Persze a CES kapcsán hosszan lehet sorolni az újdonságokat, bemutathatnánk egyesével az okosórákat, és írhatnánk az autóipari fejlesztésekről, de mégis gamer oldal vagyunk, vagy mi a szösz, érthető, hogy más foglalkoztatott bennünket a múlt héten: azokra a kütyükre és gépekre voltunk kíváncsiak, amik közvetlenül vagy közvetve azt a célt szolgálják, hogy mi önfeledten hódolhassunk a hobbinknak. Szerencsére ilyen bejelentésből is akadt bőven, legfeljebb az volt csak furcsa, hogy a legtöbb cucc még a látszatát is el akarta kerülni annak, hogy normális, hétköznapi holminak tervezték volna.
Bemutatkoztak a gőzgépek
Természetes, hogy leginkább az első Steam Machine-ek bemutatóját vártuk. A Valve tizenhárom (plusz egy) olyan számítógépről rántotta le a leplet, amiken a Linux-alapú SteamOS fut és a Steam Controllerrel együtt kerülnek boltokba; mindegyik különböző gyártótól érkezik az idei év folyamán, meglehetősen változatos konfigurációkban. De tényleg: az 500 dolláros konzolszerű gépektől a 6 ezer dolláros dögökig mindenféle masina szerepel a felhozatalban, első blikkre még különbséget tenni is nehéz közöttük. Nem mondhatjuk viszont, hogy a közönség egyértelmű rajongással fogadta volna a bejelentéseket, sőt azt sem, hogy mi nem vagyunk egy kicsit csalódottak.
Mert bár a Valve célja, miszerint a Steamet át kell vinni a nappaliba, és a Microsoft-mentes SteamOS-t is lehető legtöbb csatornán kell terjeszteni, egyértelműnek tűnik, a Steam Machine koncepciója körül még mindig sok a kérdőjel. A jelenlegi Steam Machine-felhozatal ugyanis borzasztó kesze-kusza, amit persze lehet magyarázni “változatossággal”, valójában - ha nem sikerül rendet vágni - ez alapjaiban veszélyezteti az elképzelést, és egyfajta bizonytalanságot tükröz a gyártók részéről is. Kinek szánják ezeket a gépeket? Mivel versenyeznek? Egy alkalmi játékosnak ez az egész nagyon sok, az első három név tanulmányozása után konzolt vesz majd, egy hardcore PC-s pedig nem biztos, hogy az előre összeszerelt gép mellett dönt. Akarnak ezek a Steam Machine-ek konzolok lenni egyáltalán? Még maguk a gyártók sem tudják: míg a Valve és néhány cég azt szajkózza, hogy a Steam Machine-ek nem a konzolok vetélytársai - ezzel kvázi indokolva a magas árcédula létjogosultságát -, más gyártók azt mondják, “de, ezek igenis konzolhelyettesítők, nézzük csak meg!”
De van értelme egyáltalán ezeknek a kérdéseknek? Nem feltétlenül. A CES-bemutató után megszólaltak az elemzők is, akik gyakorlatilag egyöntetűen leszögezték, hogy a Steam Machine-ek valószínűleg labdába sem rúgnak majd az idén, sőt az első év, ahol érezhetjük az elképzelés hatását, az a 2016-os lehet. Ez azt jelenti, hogy addig a Valve kifuttathatja az első néhány szériát ezekből a gépekből, levonhatja a tanulságokat, ezek alapján pedig arra is elhatározhatja magát végül, hogy ő maga is előrukkol egy Steam Machine-nel. Addig viszont minden furcsasága ellenére nekünk sem szabad leírni a koncepciót, ahogy az sem szerencsés, ha megpróbáljuk beskatulyázni. Mert nem biztos, hogy értjük - korábban is ezt írtuk, és most is. A Valve egyelőre niche piacra lő, ahogy annak idején a Steammel is: “valószínűleg akad majd néhány ember, aki szívesen vásárolna digitális játékokat”, gondolta. Nos, akadt néhány, aztán pedig egyre több - most már 75 millióan vannak.
