A döntés fontosabb annál, mint bárki gondolná. Azzal, hogy a régi címeket elkezdték átültetni az új generációra, a Microsoft nem csupán a nosztalgiázni vágyó játékosok kedvében akart járni. Az elmúlt 10 évben több mint 80 millió Xbox 360 gép talált gazdára szerte a világon, a konzol pedig nem csak, hogy népszerű a mai napig, de teljes támogatottságot is élvez. Tavaly még Rogue alcímmel exkluzív Assassin’s Creed rész is jelent meg rá, miközben a Games with Gold program elhalmozza a tulajdonosokat egy halom nagyon jó játékkal, aztán ott vannak a fillérekért kapható használt lemezek, az Xbox One-exkluzív címeken kívül nincs is miért új gépre váltani. Túl sikeres a generáció, a Microsoft pedig nem meri egyik napról a másikra lenullázni, azt nem bírná ki a rajongótábora.
A Backward Compatibility vízválasztó lehet azonban. Ha a kiadó most ígéretet tesz arra, hogy nem hiába vettük meg azt a két tucat játékot, ami a polcunkon porosodik, és a mai napig imádjuk mindegyiket, akkor tényleg itt az idő váltani. Nyugdíjazni a régi gépet, és minden tartalmával átköltözni az újra, utána pedig nem lesz ember, aki ellen tudna állni egy Gears of War 4-nek, vagy Forza Motorsport 6-nak. És már sínre is kerül az Xbox One. A visszafele kompatibilitás hivatalosan idén ősszel mutatkozik be, év végéig várhatóan 100 cím kapja meg a támogatását, utána pedig beindul a nagyüzem, és jövőre már az 1000 lesz a cél. Az előkészületek pedig már most gőzerővel folynak, az Xbox One Preview Program résztvevői több régi címet is kipróbálhatnak már, mi is kaptunk hozzáférést.
A Preview Programra meghívó kell. Facebook-csoportokban és fórumokon lehet kérni ajánlást olyanoktól, akiket már beválogattak, ha pedig megérkezik az invite, utána már elő is töltheted az alkalmazást, csak a jóváhagyásra kell várni pár napot. De az is könnyen megvan. A profilodhoz kapcsolt digitális Xbox 360-játékok automatikusan megjelennek a My Games & App menüben, a Ready to Install résznél, lemezes játéknál pedig csak be kell tolni a DVD-t az olvasóba, és már indítható is. A támogatott címek listája folyamatosan bővül, a cikk megírása pillanatában nagyjából két tucat játék érhető el a programban, olyan klasszikusokkal, mint a Banjo-Kazooie, a Kameo, a Mass Effect, a Perfect Dark Zero, vagy a Viva Pinata. A következő címeket pedig szavazás útján választják ki a készítők, a Red Dead Redemption vezet, de benne van a toplistában a Skyrim, a Bioshock, az Alan Wake és a Portal is.
Ha nincs meg valamelyik, de szívesen tolnád, akkor az Xbox One online boltjából bármelyiket be lehet majd szerezni, jó hír pedig, hogy félbehagyott játékaid folytathatóak is. Ha van mentésed egy Xbox 360-játékhoz, akkor az a profiloddal együtt átkerül az Xbox One-ra is, így nem vesznek el a korábbi állásaid, a multiplayert pedig ugyanúgy tudod majd tolni akár azokkal is, akik maradtak Xbox 360-on. A jelenlegi listából nekem csak a Battleblock Theater van meg, ami a Preview Program jóváhagyása után már azonnal meg is jelent a telepíthető játékok között, a letöltés gyors volt, a Microsoft nem csak az aktuális megjelenésekre áldoz sávszélességet, de a régiekre is. Az Xbox 360-as címek logóval lettek ellátva, így a csempére ránézve azonnal meg tudjuk őket különböztetni az újaktól.
A játékot indítva egy vadi új Xbox 360 animáció fogad minket, majd megjelenik a régi konzolról ismert bejelentkezési buborék, mintha tényleg egy emulátort futtatnánk. Az első betöltés meglepően lassú, a várakozás után viszont gond nélkül repeszt a játék. A Battleblock Theater jól vizsgázott élesben, a felbontással és képaránnyal nincsenek bajok, miért is lennének, az összkép szép, a hangok hibátlanok, és működnek a kontroller gombjai is, hiába alakult át a Start és a Select, őt nem érdekli. Vicces, hogy a középső Xbox gomb itt ugye visszadob az Xbox One dashboardjára, a régi szürke Xbox Guide viszont továbbra is előhívható, a View és Menu gombok együttes megnyomásával. Viszonylag rossz hír azonban, hogy bár a lista folyamatosan bővül, a Kinect-játékok esetében nem kapunk visszafelé kompatibilitást, illetve az Xbox One nem fogja támogatni az Xbox 360 USB-s kiegészítőit sem, így például a Guitar Hero-szettünk vagy a DJ Hero-keverőpult is mehet a kukába.
