Megvédte a Bethesda a Starfield Xbox-exkluzivitását

  • Írta: pandaril
  • 2023. június 23.
  • Hír
Link másolása
A csütörtöki meghallgatáson a kiadó feje elmondta, hogy azért nem érkezik a játék PlayStation 5-re, mert egy újabb célplatform további csúszást jelentene a játék megjelenését illetően.

Pete Hines, a Bethesda főnöke is jelen volt a csütörtöki meghallgatáson, és beszélt a Starfield Xbox-exkluzivitásáról. A játék megjelenését már kétszer is eltolták, így a szeptember 6. már a harmadik megjelenési dátum. A kérdés, miszerint ha tervben lett volna a PlayStation 5 verzió is, a játék megjelenne-e még az idén, Hines egyértelműen nemmel felet. Meglátása szerint a kevesebb célplatform gyorsabb, egyszerűbb és olcsóbb fejlesztést jelent. Ha a Sony konzoljára is fejleszteniük kellett volna a Starfieldet, akkor a szeptemberi megjelenésre esélyük sem lett volna.

Phil Spencer a Giant Bombnak adott interjúban árulta el, hogy a játékot az ő kérésükre halasztották el Howardék, hogy tovább dolgozhassanak rajta a fejlesztők, Matt Booty szerint pedig a Starfield jelenlegi állapotában is a Bethesda eddig legkevesebb buggal rendelkező játéka, a csapat pedig tovább dolgozik azon, hogy minél tökéletesebb játékot jelentethessenek meg szeptember 6-án Xbox Series X/S-re és PC-re.

36.
36.
delphijos
#29: "Igen, az AMD így hívja, de alapvetően x86-64 a hivatalos megnevezése az ilyen típusú processzoroknak"

A 64-bites extensiont-t az AMD fejlesztette ki, és AMD64 lett a HIVATALOS neve. Az Intel gyakorlatilag véltoztatás nélkül átvette, de persze nem szerették volna így hívni, ezért találták ki az x64, Intel 64 neveket.

A többit meg nem értem, pont erről beszéltem, hogy nem az van amit előzőleg írtál hogy megcsinálják PC-re, és csak "lejjebb kell venni a felbontásból, grafikából". Egy csomó más dolog is van, és ez függgetlen attól hogy a processzor milyen tipusú, ettől nem lesz az optimalizálási folyamat kevesebb.
35.
35.
Sophisticated Karen
#31: Blur minden 30 fps jatekban van pont azert hogy a kepkockakat osszemossak foleg OLED paneleken. kulonben kepregenyken hat a 30 fps az uj tipusu TVken.
34.
34.
Sophisticated Karen
#30: Mar ne haragudj, de VRR ma mar ott ahol ezt nagy szamban eladjak elegge megszokott (szinte minden kozepkategorias tv tudja kb 2019 ota). A MS sokaig azzal hirdette a boxot hogy csak ok tudjak a VRRt (ugy a psn nem jott reg a frissites), es ezert volt elfogadhato hogy sok cim rosszabbul fut a boxon mint psn pl Elden ring konretan 10 fpssel lassabb. En nem vagyok egy 30 fps mod ellen ha opcio, es megertem hogy akit nem zavar igy szeretne jatszani. Viszont az hogy az MS a sajat exkluziv jatekaik eseteben nem kovetelik meg 60 fps performance mod jelenletet egy akcio jatek eseteben, szamomra teljesen elfogadhatatlan. A PS4n ennek a hianya nem letezett ez szinte, es PS5n a performance mod az 120 FPS es balanced mod a 60fps 1440p vagy checkerboard 4k foleg sajat jatekok eseten tobbnyire. Ne vedjuk mar a Bethesda rizsajat, regen se tudtak es most se tudnak rendesen optimalizalni, csak ma amikor sok jatek a 120 fps fele megy a 30 fps osdikent hat. Es igen, en anno a Dark Soulsot 10-15 fpssel jatszottam a 360n (legalabbis reszeit), de ne maradjunk mar azon a szinten. Ha meg a sandwichek poziciojat nem tudjak rendesen leprogramozni akkor vegyek ki belole ezt az idiota opciot es tarolja a jatek csak dobozokban hagyott targyakat.
33.
33.
Lorthirash
#29: Elképzelhető hogy megoldható lenne ps4-re is ff meg egy csomó játék csak ez még legalább +1 évet is hozzáadhat fejlesztéshez vagy mégtöbbet. De könyörgöm éppen itt lenne az ideje elfelejteni előző generációt mindenkinek, helyes hogy nem erre pazarolják a pénzt a fejlesztőstúdiók így 3 évvel a PS5 megjelenése után
32.
32.
Lorthirash
#31:
Ez csak egy opció ott van a 30 fps mód aki azt szeretné, szerintem nagyon helyes hogy a framerate mód benne van.
A scaling azért nem ödögtöl való dolog jól tud működni de az biztos hogy nem 720-ben fut a játék, azt azért látnám tekintve hogy 2 mérerre vagyok egy 50 inches tvtől.
31.
31.
negyven2
#26: Sokan írják azt, hogy szép és jó az a "60fps" opció az FFXVI-nél, de lehet jobb, ha nem lett volna benne (vagy ha jobban optimalizálva került volna bele). Mert bár harcoknál jól jön az stabil 60fps (igaz ekkor csak 720p-ben fut), de sajnos azon kívül nagyon durván ugrál az egész (akár 30fps alá is), és a felbontás is 720p-1080p között ugrál. Plusban ott van a nagyon durva blur, ami a 4k/30-as módban még durvább.
30.
30.
negyven2
#27: & #28: A szendvicses dolog egy példa volt, miszerint az engine minden tárgy pozícióját eltárolja. Igen ez régóta a Bethesda RPG-k része (Fallout 4-ben volt olyan, hogy véletlenül a nálam lévő több száz cuccot kidobtam, és egyből érzeni is lehetett, hogy küszködik a One X azért), de ott is az főleg a CPU részét ette a konzoloknak. És ugye nem csak a szendvicseket fogja csak számolni az a közel 3-4 éves Zen 2 alapú architektúra! Természetesen érthető, hogy zavaró lesz a lockolt 30 fps, de ha frame time normális lesz szerintem nem lesz vele gond. És bár a VRR megoldás lehetne, de csak a VRR tulajoknak lenne az. A lényeg, hogy bár sokat láttunk, de nem tudhatjuk, hogy mi lesz az, ami majd megeszi az X|S konzolokat valójában. No Man's Sky esetében is azért a 60fps mód az minden nem stabil, és az egy indie cím igazából.

