Érdekes elemzést tett közzé az EEDAR nevű elemzőcég a Steam Early Access-játékokról, amiben a Valve kezdeményezésének kockázataira igyekeztek rávilágítani - elsősorban a fejlesztők és kiadók számára.
Az Early Access remek találmány, azzal, hogy a készítők gyakorlatilag fizetős alfa- és bétateszteket tartanak, rengeteg előzetes visszajelzést kaphatnak a játékosoktól úgy, hogy közben a projekt finanszírozásának (legalább) egy része és a rajongói bázis gyarapítása is sínen van; de alapvetően a játékosoknak is kedvező ez a modell, hiszen idő előtt belevethetik magukat a várva-várt kedvencbe - még annak az árán is, hogy annak még vannak hiányosságai bőven.
Az Early Access igazi sikersztori, és egyre nagyobb népszerűségnek örvend, így a játékkészítők (és persze valahol a játékosok) szemszögéből mindenképpen érdekesek lehetnek az EEDAR számai. Nézzük őket:
- A program hivatalosan tavaly márciusban rajtolt el, méghozzá 9 játékkal, tavaly összesen 103 játék jelent meg az Early Accessben. Idén októberig 255 játékkal bővült a program, ami már most 147 százalékos növekedés.
- Ez a tempó egyébként nagyobb, mint a Steam teljes játékkatalógusának bővüléséé, pedig az sem akármi: idén eddig 1303 játék jelent meg a rendszerben, ez 123 százalékos javulás a tavalyi számokhoz képest.
- Az összes Early Access-cím 85 százaléka teljesen új IP, a kisebb kiadókra (1C Company, Paradox) jellemző, hogy már bejáratott sorozatot indítanak el a programban.
- Eddig átlagosan az Early Access-játékok 25 százaléka készült el és jelent meg végleges kiadásban, ami egy viszonylag friss címnél érthető, de a számok azt mutatják, hogy több régebbi cím is "bennragadt" a rendszerben.
- A (fejlesztői szempontból) legnépszerűbb Early Access-kategóriák közé tartoznak az akciójátékok, az RPG-k, a lövöldözős játékok és a szimulátorok - általában pont ezekben a kategóriák szerepel a legtöbb olyan cím is, amelyik még nem készült el.
- Ha az elkészült Early Access-játékokat vesszük, azt találjuk, hogy ezek a játékok átlagosan 183 napot időztek Early Access-státuszban, és az Early Access-változatok átlagosan 1 dollárral drágábbak voltak, mint a végleges kiadások.
- Ez utóbbi tekintetében a szerepjátékoknál a legnagyobb az eltérés: míg egy Early Accesst megjárt RPG-ért átlagosan 19,87 dollárt kell fizetni, a korai változatuk átlagosan 24,24 dollárba került.
- Általában véve megállapítható: azért a játékért kellett a legtöbbet fizetni, amelyik a legtovább készült.
Az EEDAR összegzése szerint a fejlesztőknek oda kell figyelniük a fejlesztési időre és az árazásra is, ha nem akarják előbb-utóbb összeakasztani a bajuszt a játékosaikkal. Míg más modelleknél jellemzően szigorúbb határidőkkel dolgoznak a készítők, az Early Access programnál láthatóan szeretnek elúszni a munkálatokkal. Az elemzők arra is felhívják a figyelmet, hogy az átlagot tekintve a játékosok prémiumárat fizetnek a korai verziókért.
Ettől függetlenül elég kevés indie-t veszek, ha belenézek a fiókomba, még mindíg van vagy 20 játék amivel egyáltalán nem és 10 aminek csak a dobozos változatával játszottam ( nincsenek steam eredmények és statisztikák, de majd szeretném pótolni :) Most is például az első Withcher-t játszom, pedig anno a dobozosat is kitoltam már egyszer... :)
Én személy szerint nagyon örülök, hogy már vagy 1 éve megjelent az Asseto Corsa az Early Acess programban, ami a kezdetektől fogva egy jól játszható viszonylag bug mentes cucc volt kezdetben korlátozott tartalommal, de rengeteget fejlődött az elmúlt 1 év során és közeleg a végső kiadás.
És igen szép eredmény, hogy az EA státusz ellenére is jelenleg ez a legnépszerűbb autós cím a Steam-en, sokszor bekerül a TOP 100-ba is megelőzve az F2014-et és a Grid sorozatot és minden mást, ami igen nagy szó egy kis független fejlesztőcsapatól. Steam és EA nélkül nem sok esélyük lett volna ekkorát alkotni.
Pedig az marha jo.
(Minek kell oda az átlagos szó? Inkább összesen)
Ja, mint a towns, amit alphában kiadott a programmer, a nether ami tele van buggal, tré megoldások maradtak benne, és elhanyagolták. A starforge, ami semmilyen ígéretet sem váltott be, éz egy trágya szarként jelent meg. Szerintem ez a szám 15% is alig lenne, ha a játékosokat kérdeznénk meg, nem pedig a "kiadás" gomb megnyomásának számát adnák meg.
"az Early Access programnál láthatóan szeretnek elúszni a munkálatokkal"
Az csak a dayz. A többi még csak el sem csúszik, egyáltalán továbbdolgozni a játékon túl sok lenne, pfuj.
Köszönjük kedves EEDAR elemzőcég, hogy bemutattátok a kapitalista árjafaj érdekeit (népszerűség). Nem akartam játékkészítőt írni, ezek fele csak valami spamgyártó, aki rájött, hogy ad-blockert használnak az emberek.
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.