Age of Mythology: Retold teszt

Link másolása
Értékelés 8.5
A felújítások korában nem minden remaster tekinthető egyenlőnek. Az Age of Mytholgy: Retold fejlesztőcsapatai most megmutatják, hogy hogyan is kellene ezt csinálni.

Kihaló félben lévő műfaj az RTS. Vannak persze nagy visszatérők, elvétve még egy-két új franchise-t is kapunk, de már messze nem övezi akkora rajongás a valós idejű stratégiai játékokat, mint az ezredforduló környékén, amikor még magától értetődő volt, hogy egy-egy LAN-party-n elő-előkerültek ezek a játékok, sőt éveken át az e-sport meghatározó műfaja volt. Persze, nem kell még temetni az RTS-t, főleg most nem, amikor a Xbox Games Studios jóvoltából érkezik az Age of Empires-sorozat fantasy spinoffjának felújított változata, és ha valakinek az Age of Mythology volt a fiatalsága, annak garantáltan megdobban majd a szíve a remaster láttán.

Maga az Age of Mythology 2002-ben jelent meg, és a sorozatra jellemző, korokon átívelő fejlődésre, gazdaságra és nagy léptékű, valós idejű csatákra fókuszáló játékmenetet a görög, egyiptomi és északi mitológiával szőtte át. Nemcsak a játékmenetben kapnak fontos szerepet az eposzok és legendák hősei és a mitikus szörnyek, de maga a történet is erre épít. A stratégiai elemek vegyítése a szó szerint deus ex machina mechanikákkal nagyon jól hozta azt a hangulatot, ami a homéroszi eposzok kapcsán is érezhető: bármilyen erős, felkészült és ravasz is az ember, az istenek egyetlen mozdulattal boríthatják a remek terveket is. Vagy épp ellenkezőleg, ők teszik működőképessé a stratégiánkat.

Az eredeti kampány története szerint Atlantisz legsikeresebb tábornokaként megkérnek minket, hogy félig katonai, félig diplomáciai okokból csatlakozzunk a trójai háborúhoz a görögök oldalán, és mivel épp ellopják istenünk, Poszeidón szobrának szigonyát, a kellemetlent a haszontalannal egybekötve útra is kelünk. Ott leszünk Trója ostrománál, a faló építésénél, a város elesténél, de összefutunk majd Poszeidón egyik küklopsz gyermekével, megjárjuk Egyiptomot, ahol feltámasztjuk Oziriszt, hogy aztán a messzi északra vetődjünk, hogy az ottani istenek szembenállásából is kivegyük a részünket, miközben felkészülünk a végső leszámolásra.

Számos RTS-t érhet a vád, hogy a stratégiai része csak felszínes, és sokkal fontosabb, hogy melyik sereg a nagyobb és fejlettebb, semmint a pozicionálás vagy a csapatösszetétel. Valamilyen szinten igaz ez az Age of Mythology-ra is, de mérete mellett ugyan olyan fontos annak összetétele és az egyes egységek fejlettsége is, sőt a mikromenedzsment is. Igaz, hogy nem minden egység lesz hasznos egy-egy mérkőzés végéig, cserébe a legjobbakért mélyen a zsebünkbe kell nyúlni. Ezen a téren a Retold nem próbálta meg feltalálni a meleg vizet, egyszerűen átvették az eredeti játék mechanikáit és rendszereit, és jól is van ez így.

Az első és leglátványosabb terület, ahol érezhetően hozzányúltak a játékhoz, az a grafika. Minden modellt, legyen az egy hős, egy mitikus szörny vagy egyszerű vadállat, újraalkottak. Nem fotorealisztikus megjelenítésre kell számítani, de remekül fest minden. Az épületek és a környezeti elemek, mint a fák vagy maga a víz is megkapta ezt a kezelést, így egységes látványról beszélhetünk. Meglepő volt a Retold után elővenni az eredetit, és rádöbbenni a grafika különbségeire. A remasterrel töltött első perctől fogva olyan érzésem volt, hogy ez a játék mindig is így nézett ki, és ha nem vetem össze a 2002-es változattal, akkor bizony fel sem tűnik, hogy mennyivel szebb lett. Mondanám, hogy úgy néz ki, ahogyan emlékeztem is a játékra, de annál is jobban fest.