Nem hagyományos
Ahogy az lenni szokott, a konzolgyártók ezúttal is csak elvétve képviseltették magukat a CES-en, egyedül a Sony rukkolt elő bejelentéssel, de ő nem akármilyennel. Immár felmárkázva, élesben is bemutatta a korábban felvásárolt Gaikai alapjaira vert PlayStation Now szolgáltatást, amivel kizárólag felhőből streamelhetünk majd játékokat. Mondjuk ki: a PlayStation Now a Sony elmúlt éveinek legkockázatosabb projektje, rengeteg szkeptikus véleményt hallani a cloud-gaming ezen formájáról (többek között a Microsoft sem bízik ebben a megoldásban), ráadásul a megvalósítása is elképesztően költséges. Aligha véletlen tehát, hogy a Sony igyekszik kinyitni a szolgáltatást: míg korábban azt emlegette, hogy a rendszer a PS4 visszafelé-kompatibilitását hivatott megoldani, mellesleg pedig jár hozzá PS Vita-támogatás is, a jelenlegi álláspontja szerint a Bravia-tévéken, valamint (nem csak Sony!) okostelefonokon és tableteken is elérhetővé tenné azt. A Sony tehát egyértelműen nagyobb tömegekben gondolkodik, ami azért sem elvetélt ötlet, mert bár az első tapasztalatok szerint a PlayStation Now jól működik, késleltetés terén lehet fogást találni rajta, ha nagyon akarunk - márpedig a “nagyobb tömeg” nem akar majd, neki nyilván elegendő lesz, hogy tud PlayStation-játékokat játszani PlayStation nélkül.
Hogy idén boltokba kerül-e az Oculus Rift, azt még a tervezői sem tudják, de azt mondták, 2014 biztosan a VR-szemüvegekről szól majd. Akárhogy is, a CES-en az Oculus Rift legújabb prototípusát állították ki. Ez OLED-kijelzője és új fejlesztései révén nemcsak szebb és részletesebb képet biztosít, de a korábbi szemüvegnél mozgás közben tapasztalható elmosódást is igyekszik megszüntetni, ráadásul az ígéretek szerint a cucc kevésbé lesz hányingerkeltő - ami jó hír azért, ha több órás maratonokat akarsz majd vele tolni. Érdekesség, hogy az új kütyü már a fejed helymeghatározására is képes, így játék közben szó szerint kihajolhatsz majd az ablakokon, vagy lehúzhatod a fejed, ha tüzelnek rád… Menő, igaz? Csakugyan izgalmas kísérlet a Tobii szemkövető technológiája: a képernyő elé helyezett kis szenzor figyeli a szemed mozgását, ezáltal okosabbá teheti a mesterséges intelligenciát, és természetesen kényelmesebbé az irányítást. A csapat épp a CES-en jelentette be, hogy a SteelSeries nevű céggel 2014 közepén piacra dobják a kütyüt, igaz, az expón kiállított modell korántsem vizsgázott tökéletesen.
PC-ből és laptopból is volt bőven a CES-en, de nekünk legjobban a Gigabyte új gamer laptopja tetszett. A játékosokra szabott friss Aorus termékvonal zászlóshajójának, az X7-nek az az érdekessége, hogy mindössze 0,9 hüvelyk vastag, ehhez mérten kifejezetten izmos hardvert pakoltak a gépbe: a négymagos Intel Core i7-4700HQ processzor mellé 32 GB RAM-ot kérhetünk, mindehhez pedig két NVIDIA GeForce GTX 765M GPU társul be. A 17,3 hüvelykes képernyővel érkező laptopért alsó hangon 2100 dollárt kérnek majd. Természetesen nem mehetünk el szó nélkül a Razer Christine kódnevű kísérleti projektje mellett sem: a gamer PC nemcsak furcsán néz ki, de a felépítése is rendhagyó, ugyanis minden egyes hardvereleme önálló olajhűtéssel rendelkező tokban kapott helyet, ezeket kell csatlakoztatni a gép gerincéhez. Még érdekesebb, hogy a Razer szerint nem feltétlenül kellene egyben kifizetni a rendszert, a sajátos összeállítás megengedné, hogy afféle előfizetési modellben hónapról hónapra megkapjuk a legújabb hardvereket. Képzeld el: csönget a szerelő, hozza a legújabb videokártyát, csatlakoztatjátok, a régit pedig elviszi magával. Szép az élet!
4K-forradalom
A megjelenítők terén is akadt egy-két számunkra is izgalmas újdonság. Mindenekelőtt bemutatkoztak az első olyan monitorok, amelyek beépített G-Sync modullal rendelkeznek, ezek várhatóan tavasz környékén már a boltokba is kerülhetnek. A Philips 272G5DYEB típusú monitora 27 hüvelykes lesz például, 1920x1080 pixeles felbontásra és 144 Hz-es képfrissítésre képes - 650 dollárt fog kóstálni. Természetesen az ASUS is lecsapott az újdonságra, a Republic of Gamers termékvonal keretei között mutatkozott be a Swift PG278Q, ez szintén 27 hüvelykes képátlóval rendelkezik, viszont a felbontása 2560×1440 pixel lesz, 120 Hz feletti képfrissítés és 1 ms válaszidő mellett.