Amúgy a DF elemzését érdemes megnézni a játékról (függetlenül attól, hogy szerintem azért túl van misztifikálva a személyük).

A világűrös része meg annyi, hogy itt azért lesznek fix pontok (mint Mass Effect-ben), ahol lesz mit csinálni, küldetés szól, és lesz a világ többi "üres" része, ahol meg azt csinálsz, amit akarsz. Már ha akarsz, de ha téged nem érdekel akkor ignorálhatod is.

Amúgy el tudnék képzelni egy olyan lehetőséget is, ami pl NMS-ben, vagy Death Stranding-ben van, hogy bár multi nem lesz a játékban, de mások építményeit, outpostjait, ha akarod akkor beszinkronizálja a játékodba (és fordítva).

Amúgy én pl. az Elitbe is beleöltem vagy 1000 órát úgy, hogy abban tényleg üres a világ, és ha láttál két-három különböző bolygót, akkor lényegében láttad az összeset. Én elvoltam a puszta barangolással is. De teljesen érthető, ha valakinek ez fölösleges. Azoknak ott lesz a kézzel megépített rész meg a fő sztoriszál.
29.
29.
negyven2
#25: Igen, az AMD így hívja, de alapvetően x86-64 a hivatalos megnevezése az ilyen típusú processzoroknak (Az x86 alapú CPU-k 64 bittel való kiegészített változata).
Az elődleges platform, pedig még mindig nem azt jelenti konzolok esetén. Az csak részben csak marketing deal részét képzik! Részben meg azt jelenti, hogy melyikre könnyebb fejleszteni (SDK szinten). X360-as időkben azért volt az x360 az elsődleges platform, mert annak az SDK-ja volt a legegyszerűbb, míg PS4/PS5 esetén annak a legegyszerűbb.