A már elérhető játékok tesztelésére most hétvégén a Digital Foundry is rávetette magát. Nekik volt lehetőségük komolyabb játékokat is nyomni, az eredmény pedig itt már közel se annyira biztató. Néhány cím már most totálisan megfektette a gépet, a Mass Effect például elég durva framerate gondokkal küzd. Ez volt az a cím ugye, ami már megjelenésekor is épphogy elfutott az Xbox 360-on, emulált környezetben viszont még elődjénél is lassabb. Játékmenet alatt hajlamos 30fps-ről 18-20-ra csökkenni, ha pedig valami durvább csatajelenet van a képernyőn, akkor az 5-10fps is befigyel néha, ez pedig közel játszhatatlanná teszi az egészet, vagy legalábbis komolyan visszavesz az élvezeti értékéből. Tekintve, hogy azzal az Unreal Engine 3.0-val fut a cucc, ami több száz másik játékot is meghajtott a generáció alatt, van némi okunk aggódni, ne felejtsük el viszont, hogy az egész Backward Compatibility még bétatesztelés alatt áll, és messze a hivatalos megjelenése.
Mindezért cserébe viszont van egy fontos technikai újítás is. Az emulált játékoknál elfelejthetjük végre a screen-tearinget, vagyis azt a hibát, amikor egyszerre két vagy több frame rajzolódik ki a képernyőre, és ezért úgy látjuk a képet, mintha egy kettérepedt ablakon át néznénk azt. De nem csak a v-syncnek örülhetünk hamarosan, hanem annak is, hogy az emulált játékok a korábbi konzolnál tapasztaltaknál gyorsabban töltenek majd, a kontraszt pedig magasabb lesz, így sötétebb feketét, és élénkebb színeket látunk. A játékfejlesztéshez értők szerint egyébként maga az emulálás felér egy kisebb technológiai bravúrral, az Xbox 360 játékait ugyanis hárommagos, 3,2 GHz-en futó processzorra optimalizálták, és hiába újabb, meg erősebb az Xbox One hatmagos, alacsony fogyasztású Jaguar x86 CPU-ja, merőben más az elődjénél. És ez tényleg nem kis dolog.
A kompatibilis játékok támogatják az Xbox One extráit. Lehet őket Windows 10-re streamelni, csinálhatunk screenshotokat és vehetünk fel videókat, illetve működik a Snap an App funkció is. Futtathatunk a játék mellett osztott képernyőben alkalmazásokat, meg lehet nézni az Achievementeket, küldhetünk és fogadhatunk üzeneteket, és hiba nélkül megy a Twitch is, közvetíthetjük Xbox 360 játékunkat, mint bármelyik Xbox One-ost. Azt viszont meg kell jegyezni, hogy a Backward Compatibility, mint feature, nem egyezik meg azzal, amit újrakiadások formájában láttunk az elmúlt időkben. A régi játékokhoz a készítők most egy kicsit se nyúlnak hozzá, csak újra letesztelik, és aktiválják őket, hogy elérhetőek legyenek az új konzolon is, a látvány és a hang nem változik. Az emulált eredeti Gears of War és az augusztusban megjelenő Gears of War: Ultimate Edition között például hatalmas lesz a különbség, a The Coalition az új kiadást teljesen átírja, a látvány a vadonatúj textúrák mellett 1080p felbontást kap majd, 60fps-en rögzített sebességgel, benne lesz a másfél órás PC-exkluzív kampány is, minden DLC-vel együtt.
Érdemes egyébként megjegyezni, hogy az Xbox One Backward Compatibility egy kis versenyelőnyt is hoz a PlayStation 4-gyel szemben. A Sony új konzolja csak a PlayStation Now szolgáltatással futtat régi játékokat, fizetős rendszerben, hiába vettük meg játékainkat lemezen, azt a gép nem olvassa. A döntésre a hardver architektúrája miatt kényszerült a Sony, nem kevés pénzt és időd áldozva streaming szolgáltatására, most pedig visszacsúszott az utolsó helyre, az Xbox One és a Wii U is megeszi az öreg DVD-ket. Persze azért be kell vallani, hogy a régi játékok nem örvendenek már akkora sikernek, mint megjelenésük idején, mindenki a friss és új címeket keresi, így ez csak plusz feature, ami inkább a nosztalgiát szolgálja csak. És ahogy a cikk elején említettem, a generációváltást.
