Splinter Cell: Chaos Theory

  • Írta: Ca$h
  • 2005. április 20.
Link másolása
Értékelés 9.5
2007, a világ egyre rosszabb helyzetben van, a terrorizmus aranykorát éli, burjánzik a káosz, egyik terror esemény követi a másikat, lehetetlennek tűnik felvenni a harcot ekkora gonoszság ellen. Gonoszság? Valóban az lenne? Ez nem csak a mi szemszögünkből tűnik annak? Ki tudja?

Sokat lehetne ezen töprengeni, de vannak akik nem gondolkoznak, csak cselekednek… mégpedig parancsra tesznek mindent. Vannak emberek, mint Sam Fisher, aki mindig ott van ahol szükség van rá, és sosem távozik kudarccal a háta mögött… Mr. Fisher visszatért, immáron harmadjára és mintha még egy kicsit meg is fiatalodott volna… ;)

Nem tudom, ti hogy vagytok ezzel, de nekem meglehetősen furcsának, tűnt, amikor megláttam a híreket, miszerint készül az egyik kedvenc játékomnak a harmadik része. Először természetesen örültem neki, de aztán nem tudtam elsiklani azelőtt az egyszerű tény előtt, hogy alig telt el egy év a Pandora Tomorrow óta… Hmmmm… gondoltam, mi lesz ha a készítők végleg kifogytak az ötletekből, és a harmadik rész még egy picit gyengébb lesz, mint a Splinter2?! Valószínűleg nem vagyok egyedül azzal a véleményemmel, hogy a Splinter2 sokkal inkább egy mission disc volt, mint második rész. Aminek viszont meglehetősen jóra sikeredett. De mint önálló komplett második rész nem állta meg a helyét a játékok hatalmas forgatagában. Egyszer végig lehetett vinni, voltak benne új mozdulatok, sok mindent kijavítottak benne, ami az első részben idegesítő volt, de hamar felejthető volt az anyag, annak ellenére, hogy még így is minden idők legjobb stealth action gammája maradt a stuff. Szóval attól féltem, hogy ilyen rövid idő alatt végleg el fogják rontani a Splinter igencsak jónak nevezhető imázsát és jó hírét. Meg kell hogy mondjam tévedtem… De mekkorát… és ennek örültem vala, de nagyon!!! =)

