Játékújságíróként életem legizgalmasabb időszakát mindig a generációváltás hónapjai jelentik. Megtörténnek az első bemutatók, látjuk az új játékokat, találgatunk a jövőről, s alig várjuk a megjelenés napját, hogy nyugdíjba küldjük végre a tévé alatt porosodó nagy öregeket. Megszolgálták a pénzüket, csodálatos éveket töltöttünk velük, a terep viszont a trónkövetelőké.
A bemutató
Valószínűleg Steve Jobs volt az egyetlen ember a szakmában, aki bemutatóival évekre biztosítani tudta termékének piacvezető helyét a világban. Kiállt a színpadra, és megadta azt, ami a közönségnek kellett. Egy gyönyörű ígéretet arról, hogy életük jobbá, boldogabbá válik abban a percben, ahogy besétálunk a legközelebbi Apple boltba, elmondott minden fontos dolgot, amit egy átlagember és egy szakújságíró tudni akart, a bemutatót pedig egy árral és egy dátummal zárta. Ennyi kellett, nem több, nem kevesebb.
A Sony februári bemutatója ezzel szemben méltatlanul összeszedetlen, és üres volt. A hatalmas, félköríves vászon elképesztő látványt nyújtott az előadáshoz, a PS4 logó megjelenését mégis egy erőtlen taps tudta csak követni, a bejelentés súlytalan volt, s a helyzetet a későbbi bemutatók se hozták helyre. A hardver nagy leleplezése elmaradt, csak a kontrollert láthattuk, aztán mutattak néhány elképesztően semmitmondó architektúra rajzot, s következtek a játékok. Különböző fejlesztőcsapatok képviselték magukat a porondon, izgalmas és kevésbé izgalmas gameplay jelenetek társaságában. A két órás előadást egy Knack nevű gyerekcím kezdte, később viszont jöttek a komolyabb játékok, és bemutatták a konzol szolgáltatásait is. Éreztük az irányt, megfogott a hangulat, összességében mégse voltunk elégedettek. Hiányzott egy komoly műsorvezető, és egy jól összerakott program, a Sony így 6/10 pontot kap, nem többet.
Az áttörést a Microsoft kampuszon vártam. A korábbi évek bemutatói után azt hittem, lesz minden, mint a búcsúban, kurvák, fagyi, Justin Bieber, tűzijáték, ami csak a csövön kifér. Ehhez képest az előadás a Sony stílusát hozta, nyakkendős cégvezetők álltak ki a közönség elé, rosszul megválasztott öltönyben, szerényen beszélve az Xbox One-ról. Láttuk a gépet és a kontrollert, voltak játékbemutatók is, az előadás viszont hamar félresiklott, néhány perc után mindenkinek egyértelművé vált, ez a műsor az amerikaiaknak szólt. Olyan LIVE szolgáltatásokat láttunk, amik az Európai Unióban még nyugaton se érhetőek el, a tévészolgáltatás, az NFL és az NBA ment végig. Na meg a hangvezérléses, mozgásérzékelős irányítás, amit az Xbox 360 is tud a Kinect megjelenése óta. A Microsoft nem tudta lenyűgözni tehát a közönséget, az egy órás előadásból 10 percet még a Call of Duty is el tudott lopni, csalódottak vagyunk és szomorúak, 4/10 pontot kapnak ezért csak.
A név
A Vita megbukott. Az okait mindenki ismeri, rosszul kommunikált handheld generációváltás, drága hardver, olcsó mobil konkurencia, közel nulla játékmegjelenés, de valljuk be, a névnek is volt hozzá köze. A Sony kinyírta a jól bejáratott PSP márkát, a Vita inkább hangzik étrend kiegészítőnek, mint játékkonzolnak, s ezt ők is tudják, a dolgot ezért nem hagyták megismétlődni. A Playstation 4 megkapta a várt számozást, mintha csak egy új Rambo film érkezett volna. Közli, hogy igazi utódról van szó, sokatmondó, egyszerű és könnyen megjegyezhető. 10/10 pontot sikerült is bezsebelniük vele.
