Proteus teszt

  • Írta: zoenn
  • 2013. november 19.
  • proteus, ps vita, teszt
Link másolása
Értékelés 8.5
Lassan baktatunk a sziget belseje felé. Tavasz van, zöldell a fű, illatoznak a virágok. Lágyan csengő szólamok zakatolnak a fülünkben. Pixeles álomvilág tárul elénk, amely minden látogatáskor más arcát mutatja.

A londoni székhelyű Curve Studios alkotását nehéz műfajilag besorolni. Alapjában véve egy belső nézetű perspektívát használó felfedezős játékkal van dolgunk. Céljaink ismeretlenek, nekünk csupán eggyé kell válni a környezettel, rálelni és tanulni a jelekből, s beleolvadni abba a sajátos hangulatba, amely a Proteust körülöleli. A produktum még az év elején tette tiszteletét PC-n, novemberben pedig PlayStation 3-on és Vitán is. Ez utóbbi verziót vettük tüzetesebben is szemügyre, hogy aztán a maga művészi identitásával teljesen elvarázsoljon bennünket. Ha anno imádtad a Journey-t és a The Unfinished Swant, esetleg a Raint, akkor egy újabb unikumdarabbal gazdagíthatod a gyűjteményedet. A látvány a Commondore 64-érát idézi, ám ennek ellenére sajátos atmoszférát teremt és tökéletesen teszi a dolgát. Amikor az első lépésünket megtesszük, hamar rájövünk, hogy ez a szép és szokatlan világ valójában egy folyamatosan változó entitás. Csodáljuk a tájat, a furcsa és nyugtalanító zene a csontunkig hatol, miközben egy komótos körutazásra vállalkozunk az elnyomott félelmeink országútján.


Lehet, hogy elsőre abszurdnak tűnik, hogy a játék nem fogja a kezed, nem áraszt el feladatokkal. Akkor mégis, hogyan végződik? Tavasszal kezdünk ugye és téllel fejezzük be a kalandot. Ez nagyjából fél óra alatt lezajlik, mi pedig semmi mást nem csinálunk, csupán barangolunk, feltárjuk a sziget titkait, elmerengünk a távoli hegyek mögött lenyugvó nap fényében, követjük az ugrándozó, különös lényeket. Az atmoszféra tényleg telitalálat: baglyok huhognak körülöttünk, ciripelnek a tücskök, brekegnek a békák miközben próbálunk némi értelmet keresni az elénk táruló eseményeknek. Az elsőre lakatlannak tűnő természet hamarosan megmutatja lakóit. Rovarok repkednek körülöttünk, a napfény simogatja bőrünket, ám ha lemegy a nap a táj kissé ellenségessé válik. Kölcsönhatásba léphetünk az idegennek ható állat- és növényvilággal, s bármilyen békésnek tűnnek, azért számos veszélyt jelentenek. Például, ha túl sokáig kergetjük a méheket, előbb-utóbb magunkra szabadítjuk az egész rajt.


A tempó ráérős, lesz időnk minden apró jelre felfigyelni, tanulva jelekből, lassan, de biztosan mögöttes mélységet kap a játék. Mindig találunk olyan apró érdekességet, ami miatt megéri előrehaladni. Apró házikóra bukkanunk a domboldalban, látszólag nincs lakója, körülnézve viszont egy szomorú mese körvonalazódik előttünk. Vagy nem, hiszen ahány kör, annyiféle élmény vár ránk a Proteusban. Elmélázva állunk egy hatalmas gyümölcsfa alatt, emlékfoszlányok lebegnek a szemünk előtt – vagy csak képzelődünk? Mi lehet ebben olyan különleges? Miért marasztaló ennyire ez a retro látványvilággal operáló mese? Nem tudjuk megmondani, ahogyan azt sem, hogy milyen érzéseket vált ki belőled a program. Lehet, hogy utálni fogod, hogy nincs fegyvered, nincs akció, csupán tétova nyomok, betegesen melankolikus hangulat, amely akkor csúcsosodik ki igazán, amikor a nyár lassan őszbe vált, a színek elhalványodnak, a dermesztő tél átveszi az uralmat, az élet tovaszáll és vége mindennek.


