Futásnak eredsz. A mögötted lévő szellőzőrács hangos
csörömpöléssel kivágódik. A nyomodban van, de nem fogsz úgy meghalni, hogy meg
sem próbálod. Két lépés és három. A kétségbeeséstől a szíved kalapálni kezd. Még
egy méter… A xenomorph fülsiketítő hangon felmordul. Ott van az ajtó előtted, szinte
már meg tudod fogni! Ám ekkor iszonyatos fájdalmat érzel a hátadban, s
elveszted az egyensúlyodat. Túl hamar kezdtél futni, elhibáztad. Szembenézel
vele. Az ocsmány pofáját szélesre tátja, bűzös nyálka folyik az arcodba. Aztán
elsötétül minden...
Az Alien: Isolation nem egy újabb akciójáték, melyben egy
rendíthetetlen katonát irányítunk. Egy vérbeli túlélőhorrorról van szó, amely
tiszta és zsigeri élménnyel borzolja az idegeket. Prédák vagyunk egy ragadozó
vadászterületén. Zárt térben bolyongunk, ahonnan látszólag nincs kiút: csapdába
estünk, fegyverünk nincs. Vajon a túlélési ösztöneink elég erősnek bizonyulnak
ahhoz, hogy életben maradjunk? A határokat feszegetjük, de a szerencse is
mellénk áll? A Sega az Aliens: Colonial Marines csúfos bukása után átértékelte
a frencsájzról alkotott elképzelését, s végre nem nézi hülyének a játékost,
tudja, hogy mi kell a sikerhez. Például a Total War-sorozatról elhíresült The
Creative Assembly. A brit stúdió már három éve dolgozik az Alien: Isolationön,
amely annak ellenére, hogy PS3-ra és Xbox 360-ra is megjelenik, valódi next-gen
címként is helyt fog állni, csak nézzük meg a gameplay jeleneteket! Manapság a
félelemkeltés nem abban nyilvánul meg, hogy tesztoszterontól túlfűtött
katonákkal halomra lőjük a rémségeket: a lényeg a kiszolgáltatottság. Fegyverek
nélkül, a konfrontációt kerülve haladunk előre, ha pedig minden kötél szakad,
menekülőre fogjuk, s az utolsó pillanatig reménykedünk egy csodában. Az első Amnesia óta el se tudnánk képzelni jobbat.
A játék tizenöt évvel az első Alien-mozifilm, az 1979-es
Nyolcadik utas a Halál eseményei után játszódik. Ellen Ripley lányát, Amanda
Ripley-t alakítjuk benne, aki egy távoli űrállomásra, a Sevastopolra utazik,
hogy megvizsgálja az anyuci által felrobbantott Nostromo űrhajó fekete dobozát.
Még mindig nem tisztázott, hogy pontosan mi történt másfél évtizede, hiszen az
öreglány még mindig nem került elő. Nagyon úgy tűnik, hogy a korábbi lakók
sietve távoztak: mikor a létesítmény áramellátását visszakapcsoljuk, mindenütt
szétdobált dobozokat látni, a székekből és asztalokból barikádokat emeltek –
nagy a fejetlenség. A rutinmunka hamar nem várt fordulatot vesz, miután
kiderül, hogy Amandán és társain kívül van még ott valami… Az Alien: Isolationben
egyetlen xenomorph les ránk, aki egy három méter magas bestia, s ráadásul kiszámíthatatlan,
soha nem tudni, hogy hol bukkan fel legközelebb. Az idegennel való első
találkozást sokáig megemlegetjük. Ha szánalmas, emberi módon mentenénk az
irhánkat, nyilván pánikba esünk, meggondolatlanul cselekszünk, ami nagyon nem
jó, hiszen a ragadozó pont erre vár. De tényleg.
A xenomorph intelligenciájának megalkotására nagy
hangsúlyt fektet a stúdió. Mint minden ragadozó, ő is ellenőrzi a területét,
portyázik, s bár agresszív, természetesen kerüli a felesleges lépéseket. A
hosszú távolságok lefutása nem az ő asztala, ha ölni akar, azt meglepetésből
teszi. Arra törekszik, hogy összezavarja áldozatát, aprólékosan figyel a
részletekre, minden alkalomra felkészül. A The Creative Assembly egy
csúcsragadozót alkot, melynek problémamegoldó képessége egyedülálló. Ilyen
gyilkossal vesszük fel a kesztyűt a játékban – nem egy bizalomgerjesztő
helyzet, ugye? Más játékokban az intelligencia meglehetősen korlátozott
lehetőségekkel kecsegtetett: az ellenfelek lőttek rád, fedezékbe húzódtak, újra
lőttek, de ennyi. Az alien M.I.-je kiszámíthatatlan, állatias és veszélyes.
Mindig képes meglepni.