A Microsoft ezzel szemben piszok nehéz helyzetbe került. Az Xbox 360 zseniális márka volt, kifejezte, hogy az előző konzolhoz képest az új gép egy teljes fordulatot vett, mégis a jól kitaposott úton haladt tovább, ezen kívül ott volt benne a 3-as, ami máris felemelte őt a PS3 mellé. A számozás döntő dolog. Múltkor házibuli volt nálunk, és kérdeztem a barátnőmet, hogy mivel játsszunk, Dance Central 3, vagy Just Dance 4, meg se nézte a játékok dobozát, az utóbbit akarta. Rákérdeztem, hogy miért. Mondta, hogy azért, mert az már 4-es, biztos sokkal jobb. Nos, valahogy így választhat az átlagember telefont és játékkonzolt is, nagyon vártuk hát, hogy mivel jön elő a Microsoft. A legszerencsésebb választás talán az Xbox 4 lett volna, nem is törődve vele, hogy kimaradt egy gép a sorból, legutóbb az Opel csinált ilyet, mikor a H Astra után rögtön a J-t dobta piacra. Ők akkor azt mondták, az I sokak szemében 1-esnek tűnhet, és amúgy is, az új modell annyival jobb az előzőnél, mintha két generációt ugrott volna. A négyes nagyon kellett hát az Xbox mögé, én magam egyébként arra számítottam, hogy az angol „four”-t rejtik bele a névbe, talán egy kis szójátékkal, például úgy, hogy Xbox For You, vagy Xbox Fourever, bár ez már a Nintendo mélységeibe lökte volna a redmondiakat. Az Xbox One mondhatja azt, hogy rebootolták a konzolt, ahogyan az mostanában a filmeknél és a játékoknál szokás, de azt is bele lehet magyarázni, hogy ez az egyetlen gép, amit érdemes megvenni, nem is kérdés, hogy az ember mit válasszon. Hát nem vagyunk elájulva tőle, 6/10 pont azért jár a bátorságért.
Hardver
A jelenlegi konzolok 2005-ben és 2006-ban jelentek meg, ami azt jelenti, hogy 2003-ban már közel kész hardverrel kellett rendelkeznie mindkét gyártónak. Tízéves gépekkel van dolgunk tehát, amik még mindig állják a sarat, hasonló cél lebeghetett most is a gyártók előtt, valami olyannal kellett előrukkolni, ami legalább 2020-ig tökéletes játékélményt tud nyújtani mindenkinek. A hardverháború legújabb felvonását a nyers adatok alapján a Playstation 4 nyerte, a 8GB GDDR5 RAM elképesztő mennyiség és minőség egy gépbe, kérdés viszont, hogy kell-e ez egyáltalán. Az ára brutális lesz, összehasonlításul az egyik 1000 dolláros, legdurvább GeForce kártyán van belőle 6GB. Ráadásul a fejlesztők se biztos, hogy kihasználják majd, a multiplatform címek ugyanolyanok mindkét gépen, a játékokat a kicsit gyengébb Xbox One-ra fogják szabni úgyis. Marad tehát a teljesítmény az exkluzív címeknek, de ez se nagy előny. A PS3 egycsillió gigaherzes szuperprocesszorát se használják ki a játékok, a NASA meg az Amerikai Hadsereg vett belőle egy csomót, hogy sorba kötve mindenféle számításokat végezzenek vele, otthonra felesleges volt. 8/10 pontot érdemelnek így csak.
Processzorteljesítményben a Playstation 4 és az Xbox One valahol egy szinten állhat. A nyolcmagos AMD Jaguar processzormagok x86-64-es PC alapokat biztosítanak a gépeknek, állítólag kényelmes és gyors rájuk programozni, érdekesség pedig, hogy ezt az architektúrát eredetileg tabletekhez és alacsony fogyasztású laptopokhoz fejlesztették ki. Ennek köszönhetően búcsút mondhatunk minden olyan problémának, ami a jelenlegi generációt sújtja, nem lesznek túlmelegedések, se nagy energiafogyasztások, gyors és megbízható gépeket kapunk a pénzünkért, de hasonlóan képet nyújtanak a szintén AMD által tervezett grafikus vezérlők is. Mindkét GPU DirectX 11.1 támogatással fut majd, a PS4 azonban 18 CU-t (compute unitot) kap, melyekből 6 teljesen külön vezérlő logikával fut, így mindegyik egység használható vagy grafikai számításokra, vagy a 6 külön bevethető például fizikára úgy, hogy nem zavarja a többit. Ezzel szemben az Xbox One-ba 12 CU kerül, és már az is egyértelmű, hogy 8GB-os DDR3 memóriája jóval lassabb a másiknál, ezen azonban némileg segíthet, hogy a redmondi konzol ezúttal is beágyazott memóriával érkezik, 32MB SRAM formájában. Az Xbox 360 tervezésekor amúgy a Gears of War miatt az utolsó pillanatban került több RAM a gépbe, Cliff Bleszinski elvitte a játék demóját Redmondba, majd a vetítés után egyszerűen azt mondta a Microsoftnak, hogy ha ugyanezt akarják látni élőben, akkor húzzák fel a gép teljesítményét. Ők pedig kérdés nélkül megtették, visszagondolva milyen jól. Most ugyanezt a Sony lépte meg, s hogy szerencsések-e vele, vagy megint csak egy felesleges űrtechnikát vállaltak be, az később derül ki, 5-10 év múlva. Az Xbox One összességében 7/10 pontot érdemel, amivel megint alulmaradt.