A zene a legjobb barátunk, amely jó ütemben hívja fel a figyelmünket minden érdekes dologra. Soha nem tudhatjuk előre, hogy a következő alkalommal mi fog történni, mégis gyermeki lelkesedéssel gyönyörködünk a csillagos égboltban, s abban, ahol a felhők összegyűlnek és elered az eső, az éneklő entitások pedig megelevenednek, nimfaként vonzzák a tekintetünket, lépkedünk előre a tompa holdfényben, úgy hogy a hideg végigfut a hátunkon. Vajon tényleg mi vagyunk az egyetlen értelmes lény az univerzumban? Magunkra maradtunk, s amit látunk az csupán a múlt panaszos árnyképe? Mire mindenre rájövünk már vége is az egésznek, a pattogó hangok elhalnak, magunkra maradunk.


Bár sokan magát a sátánt látják a kísérletező kedvű indie játékokban, nélkülük kevesebbek lennénk. Ahhoz, hogy a Proteust élvezni tudd, el kell vonatkoztatnod a videojátékok kőbe vésett szabályaitól, meg kell barátkoznod azzal, hogy már nincsenek határok köztük és a művészi alkotások között. Az ötletet – ami a játék mögött áll – csak dicsérni lehet, elvégre egy merően különös élménnyel gazdagít, az már más kérdés, hogy vérmérsékleted alapján be tudod-e fogadni. Ahogy az ókori görög mitológiában Proteusnak, a játék világának is számos arca van, amiket csak többszöri újrajátszással ismerhetünk meg tüzetesebben. Kérdés, hogy hajlandóak vagyunk-e erre? Túlságosan is lassú játékmenet (persze, ha játékmenetnek nevezhetjük a non-stop barangolást), a Vitás verzió pluszban még framerate-gondokkal is küzd, mégis tágra nyílt szemekkel, gyermeki csodálattal feledkezünk bele, folyton arra kényszerítve bennünket, hogy használjuk a fantáziánkat. A hegytetőn állva, a fenyegető totemoszlopok árnyékában, a nap a horizont mögé bukik, sejted, hogy valami történni fog. Zavartan pillantasz körbe és körbe, a zenek felgyorsul, s akkor végre megvilágosodsz…


Ha nyitott vagy az újszerű, kreatív ötletekre és a szélsőséges designra, akkor a Proteus a te játékod lesz. Nincsenek kőbe vésett szabályai, amiket követnünk kell, az élmény teljesen személyre szabott: rajtad áll, hogy miként döntesz, és hogyan közelíted meg az alkotást. Ha a gondolataid szárnyra kapnak egy olyan játék közben, amely teljes szabadságot ad a kezedbe, valamint olyan vizuális ingerek érnek, amire még nem volt példa korábban, akkor az alany bizony jó úton jár. S a Proteus egy ilyen produktum, kétség nem férhet hozzá.

 

8.
8.
Naridar
Művészjáték, olyan mint az avantgard művészfilmek. Van egy jó általános hangulata, de nem használja elég mindenre, ráadásul szerintem egy játéknál egyáltalán nem erény ha nincs benne semmilyen játékmenet, még felszínesen (ld. Heavy Rain) sem. Ráadásul 10 dollárt elkérni érte... hát nem tudom, ugyanebben az árban 4 éve a The Path már fel tudott mutatni hasonlót, alig 5 dollárral többért meg már ott van az ugyanilyen koncepciójú Journey, ami ráadásul művészileg és technológiailag is jobban néz ki.
7.
7.
mamgu
Én amúgy bírom az ilyen indieán cuccokat, lehúztam, most piszkálom, de egyenlőre nem tudom felfogni mi van pedig a gép szerint már valami hidden trófeát is begyüjtöttem :)
6.
6.
bema695
#3: Durva belegondolni, milyen lehet ezt LSD-n játszani, nagy TV-n, jó hangcuccal... ki ne próbáljam a hétvégén :D
5.
5.
Azeroth87
Júj... néztem több videót róla... hát nekem teljesen céltalannak tűnik és érdektelennek. Semmit nem látok benne, szóval kíváncsi vagyok, hogy van-e olyan, aki játszani fog vele és arra is, hogy miért kedvelhető ez? A Minecraft más tészta, bár grafika hasonló.
4.
4.
ikaralyos01
Tulajdonképpen mit is kell csinálni ebben a (játékban)? Számomra ez továbbra is rejtély. :)
3.
3.
dBLOOD
Gondolom LSD-vel vagy meth-tel az igazi játszani.
2.
2.
RangerFox
Hát ez nem éppen az én stílusom, de teszek vele egy próbát.
1.
1.
Stiw
Kicsit Minecraft beütésű. Kellemes a grafikája.
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...