Amikor a Blizzard North egykori alapítói és kulcsemberei elhagyták a csapatot, a maradék brigád pedig beolvadt a Blizzard anaheimi főhadiszállásába, s becsatlakozott a World of Warcraft fejlesztésébe, minden rajongó nagyot sóhajtott bánatában: ebből sosem lesz Diablo III. S bizony, szinte egy örökkévalóságot, egészen konkrétan 11 évet kellett várni arra, hogy a legendás Diablo II folytatását végre megmutassák a nagyközönségnek, bár egyelőre még csak zárt, meghívásos formában. Akárhogy is, a bétateszt végre elkezdődött, a megjelenés pedig, ha nincs is kőbe vésve, de majdnem teljesen biztosra vehetjük a jövő év legelejét. Lássuk, mire is várunk.
Az előjelek jók voltak: a Blizzard egy friss csapatot rakott össze, hogy új életet leheljenek a sorozatba: a vezető designer például az a Jay Wilson, aki korábban a Relicnél a Warhammer 40k: Dawn of War és a Compay of Heroes anyagokért felelt, míg a történet, a hangulat és a világ részleteinek megalkotásán az a Leonard Boyarski dolgozott, aki korábban a PC-s játéktörténelem egyik legnagyobb ikonját, eredeti Falloutot készítette. S tekintve, hogy a PC-s játékipar egy másik hatalmas ikonja a Diablo, jobbat talán nem is találhattak volna. Persze egy Blizzard-játéktól elvárható, hogy jobb legyen mint bármi más a piacon, hogy kipróbálva egész egyszerűen elfelejtsük, milyen sikercímek jelennek még meg. S a Diablo III pont ilyen: egyszerűen fantasztikus.
A Gamekapocsra jellemző, hogy amennyiben bétakulcsok szerzéséről van szó, eléggé reménytelenek vagyunk. Legalábbis, ha nagy címekről van szó, mert a Hello Kitty Facebook-editionhöz nyilván 25 bétakulcsot kapnánk. A Diablo III esetében is tartottuk jó szokásunkat: míg a magyar sajtóban boldog-boldogtalan végignyomta már háromszor a bétát, addig mi szépen malmoztunk. Végül aztán a nagylelkű gamestaros Ender kolléga segített ki minket, akinek ezúton is köszönjük! Mit is tartalmaz a béta? Nos, jelen állapotában a kampány első fejezetének elejét, ami körülbelül másfél óra játékidőt jelent, valamint mind az öt karakterosztályt.
A történetről egyelőre nem sokat tudok elmondani, mert a bétában nincs felvezető mozi, meg semmi egyéb, a karakterválasztás után rögtön a játék elejére csöppenünk. Annyi mindenesetre kiderül, hogy a próféciák szerint vészesen közeleg a világvége, amikor a pokol teljes lakossága elszabadul, s megpróbálják majd szépen bekebelezni a világunkat. Hogy ehhez miként kapcsolódik az Act 1 középpontjában álló Fallen Star (lehullott csillag), ami mindenféle gonoszságot ébresztett fel Tristram környékén (mert hol máshol is kezdődne egy Diablo-játék, ugyebár?), az egyelőre még igazából nem derül ki. A lényeg: Tristram környékén gondok vannak: a halottak feltámadnak, s zombiként ostromolják a várost, fertőzés pusztítja a lakosságot, ráadásul úgy hírlik, hogy az egykori vezető, Leoric király, csontvázként éledt újra, s éppen gonosz terveket szövöget a katakombákban.
A hangulat iszonyatosan sötét és baljóslatú. S egy ilyen komor helyzetben csak egy igazi keményarc tehet rendet, úgyhogy elsőre barbárral vágtam neki a sztorinak, hogy dupla baltám nyomán darabokra hulljanak a pokol küldöttei. Ami azonnal mindenkit megfog majd, az a látvány és a hanghatások: a játék iszonyatosan jól néz ki, akik a korábbi képek láttán azt hitték, hogy itt minden szivárványszívű és rajzfilmes, azok nagyobbat nem is tévedhettek volna. Minden komor, s minden a legapróbb részletekig kidolgozott: a rothadó hordókat szétcsapva patkányok rohannak a szélrózsa minden irányába, a régi, dohos katakombák hidege szinte fojtogat, a gonosz Csontvázkirály rejtekhelyén rituálét végző szekták mormolása megrémít. Minden apró tereptárgy, minden kis díszítés a helyén van. Viszonylag könnyű tehát kijelenteni, hogy összhatását tekintve jelenleg ez a legszebb PC-s játék, mindezt úgy, hogy gépigénye szinte nincs.