Az atmoszféra hűen idézi a hetvenes évek késői sci-fijeinek
hangulatát. Nem csupán az első film másolásáról van szó, az űrállomás legtöbb
felszerelési tárgya a huszadik század technológiáját idézi: a monitorokon
látható videofelvételek analógok, még a hangokat és a zenéket is a 20th Century
Fox archívumából szedték össze, néhányukat soha nem hallhattuk korábban. Míg a
művészeti design szándékosan az old-school technológiákra gyúr rá, a látvány
viszont abszolút az élvonalba tartozik. A folyosók és helységek kísértetiesek,
a fény-árnyék effekteken nagy hangsúly lesz, a belső nézet valóban zsigeri horrorélménnyel
kecsegtet. Az űrből beszűrődő fényeken megtörnek a porszemcsék, olykor
kitekintünk az ablakokon az univerzumra, egyedül vagyunk és védtelenek – az
érzés leírhatatlan. Csak a kezünkben lévő mozgásérzékelő monoton csipogása töri
meg a csendet, minden más zajra felkapjuk a fejünket. Meredten bámuljuk a sötét
sarkokat, a legártalmatlanabb mozgást is kockázatosnak hiszünk. A zárt, ám
változatos tér szinte fojtogatni fog, minden helységet zsúfolt,
klausztrofóbiásoknak nem ajánlott. A továbbjutáshoz sokszor számítógépeket használnunk
egy-egy minijáték erejéig, máskor egy légzsilipet kell kinyitnunk, valamint a súlytalanság
állapota sem lesz ismeretlen számunkra.
Az intenzív bújócskázás fontos része a játékmenetnek.
Mivel Amanda már nem annyira bátor, mint édesanyja, nyilvánvalóan kerüli az
idegennel való találkozást. Ami sokszor nem könnyű: a sötét és feltérképezetlen
helységekbe elemlámpa nélkül botorság lenne belépni, ugyanakkor a fény gyorsan
elárulja a préda pozícióját. Ördögi kör. Az elme és a tudatosság az ember
legfontosabb túlélési eszköze, a játékban feszegetheted a saját határaidat.
Első látásra az Alien: Isolation bitang nehéznek tűnik, valójában erről szó
sincs, türelem kell hozzá. Ész nélkül nem szabad a lény karmaiba rohanni,
okosan kell felmérni a lehetőségeinket. Ha a xenomorph ott van a közelünkben,
bújunk el az egyik tereptárgy mögé, lassan közelítsünk a kijárat felé, figyelve
az idegen mozgására - leírni persze könnyebb, mint kivitelezni. A szívünk a
torkunkban dobog, harsogó fények és szirénák mellett óhatatlanul is hibázunk.
Az idegeink pattanásig feszültek – pont ez a szépség benne.
Kézenfekvő lenne egy szekrényben elrejtőzni és
visszatartani a lélegzetünket, míg a lény felhagy a keresésünkkel. A terepet minden esetben a saját hasznunkra
kell fordítanunk. A kiélezett helyzetekben néhány QTE-szegmenst is abszolválnunk
kell. Máskor az a kifizetődő, ha nem csinálunk semmit, lapítunk a rejtekünkön,
míg a veszély el nem múlik. Ha pedig minden kötél szakad és fejvesztve
rohannunk kell, akkor a xenomorphot soha, semmilyen körülmények között ne
engedjük magunkhoz közel. Olykor a lángvágót is bevethetjük lezárt ajtóknál, persze időbe telik, míg átvágjuk magunkat az akadályon. Mint a való életben, ha valamit túlélsz, az
iszonyatos eufóriával jár. Voltaképpen ez az Alien: Isolation sava-borsa: a
játékost megelégedettséggel tölti el az, ha túljut kritikus pontokon, nem kell
ahhoz felrobbantani valamit, tucatnyi ellenféllel végezni vagy legyőzni egy ordenáré bosst.
A készítők is bevallják, hogy az árral szemben haladnak,
ez a produktum össze sem hasonlítható más Alien-játékokkal. A srácoknak talán kézenfekvőbb
lett volna egy újabb shootert készíteniük, ahol az
impulzuspuskánkkal irthatjuk az ellenfelek hordáit? Az viszont minden, csak nem
horror. Habár a fejlesztés kezdetén kooperatív módot is terveztek a játékba, végül nem került bele, mivel a cím egy hamisítatlan single játék. Ha két-három ember nézne szembe egy aliennel, az kiölné a játék eszenciáját. Ettől még remekül újrajátszható az Isolation, második nekifutásra máshogy alakulhatnak a korábbi szituációk, eltérő dolgokat próbálhatunk ki. Az 1979-es mozifilm vérfagyasztó pillanatait hozzák el 35 év után egy
belső nézetű videojátékban – azt hiszem, erre az élményre mindnyájan
befizethetünk. Az unalmas percekben pedig rágyújtunk egy cigire, ahogy azt
Ripley is szokta. Mert legyen szó űrállomásról, vagy űrhajóról, a füstölés
hozzá tartozik a mindennapokhoz. Az Alien: Isolation 2014 végén jelenik meg
PC-re, Xbox 360-ra, Xbox One-ra, PS3-ra és PS4-re.
Kapcsolódó cikkek
Angry Joe is megmondta :D 29:11
http://gamekapocs.hu/hir/30984/aliens_colonial_marines_trailer_az_elorendeloknek
A 7. kommentben írtam le szinte pont ezt a játékot xD
Én nagyon várom és kíváncsi vagyok, hogy mit hoznak össze belőle a srácok.
Mindenesetre a Creative Assembly engem abszolút meggyözött
De csak ps4 lesz jo, igen.
Mar regen meg akartam kerdezni amikor a ps b&zik leirjak a ps4 kifejezest az orgazmust okoz nekik?
Ez nalatok valami fetis?
Mert akkor meg ertheto is, a soxor indokolatlan hasznalata....
A gamekapocs az életre tanít. :))
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.