Kontrollerek
A Dualshock a világ legrosszabb kontrollere. Kényelmetlen, ergonómiailag átgondolatlan, kicsi, ráadásul olcsó is, és gagyi. Rossz helyen van rajta a D-pad, lecsúszik a ravaszokról az ujjad, a görcsös tartás miatt a csuklód belefájdul a játékba, ráadásul az analóg karok domborúak, ami szintén kényelmetlenné teszi a játékot. A beépített mozgásérzékelőt a PS3-nál nem használtuk semmire, úgy néz ki viszont, hogy a legtöbb hibát a Sony javította. A Playstation 4 kontrollere rengeteg változáson ment keresztül, jobb anyagokból készül, homorú lett a ravasz és az analóg is, végre kezd hasonlítani a cucc a felsőkategóriás márkák kiegészítőihez, a touchpadet nem értjük csak. A használatához le kell venned az ujjadat a gombokról, ami azt jelenti, hogy akció közben vagy nagyon idegesítő lesz használni, vagy egyáltalán nem is lesz rá szükség. A Vitán a tapi jópofa kiegészítője lett a gépnek, az Unchartedben úgy kellett például falat mászni, hogy simogattuk a gép hátulját, értelmetlen, hogy erre most miért így, és miért itt van szükség. A Sony 6/10 pontot érdemel ezért.
Az Xbox 360 kontrollerére szavak nincsenek. Tökéletes elrendezésű, kényelmes, szép és strapabíró. Az Xbox One irányítója viszont még ezt is túlszárnyalja majd, a bemutató meggyőző volt, a mérnökök közel 40 apróbb módosítást hajtottak végre, így hozva azt a minőségi továbblépést, amit a rajongók tőlük elvárnak. Az analóg kar recézett szélű kialakítása stabil fogást ígér, a precíziós érzékenység állítólag minden korábbinál kifinomultabb, és pontosabb irányítást tesz majd lehetővé, a design klasszikus értékeket követ, jó lesz ránézni, élmény lesz megérinteni. Nekünk ennyi elég is. 10/10 a Microsoftnak.
Játékfelhozatal
A Playstation 4 konferencia a játékokról szólt, a Sony hatalmas előnnyel indul ebben a kategóriában. Volt néhány jelentéktelen bejelentés, a Knack bemutató életem legunalmasabb tízperce volt, és nem értem a tömeghisztériát kiváltó Diablo III jelentőségét se, azt viszont meg kell hagyni, hogy a többi tényleg lenyűgözött. Killzone: Shadow Fall, inFamous: Second Son, Driveclub, The Witness, Deep Down, Luminous, ezek mindegyike ígéretes darab, és külön kiemelkedő, hogy mertek újítani is. Nem csak a régi neveket sorolták el megint sokadszorra, fejbe lőttem volna magam, ha végig kellett volna nézzek egy harminchatodik Gran Turismo fellációt, köszönthettünk új címeket, még ha igazán sokkoló leleplezések nem is voltak. Csak azt a rohadt Move-ot felejthetnék már el, de tényleg. 8/10 pontot érdemelnek.
Az Xbox One legjobb játékait állítólag a hamarosan kezdődő E3-on leplezik le, a konzol bemutatója pedig pont ezért kifejezetten pocsék volt. Emlékszem az eufórikus hangulatra, mikor a korábban Playstation exkluzívként ismert Grand Theft Auto negyedik részét az Xbox 360 napon jelentették be, hát ilyet most nem láttunk. Helyette viszont volt Forza Motorsport, FIFA és Call of Duty, mintha nem lett volna amúgy is tök egyértelmű, hogy ezek fogják az idei karácsonyt elvinni a hátukon, a Microsoft nem tudott nagyot mutatni, ezért könny csordul a szemünkbe. 6/10 pont jár.
