Immáron
nyolc hónapja jelent meg a PlayStation 4 nyitójátéka, a Killzone: Shadow Fall,
amely végül nem lett az újgeneráció következő lépcsőfoka. A shooter single
kampánya tipikusan egyszer használatos és a játékmenet terén sem hozott
forradalmi megoldásokat. A multi már egy fokkal fogyaszthatóbb volt, igaz, az
amszterdami fejlesztők ott sem ötleteltek túl sokat. A debütkor érthetetlen
módon kimaradt a kooperatív mód, szerencsére ezt a hiányosságot idén nyáron
orvosolta a stúdió, megérkezett az Intercept DLC. Jó pár óra masszív teszt után
nyugodt szívvel kijelenthető, hogy a Shadow Fall legélvezetesebb szegmensével
van dolgunk, pedig első ránézésre semmi extra nincs benne. Ettől még
iszonyatosan addiktív tud lenni, a jövőben is bármikor leülnénk elé néhány kör
erejéig.
A
játékipar újra rátalált a kooperatív módra, manapság a négyfős móka a divat.
Borderlands 2, Left 4 Dead, Evolve – csak néhány cím, ahol remekül működik a
dolog. Mindenkinek megvan a saját szerepe, az összedolgozás elengedhetetlen, az
önjelölt rambók hamar padlót fognak – a kőbe vésett szabályokat az Intercept
sem hagyja figyelmen kívül. A játékban az ISA katonáinak bőrébe bújunk,
semmilyen extra feladatunk nincs azon kívül, hogy birtokba vegyük és megtartsuk
a pályákon elszórva található kontrollpontokat, ahonnét – a sztori szerint –
nélkülözhetetlen adatokat kell továbbítanunk a VSA főhadiszállására. Eközben a helghast erői hullámokban
ostromolnak minket a szélrózsa minden irányából. Csapatunk pedig elég kicsi ahhoz,
hogy minden pontra jusson egy védő – ha mégis egyedül vetemednénk rá, a túlerő
hamar össze fog törni. Így aztán egyik kritikus pontból rohanunk a másikba,
közben megpróbálnunk életben maradni, ami sokszor lehetetlen feladatnak tűnik.
Bizony, az Intercept csak a veteránoknak szól, a nehézsége olykor elképesztő
tud lenni.
A
játékban négy karakterosztályt találunk. A meccs elején a lobbyban
kiválaszthatjuk, hogy melyik kaszt bőrébe szeretnénk bújni. Nem árt már a
betöltés közben eldönteni, hiszen a szereposztás „aki kapja, marha” elven dől
el, azaz csak a leggyorsabbak nyomulhatnak a kedvenc katonájukkal - többször csak
egy-két kiadó kaszt maradt, mire észbe kaptam. Két azonos osztályú játékos
persze nem nyomulhat egyszerre, hiszen az egyensúly törékeny, mindenkinek
megvan a saját feladata – ha felborulna a rend, azon nyomban veszítenénk. Az
Assault felel meg a mezei katonának, ő a frontvonal közepén érzi jól magát,
felveheti a megölt ellenség fegyverét, ezen felül támadó drónokat indíthat,
gyógyíthatja magát egészségügyi csomagokkal és ő fut a leggyorsabban. A
marksmanok a Killzone mesterlövészei, így csak távolról hatékonyak, de ha a
szükség úgy hozza, ők is használhatják a helghast mordályait és hasonlóan az
Assaulthoz, ők is bevethetnek health packokat és speed boostokat.
A
Tactician az Intercept legfontosabb karakterosztálya, védheti a csapattársait
úgy, hogy brutális fedezettüzet biztosít a számukra, vagy nanopajzsokat telepít
a gócpontokra. Ezen felül három lőtornyot rakhat le a kívánt helyre, amely
sokszor életmentő lehet. Talán a Medic húzza ki legtöbbször a csapatát a
bajból, hiszen újraélesztheti a társait, három lőszeres dobozt is lerakhat,
illetve gyógyító drónokat küldhet fel, amely folyamatosan fitten tartja a
társaságot. Az már véletlenszerű, hogy éppen milyen alakokkal találkozunk a
csatatéren. Egyáltalán nem ritka, hogy a játékosok fittyet hánynak valódi
feladatukra, felcserként elsétálnak a haldokló társaik mellett, önkényesen
belerohannak az események sűrűjébe, nincsenek tisztában a játék valódi
céljával. Az elvesztett mérkőzések rendre az ilyen alakok miatt fulladtak
kudarcba. Ha van egy baráti társaságod, indíts privát mókát és kerüld el jó
messzire a Quick Match-t. Nem árt tudni, hogy az Intecept akkor sem vesz vissza
a nehézségből, ha csak három játékos gyűlt össze. Volt szerencsém olyan
menethez is, ahol csak ketten próbáltuk megállítani a hordát – három perc alatt
elvéreztünk.
