Akármennyire is imádtam annak idején a Diablo III-at,
hamarosan bebizonyosodott, hogy a Blizzard ezúttal sajnos nem minden esetben
hozott jó döntést. Megkérdőjelezhető volt a játék nehézsége, az end game
tartalom minősége és mennyisége, a lootok dobási rendszere, és a legtöbb furcsa
döntés egy dologra vezethető vissza: a valós pénzzel működő aukciós házra.
Annak ellenére, hogy a Blizzard célja vélhetően az volt, hogy kiiktassák a
tárgyakkal történő külső feketekereskedelmet (és közben persze egy kicsit keressenek
is menet közben), sajnos az egész némileg visszafelé sült el. Ma pedig már a Diablo
III sajnos sokszor nem más, mint néhány ember számára bevételi lehetőség
(sokszor botokkal farmoltatva az itemeket), mások számára pedig egy kissé
hiányos, és az előbbiek miatt kevéssé élvezhető hack & slash.
Ezek után mire számítsunk a konzolos verziótól? Vajon a Blizzard csak egy újabb
környi bevételt szeretne elérni azzal, hogy Xbox 360-ra és PlayStation 3-ra is
megjelenteti a játékot? Egyáltalán, mit csinál a Blizzard konzolokon? Nos,
kezdjük az utóbbival, mert talán ez a leginkább jogos kérdés, és persze én
magam is emlegettem a stúdiót korábban úgy, mint a tiszta PC-s játékok utolsó
mentsvárát, miután a BioWare elhullott az Electronic Arts markában. Nos, nem
szabad elfelejteni, hogy a Blizzard eleve konzolra készített játékokat még a
hőskorban, persze akkor még Silicon & Synapse néven. Ekkor születtek olyan
klasszikusok, mint a Rock’n Roll Racing és a Lost Vikings, legutolsó konzolos
játékuk azonban az egészen pontosan 16 évvel ezelőtt elkészült Lost Vikings 2
volt. Persze én is tudom, hogy azóta jelent már meg Diablo a PlayStation 1-re,
meg Starcraft a Nintendo 64-re, de ezeket minden esetben külsős cég portolta
át.
Létezik akkor, hogy a Blizzard otthon érzi magát a konzolokon? Ahol nincs se
egér, se billentyűzet, de még a PC-n mindent közrefogó kliensük, a Battle.net
sem? Nos, a válasz egy egyértelmű és hatalmas igen! A Diablo III konzolos
verziója ugyanis jobb, mint a PC-s, akármilyen furcsa vagy bizonyos szempontból
sajnálatos is ez. A játék alapvetései nem változtak: továbbra is néhány
szerepjátékos elemmel megspékelt hentparádéről van szó, annak legjobb,
legbrutálisabb, legkeményebb formájában. Továbbra is megyünk előre a sokszor
direkt eltúlzott, már-már fantasy kliséket kifigurázó díszletek között, hogy
csontvázakat, zombikat, ugráló kis köcsögöket, szőrös meg szőrtelen dolgokat
szeljünk ketté kardunkkal, vagy égessünk porrá egy varázslattal. Megmaradt az
ágakat nélkülöző, teljesen testreszabható és szabadon változtatható, rúnákkal
módosítható skillrendszer, így továbbra is mindenki megtalálja majd még egy-egy
karakterosztályon belül is azt a játékstílust, amit kifejezetten szeret.