A három nép mindegyike kicsit különbözik egymástól, de ez főleg az egységek termelését, a gyűjtögetést és az építést illeti, a legfontosabb szempontok esetében megegyeznek egymással. Minden nép esetében három-három főisten közül választhatunk, akik befolyásolják, hogy később milyen lehetőségeink lesznek a fejlődésre, milyen lényeink és hőseink lehetnek, de akár speciális fejlesztéseket is adhatnak nekünk.

Játékmenet terén is hozzányúltak a játékhoz, és ugyan ezek a változtatások nem olyan nagyon látványosak, nem kevésbé jelentősök. Ilyen például az, hogy a gyűjtögető munkásokat egyetlen kattintással eloszthatjuk a három nyersanyag között, nem kell manuálisan számolgatnunk és küldözgetnünk őket. Választhatunk presetet aszerint, hogy melyik korba készülünk belépni, vagy hogy melyik területre akarunk fókuszálni (gazdaság vagy hadsereg). Természetesen teljesen figyelmen kívül is hagyhatjuk ezt a rendszert, de jó, hogy adott a lehetőség.

A másik nagy változtatás az isteni erők újrahasználhatósága. Amikor egyik korból a másikba fejlődünk, választanunk kell két kisebb istenség közül, akik más-más mitikus lényeket, fejlesztéseket, technológiákat, és egy speciális isteni képességet biztosítanak. Már a The Titans kiegészítővel érkező atlantiszi frakciónál is többször használható isteni erők voltak, ezt most a felújításnál rendszerszintre emelték. Minden isteni erő némi várakozás után többször is használható, viszont a második használat kegybe kerül, és minden további használat exponenciálisan drágul. Ezeken felül olyan életkönnyítő funkciók kerültek be a játékba, mint a ki-bekapcsolható autocast, valamint a kiképzőépületeknél is bekapcsolhatjuk, hogy vég nélkül ontsák magából a katonákat (persze, amíg van elegendő nyersanyag).

Tartalom terén is több és jobb lett a Retold, mint az eredeti. A négy kampányból álló történetet 50 küldetésen át követhetjük majd, és a hagyományos építkezős-ostromlós pályák mellett számos kommandós küldetés is vár ránk, de lesz, hogy időre kell eljutnunk a térkép másik végébe, vagy védenünk kell egy helyet. A maga idejében nem számítottak ezek a küldetések kifejezetten fantáziadúsnak, számos logikai hiba is keveredik a cselekménybe, itt-ott a Warcraft 3 hatása is érződik a játékon, viszont ezekkel együtt is élvezetes kampányokról van szó. Az északiak kaptak egy negyedik főistent Freyr személyében, illetve már alapból elérhető az alapkampányok mellett egy, ami a Mjölnir készítéséről szó. A rajongók szerint gyengére sikerült Tale of the Dragon kiegészítő, amit nem is az Ensemble Studios, hanem a SkyBox Labs készített, egyelőre nem szerepel a játékban, a tervek szerint később válik majd elérhetővé, de a készítők még egy további expanziót is ígérnek, ami egy teljesen új panteont hoz majd.

Sajnos nem fenékig tejfel az Age of Mythology: Retold esete. Meglehet, hogy az én gépem volt túl gyenge (bár az ajánlott gépigénynél erősebb vasam van), de akárhogy próbáltam a textúraminőséget variálni, a pop-in végig nagyon látványos és zavaró volt, még az átvezetők közben is. Mivel a teszt készítésekor még javában tartott az embargó, ezért nem tudom, hogy mennyire a gép, és mennyire a játék hibája a dolog, ugyanakkor teljesítménybeli problémákat nem tapasztaltam. A textúrák betöltésén túl inkább csak zavaró a HUD dizájnja, az egységek adatlapja vagy a tooltipek megjelenítése, valahogy hiányzik ezekből a befejezettség, a kiforrottság érzése. A játék teljes magyar fordítással érkezik, de itt-ott még nem sikerült minden kifejezést lefordítania a készítőknek.