A változatosság gyönyörködtet…

Hát akkor nézzük, hogy miben változott az anyag. Először is teljesen más lett a játék grafikai motorja, ami nem csak abban nyilvánul meg, hogy még a szokásosnál is szebb lett az egész, hanem a látványvilágban is, a játék hangulatában is megmutatkoznak ezek a jelek. Sam az átvezető animációkban, mintha fiatalabbnak tűnne egy kicsit, bár lehet, hogy csak én vagyok a gyökér, hogy így gondolom, ha igen, akkor kérem a címemre küldeni a sziklákat, és majd megkövezem magam. Ez persze nem olyan zavaró, csak hát a történet szerint nem az előzményeknél járunk, hanem továbbra is a jövőben. Egyébként van jó pár poén, amikor szegény Samnek a kora merül fel mint a poén tárgya, ezeken jókat lehet majd derülni. Szóval a grafikán és a látványvilágon kívül a játék irányítása is megváltozott ismét. Nehéz lenne most felsorolni, hogy mikben, de azért megpróbálkozok vele. Szóval minden egyes küldetés előtt hárman is osztják nekünk az észt, amit érdemes lenne végig hallgatni, vagy olvasni, de nekem még egyetlen egyszer sem sikerült, valahogy mindig megnyomtam azt a fránya „A”-t a fene nagy izgalmamban! Ezek után küldetésnek megfelelően minimum 3 opcionális felszerelés közül választhatunk, melyek közül az első a fegyvermesterünk ajánlott(advised) felszerelése, a második a lopakodó(stealth) felszerelés, a harmadik pedig a roham(assault) cumók összessége. Én rutinos lopakodó mesterhez hűen a roham felszerelést választottam mindig, tudván, hogy vérbeli settenkedőként az esetek 98.9%-ában ki szoktam nyírni mindenkit, jó hangosan, lövöldözve, feltűnés nélkül, már amikor lehet, és ehhez ugyebár sok-sok skuló kellett idáig. HOPPÁ! De csak idáig, mert szeretetre méltó, nagytiszteletű Sam testvérünknek, végre valahára eszébe jutott, hogy jól nevelt navy seals-ként magával vigye a jó kis recés Rambó kését, amit mi természetesen egy sátáni és kaján vigyorral az arcunkon fogunk konstatálni, főleg miután élesben is kipróbáltuk, eme megváltó fegyvert!!! YEAH! Szóval, miután megérkeztünk a tett helyszínére, nem kell majd sok idő ahhoz, hogy észrevegyük mik változtak meg már megint az irányításban. Lássuk ezeket. A fekete gombbal tudunk füttyenteni egyet, amit a közelben lévő szerencsétlen hullajelöltek mindig bőszen leellenőriznek, ahelyett, hogy jól odalőnének a korom sötétbe egy tárat, mielőtt bele mennének ebbe a játékba. Nu mindegy, a gém egyik pozitívuma, egyébként hogy annak ellenére, amit az előbb leírtam a gép A.I.-ja félelmetesen erősre sikeredett, úgyhogy, csak óvatosan bánjunk velük és sose nézzük le őket, mint ellenfeleket. A fehér gombot folyamatosan nyomva előjön egy gyorsmenü, amiből rögtön és hatékonyan ki tudjuk választani a nekünk megfelelő fegyvert és azok kombinációját is egyben. Ez egy nagyon jó ötlet volt, sokkal jobban működik, mint az ugyancsak elég jó változat a Splinter2-ben. A jobb joyt benyomva zoomolni tudunk, úgy mint a második részben, viszont a bal joy kattintásával tudunk duplát zoomolni, nem pedig a D-pad segítségével, hogy miért(?), mert így zoomban is tudunk a különböző optikai lencsénik közül választani. Ezen kívül így zoomban képesek vagyunk számítógépeket hackelni, de erről majd egy kicsit később. A zoomról még annyit, hogy az SC20K-s gépfegyverünkkel sem tudunk többet zoomolni, csak egyet, aminek sokan nem fognak örülni. Viszont eme kedvenc írtóeszközünknek is sokkal egyszerűbbé tették a használatát, mivel miután a kezünkbe vettük, a fehér gomb nyomogatásával tudunk a különböző opciók közül válogatni. Vagyis a sima lövés (sajnos egyes lövés nincsen, csak sorozat), a Launcher, vagyis a szokásos speckók puskáról való kilövése és a sniper üzemmód közül. Megemlítenem, hogy a Splinter2-ben megszokott bent tartjuk a levegőt és pontosan tudunk lőni mókát csak sniper módban tudjuk végrehajtani, és ez sajnos nem áll mindig a rendelkezésünkre. Szóval ez most így olvasva egy kicsit bonyolultnak tűnhet, de igazából sokkal jobb ez így, hogy szét vannak szedve a puskánk lehetőségei különböző opciókra. A back gombot megnyomva, első lehetőségként kiválaszthatjuk, illetve megnézhetjük a céljainkat, ezen belül is az elsődleges, másodlagos, illetve opcionális célokat. Majd elolvashatjuk az üzeneteket, tippeket, tanácsokat. (Itt most egy kis intermezzo következett, amikor is megérkezett a bátyám, és nem kevés ph-értékű nedűt juttattunk a szervezetünkbe, majd nekiálltunk a „Midnight Club 3 DUB edition pretesztelésének, mindennek köszönhetően, kissé kettőt látva és pityókásan folytatom a teszt írását, hiszen:

Egy G.K. mindenek felett,
Egy G.K. kegyetlen,
Egy G.K. a sötétbe zár,
Mert G.K. az egyetlen…)