A felhasználói felület azonban jelentősen átalakult a konzolos vezérlés
igényeihez, minden gyorsan és a lehető legkevesebb gombnyomogatással elérhető,
még ha talán nem is annyira logikus, mint az eredeti PC-s felület – valamit valamiért,
ugyebár. A radiális menük könnyűvé teszik a gyors műveleteket, azonnal
megtaláljuk, amit keresünk, a hat képességünk pedig a négy elülső gombra,
illetve a jobb oldali ravaszokra kerültek – de a PC-s verzióhoz hasonlóan a
profik teljesen testre is szabhatják a
gombokat. Természetesen az egértől való
elszakadás egyik hozománya, hogy karakterünket közvetlenül irányítjuk az analóg
karral, és a varázslatokkal célozni kell, melyre egyébként némileg rá is segít
a játék, de így az egész valahogy természetesnek és problémamentesnek tűnik. A
konzolos Diablo III játékmenete olyan tükörsima, mint az a jég, amin akkor
dobtam egy, az általam „Reverse Jesus”-nak nevezett hátast, amikor életemben
először próbáltam korcsolyázni. Azóta sem megyek jégre, inkább letudom az
egészet azzal, hogy „az a csajoknak való”, és iszom egy sört.
Van azonban egy nagyon fontos dolog, ami a PC-s verzióban kizárólag a Demon
Hunter sajátja volt, itt azonban mindenkinél alap: a gurulással kitérés a jobb
analóg kar segítségével. Ez magában annyira megváltoztatja az egész játékmenet dinamikáját, hogy
amíg nem próbáltam ki, el sem hittem. A konzolos Diablo III még gyorsabbnak,
belemenősebbnek és pörgősebbnek tűnik tőle, főleg a közelharci karakterekkel,
de érdekes módon a távolsági harcosok is nagyon jól alkalmazkodtak a
kontrolleres irányításhoz. Egyedül a Witch Doctor lóg ki talán kicsit a képből,
hiszen az eleve lassabb, megfontoltabb előrehaladást követel meg, de különösebb
probléma ezzel sincs. Persze ebben segít, hogy a játék karakterosztályait
annyira jól alakították ki már a PC-s verzióban is, hogy mindegyikkel élmény
nekivágni a hentesgyakorlatnak.
A legfontosabb azonban, hogy a konzolos verzióban egyáltalán nincs pénzes AH!
Ezzel egy hatalmas teher került le az egész játék, és a játékosok válláról, és
a Diablo III visszatérhetett ahhoz a stílushoz, ahhoz a könnyed, önfeledt
játékélményhez, amiért a sorozatot eleve megszerettük. Mivel viszont nem tudunk
kereskedni, a Blizzard kénytelen volt megváltoztatni a lootolás rendszerét is.
A PC-s verzióban jellemző volt, hogy egy rakás, számunkra használhatatlan
szemét esett, aminek viszont még így is örültünk, mert abban reménykedtünk,
hogy majd az AH-ban úgyis megveszi az újgazdag hülyegyerek. Itt viszont a
legtöbbször olyan holmik hullanak helyes halmokban (haha), melyek igenis jók,
és melyeket igenis tudunk használni. Ezt kiegészíti egy gyors equip rendszer,
és hogy a különböző ikonokon rögtön látjuk, mennyivel ütünk majd nagyobbat a
cserépedényből frissen kiesett háromkezes csatabárddal.
Habár a gyors lootolás lehetősége látszólag szembemegy az ilyen stílusú játékok
azon alapvetésével, miszerint tulajdonképpen karakterünk felszereléséért
szeleteljük a szörnyeket, megvan az oka, hogy a Blizzard az alap
felszerelés-böngészgetés mellé betett egy ilyen lehetőséget is. Ez pedig a
konzolos Diablo III legjobb része, a maximum négyfős helyi kooperatív, mégpedig
egy képernyőn. Nincs felosztás, nincs semmi megkötés, négy kontrollert
megmarkolva hozhatunk káoszt Sanctuary világára, mint a konzolos hőskorszakban.
Ilyenkor a négy karakter ikonjai a négy sarkot foglalják el, így mindenki
nyomon követheti az összes fontos tulajdonságát, a képernyő többi részén pedig
zajlik az akció, ami mondanom sem kell igen-igen látványos, főleg, ha négy
különböző karakterosztállyal vágunk neki. Na, egy ilyen szituációban némileg sokáig tartana, ha mind a négy játékos minden egyes lootot egyesével szépen megvizsgálgatna és elhelyezgetne a karakterén.