A mesterséges intelligencia is felemás lett, mivel az útkeresés nem igazán ment a csapataimnak, ugyanakkor a támadó mozgás parancsot remekül teljesítik, sőt még priorizálni is tudják, hogy melyik ellenfelet támadják. Ezeket a hibákat érdemes fenntartásokkal kezelni, mivel a hozzám eljutott tesztpéldány kapcsán a fejlesztők is kiemelték, hogy a végső simítások még hátra vannak. A teszt ideje alatt is érkezett még hozzá egy combosabb patch, így nem kizárt, hogy azok a hibák vagy kellemetlenségek, amiket tapasztaltam, orvosolva lesznek a végleges megjelenésre.

Mivel a játék nemcsak PC-re, de Xbox Series X/S konzolokra is megjelenik, ezért teljes kontrollertámogatás is kapott, amit ki is próbáltam, függetlenül attól, hogy RTS-t egérrel és billentyűzettel szoktam játszani. Az Age of Empires IV után igazából nem kéne, hogy meglepő legyen, de abszolút jól működik a konzolos irányítás, mégis elismerésre méltó, hogy az irányítás és a HUD is automatikusan idomul a kontrollerhez. Elsőre szokatlan volt a számomra, de meglepően kényelmesnek tűnik, némi gyakorlással igazán intuitív irányítási lehetőséggé válhat.

Mindent összegezve egy igazán örömteli élmény, hogy a kisebb-nagyobb gikszerek mellett is érezni, hogy szeretettel készült felújítás és a lehető leghűbb remasterről beszélhetünk. Az pedig, hogy a megjelenés után is még további tartalmakra számíthatunk, kifejezetten jó hír. Ami viszont a legjobb, hogy nem csak a nosztalgiázni vágyóknak való szórakozásról van szó, hanem az új belépőknek is bátran ajánlható, hisz felnőtt egy generáció, akik jó eséllyel nem is tudják, hogy milyen volt a mítoszok kora.

Az Age of Mythology: Retold 2024. szeptember 4-én jelenik meg PC-re és Xbox Series X/S-re, és a megjelenés napjától elérhető lesz az Xbox Game Pass kínálatában. Mi PC-n játszottunk vele.

8.
8.
Stagrider
#7: Az a lényeg,így már érdekel.
7.
7.
pandaril
#6: A munkások nem igazán védik meg magukat, de a harci egységek teszik a dolgukat ;)
6.
6.
Stagrider
A MI itt is úgy működik mint mondjuk az AOE-ben? Konkrétan arra gondolok, hogy az ellenség nyugodtan flangál keresztül-kasul a bázisomon és senkit nem érdel, még véletlenül sem támadják meg:)).
5.
5.
Perseus84
Nekem ez valamiért annó kimaradt szóval mindenképp beszerzem.
Azért még ma is készülnek RTSek igaz nagyon gyér a felhozatal. A legújabb ugye a Concord. Kipróbáltam de nem fogott meg.
Viszont a Homeworld 3at nagyon vártam. Érdekes hogy magyar tesztet Youtubeos videón kívül sehol se látni róla.
2.
2.
KiB99
#1: Z, Warcraft, Total Annihilation, DUne II, KKnD, Dungeon Keeper
nem tudom melyik volt a legjobb
1.
1.
csoki0619
Fiatalabb koromban nagy stratégia rajongó voltam. Nem tom kinek mit mondanak a következő nevek: Empire Earth, Warhammer 40K széria, természetesen C&C, Dungeon Keeper 2, Sudden Strike, Evil Genius és talán a StarCraft nevet nem kell bemutatnom senkinek.

Ilyen felhozatal mellett ez a game tudott újat hozni, én nagyon szerettem. Alig várom, h kipróbálhassam.
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...