Nem utolsó sorban itt tekinthetjük meg az ugyancsak újnak számító térképet is, amiből igaz nem sokat fogunk érteni, és átkozni fogjuk a készítőket miatta, de legalább már ez is van a játékban, és valamennyire használható is… valamennyire. :/ Meg kell hogy említsem, hogy a lopakodással kapcsolatos mutatók, is megváltoztak egy kicsit, ugyanis a szokásos sötétet kijelzőn kívül egy hangot kijelző műszerrel gyarapodott a játék, ami megmutatja nekünk hogy az adott helyen mi az a maximális zaj, amit még csinálhatunk anélkül, hogy észre vegyenek minket. Ha ezt túllépjük, akkor már jönnek az őrök, és lehet gondolkodni a következő lépésen. Nem szabad megfeledkezni a rengeteg ellenfél elkapóslikvidálósmódszerről sem, aminek most már igencsak nagy tárházával fogunk találkozni kalandozásaink során. Lesz, hogy áthúzva ellenfelünket a mélybe dobjuk őt, lesz, hogy elkapjuk és a korláton átdobjuk tehetetlen testét, lesz, hogy a plafonról lógva a nyakát kitörjük és még sorolhatnám végtelenségig, mert rengeteg lesz belőlük. Mindezt úgy rakták bele a játékba, hogy van amit csak egyszer fogunk használni. Mind1 gondolták a készítők, az a lényeg, hogy látványos legyen… és milyen jól gondolták. Fontos még, hogy a kedvenc kézi fegyverünknél ezúttal a bal ravasz megnyomásával nem lézerirányzékot tudunk majd aktiválni, hanem egy EEV-nek nevezett elektromos stimulátort, aminek köszönhetően zavarni tudunk bizonyos eszközöket, (kamerákat), vagy számítógépet is tudunk hackelni igen nagy távolságból is. Apropó, hackelés, ez egy nagyon jó kis újítás a gammában, aminek köszönhetően mindig rendelkezésünkre áll egy második lehetőség, ha mondjuk elrontottunk valamit. Vegyünk egy példát, van egy retinavizsgálóval működő ajtónk, de mi olasz temperatúránknak köszönhetően lelőttük az őrt, ilyenkor a régi játékokban a load game felirattal tudtunk újra próbálkozni, de itt erre nem lesz szükség, mert meg tudjuk törni a programot, ami a gépet működteti. Ezt igen egyszerűen tudjuk megtenni. Mikor belépünk a hackelésbe, látni fogjuk, hogy a bal alsó sarokban lesz egy számsor, amit a bal joy-al tudunk majd kiválasztani, ha felvillan egy szám, akkor az „X” gombbal le tudjuk zárni a kiválasztott számot, ha mind a négy számot le tudtuk zárni, akkor megtörtént a hack-elés, ha idő előtt nyomunk egy „A”-t, akkor meg megszólal a riasztó és nagy bajban leszünk… Ennyi, nem nehéz, gyakorlatban sokkal egyszerűbb higgyétek el nekem!!! Direkt utoljára hagytam a kést, amit talán a legtöbbször fogunk használni a gamma során. A kés lesz a legjobb barátunk, hiszen minden szituációban két lehetőség fog előttünk állni, mégpedig az, hogy halálosak akarunk lenni (jobb ravasz) vagy pedig, csak el akarjuk kábítani az ellenfelünket (bal ravasz). Ezt megtehetjük majd simán csak neki rontva az ellennek, vagy pedig akkor, amikor már fogva tartjuk a kezünk között, a döntés rajtunk áll. Végül meg szeretném még említeni, hogy a készítők igyekeztek teljes mértékig szabadságot nyújtani nekünk, tehát minden küldetés több fajta módon megoldható, még akkor is, ha megölünk valakit, amikor senkit sem szabadna megölni, vagy akkor is, ha sokszor szólal meg a riasztó miattunk (ezt egyébként az ellenfeleink felpáncélozásával bünteti a gép, minél több riasztó szólal meg, annál több páncél, kerül a személyzetre).

Több játékos mód jobb mint egy…

A Splinter3, de nevezzük csak Splinter2-nek… ;) különlegessége, hogy a szokásos egyjátékos mód, és az igen közkedvelt „Versus” módon kívül (ami a XBox-Live-os játéklehetőségeket takarja magában… megjegyezném, hogy sokak örömére… én sajnos nem tartozom közéjük…brühühühühüüüü!!!). Végre valahára egymással is játszhatunk egy jó nagyot, vagyis itt már tudunk Cooperative-ban is nyomulni, ami valljuk be igencsak jóra sikerült lehetőség a gammában. Szóval aki olyan szerencsétlen, mint én, hogy senkivel sem tud együtt játszani, az jobb, ha felköti magát. Én is ezt fogom tenni, de csak miután befejeztem ezt a cikket… De most komolyra fordítva a szót, lássuk, hogy milyen mozzanatokat tudnak csinálni az embereink összedolgozva:

- Először is fontos lenne megemlítenem, hogy együtt tolva a játékot, a fekete gomb lesz e kulcsfontosságú elem, ugyanis a megfelelő helyen állva ezzel tudunk majd co-op mozdulatokkal nyomulni!
- Az egyik emberünk legugolva át tudja dobni a másikat a falon, míg az macskatalpakkal megérkezik a földre…
- Az egyik emberünk stabil állásba rakja magát, míg a másik róla elrugaszkodva vagy neki ugrik egy ellenfélnek, vagy esetlegesen át tud ugrani egy nagyobb szakadékot, vagy rést maga előtt…
- Az egyik emberünk felugrik a falra, míg a másik felmászik rajta…
- Az egyik ember kötélen leereszti a másikat, teljesen csöndesen, aki így különböző speckó dolgokra képes, mondjuk számítógépet hackel meg, vagy esetlegesen a fegyverét is használni tudja…
- Fontos, hogy ha kommunikátort használnunk, akkor sokkal pontosabb infókat és parancsokat tudunk adni a társunknak, de ha túl hangosan beszélünk, akkor az őrök meg fognak minket hallani, amit egyébként teljesen zseniális húzásnak tartoka készítők részéről. Szóval csak halkan és nyugodtan osszuk az észt…
- Minden egyes embernek van egy adrenalin injekciója, amit beadhat a másiknak ha már fogytán van az energiája, szóval gyógyítani is tudjuk egymást, igaz csak egyszer…
- Az egyik ember felmászva egy magasabb helyre le tud engedni a másiknak egy kötelet és felhúzza őt…
Mint látjuk elég rendesen ki van találva az egymással való játék üzemmód, de nehogy azt higgyük, hogy így könnyebb lesz a játék. Aki nem hiszi járjon utána…
Nem tudom, hogy képes voltam-e így egy kicsit más állapotban érzékeltetni veletek, hogy az Ubi-Soft-nak újra valami elképesztően profit sikerült alkotnia. (lásd. Prince2). De ezt igazából személyesen kell átélni, mert csak akkor érezhető a tökéletes összhang, amit a készítőknek végre meg sikerült találnia ezalatt a 3 év alatt!

Értékelés:

Mint azt már az elején is írtam a gamma grafikája egészen elképesztő. A Splinter mindig is híres volt arról, hogy hihetetlen látványvilággal rendelkezik, és ezt a második résszel überelni tudták a készítők, de abban még csak nem is reménykedhettünk, hogy a harmadik ennyire újat tud majd nekünk mutatni! A hangefektek a szokásos profizmust nyújtják, a jól megszokott szinkron színészünk, ha mint színész nem is igen nyújtott még sokat életében, de mint Sam Fisher tuti, hogy már beírta magát a történelembe. Nincsen más szó rá: PROFI! A játszhatóság egészen elképesztő, mint minden Splinter játék idáig, mindig tudott újat mutatni, de idáig ezt nyújtott a legtöbbet… le a kalappal a készítők előtt. Hangulat? Hmmm… mit is mondhatnék? Egyenlőre még nem teszteltem a Metal Gear Solidot, de nem hiszem, hogy ezt képes lenne überelni, ha igen, akkor elnézést kérek mindenkitől, aki így gondolja, de az én fantáziám nem elég ahhoz, hogy ennél jobbat képzeljen el… Szavatosság, hát így a harmadik részhez érve ennek lett a legjobb a szavazatossága, elég ha csak az új co-op mode-ra gondolunk… Mi a negatívum? Csak egyet tudok felhozni: mivel a játékban bárhol menthetünk, és mivel a késsel sokkal hatékonyabbak lettünk, mint annak idején a kupáén vágással, ezért a játék jóval könnyebb lett… bár a legnehezebb fokozaton még nem próbáltam…

Kapcsolódó cikk

1.
1.
Strelok-!
Ha szinkron nem magyar az nem baj de már van szöveges magyarítása....
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...