Reaper of Souls
Felmerülhet persze a kérdés, hogy technikailag miként tudta ezt elérni a
Blizzard a hétéves masinákon. Nos, a konzolos Diablo III alatt ugyanaz a
saját fejlesztésű, DirectX 9-re épülő motor zakatol, ami a PC-s verziót is
meghajtja. A felbontást mindkét gépen 1120x584-re lőtték be, a 720p-t tehát nem
sikerült elérni, ezzel párhuzamosan pedig a kamerát kicsivel lejjebb vitték,
így csökkent a belátható terület is – viszont szükség volt erre, hogy egyrészt a
PC-hez képest alacsonyabb felbontás miatt minden részlet kivehető maradjon,
másrészt pedig szerintem a kontrolleres irányításnak is jót tett némileg. A
PC-n brutálisan erőforrás-zabáló dinamikus árnyékrendszer teljesen működik PS3-on
és Xbox 360-on, mint ahogy egyébként a többi grafikai részlet, valamint a rombolás és ütközésvizsgálat is a PC-s legjobb beállításoknak
megfelelően jelennek meg. Mindez ráadásul 60fps mellett, amit ugyan a játék nem
mindig tud tartani, de az esetek többségében igen.
A konzolos Diablo III tehát fantasztikus. Nagyon jól néz ki, az irányítást
pedig mindenféle kompromisszumok nélkül sikerült áttenni a kontrollerekre – sőt,
még jobbnak is érződik. A lootrendszer megváltoztatásával, a pénzes AH
eltüntetésével, a négyfős helyi kooperatívval (még LAN-támogatás is van Xbox
360-on!), és persze a PC-n kényszerített mindig online követelmény teljes
eltörlésével a Diablo III megtalálta igazi önmagát. Biztos vagyok benne, hogy a
készülő kiegészítő a PC-s változatot is vissza fogja terelni abba a mederbe,
amelyben mindig is folynia kellett volna a játéknak, de addig is, akár a
PS3-as, akár az Xbox 360-as Diablo III-ba vágsz bele, a játék jelenlegi legjobb
változatát kapod meg, mely képes egész estéket teljesen eltüntetni az életedből.
Kapcsolódó cikkek
De nem értem, minek rakták akkor bele az AH-t?
Múlthéten megvettem és azóta, ha van időm, csak ezt tolom! Naggyon jó lett!!! Remélem a Reaper of soul kieg. is jön majd!!! Ja! Jó lett a cikk!!!
Ezt kipróbálva (360) pont, mint amit itt írsz. Pörgős gyors az irányítás szuper és látványos is :-)
Loot 2.0-t nem nagyon fogunk látni AH bezárásáig-bár ne legyen igazam-,ha meg igen,akkor ahhoz nagyon durva balansz,és hosszú ptr tesztelgetés kell,éééés ezzel ott is vagyunk nagyjából,amikor kiveszik az AH-t:) Amúgy amondó vagyok,h inkább várok még fél évet a patch-re,mint az,h olyan félkész munkát kapjunk,mint ami sajnos eleddig jellemző volt a D3-ra.Nem rohanok sehova,ha ügyesen,okosan,kapkodás nélkül vezetik be a beígérteket,akkor biza még évek múlva is elő lehet majd venni a játékot-jobb esetben pedig le se kell tenni időközben.
Ezek az extrém felbontások, 1120x584, tejóég... Megy ám a trükközés! :) Ráírhatják nyugodtan, hogy FullHD, úgyis arra konvertálja fel utólag a konzol, amire csak akarják...
Nem játszottam a konzolossal, de máshol azt olvastam, bezuhan a frame rate időnként olyan 10 környékére. Úgyhogy ez a 60, ez nem stabil valójában, csak ha épp nincs komolyabb történés...
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.