Illetve néhány stúdió esetén ott van a klasszikus értelemben vett fejlesztési platform, vagyis megnézik, hogy az adott hardverből mit tudnak maximum kicsikarni, és ahhoz igazítják a játékuk tudását (ilyen pl. a Rockstar). Ami egyben jó és rossz is, mert bár ki lehet hozni az adott hardverből olyat, amit talán a maguk a konzolt tervezők se álmodtak (pl ott a Zelda/X360/PS3-as GTA V, vagy a One/PS4-es RDR2), de benne van a pakliban, hogy bár egy erősseb hardveren jobban teljesít minden szempontból, de sajnos mivel egy régebbi hardverre lett szénné optimalizálva, így a motorban maradnak olyan dolgok, amik korlátozzak azt. Erre jó példa a már említett GTA V, aminek még a X|S/PS5 kiadását is korlátozzák a gen7 megoldásai.

De alapvetően (leegyszerűsítve) tényleg úgy működik manapság a multiplatform fejlesztés ahogy írtam, hogy először addig butítják a játékmenetet nem éríntő funkciókat, amíg elfogadható minőségben nem működik az adott célhardveren (aztán értelemszerűen jön a hardverspecifikus optimalizáció).

Volt egy írás, talán a resetera-n, hogy az eddig, csak PS5/Series X|S megjelent játékokat, ha nem is könnyen, de meg lehetne csinálni One/PS4-re is! Ott a Rift Apart és a Daemon Souls Remake volt példának felhozva, hogy abból a Sony-n belül létezik a működőképes PS4-es kiadás, de egyrészt fontosabb volt a konzol tudását megvillantani valamivel launch-kor, másrészt pedig, ott olyan kompromisszumokat kellett volna kötni, amit a fejlesztőek nem szerettek volna. De az új Forza Motorsport-ból is volt One-os változat (One-on tudta tartani a 720p/30-at). De ugye a Square is nyilatkozott, hogy azért dobták az FFXVI PS4-es kiadását, mert annak az elkészítése sok időbe telt volna.

Amúgy élő példa rá, hogy ezek milyen portok lettek volna, hiszen ott a Witcher 3, Doom/Doom Eternal/Wolfenstein II is van Switch-re. Igaz nem sok köszönet van belőle, de le lehet butítani!
28.
28.
Sophisticated Karen
#20: Amit Todd mond az sajnos nem hihető. Todd a hazug a korrekt referencia. 30 FPS meg teljesen elfogadhatatlan egy akció orientált játékban és miután a series x tudd vrrt jobb a nyitott frame rate. Egyébként a sandwiches marhaságokat rég óta tudják a Bethesda játékok, volt is belőle balhé a PS3 idején amikor a Skyrim belassult 30 óra játék után. Én örülök hogy van Xbox exkluzív, de nem kell hazudni és rendesen kell optimalizálni hogy legyen végre megint verseny. a valós idejű globál illumination meg pont egy típusú RT tech, ha Minden igaz.
27.
27.
Heldengeist
#20: "Konkrétan az a jelent, amikor az egyik producer arról beszél, hogy az ő kedvenc dolga az ellenfél szendvicsének az ellopása."

Ezt már a Morrowind is tudta ezelőtt 21 évvel Xbox( Classic)-on. Egyébként még inkább rombolja az elvárásaimat, ha a fejlesztő kedvenc része a játékban szendvicseket lopkodni és egy asztalra dobálni az űrhajóján. Persze nyilván nem ez a kedvence, de azért sokat sejtet, hogy fontosnak tartották bemutatni és kiemelni, hogy a dolog, ami 2 évtizede minden Bethesda játékban működik, az itt is fog. És az a "szimuláció" korlátozza 30fps-re a játékot, ami már egy 700MHz-es Pentium 3-on és egy Geforce 3-on (eredeti Xboxon) is működött?

"A világűr és az abban lévő égitestek nagy része kietlen és üres! Szerintem ezzel nem mondtam újat."

De ez nem a világűr, hanem egy játéktér. Már a Mass Effect is bőven el lett volna töredék mennyiségű "bejárható" kietlen sivatagos bolygóval. A második részre ki is vették belőle ezt a lehetőséget és a kietlen bolygókat csak scannelni tudtad és szondákat tudtál rájuk leküldeni. Miért? Mert dögunalom időpazarlás volt leszállni rájuk. Meg még scannelni is, úgyhogy ha jól emlékszem, a 3-ra még tovább egyszerűsítették a dolgot.
26.
26.
Lorthirash
#22: Ebben én nem értek egyet pl az új ffnél is van feamerate mód és bár nem 60 fps van hogy jobban csökken fps de még mindig jobb így játszani mint 30-al fixen
25.
25.
delphijos
#18: "Pluszban mivel már két generáció óta x86 alapúak a konzolok is, így igazából elég először PC-re megcsinálni a játékot, aztán meg a konzolokra azt lebutítani"

