Rise of the Tomb Raider - így fogyott az első héten
- Írta: barackostej
- 2015. november 28.
Két hete, hogy megjelent a Rise of the Tomb Raider kizárólag Xbox One-ra és Xbox 360-ra. A VGChartz számításai szerint a játék dobozos változatából az első héten 301 028 darabot adtak el, ebből 229 742-t Xbox One-ra és 71 286-ot Xbox 360-ra. A Rise of the Tomb Raider Európán belül az Egyesült Királyságban fogyott a legjobban (46 679), ezt követi Franciaország (22 323) és Németország (19 844).
Nem árt azonban elfelejteni, hogy a Rise of the Tomb Raider csak a Microsoft konzoljain érhető el egyelőre. A bejelentés szerint jövő év elején PC-re, és valamikor 2016 második felében PS4-re is ellátogat majd Lara.
Igazad van abban, hogy egy-egy stílus népszerűsége időnként platformfüggő. Egy sor konzol japán kultúrkörből jön, így az exkluzívjai is képviselik azt a szemléletet (bár ebből a szempontból a SONY elég jól eltalálta a "nyugati ember" ízlését is).
Aztán a verekedős játékok egy évtizedre teljesen kikoptak PC-ről, most pedig jönnek épp vissza. Az RTS-ek meg konzolról hiányoznak, de itt nem mentalitás, hanem irányításbeli különbségekről beszélünk.
Ma már rengeteg ember van, aki a PC mellett tart konzolt, vagy több konzolja is van. Nehéz általánosítani. A játékok is kezdenek átjárni a platformok között. A DoA átjött xbox-ról, a Tekken meg átment oda is. A system sellereket nem engedik ki a kezükből a kiadók, a többi kezd multiplatform-jelleget ölteni.
A HUNRova jól mondta, hogy a QTE divatos, ezért bukkan fel sok játékban. Vannak olyan jelenetek, amiket jól meg lehet csinálni vele. ME-ben az a jó, hogy feszültebbé tehet egy átvezetőt. Order-ben túl volt tolva.
Amúgy nekem nem fáj, ha az új TR-vonal nem tetszik neked. Sok játék van, ami nekem se tetszik. A TR speciel lenyűgözött, mert képes volt megújítani a sorozatot. A játékipar egyik legerősebb reboot-ja lett. Ettől a Croft mansion még hiányzik belőle. :-)
Mi alapján kellene egy embernek döntenie, hogy melyik platformot válassza ? Gondolkozzatok már egy kicsit könyörgöm. Felejtsétek el a multiplatform játékokat és nézzétek meg az exkluzívokat. Mindegyik platform teljesen más stílust képvisel.
Teljesen mások a BOX-os, PS-es és NINTENDÓS exkluzívok, ahogy teljesen más és érezhető, ha valami személyi számítógépre készül elsődlegesen. Az általatok említett játékok azon kívül, hogy sokkal inkább konzol közeliek, a lehető legtávolabb esnek stílusban a TR-től, amire pont azok hasonlítanak amelyeket említettem. Ebben a stílusban nem volt szokás ennyire "platformert" csinálni egy RPG elemekkel bővített TPS shooterből. Ahogy teljesen más a Froza, a GT és amiért PC-n inkább játszanak az emberek az RFactorral és megy a hater hadjárat a Codemasters féle F1 miatt. Kapaszkodjatok meg, azt is azért utálják, mert konzolos arcade-ot csinált belőle a cm. :) Diablo 3 megvan ? Az is mekkora fújólással volt karöltve és pont a "casualosítás" miatt, mert az elejétől úgy készült, hogy a konzolos tömegeket is be tudja vonzani.
Nem kell ezt ilyen véresen komolyan venni, mert nem is ez a lényeg! Miért fáj nektek az, ha valakinek nem tetszik az a vonal, amit a TR képvisel és sokkal jobban tetszene, ha azok a játékmechanikai elemek nem lennének benne ? Az általam említett pozitív példák és az általatok említett ME is pont arra tökéletes példa, hogy lehet ezt NEM IRRITÁLÓAN TÚLTOLNI IS !
Itt pedig megint visszajutunk oda, hogy számomra például a "mesés" GOD is annyira túl van tolva, mint szinte minden tipikusan konzolos játék, míg pc- sokkal inkább realisztikusabb megjelenítés és játékmechanika volt mindig jellemző. ( A portolt játékoknál főleg persze... nem, vicc volt :))))
Pont azért nem érted, mert szereted ezt a stílust és ezért is van konzolod és pont ezért idegesít engem, mert nem szeretem és ezért nincs, de ezt miért olyan nehéz megemészteni ? ( Ez lehet, hogy túl bonyolult lett - bocsi :) Ettől nem lesztek se ti kevesebbek, sem a választott platformotok az anyátok úristenit ! :DDD
Tegyük már ezt helyre, mert szerintem felesleges egy pc vs. konzol szemléletet beleerőltetni ebbe:
Fahrenheit (Amerikában: Indigo Prophecy) - természetesen PC-re is 2005-ben jelent meg, gyakorlatilag a korabeli PS2 változattal párhuzamosan. 2011-ben mindössze egy nevenincs csapat általi igénytelen remasteredet kapott. A 2005-ös PC-verzió teljes értékű alkotás volt, korának egyik kirobban sikere.
Mass Effect - az általam említett paragon/renegade QTE csak a második és harmadik részben van benne, amelyek már teljes értékű PC-s változatok voltak, mert az xbox ezekre már nem rendelkezett időleges exkluzivitással. Épp az első, "konzolos" verzióból maradt ki. És érdekes módon, amikor a PC-s célközönség is scope-ba került, akkor butult le a ME rendszere (én szeretem azt is amúgy). Most akkor ez hogy van?