Visszafele kompatibilitás
Az első generációs Playstation 3-ak egy az egyben tartalmazták a PS2 chipjét, így a régi játékok gond nélkül futottak rajtuk. A későbbi modellekből ez már kimaradt, így komoly problémákba ütközött az, aki a régi címekkel akart nosztalgiázni, most viszont aggodalomra nincs okunk. A Playstation Cloud szolgáltatásnak köszönhetően a PS3 játékok elérhetőek lesznek PS4-en is, még ha folyamatosan is válnak elérhetővé, azt nem tudjuk csak, hogy a régi lemezekkel mi lesz. Dobhatjuk ki őket, letölthetjük majd a játékokat, vagy futnak rendesen? Ezért a bizonytalanságért 6/10 pontot kap a Sony.
A profilokat és a trófeákat, illetve achievementeket mindkét konzolra át lehet majd mozgatni, az Xbox One viszont lezárja a generációt, ami miatt sokan csalódtak kicsit. A gépen nem mennek majd a régi játékok, a főszerep csak az új címeké lesz, a felháborodás elsőre jogos mindenkitől, de ha jól átgondoljuk, nagy értelme amúgy se lenne. Az Xbox 360 nem fog felrobbanni és porrá égni az Xbox One megjelenése után, elrakhatjuk nosztalgiázni, aki pedig eladja, az valószínűleg a játékokat is kisöpri a polcról. Tedd fel a kérdést magadnak. Xbox 360 tulajdonosként hány Classic játékot próbáltál ki az utóbbi években? Megmondom, nullát. És a következő generációban hány mostani játék fog hiányozni? Egy se. A Microsoft hasonlóan gondolkodik, most viszont szigorúak leszünk vele, ami nincs, az nincs, 0/10 pontot érdemel.
Szolgáltatások
A Playstation 4 rengeteg újdonságot hoz a mindennapokba. Tudunk majd rögzíteni és streamelni, nézhetjük mások élő játékát, a gép bekapcsolásakor ott folytatódik minden, ahol abbahagytuk, nem kell gombnyomogatásokkal és töltésekkel vesződnünk. Letöltéskor az első megabájtok után azonnal indíthatjuk a játékokat, nem lesz majd muszáj megvárni, hogy leérjen az egész, a rendszer pedig tanulékony lesz, olyan játékokat ajánl majd megvételre, ami a stílusunknak megfelelő lesz. A Wii U-hoz hasonlóan használhatjuk majd a Vitát másodlagos képernyőnek, s ne feledkezzünk el a jelenlegi generációban bevezetett Playstation Plus szolgáltatásról sem, ami a negyedik gépnél tovább fog élni. Szuper dolgokról van szó, s bár Netflixet mi még mindig nem kapunk, 8/10 pontot ettől függetlenül megérdemelnek.
Az Xbox 360 nem csak játékkonzol már. Otthoni szórakoztatóközpont, keményvonalas zene-, tv- és filmszolgáltatással, amit nehéz lenne hirtelen túlszárnyalni, tökéletesíteni lehet csak. A régi jól megszokott dolgok az új gépen is mind elérhetően lesznek, de láttunk újdonságokat is, kapunk majd például sportközvetítés mellé élő információt adó alkalmazásokat, illetve mivel már a Skype is a Microsoft tulajdona, így ezt is teljes mértékben beépítették a gépbe. Lehet majd filmnézés közben hívást fogadni, amit remélhetőleg ki is kapcsolhatunk majd, a Messenger tíz évig villogott bele a Media Playerbe, utáltuk is érte, nehogy már ez legyen a nagy előrelépés. Mindenesetre multitask az legalább lesz, a gép három operációs rendszert fog futtatni egyszerre, egy kezeli az éppen futó játékot vagy médiát, egy a dashboardot, és egy biztosítja a gyors váltást köztük, még nevet is adtak a rendszernek, Xbox One Architecture az, ami kiszolgál majd minket. A gép másodpercek alatt áll majd fel, a Smartglassnak köszönhetően Windows 8 tabletünk itt is második képernyőként használható majd, tudunk videót rögzíteni, vágni, és streamelni, nem kell majd folyamatos netkapcsolat a játékhoz, mégis lesz teljes cloud szolgáltatás, a játékot pedig a telepítés alatt is indíthatjuk. Nagyjából ugyanaz lesz tehát, mint a másik konzolon, az Xbox LIVE eddig kiépített minden előnyével felvértezve. 10/10 pont az Xbox One-nak.
