításokat, likvidálod az ellenséget – csendben,
vagy mindent bele alapon –, majd kényelmes tempóban, úriasan távozol. Látszik,
hogy a lengyel kiadó fel akar nőni a nyugati társaihoz, s bár játékai minősége
lassú fejlődést mutat, attól még nem mer elrugaszkodni az idejétmúlt
megoldásoktól, s meg sem próbál kísérletezni. A Sniper: Ghost Warrior 2
többek közt a mechanikán bukik el, holott a CryEngine 3 olyan fegyver lehetett
volna a kezében, amelyről eddig nem is álmodott. Nem is sütötte el.
A
játék nem kertel sokat, egy rövid ismertető után máris az események sűrűjébe
dob. Főhősünk ismét Cole Anderson kapitány, aki mostanság biztonsági tanácsadó
szerepkörben tetszeleg. Hű szövetségese a veterán Diaz, aki egy trópusi akcióra
invitálja hősünket. Kettecskén, lassan, fokozatosan haladunk előre, követve
társunk parancsait – az egész olyan, mintha egy Call of Duty sunnyogós
küldetésén lennénk. Fél perc után már meg is van az első áldozatunk, pont
jókor, elvégre már alig várjuk, hogy elsüssük az ígéretesen kinéző puskánkat.
Rögtön szembesülünk a kevésbé sem örvendetes ténnyel, hogy a felfedezett
rosszfiúk feje felett egy díszes célkereszt lebeg, mondván „ide lőj, te paraszt”.
Meg is tesszük, majd haladunk tovább. A belerázódást elősegítendő, Diaz mindig
meghagyja számunkra a zsíros célpontokat, szóval könnyedén terelgetnek minket
az első küldetésben, ami nem feltétlen baj, de később sem engedik el a kezünket
túlzottan.
A
sztori egyébként nem egy nagy durranás, ha például pár nap múlva rákérdez
valaki, azt válaszolnám, hogy „hát, ööö – hagyjuk inkább, úgyis a sniperkedésen
van a lényeg”. S milyen igaz! Szóba jönnek a biológiai fegyverek, itt is kapunk
egy 1993-ban játszódó küldetésszálat - hasonlóan a Black Ops 2-höz, s társaink
is lesznek Diaz és Maddox személyében. Hamar kiderül, hogy egy minden hájjal
megkent gazember – bizonyos Merinov – mozgatja a szálakat. Anderson rövid időn belül magányos farkasként osztja a fejlövéseket, bosszúra szomjas, ő a nemes,
amerikai hős, aki nem ismer lehetetlent. A többi mesterlövész hiába kuksol
harangtornyokban, vakok ők, hiszen úgyis mi látjuk meg őket hamarabb.
Szereplőnk nem kérdez, hanem teljesíti a feljebbvalói utasítását, s meg sem
próbál politikai kérdéseket feszegetni – machinál olykor, de úgyis a mindenki
számára elfogadható alternatívát választja. Persze néhány apróbb történeti
csavart leszámítva, felejthető az egész. A sunnyogós címek összes sablonját
előveszi, a legkellemetlenebb szituációkból is kivágjuk magunkat, mert a
háborút vérrel írják, s a mi tollszerszámunk a hűséges távcsövesünk.
Oké,
a játék elején még lenyeltük a lineáris előrehaladást, de a helyzet később sem
oldódik meg. Csak egyetlen útirány létezik, arról letérni pedig nem lehet, mert
áthatolhatatlan sziklákba, vagy sűrű bozótosba botlunk. Feltűnésmentesen
megyünk előre, a hagyományos távcsővel felmérjük a terepet, majd leginkább úgy
szedjük le egyenként az ellenséget, hogy sejtésük se legyen, hogy ki lőtt
rájuk, s míg az egyikük elhull, addig a másik vígan cigizik tovább. Az illúzió
akkor tökéletes, ha a delikvens nem figyel fel társa halálára, mert másfelé
néz, vagy messze van tőle. De amikor alig két méterre ácsorog a hullától és
továbbra is gyanútlanul pásztázza a vidéket, akkor ott már komoly baj van. A
Sniper Elite V2-vel való összehasonlítás elengedhetetlen: a Rebellion megoldása
jobban feküdt nekünk, hiszen ott sem voltak túl nagyok a pályák, de legalább
bármerre mehettünk.
