A londoni székhelyű Curve Studios alkotását
nehéz műfajilag besorolni. Alapjában véve egy belső nézetű perspektívát
használó felfedezős játékkal van dolgunk. Céljaink ismeretlenek, nekünk csupán
eggyé kell válni a környezettel, rálelni és tanulni a jelekből, s beleolvadni
abba a sajátos hangulatba, amely a Proteust körülöleli. A produktum még az év
elején tette tiszteletét PC-n, novemberben pedig PlayStation 3-on és Vitán is.
Ez utóbbi verziót vettük tüzetesebben is szemügyre, hogy aztán a maga művészi
identitásával teljesen elvarázsoljon bennünket. Ha anno imádtad a Journey-t és
a The Unfinished Swant, esetleg a Raint, akkor egy újabb unikumdarabbal
gazdagíthatod a gyűjteményedet. A látvány a Commondore 64-érát idézi, ám ennek
ellenére sajátos atmoszférát teremt és tökéletesen teszi a dolgát. Amikor az
első lépésünket megtesszük, hamar rájövünk, hogy ez a szép és szokatlan világ
valójában egy folyamatosan változó entitás. Csodáljuk a tájat, a furcsa és
nyugtalanító zene a csontunkig hatol, miközben egy komótos körutazásra
vállalkozunk az elnyomott félelmeink országútján.
Lehet,
hogy elsőre abszurdnak tűnik, hogy a játék nem fogja a kezed, nem áraszt el
feladatokkal. Akkor mégis, hogyan végződik? Tavasszal kezdünk ugye és téllel
fejezzük be a kalandot. Ez nagyjából fél óra alatt lezajlik, mi pedig semmi
mást nem csinálunk, csupán barangolunk, feltárjuk a sziget titkait, elmerengünk
a távoli hegyek mögött lenyugvó nap fényében, követjük az ugrándozó, különös
lényeket. Az atmoszféra tényleg telitalálat: baglyok huhognak körülöttünk,
ciripelnek a tücskök, brekegnek a békák miközben próbálunk némi értelmet
keresni az elénk táruló eseményeknek. Az elsőre lakatlannak tűnő természet
hamarosan megmutatja lakóit. Rovarok repkednek körülöttünk, a napfény simogatja
bőrünket, ám ha lemegy a nap a táj kissé ellenségessé válik. Kölcsönhatásba
léphetünk az idegennek ható állat- és növényvilággal, s bármilyen békésnek
tűnnek, azért számos veszélyt jelentenek. Például, ha túl sokáig kergetjük a
méheket, előbb-utóbb magunkra szabadítjuk az egész rajt.
A
tempó ráérős, lesz időnk minden apró jelre felfigyelni, tanulva jelekből,
lassan, de biztosan mögöttes mélységet kap a játék. Mindig találunk olyan apró
érdekességet, ami miatt megéri előrehaladni. Apró házikóra bukkanunk a
domboldalban, látszólag nincs lakója, körülnézve viszont egy szomorú mese körvonalazódik
előttünk. Vagy nem, hiszen ahány kör, annyiféle élmény vár ránk a Proteusban.
Elmélázva állunk egy hatalmas gyümölcsfa alatt, emlékfoszlányok lebegnek a
szemünk előtt – vagy csak képzelődünk? Mi lehet ebben olyan különleges? Miért
marasztaló ennyire ez a retro látványvilággal operáló mese? Nem tudjuk
megmondani, ahogyan azt sem, hogy milyen érzéseket vált ki belőled a program.
Lehet, hogy utálni fogod, hogy nincs fegyvered, nincs akció, csupán tétova
nyomok, betegesen melankolikus hangulat, amely akkor csúcsosodik ki igazán,
amikor a nyár lassan őszbe vált, a színek elhalványodnak, a dermesztő tél
átveszi az uralmat, az élet tovaszáll és vége mindennek.
A
zene a legjobb barátunk, amely jó ütemben hívja fel a figyelmünket minden
érdekes dologra. Soha nem tudhatjuk előre, hogy a következő alkalommal mi fog
történni, mégis gyermeki lelkesedéssel gyönyörködünk a csillagos égboltban, s
abban, ahol a felhők összegyűlnek és elered az eső, az éneklő entitások pedig
megelevenednek, nimfaként vonzzák a tekintetünket, lépkedünk előre a tompa
holdfényben, úgy hogy a hideg végigfut a hátunkon. Vajon tényleg mi vagyunk az
egyetlen értelmes lény az univerzumban? Magunkra maradtunk, s amit látunk az
csupán a múlt panaszos árnyképe? Mire mindenre rájövünk már vége is az
egésznek, a pattogó hangok elhalnak, magunkra maradunk.
Bár
sokan magát a sátánt látják a kísérletező kedvű indie játékokban, nélkülük
kevesebbek lennénk. Ahhoz, hogy a Proteust élvezni tudd, el kell vonatkoztatnod
a videojátékok kőbe vésett szabályaitól, meg kell barátkoznod azzal, hogy már
nincsenek határok köztük és a művészi alkotások között. Az ötletet – ami a
játék mögött áll – csak dicsérni lehet, elvégre egy merően különös élménnyel
gazdagít, az már más kérdés, hogy vérmérsékleted alapján be tudod-e fogadni.
Ahogy az ókori görög mitológiában Proteusnak, a játék világának is számos arca
van, amiket csak többszöri újrajátszással ismerhetünk meg tüzetesebben. Kérdés,
hogy hajlandóak vagyunk-e erre? Túlságosan is lassú játékmenet (persze, ha
játékmenetnek nevezhetjük a non-stop barangolást), a Vitás verzió pluszban még
framerate-gondokkal is küzd, mégis tágra nyílt szemekkel, gyermeki csodálattal
feledkezünk bele, folyton arra kényszerítve bennünket, hogy használjuk a fantáziánkat.
A hegytetőn állva, a fenyegető totemoszlopok árnyékában, a nap a horizont mögé
bukik, sejted, hogy valami történni fog. Zavartan pillantasz körbe és körbe, a
zenek felgyorsul, s akkor végre megvilágosodsz…
Ha
nyitott vagy az újszerű, kreatív ötletekre és a szélsőséges designra, akkor a
Proteus a te játékod lesz. Nincsenek kőbe vésett szabályai, amiket követnünk
kell, az élmény teljesen személyre szabott: rajtad áll, hogy miként döntesz, és
hogyan közelíted meg az alkotást. Ha a gondolataid szárnyra kapnak egy olyan
játék közben, amely teljes szabadságot ad a kezedbe, valamint olyan vizuális
ingerek érnek, amire még nem volt példa korábban, akkor az alany bizony jó úton
jár. S a Proteus egy ilyen produktum, kétség nem férhet hozzá.
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.