Az igazi érdekességet azonban az Ultra HD (vagy 4K) tévék jelentették, az idei CES már tele volt olyan készülékekkel, amik 2160p felbontásra is képesek. Nagyon úgy néz ki, hogy - ha nem is pont nálunk - az idei karácsonyi szezon egyik slágerterméke a 4K-s tévé lehet, addigra tartalomból és elérhető árú termékekből is akad majd bőséggel. Tartalom szempontjából érdekesség, hogy ezúttal már nem vagyunk fizikai adathordozókhoz kötve, az első 4K-s tartalmakat a különböző streaming szolgáltatók adják majd, mint a Sony és a Netflix, az “elérhető ár” pedig a bűvös 1000 dolláros összeget jelenti: bizony, több olyan készülék is érkezik hamarosan, ami már ezen, az egyébként vállalható áron is megvásárolható lesz. A gyártók mániája ezen kívül a hajlított képernyő mostanság: ha ez vagy más tévéipari trendek is érdekelnek, akkor a HWSW idevágó cikkét ajánljuk a figyelmedbe!
Bedurvulnak a mobilok
És végül ott vannak az okostelefonok és tabletek, amik minden erejükkel azon vannak, hogy teljes értékű játékos platformmá válhassanak. Alapvetően két tendencia figyelhető meg mobilfronton: egyrészt a gyártók még mindig szem előtt tartják, hogy viszonylag nagy teljesítményt alacsony fogyasztás mellett építsenek bele a különböző kütyükbe, másfelől azt is felismerték végre, hogy nem szabad a játékosokat beszorítani az érintőkijelzőre, mert az reggelire sem elég nekik. Ehhez mérten számtalan kontrollerkiegészítőt láttunk a CES-en: a PowerA új Moga Prója például androidos kütyükkel használható, és a már ismerős módon bele kell ültetnünk a gépünket az irányító tetejébe, míg a SteelSeries-féle Stratust vagy az Xbox-kontrollerre hajazó RP One-t elég csak Bluetoothon csatlakoztatni, majd az iPhone-t vagy az iPadet kitámasztani, és mehet is a játék!
A leglátványosabb bejelentést viszont kétségkívül az NVIDIA ejtette meg: a gyártó a CES-en leplezte le a Tegra K1 nevű rendszerchipet, ami azért nem a Tegra 5 elnevezést kapta, mert állítólag annyira nagy ugrást jelent majd, hogy a szimpla ötös még csak nem is méltó hozzá. Akárhogy is, a számok látványosak: a lapka Kepler-alapú grafikus alegységébe 192 CUDA-mag került, ezek kiszereléstől függően egy 32-bites, négymagos vagy egy 64-bites, kétmagos CPU-val érkeznek - utóbbi az NVIDIA saját fejlesztésű Denver magjaira épül egyébként. Az NVIDIA a Tegra K1 teljesítményének demózására már fel is kérte az Epicet, ami elérhetővé tette a negyedik generációs Unreal Engine-t a platformon. Most már csak valami játékot szeretnénk kérni hozzá!
***
Bár a cikk a teljesség igénye nélkül készült, és inkább csak a fontosabb újdonságokat válogattuk ki, talán ennyi alapján is kijelenthető, hogy az idei CES is bőven hozott érdekességet magával. Jövőre folytatjuk, most pedig a show legkínosabb jelenetével búcsúzunk:
Kapcsolódó cikkek
Egy-két évvel ezelőtt itt is sokan fanyalogtak, hogy a konzolok „visszahúzzák” a játékfejlesztőket attól, hogy a PC-k grafikus teljesítménye kiteljesedhessen. Hát most újra itt van számukra az öröm és bódottá': vásárolhatnak megint egy-egy játékkal együtt egész PC-t vagy esetleg „csupán” PC-alkatrészt is. Ahogy tehették az PS3 megérkeztével.
http://www.gamekapocs.hu/cikk/2123/jovobe_tekinto_sorozat_34_resz_virtuix_omni_treadmill_az_otthoni_fps_szimulator
Nagy kijelző/erős hardver/hosszú üzemidő. A háromból 2 teljesülhet, olcsó modelleknél 1. Ha majd mindhárom feltétel eleget tesz kicsi árcédula mellett, és e mellé még kapunk egy desktop kaliberű OS-t is, na akkor lassíthatnak.
Már sok cikk alatt leírtam, de én már azt az időt várom, amikor egy érintéssel átviszem a képet TV-re és már mehet is az 50"-os képernyőn az Excel, Photoshop, Bioshock, stb...
Igenis kell a fejlődés ha már a konzolok nem fejlődnek.... Minél több platform, eszközök, annál jobb...
Sorry:)
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.