A Backward Compatibility izgalmas új feature az Xbox One kínálatában. Szuper aranyos játék szerintem a Battleblock Theater, bár egy Arcade cím helyett szívesebben toltam volna valami komolyabb játékot, azért okom így sincs a panaszra. Jó volt nosztalgiázni vele egy kicsit, és még jobb látni, hogy a régi játékaim nem vesznek feledésbe. Nagy Xbox-gamer vagyok, a 62000G-nyi gamerscore- és achievement-gyűjteményem négyötöde az előző generációból van, alig várom már a pillanatot, hogy a nagy fekete dobozba is betolhassam kedvenc öreg lemezeimet. És egyben remélem azt is, hogy a framerate-gondok megoldódnak, mire elérkezik a hivatalos megjelenés. Ha tetszett a bemutató, és szívesen kipróbálnád a Preview Programot, írd meg a gamertaged, és igyekszem küldeni meghívót.
Kapcsolódó cikkek
http://o.aolcdn.com/hss/storage/midas/cd258e8214de4e7b21fb6355f98b2f8a/201649553/JXEConker.jpg
Imádtam ! Nem is értem miért nem vitték tovább ? Számomra az egyik legjobb platformjáték volt !
xbox classic de a mai napig megállja a helyét minden tekintetben szerintem.
Ha pedig egy ilyen állítás cáfolásáért megszólsz valakit, akkor nem a PS, hanem a hülyeség oldalát fogod.
Természetesen nem lehet mindenki MS fanatikus, mint ahogy Sony fanatikus sem, de azért az ésszerűség határait ne lépjük túl.
ui.: Ez egy pártatlan vélemény, nem a PS-t védem, de már borzalmas, hogy bárki felhozza valamiképp a Ps-t, akkor azt sz*rrá szedi itt 2-3 fanboy...
"Csak két dolog végtelen: a világegyetem és az emberi hülyeség. De a világegyetemben nem vagyok olyan biztos."
Eredeti nyelven:
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."
Ott a Google te szerencsétlen, legalább nézz utána ha okoskodni próbálsz...
Amúgy meg nem idéztem, csak egy idézet konklúzióját írtam le. Látsz te ott idézőjeleket?
"lényeg a lényeg azt is hülyeség állítani, hogy x360os banda mind áttért s azt is, hogy nem...maradjunk a közép útnál."
Már megint... Rajtad kívül senki nem mondta, hogy minden 360 tulaj áttért volna, mint ahogy azt sem, hogy egyetlen 360 tulaj sem tért. Sarkítod a dolgokat és megpróbálsz hülyeségeket belemagyarázni...
Kapsz egy utolsó esélyt. Olyan részletesen fogom elmagyarázni, ahogy tőlem telik:
Így szólt az eredeti állítás:
"... a legtöbb x360 tulaj már vett PS4-et."
A legtöbb szó egy csoport többségi részére utal, ami leegyszerűsítve annyit jelent, hogy egy csoportnak legalább több mint a fele.
Jelen esetben ez a csoport az X360 tulajok nagyjából 80 milliós tábora. Ez persze nem pontos, eleve becsült adat, plusz ott vannak azok akik egynél többet is vettek, de ne bonyolítsuk, nagyságrendileg helyes az adat.
A PS4 tulajok tábora egy nagyjából 25 milliós tömeg, Természetesen ez is csak becsült adat és benne vannak a több konzolt vásárlók is, de nagyságrendileg ezt is vegyük helyes adatnak.
Na most figyelj nagyon, mert most jön a "bonyolult" rész:
Ha feltételezzük, hogy minden PS4 tulaj régen 360 tulaj volt. Ismétlem csak feltételezzük, mert valójában ez egy abszurd állítás. A 25 milliós érték még így is messze van attól, hogy a 360 tulajoknak több mint a felét tegyék ki (40 millió).
Ezáltal pedig nagy bizonyossággal állíthatjuk, hogy a legtöbb x360 tulaj még nem vehetett PS4-et.
Ha ezek után sem sikerült felfognod, hogy mit mondtam, akkor reménytelen eset vagy és az emberiség érdekében reméljük, hogy nem fogsz szaporodni.
Rajtad kívül senki nem akarta összehasonlítani a a 360 eladásait a PS4-gyel...
Várj, megpróbálom úgy elmagyarázni, hogy te is felfogd... talán.
A 360 tulajok nagy része még nem vehetett PS4-et mivel még nem adtak fele annyi PS4-et sem mint 360-at.
Ez NEM, ismétlem NEM összehasonlítása a két eladási adatnak, csak egy logikus érv, hogy miért nem vehetett a 360 tulajok nagy része PS4-et.
Ehhez még hozzávehetjük, hogy a PS4 vevőkörének nagy része valószínűleg ez előtt is PS tulaj volt, vagy pedig új vásárló.
De ismét leírom - a gyengébbek kedvéért -, hogy itt NEM a 360 és a PS4 eladási adatainak összehasonlításáról van szó.
Időarányosan a PS 4, sőt még az XO is sokkal jobban teljesít mint anno a 360 vagy a PS3.
Nem hittem, hogy ezt le kell írnom, de Einstein-nek igaza volt, az emberi hülyeség végtelen...
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.