Ez legalább annyira nem igaz mint a "Simán elkezdik fejleszteni, aztán majd eldöntik, hogy mire adják ki" szöveg. Az hogy a mostani konzolokban milyen PROCESSZOR van ( nagyon szigorúan nézve AMD64 , nem x86 amúgy ) , attól még a konzolok nem egyszerúen "gyengébb PC-k", a "körítés" a processzor körül egész más ( elég csak az unified memory-t felhozni , ami egész más megközelítést igényel ) , szó sincs róla hogy csak le kéne "butítani" a PC változatot, és már kész is az optimalizálás konzolra. Nem mellesleg többnyire pont fordítva történik a dolog, az elsődleges fejlesztés a konzol ( ha multiplatform a terv ) ez látszik is sokszor az irányításon, és a gyenge PC porton.
22.
22.
negyven2
#21: A világűr és az abban lévő égitestek nagy része kietlen és üres! Szerintem ezzel nem mondtam újat. A komplexitás nem ezeken a területeken kell majd számon kérni, hanem pl. a játékban lévő városok-on, űrállomásokon. Vagy az általad építtetett outpost-ok estében.

Ott van az a nyilatkozatuk is, hogy a játék amúgy jelen állapotában is képes a 60fps-re, de ezt általában zártabb üres területeken, az űrben vagy a kietlen bolygókon. Vagyis inkább beválták a locked 30 fps, mint a 30-60 között ugráló valamit (ami rosszabb mint stabil 30)!
21.
21.
Lorthirash
#20: Gondolhatod mennyire lesz komplex ha több 100 bolygóról beszélnek egy random generált dolog lesz az egész, pont a mélység az egyediség, arészletgazdagság fog belőlük hiányozni
20.
20.
negyven2
#19: Független szakértők is elmondták, hogy okkal van 30fps-es korlátozás a játékon, aminek az oka nem a grafika, hanem a hattérszimuláció. Egész egyszerűen CPU limites az egész játék (eleve 2019/2020-as CPU technológia van bennük). Ez a játék akkor se tartaná a stabil 60 fps-st, ha 640p-ben futna full low grafikával. És ezt burkoltan szemléltették is, a bemutatóban. Konkrétan az a jelent, amikor az egyik producer arról beszél, hogy az ő kedvenc dolga az ellenfél szendvicsének az ellopása. És ott láthatunk egy nagy kupac szendvicset. Lehet jönni a Sony vagy más fejlesztő openworld játékival, ami simán megy 60fps-ben, de azok világa nagyon nagy részben kvázi statikus. Ezzel szemben a Starfield világa a láttoka alapján eléggé komplex és dinamikus lesz világszimuláció tekintetében.

Illetve van még egy olyan dolog, amit Tod nyilatkozott, miszerint nem szerettek volna kompromisszumot kötni nagyon sok játékdizájnnál kapcsolatos dologban. Pl. a valós idejű global illumination (ami nem RT alapú), vagy a grafikai effektek, látótávolság nagy része.
19.
19.
peti494
Az egyébként teljesen érthető hogy exkluzív lesz, a Sony is a játékaival adja el a konzoljait. De hogy a legnagyobb dobásuk amivel el kéne adni azt a konzolt az exkluzivitással, az a legerősebb gépükön is csak 30 FPS-t tud kipréselni úgy hogy más konzolra optimalizálni se kell az nem a legjobb reklám bármilyen célt is tűztek ki maguknak. Ezen a generáción talán már nem kellene annyi kompromisszumot kötni. Ebben a Sony megint előrébb jár.
18.
18.
negyven2
#12: Sajnos a szerkesztés után kicsit furcsán jött ki a mondanivalóm. De itt javítom akkor. Tehát a fejlesztés olyan értelemeben nem multiplatformként indul meg, hogy egyszerre állnak neki az összes verziónak. A játék megtervezésekor viszont ott van, hogy mire szeretnék kiadni (aminek számát aztán egy ex. deal simán lecsökkenthet).