Ráadásul a Starcraft II után a Blizzard itt is használ fizikai motort, aminek köszönhetően csapásaink nyomán röpködnek a leszakított végtagok, a szétrombolt tereptárgyak valósághűen dőlnek össze, a baltánk csapása nyomán széthullott faajtó darabjai szanaszét terülnek a földön. Az egész látvány valami fenomenális, és minden egyes újabb dolog arra sarkall, hogy még durvábban menj előre, és még keményebben apríts. Ezt már csak a négyzetre emeli a brutálisan kemény hangzás és zseniális muzsikák. Atmoszférában abszolút verhetetlen a játék, nincs se hack&slash, se más szerepjáték, ami a nyomába érhet. Van azonban valami, ami talán még ezeknél is fontosabb.
S ez a játékdesign, s ebben a tekintetben a Blizzardnak muszáj az abszolút csúcsot nyújtania, mert sajnos a Diablo II több problémával is küzdött, főleg az endgame és a multiplayer területén. Persze azóta sok víz lefolyt a Dunán, s World of Warcaft, valamint a Starcraft II után, melyek jelenleg a játéktörténelem két legjobban megtervezett anyagai, a Diablo III olyan, mint egy kikezdhetetlen betontömb. Sok dolog változott az előd óta, úgyhogy vegyük át szépen: először is, a szintlépés a WoW-hoz hasonlóan teljesen automatikusan zajlik: a játék kiosztja helyettünk a pontokat a fő tulajdonságainkra, így végre nem kell hosszú órákon át a netet bújni azért, hogy megtudjuk, 125 vagy 135 vitality pontot rakjunk-e ki a karakterünknek.
Az elődben a skilleknek, vagy a WoW-ban a talenteknek megfelelő képességeket is automatikusan kapjuk, a megfelelő ablakban láthatjuk, hogy melyik szinten melyik válik elérhetővé. Magyarul, alapvetően minden karakter egyforma lenne, a fejlesztést senki nem tudja elrontani azzal, hogy esetleg rossz skillt választ. Ezen kívül azt is érdemes elmondani, hogy minden képességnek megvan a maga haszna, mindegyik folyamatosan erősödik, ami persze azt is jelenti, hogy az előddel ellentétben az első szinten megszerzett varázslatainknak is lehet haszna a végjátékban. Akkor mégis mi lesz a különbség egy-egy karakter között? Nos, az, hogy ki milyen képességet használ.
Ugyanis hiába van 30-40 skillünk, ezekből egyszerre csak párat használhatunk, hogy mennyit, az is a szintünktől függ. Első szinten kettőt, hatodik szinten már hármat, és onnantól minden hatodik szinten kapunk egy újabb slotot, egészen a 36. szintig, ami azt jelenti, hogy az összes képességünkből ki kell választanunk azt a hatot, amit használni szeretnénk. Nyilván a Blizzard úgy alakította ki a rendszert, hogy ne legyenek tökéletes kombinációk, illetve, hogy megfelelően összeválogatva az egyes skillek kiegészítsék egymást. Ezzel végre búcsút inthetünk a Diablo II funkcióbillentyűs nyomogatásának is: képességeink közül kettőt beállíthatunk a két egérgombra, míg a maradékot a WoW-hoz hasonló tálcára tehetjük ki, ahol az 1-5 gombokkal süthetjük el őket. Az egész rendszer híven tükrözi a Blizzard filozófiáját: könnyű megtanulni, de nehéz profinak lenni benne. A szisztéma elsőre tökéletesen átlátható és érthető, ám a meglévő képességekből és a felhasználható slotokból a maximumot kihozni már igazi profizmus kérdése, szinte el sem tudom képzelni, mennyiféle kombót fognak hozni a játékosok az idők folyamán.