Egy
meccsnek akkor van vége, ha a számláló egy bizonyos pontot elér. A menüben mi
választhatjuk ki, hogy milyen hosszúra nyúljon a móka: 1500 pont kell a rövid
menetekhez, 3000 a közepeshez és 10000 a hosszú mérkőzésekhez. Utóbbi esetben
nem ritka, hogy akár két órán át tart a buli. Pontok természetesen az ellenség
megöléséért járnak, ha több helghant intézünk el egymás után úgy, hogy nem
padlózunk, akkor az eredmény szorzódik, de halál esetén elveszítjük minden
pontunkat. Ha már szép mennyiség összegyűlt, el kell látogatnunk a csapat
bankjához a térképen, így a pontok végérvényesen elkönyvelődnek - persze út
közben megölhetnek és akkor bukjuk az egészet, de ez benne van a pakliban. Az
Interceptben a padlózás is pontlevonással jár: az addig összegyűjtött pontjaink
kapásból feleződnek, s ha a Medic nem éleszt minket újjá, akkor az összestől
búcsút inthetünk. Ha mindenképpen meghalunk, nem árt tudni, hogy egy szimpla
respawn is 65 pontba kerül. Lehet, hogy egy kicsit igazságtalannak tűnik a
rendszer, de ezzel is a csapatmunkára próbálnak sarkallni.
A
játékélményt számos dolog színesíti még: energiacellákat szállíthatunk le a
bázisunkra, igaz, ilyenkor minden kezünk foglalt és társainknak meg kell
védeniük minket. Ha leszállítottuk a cuccot, akkor pár száz pont üti a
markunkat, illetve mindenki számára elérhetővé válik a jetpack, így a házak
oldalára is könnyedén fel tudunk rugaszkodni (szia, Titanfall). Nem beszélve az
opcionálisan kérhető légicsapásról sem, amely szépen a földbe döngöli az
ellenséges csoportokat. Ha odafigyelünk a különböző kihívásokra (érj el 10
fejlövést, ölj meg öt ellenséget közelharcban stb.), akkor kasztonként új
fegyvereket nyithatunk meg, így a következő körben mi magunk választhatjuk ki
az induló felszerelésünket. Szóval a motivációból nincs hiány, az Intercept
roppant szórakoztató tud lenni.
Az
egyetlen szívfájdalmam, hogy csupán négy térkép került bele a csomagba, ami
bizony nagyon kevés. Egyébként a single kampányból már ismerős helyszínek
átdolgozott változatairól van szó, néhányat más napszakban láthatunk, más
időjárási körülmények (pl. köd) között. Mindegyikük alkalmas arra, hogy az
ellenség több irányból támadjon, nincsenek stabilan védhető pontok, ráadásul a
mapok kellően kiterjedtek ahhoz, ne tudjunk mindenre odafigyelni. A helghast
intelligenciájával nincs baj, külön-külön még elbánnák velük, de a masszív
túlerő miatt egy perc nyugtunk sem lesz. A támadók okosan viselkednek, míg a
sereg fő része az egyik pontot támadja, addig egy-két sunyi alak már a
következő bázist veszi be, így próbálják szétszakítani a csapatunkat. Persze
nem gyalogolnak csak úgy bele a golyózáporba, előszeretettel bújnak fedezék
mögé, a mesterlövészeik pedig könnyűszerrel leszednek minket, ha nyílt terepre
tévedünk. Van azért árnyoldala is az M.I.-nek: arra is volt példa, hogy tucatnyi
helghan gyűlt össze egy szűk helyen, mintha csak arra vártak volna, hogy egy gránátot
dobjak közéjük. Nem is kellett csalódniuk.
Az
Intercept DLC a legjobb dolog, ami az Killzone: Shadow Fall-lal történhetett.
Bár hibának felróható, hogy a játék sokat tölt és pár nappal a start után sem
találtunk mindig játszópajtást magunk mellé. Reméljük, hogy nem fullad érdektelenségbe a csomag, hiszen a potenciál megvan benne: csapatmunkára
sarkalló, remekül balanszolt kiegészítővel van dolgunk, amely nem méri szűken a
kihívást. A Killzone-rajongóknak pedig egyenesen kötelező, hiszen egy régóta
várt és szinte nélkülözhetetlen játékmódot adott hozzá a Shadow Fallhoz. Akkor
sincs gond, ha nincs meg az alapjáték, az Intercept még idén megjelenik
önállóan futtatható változatban is.
A DLC értékelése: 8.5
Kapcsolódó cikk
Amúgy tetszett. Látvány fantasztikus.
Azaz, ne felejtsük el minden ok nélkül lehúzni az alapjátékot, aminek mellesleg semmi köze nincs a DLC teszteléséhez... Grat!
Nem rég vettem egy Ps4-et! És szeretnék csatlakozni egy vagy több csoportba ha lehet? Vagy ha felvennétek a baráti listátokra ez a nevem: DrBahamut
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.