#17: Az elsődleges fejlesztési platform, mint olyan, az pár generációval ezelőtt még talán számított, de manapság már ez maximum marketing duma (amúgy régen is az volt nagy részben). A modern engine-nek a regéikhez képest sokkal jobban tudnak skálázódni. Pluszban mivel már két generáció óta x86 alapúak a konzolok is, így igazából elég először PC-re megcsinálni a játékot, aztán meg a konzolokra azt lebutítani (lejjebb venni a felbontásból, grafikából)! Természeten lehetne olyan játékot csinálni, ami esetén fel lehetne hozni azt, hogy azt azért nem adjuk ki, mert akkor ott már a mechanizmusok látnák kárát. De ugye egy ilyen játék a PC-s felhasználóknak 99%-nak a gépe is csak visszafogná.

De van még egy eshetőség is, miszerint a hosszú fejlesztési ciklusú játékok (pl. konzol ex. címek, Rockstar Games játékok) fejlesztését simán elkezdik úgy, hogy akkor még max körülbelüli elképzelésük van arról, hogy milyen hardveren fog az futni. És ahogy az ipar halad jelenleg, nagyon úgy tűnik, hogy a most elkezdett játékok (pitch/preproduction), valószínűleg a következő konzolgeneráció közepén jöhetnek ki.

A mostani dokumentumokban is volt róla szó, hogy az MS hamarosan egy 10+ éve készülő játékot tervez kiadni. 10 éve hol voltak a mostani konzolok, hardverek?

https://www.thegamer.com/forthcoming-microsoft-game-could-be-in-development-for-a-decade/
17.
17.
delphijos
#8: “Simán elkezdik fejleszteni, aztán majd eldöntik, hogy mire adják ki”

Mi ez a hülyeség ? Minden játéknak van egy elsődleges fejlesztési platformja ( látszik is egy-egy PC-s változatnál hogy annál valamelyik konzol volt ) aztán ezt vagy bővítik vagy nem, van hogy már a bejelentéskor elmondják mire fog megjelenni, van hogy megjelenik valamire, és később kap másik portot, de olyan hogy “csak úgy” elkezdik fejleszteni, és “majd kiderül min jelenik meg” nincs.
16.
16.
markoci555
nem értem az egészet, ha hazugság ha nem, miért nem jobb azzal verni a saját mellüket, hogy itt van végre egy exkluzív játék? ez most a felvásárlós hülyeséggel van kapcsolatban vagy mi?
Miért nem csinálják azt, mint a Sony, hogy évekre rá dobják csak nekünk pc-seknek a jóféle cuccost? Simán kivárnám és a konzolnak is jót tesz.

a legkevesbb bugon viszont majdnem elröhögtem magam, ezt nem gondolják komolyan, vagy arányhoz vetítették és a 900 kietlen bolygóval nézve tényleg nem sok az a kismillió bug a lényeges helyeken
15.
15.
Sophisticated Karen
#6: Ez jó az xboxnak de nyilván hazugság.
12.
12.
silkgoat
#8: "Olyan meg nincs, hogy egy játékot multiplatformnak kezdnek el fejleszteni." - de van. Csak mar az elejen el kell donteni es azok alapjan kell a resource management-et vegezni (szoval itt nem ugy dontottek mar az elejen). Raadasul vannak olyan engine-ek amik ezt tamogatjak is. Raadasul mostanaban a nagy AAA-k ugyis ugy jonnek ki hogy szarok mindenhol, aztan jonnek a patch-ek kulon ps-re, box-ra, pc-re, kenyerpiritora :D
7.
7.
Csoki80
Kamu platform ex. Kezdi átvenni a sony szokását a MS ;-)
6.
6.
Grabowsky30+
Eddig az volt a baja mindenkinek, hogy nincsenek xbox exkluzívok, most meg az, hogy lesz egy? Lehet, hogy kimaradt valami a történetből, de nem igazán értem most ezt a hajcihőt.
4.
4.
Doomsayer
"A kérdés, miszerint ha tervben lett volna a PlayStation 5 verzió is, a játék megjelenne-e még az idén"

Na ezt nevezik időpocsékolásnak :) Valaki ezért fizetést kapott és akik ilyeneket kérdeznek egy ilyen tárgyaláson, majd döntést is hozhatnak. Az ilyenre azt nem bíznám rá, hogy egy egyenes folyósón vigyen végig egy tömör vasgolyót, mert miután eltévedt, kiderülne, hogy valahogy elrontotta a golyót.
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...