Ezeknek, valamint a félelmetesen letisztult és egyértelmű interfésznek köszönhetően a Diablo III a játszhatóság mintapéldája. S itt még nincs vége: búcsút inthetünk az előd teleportáló-tekercs vásárolgatásának, ugyanis az első küldetések egyikén megkapjuk jutalmul az utána fix cuccként nálunk levő teleport követ, mellyel a WoW heartstone-jához hasonlóan bármikor haza teleportálhatunk. Az inventorynk sem fog kétpercenként betelni, ugyanis szintén egy másik fix cuccal (kis bödönke) menet közben bármit átváltoztathatunk pénzzé. Elköszönhetünk a folyamatos potion nyomogatásnak is: minden elhullott szörny apró piros gömböket dobál, melyek azonnal gyógyítanak minket, ezzel méginkább arra buzdítva minket, hogy egy másodpercre se hagyjuk abba a darálást. De még sorolhatnám a végtelenségig az apróságokat, mert azt hiszem a világ legjobb fejlesztői is tanulhatnának abból, mennyire simán játszható az új Diablo.
De igyekszem nem lelőni mindent megjelenés előtt, így tartogatok még dolgokat a végleges tesztre is. A különböző karakterosztályokra is akkor fogok kitérni részletesen, egyelőre ugyanis a legtöbb folyamatos változásokon esik át, ahogy a teszterek véleményére hallgatva a fejlesztők próbálják finomhangolni őket. Annyit el lehet mondani, hogy mindegyik teljesen egyedi és egészen eltérő módokon működnek, ami persze azt is jelenti, hogy mindegyik más játékstílust képvisel. Én a magam részéről már alig tudom kivárni a megjelenést: ez az egy-másfél órányi bétás játék meggyőzőbb és ütősebb, mint sok végleges program.
Kapcsolódó cikkek
ez tulajdonképpen mit jelent? lehetne valami konkrétumot?
Ca$h: Úgy vagyok vele ált. hogy dicsérő szavakat úgyis minden sarkon lehet kapni de normális kritikát csak elvétve, így ez irányba próbálkozok és saját munkáimnál én is ilyet kérek :)
Tier: Hm most akkor egy másik álláspontot hallottunk a grafikáról. :) Én úgy lennék amugy vele, hogy nem olyan fontos DE egy ilyen játéknál viszont simán lehet áll leejtős grafikát produkálni. Persze ha szempont, hogy notikon is szépen menjen pl akkor meg ez a jó. Lehet ezt sokféleképp nézni. :)
Nah ennyi dicséret legyen elég mára :)
#21: Már jó párszor el lett mondva korábbi D3 cikkeknél, hogy lesz majd egy olyan ki pipálható kocka, ami azt tartalmazza hogy HARDCORE. Ez annyit jelent hogy csak a játékbeli pénzzel tudsz kereskedni, az igazi pénzt meg elfelejtheted itt...
#14: A cikkben le lett írva hogy gépigénye szinte nincs.
Nem okoskodásból meg bántásból írtam ezeket, csak helyesbítettem.
Az online kapcsolat szükséges, de ettől még játszhatsz egyedül is. Fogjátok fel, ez nem WoW lesz.
ezt ne is hasonlítsuk máshoz. :D
A cikkel kapcsolatban két dolog. 1. Nem tudom miért kell mindig túlzásokba esni és tényekként közölni ilyeneket, hogy "Atmoszférában abszolút verhetetlen a játék, nincs se hack&slash, se más szerepjáték, ami a nyomába érhet." "összhatását tekintve jelenleg ez a legszebb PC-s játék," ?
A második viszont pozitív vélemény mert ez a cikk a BF3-al ellentétben valóban bétaTESZT lett, és tényleg a játékra fókuszált nem a hangulat átadásra.
A játékról meg annyit, hogy ilyen fejlesztési idő után nem lehet rossz játékot letenni az asztalra, tehát természetes, hogy minőségi játék lesz. :)
1.: Nincs hozzá crack, nem is lesz. Az egész Blizzes szerverről megy.
2.: A jelenleg elérhető szerver emuláló csak egy sandbox amin az első héten csak DH, a másodikon csak Monk, és ma már minden class elérhető
3.: Spellek nem használhatók, nincs interact, az egész egy sandbox.
Hidd el nem azért vártam ennyi évet Diablora, hogy elba**am a játékélményemet egy nevetséges hackelt hulladékkal.
Úgy akarom látni, ahogy azt a Blizz nekünk szánta :)
Jah vágom... munkahelyen nem tudok felmenni Bnet-re igy marad a mobilon az account page refresh :)) Eddig egy magyarról tudok aki kapott bétát (opt in-t) a többi az press-es.
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.