Egyetlen
mesterlövész puskával és egy hangtompítós oldalfegyverrel indulunk a
küldetésekre, amik bőven elegendőek a számunkra. Közeli ellenfeleket
elintézhetjük a pisztolyunkkal, vagy mögéjük settenkedve megkéselhetjük őket –
ráadásul nem muszáj közvetlenül mögöttük állnunk, elég három méterre
megközelítenünk őket és mehet is a kivégzés. A távolabbi rosszfiúk ellen a
guggolás és a hasalás a legkifizetődőbb testhelyzet, így valamelyest
csökkenthetjük a célkereszt himbálózását. Ha megvan a megfelelő távolság a
zoomolásnál, várnunk kell pár másodpercet, mire egy vörös pont jelenik meg a
célkereszttől függetlenül – ez mutatja a lövedék várható becsapódási helyét.
Csak könnyebb szinteken vagyunk ennyire elkényeztetve, hard nehézségen már
nekünk kell kisilabizálni a célt a távolság és a szél arányában, de mivel arra
nem kapunk sok instrukciót, hogy ezt hogy kell és miért, így megmaradtunk a
piros pöttynél. Ha készen állunk a célzásra, egy gombbal visszatartjuk a lélegzetünket,
így az idő is lelassul, majd indulhat a gyilkos lövés. Itt álljunk meg egy
percre! Számoltam, én legalább egy percig vissza tudom tartani a levegővételt,
akkor ez a hülye Anderson miért nem tudja négy másodpercnél tovább anélkül,
hogy fuldokolva rángatná azt a fránya célkeresztet? Időnként – rendszerint az
utolsó állva marad katona esetében – a kamera követi a golyó útját, egészen
addig, míg el nem találja a szerencsétlent. A csonttörések és a
szervroncsolódások megmaradnak a képzeletünknek, sajnos nincs X-Ray.
Egy
ideig jó móka az utasítások milliméterpontos követése, de azért néha direkt nem
azt csináltuk, amire a program utasított. Jobb esetben túléljük a záporozó
tűzet (érdekes, hogy ha észrevettek minket, már több golyó kell egy ellenséges
baka halálához), rosszabb esetben nem, s ez az általános. Hiába van két
elsősegélycsomag, ha eltérsz a tervtől, rövid úton belül véged és soha nem
vagyunk elég gyorsak ahhoz, hogy időben aktiváljuk a medkitet. A képletet
olykor olyan ötletek színesítenek – szintén a program utasítására –, hogy lődd
ki a közeli rádiót, mert az elvonja az őrök figyelmét, így az egyik leszakad a
társaitól. Ha éppen egy teherautó mellett állomásosnak a zsoldosok, lőjük ki a
kocsi tankját, mire az egész kóceráj felrobban. Olykor az elektromos
biztosítékot likvidáljuk, mire az egész terepre sötétség borul, így már szép
csendben, az éjjellátónk segítségével leszedhetünk mindenkit.
Feladataink
sokrétűek: vedd kézbe a puskád, a késed és egy adagnyi C4-es robbanószert és Te
lehetsz a hazád megmentője. A sima lövöldözés mellett olykor el kell jutnunk
egy tiszta rálátást biztosító pontra, ahol egy speciális alakulatot kell
támogatnunk fentről, miközben azok túszokat szabadítanak és menekülnek. Nem
hiányozhatnak azok a szegmensek sem, amikor megfosztanak minket a
drágaságunktól, és egy szál pisztollyal kell menekülőre fognunk. A fentieket
olvasva akár olyan érzésünk is lehet, hogy a Sniper: Ghost Warrior 2 egy jó
játék, pedig a mesterséges intelligencia durván lelombozza a kedélyeinket. Az ellenfelek olykor azt sem látják, ha közvetlen mellettük állunk, máskor pedig a falon
keresztül is észlelnek bennünket. Nehéz kiszámítani, hogy mi lesz a vége a
lopakodásunknak. A legsűrűbb bozótosban, teljes álcagúnyában, percekig
mozdulatlanul lapítva várakozunk, úgy, hogy a puskánk csövén még a pillangók is
szerelmi életet élhetnek. Mire jön a tisztelt delikvens és belénk ereszti a
tárat, s mire csak a gondolat fogalmazódik meg bennünk, hogy a pisztolytáskánkhoz
kéne nyúlnunk, máris halottak vagyunk Az M.I. tehát kiszámíthatatlan, s ha
éppen mi osztjuk az áldást, s sorba dőlnek el a gerillák, az élők még
véletlenül se futnak fedezékbe: inkább egy totálisan értelmetlen irányba
kocognak, mire mi nevetve levadásszuk őket.