Dragon's Lair és a C-64... ugye tudod, hogy a Spectrum és a C-64 is PC (vagy HC), home, ill. personal computer-ek voltak? Noha sok játék készült rájuk, egyik sem konzol, még véletlenül sem. A mai értelemben vett "PC" az x86-os architektúrával ezeknek a helyét vette át. C-64-en a QTE, mint játékelem (akkor még nem nevezték annak) szalonképes volt, és senki nem sírt, hogy nintendósodik a Commodore.
Amúgy a F.E.A.R. második részében is van egy QTE bossfight, ami ráadásul a történet egyik alapvető eleme is.
Witcher-ben a segítség nem a QTE volt, hanem az, hogy a harc közben ritmikusan felvillant a gomb jele, amit nyomni lehetett. Maga a harc nem volt opcionális, hanem a Witcher legjobban bírált része volt, csak segítséget lehetett hozzá igénybe venni.
Amúgy a Dead Space részek is kaptak QTE-t, vagy a NFS: The Run átvezetői. Ezek sem igénytelen konzolportok azért.
Lényeg a lényeg, a QTE egy játékelem, lehet szeretni vagy utálni akár játékonként is (én a The Order-ben utáltam, az Until Dawn-ban szerettem, de te is említetted a Far Cry 3-at, mint pozitív példát). Nem nevezném konzolos baromságnak, a God of War-nak nagyon jól is áll harc közben egy kis QTE zúzda.
Mass Effect - Xbox-ra fejlesztve, 1 év késéssel PC-n :(
GTA - "Modern-kori" GTA-nál sokáig az is bizonytalan volt, hogy jön-e egyáltalán PC-re :(
Bully - Akárcsak a GTA, 2 év késéssel jött PC-re :(
Dragon's Lair - Mármint a Commodore-os 1990-es átirata ? :)
Fahrenhein - 2005 -ös konzol játék 2011-ben kiadva PC-re :)
Resident Evil - Ami jött az többnyire ~1 év késéssel PC-re :)
Witcher 1 - Még ez állna legközelebb az igazsághoz, csak épp normál felett megszűnik, ugyanis ez egy SEGÍTSÉG és NEM KÖTELEZŐ elem. De még csak nem is hasonlít a TR-ben található szörnyűségekre. Nagy különbség ! :)
Olyan játékra asszociálj amelyiknél az ugrik be elsőnek, hogy pc-s és nem valami konzol-port, mint például a Stalker, Crysis, FarCry, Wolfok, Doomok, Arma, Rage, NOLF...stb...stb.
Az is erős csúsztatás, amikor egy eleve erre a stílusra épített játékkal jön elő, mint írtam volt ilyen stílus, de nem openworld shooter / first person shooterben / RPG. Pláne nem pc-s játékban ( sikeres, befutott akár ( ideiglenes ) exkluzívban ).
A probléma itt abból van, hogy egy first ( third ) person shooter / open world shooterben amit elsődlegesen pc-re fejlesztettek, sosem volt "divat" megkerülhetetlenül, teletömni ( és itt a kulcs ezen van ) ilyen játékmechanikai elemekkel. Még a reboot előtti Tomb Raiderek sem hemzsegnek tőle. A probléma az, hogy itt vagy átkínlódsz rajta, vagy nem játszol, ugyanis nem opcionális.
Számomra ettől válik konzolossá / árkáddá egy játék. Ez nem feltétlen hiba, írtam is ( idézem : "tessék ezt jól érteni"), csak épp elvesz a játékélményből, számomra. Ezért nem veszek konzolt ( immáron 1992-óta ), mert nem szeretnék ilyen játékokkal játszani és azért vagyok csalódott, mert a Tomb Raider cím kapcsán nem ezt vártam.
dcakee: Valóban, mert te már azt a korszakot látod amikor a pc-s játékok csupán csak átiratok és ami nagy különbség, hogy ebben a stílusban ez eddig ennyire nem volt ilyen izzadságszagúan erőltetett... Ahogy írtam van a FarCry3-ban is, ha béna vagy, de nincs teletömve kikerülhetetlenül. Miért kell egy amúgy felfedezésre építő-rpg elemekkel bővített tps akció-kaland játékból mindenáron izzadságszagú arcade-platformert csinálni ? :(
Van QTE az Arx Fatalisban és a Resident Evil széria egyes részeiben is. Sőt, szerintem a Witcher első részénél a harc simán QTE, ha pedig ebben az irányban továbbmegyünk, gyakorlatilag - a maga módján - az összes verekedős játék is az (direkt sarkosan fogalmazva, inkább csak érdekesség; de egy kötött formájú kombó végigvitele bizony QTE).
Megfelelően adagolva valóban izgalmas játékelem, eltúlzott használata viszont fárasztó és frusztráló.
Mondjuk új CoD-dal, NFS-sel, SW-al és Fallout 4-gyel nagyjából együtt kijönni se volt túl jó ötlet.
Voltak ilyen játékok ( nem is voltak túlságosan sikeresek ), de azok inkább voltak interaktív filmek ( és inkább amolyan kísérlet jelleggel ), de nem tripla-A-s mainstream címek. Ezek tipikusan ilyen "konzolos" jövevények engem például idegesítenek és igen lehet ezt jól is csinálni, amire tökéletes példa a Far Cry3, amiben nincs agyonhasználva / rád erőltetve a dolog, csak ha olyan béna vagy, hogy közel engeded a medvét. :D
De ilyen szerény eladások láttán a S.Enix/cristal D. lehet hogy felrúgja az egész megállapodást...attól függ mennyit tejelt az MS. majd kiderül....
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.