Design
A Playstation 4 ebben a kategóriában 0/10 ponttal indul, a Sony vagy nem volt elég tökös ahhoz, hogy a bemutatón leleplezze a gépet, és gondolta, hogy kivárja a Microsoftot, vagy egyszerűen nem volt még mit megmutatnia. Az Xbox One ezzel szemben teljes valójában megjelent, a fogadtatás viszont igencsak felemás lett. A fekete téglalapforma egy négyfejes Grundig videómagnóra hasonlít, ami igencsak szembe megy a professzionális játékélményt kínáló Alienware és Razer designjaival, akik már egy gamer egérrel is lekörözik a Lamborghini Aventadort, lehet viszont, hogy pont ez a minimál irány fog bejönni a Microsoftnak. A Windows 8 és a Windows Phone 8 a négyzetes csempéivel néhány év múlva egyértelműen uralni fogja a piacot, sorra másolja már most mindenki, miért ne lenne sikeres ez a hozzáállás a külsőségekben is. Lakkfekete fényezés, letisztult formák, semmi giccs, ez kell a nappalikba, nem egy újabb karácsonyfa. 7/10 pont jár a Microsoftnak.
Összegzés
Míg a PS2 a piac egyeduralkodója volt, addig a jelenlegi generáció brutálisan átrendezte a szerepeket. A Wii meghódította a családokat, de ez is lett a Nintendo veszte, a célközönsége az első adandó alkalommal dobta a márkát, és vett egy tabletet, a Wii U a kutyának se kell már. A Microsoft sikere viszont minden tekintetben elképesztő volt, hazai pályán, a hardcore játékosok körében verte meg a Sony-t, vitatkozhatunk a számokon, hogy ki adott el összességében, és az eltérő megjelenés miatt időarányosan több konzolt, az Xbox 360 sikere örökös marad. A Sony az első helyről a sor végére bukott vissza, a japcsik elbénázták az elmúlt 7 évet, míg a Microsoft forradalmat hozott a nappalinkba, ő vezette be az achievementeket, az appokat, az on demand tartalmakat, az arcade és indie játékokat, illetve részben neki köszönhető a dollármilliókat hozó DLC láz elterjedése is. Az Xbox 360 egy állandóan megújuló, határait folyton feszegető, első osztályú játékkonzol volt, kérdés viszont, hogy meg tudja-e tartani az előnyét. Ha nem változtat semmin, csak az Xbox One grafikája lesz szebb, az már fél siker, a Playstation 4-nek így is van mit behoznia, a Sony a jelek szerint viszont kezd ébredezni, a bemutatón több újdonságot jelentett be, mint az elmúlt generációban összesen. Ez pedig komoly veszély lesz a konkurenciára, jósolni nem tudunk, a számok most viszont már mutatnak valamit. Playstation 4 a Gamekapcson a lehetséges 80 pontból 52-t szedett össze, míg az Xbox One 50-re volt képes ugyanígy. Vajon az E3 után megfordul a verseny?
Kapcsolódó cikkek
Mindenki az x-box joy-tól van elájulva, szerintem a ps joy a legjobb tervezés , amit valaha csinálhattak. Volt már box-om 360 , meg előző is , számomra a joy nagyon ratyi :) a ps a nyerő. köszike
Az is siman ér annyit!
Ez BAROMSÁG! Attól még hogy később lett bemutatva a konzol attól még ugyanúgy van design. Ráadásul nem is néz ki szarul a PS4, ha azért kapta volna a 0 pontot.
A Dualshock 4 érintőfelülete pedig felér azzal hogy win8-as tabletot tudsz használni az Xbox One-hoz.
Csak egy idióta, vagy a videojátékok terén teljesen tapasztalatlan ember veszi meg az szarbox1-et.
Nem szerintem, nem csak szerintem: a gamer sajtó, és a gamerek szerint is bukta volt ez az MS konf. Az online/kinect online követelmény, a használt stuffokkal való variálás, és az odaverős stuffok hiánya miatt ez... TV! :)
Az a helyzet, hogy még az ár döntő lehet - de eddig spec alapján is a Sony a meggyőzőbb, a fejlesztők lelkesek, a játékosok tapsolnak - és ezúttal egy időszakban, fej-fel mellől startol a két gép.
Az Xboxnak Amerikán kívül nem sok szépet jósolok...
Én ha megtehetném lenne mind a 3., az exkluzívok miatt.
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.