A
multiplayer is van, és kolosszális mennyiségű tartalmat biztosít a két pálya és az
egyetlen játékmód. Igen, jól olvastátok – a többjátékos porciót szűkebben
mérik, mint a jägert a felkapott belvárosi presszókban. Hősünket és
fegyverünket nem szabhatjuk testre, egyedül a kívánt puskát választhatjuk ki
meg a szimpatikusnak tűnő katonát, de ennyi. Tizenkét játékos csaphat össze a
Team Deathmatch módban, koordinálatlanul és életképes fejlődési rendszer
nélkül. Nem hittem volna, hogy van még olyan kiadó, aki ezt bemerte vállalni
2013-ban, megannyi életképes online shooter idején. Ezért marad a City Interactive továbbra is
ugyanaz a kompánia. A menüben találunk még egy lövöldözési tréninget is – a változó
távolságban felbukkanó céltáblákat kell eltalálnunk. Nem sok értelmét találtuk
- miért nem hasonlíthatjuk össze az eredményünket a barátainkéval?
A
fejlesztők hiába választották a CryEngine 3-at a mozgatáshoz, úgy bánnak vele,
mint a lámpalázas ifjú, aki először lát életében nőt meztelenül. Tapogatózik,
ügyetlenkedik, csúnya is, nem hozza ki a maximumot - végeredménynek pedig
ugyanaz jön ki. Értse mindenki úgy, ahogy kell. Hiába fut alatta a Crysis 3
motorja, a Sniper: Ghost Warrior 2 csak a felszínt kaparja, s azt is rosszul:
villódzó, ismétlődő és gyér felbontású textúrák, rengeteg apró grafikai baki
miatt rossz szájízünk van utána. A látvány maximum tisztességes, de esztétikai
szempontból is csak tucatmunkáról beszélhetünk. A hangok elfogadhatóak,
Anderson élethűen fújtat egy sprint után és szinkronhangja is kellemes, a
lövések perfektül dörrenek, a golyók pedig nedves puffanással szakítják át az
emberi szöveteket. Zenei betétek? Most, hogy így szóba került, igen, valami
duruzsolt a küldetések alatt, de ettől még nem vert gyorsabban a szívünk. Ja,
ne is verjen, mert akkor Anderson keze megbolondul…
Szigorú szemmel nézve a Sniper: Ghost Warrior 2
úgy csúfolja meg a mesterlövészes címeket, mint azt az Alkonyat tette a
vámpírok mítoszával. Persze ez nem teljesen igaz, az viszont már igen, hogy
látszik a City Interactive igyekezete, de a fejlődés felé tett lépcsőfok még
mindig rövid ahhoz, hogy játékukra hangsúlyos fegyvertényként tekintsünk. A
hatórás játékidő alatt úgy táncoltunk, ahogy a tervezők fütyültek, s bár a maga
a távoli lövések kivitelezése autentikusnak mondható, minden más tekintetben
csak tipikusan középszerű alkotással van dolgunk. Nyomott áron jó vétel lehet.
Újrajátszani csak a legelvetemültebbek fogják, a hard nehézség önszívatás,
célzásrásegítés nélkül. Egy kicsivel több szabadságérzet, átgondoltabb multi és
merev szabályok nélkül másként tekintettünk volna rá.
Ha szeretsz improvizálni, és őrkutyaként uralod a területed, akkor a City Interactive produktumát már az első misszió közben lelövöd. Levegőt visszatartani, megérkezett a Sniper: Ghost Warrior 2.
szerintem jó kis játék, az tuti , hogy alul van pontozva nagyon , mint pl. a moh Warfighter, nálam az 10 /10 ezt még nem nyomattam végig , de eddig 9 pont lazán.
Bár mindenkinek más az ízlése, de pl. a Cod Modern warfare ami annyira be van futtatva , no az nálam kb 6.5 max , a max payne ami meg 9 pontot kapott, kb 3.5 ér. De hát mindenki más no. köszike
mellesleg aki ki sem próbálta az mért szarozik, ez nem fér a fejembe. én most vittem végig másodszor, a pályák gyönyörűek főleg a végén azoktól a hatalmas Butha és más istenségek szobraitól egyszerűen leesett az állam és lehet, hogy egy mesterlövész játéknak nem ilyennek kéne lenni, de semmivel sem rosszabb, mint más FPS. ami a pontszámát illeti a MoH W-nek is ugyanennyi volt, pedig ez azért jóval élvezetesebb.
Ezt meg lehetne azzal még spékelni hogy tényleg te adod meg hogy lőjön (ha más nem, hát pár paraméter megadása, mint távolság, szél, célpont mozgás), nem csak klikk a célra és a karaktered ledarálja.
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.