Órákat lehetne vitatkozni arról, hogy mennyire van szükség egy játék újrakiadására, felújítására. Véleményem szerint fontos, hogy egy adott játék minél szélesebb kör számára váljon elérhetővé, és jó kezdeményezésnek tartom, hogy a videojáték-történelem kultikus játékai által nyújtott élményt a következő generáció is megtapasztalhatja, a modern kor sztenderdjeihez igazítva azt. Ezen elvek mentén jöttek létre az utóbbi időkben olyan fantasztikus címek, mint a Resident Evil 2 Remake, a Final Fantasy VII Remake, vagy épp a nemrég megjelent Silent Hill 2 Remake. Ugyanakkor számtalan olyan újrakiadással is találkozhattunk, amiknek a létjogosultsága eléggé megkérdőjelezhető, a kivitelezésükbe pedig sokkal kevesebb erőfeszítést tettek. Az Until Dawn PS5 verziója pontosan ebbe a kategóriába esik.
Az Until Dawn kétségkívül hiánypótló cím volt 2015-ben, egyfelől sikeresen átültette a népszerű tinihorrorműfajt videojátékos formátumba, másfelől pedig útjának indította a döntés-következményen alapuló horror-kalandjátékokat, amelyekből mind a mai napig profitál a Supermassive Games stúdió. Habár az elmúlt években számtalan próbálkozása volt a csapatnak a The Dark Pictures antológiával, illetve a The Quarryval, mégse sikerült egy játékukkal sem megközelíteni azt a szintet, amit az Until Dawn képvisel.
Így nyugodtan kijelenthetjük, hogy az Until Dawn a maga módján kultikus játék lett a PS4 érában, azonban ez még önmagában kevés indok arra, hogy ennyi év elteltével remake készüljön belőle. Alapvetően szép játék volt az Until Dawn a maga idejében, a karaktermodellek mind a mai napig megállják a helyüket, és ugyan a rögzített kameranézetekből való irányítás kissé esetlennek hat, valamint a fények és árnyékok renderelésén meglátszik az idő vasfoga, mégis összességében egy konzisztens élményt kapunk tőle PS5-ön, főleg, hogy érkezett hozzá 60fps patch.
Az Until Dawn remake legszembetűnőbb újítása kétségkívül a látvány. A Ballistic Moon csapata Unreal Engine 5-ös alapokra helyezte a játékot, ami leginkább a fények és árnyékok minőségén mutatkozik meg. Sokkal élethűbbek lettek, ugyanakkor ez valamilyen szinten elvesz a játék sötét tónusából, főleg az első fejezetben, ami még napnyugta előtt játszódik. További újításként könyvelhetőek el a szebb tükröződések, a karaktermodellek hajszálainak, valamint az állati szőrnek a sokkal részletesebb renderelése, valamint most már a hó interakcióba lép a fizikai érintkezésre, így már a hóban való sétálást követően nyomot hagyunk magunk után, illetve a faágakon lévő hó is lehullik, ha a karakterünk sétálás közben hozzáér ahhoz.
Mindennek azonban súlyos ára van, az Until Dawn jelenleg vállalhatatlan állapotban fut PS5-ön. Már az a tény is bicskanyitogató, hogy nem kapott 60fps módot a játék, azonban a problémák ennél sokkal súlyosabbak. Jelenleg az esetek döntő többségében a 30fps-t sem tartja a játék, számtalan átvezető videó akadozik és darabos, ráadásul a 8 órás játékidő alatt hatszor omlott össze a program. Egyszerűen katasztrofális a helyzet, a teljesítményproblémák élvezhetetlenné teszik az egész alkotást, és nagyon kizökkentenek a hátborzongató atmoszférából.
Két játékmenetet érintő változásról érdemes beszámolni, melyek közül a teljesen új kamerakezelés az érdekesebb. A játék eredeti verziójában rögzített pozíciókban elhelyezett kameranézetekből követhettük nyomon az éppen irányított karaktert, amely számtalanszor okozott frusztráló pillanatokat. Ugyan filmszerű élményt nyújtott így, sokszor nem arra mozgott a karakter, amerre mi szerettük volna, nem lehetett rendesen belátni a környezetet és az egész suta összhatást keltett. A remake-ben ezzel szemben már fix third-person nézetből irányíthatjuk a karaktereket, melynek hála egy fokkal következetesebb lett a kamerakezelés, de továbbra sem az igazi, darabosak az animációk, ráadásul ezt a suta érzetet tetőzi az is, hogy kivették a gyorsabb sétálás lehetőségét is.
A másik újítás a játék egyik fő mechanikáját érinti, a totemeket. Minden apró döntésünknek súlyos következménye van a játék későbbi szakaszában, ezen döntések meghozatalában segítenek az egyes helyszíneken szétszórt totemek. Megtalálásuk és megvizsgálásuk után egy röpke pillanatképet látunk egy jövőben esetlegesen bekövetkező eseményről, mely után a bejátszásban szereplő karakterre, vagy tárgyra még nagyobb figyelmet fordíthatunk. Az eredeti verzióban miután felvettük ezeket a totemeket és megfordítottuk azokat, egyből láthattuk a jelenetet, a remake-ben azonban már kézbevételt követően alaposan meg kell vizsgálnunk a tárgyat, és amint megtaláltuk rajta a csillogó emlékképet, akkor válik elérhetővé a bejátszás. Ez egy meglehetősen esetlen megvalósítás, lelassítja a játékot és teljesen kizökkenti a játékost, miután percekig keresgéli azt az egy pontot a totemen, amely feloldja az emléket.
Ugyan a sztori egésze és a fontosabb döntések változatlanok maradtak, azért kapunk néhány új jelenetet, egy kicsit átalakított prológust, melyben a testvérpárra helyeződik a hangsúly, valamint egy új titkos befejezést is. Ezeken felül új soundtracket is kapott a játék, mely sokkal gyengébb lett, mint amilyen az eredeti volt. A játék kapott néhány új kisegítő lehetőséget is, melyek segítségével a quick time eventeket és a DualSense kontroller mozgáskövetés-figyelő funkcióját lehet finomhangolni.
Nyilván mindenki fejében ott motoszkál a kérdés, hogy mindent összevetve érdemes-e megvásárolni az Until Dawn remake-et? Erre egy határozott nemmel tudnék válaszolni. Kimeríti a pofátlanság határát az, hogy egy 9 éves játszhatatlan állapotban lévő, optimalizálatlan játékot teljes áron árulnak, semmilyen kedvezményt nem kapnak az eredeti verzió birtokosai, ráadásul a grafikai tuningot leszámítva egyik újítás sem sült el jól, vagy legalábbis nem tett hozzá semmit, ami indokolná az árcédulát, vagy egyáltalán a remake létezését. Persze előbb-utóbb orvosolni fogják a bugokat, és a teljesítmény problémák is meg lesznek oldva vagy frissítésekkel, vagy a PlayStation 5 Pro hardverével, de jelenlegi állapotában senkinek sem tudom ajánlani az Until Dawn PS5 verzióját, és nagyon sajnálom azokat, akik ilyen formában tapasztalják meg az egyébként nagyon szórakoztató és hangulatos játékot.
Az Until Dawn eredetileg PlayStation 4-re jelent meg, a felújított verziója pedig PlayStation 5-ön és PC-n érhető el. Mi PlayStation 5-ön teszteltük.
Kapcsolódó cikk
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.