Mielőtt ismertetném a CT legjobb tulajdonságait (rossz alig lesz neki, ez már tuti…), kezdeném egy kis történelemmel. Kezdetben Xbox-ra jelent meg a Splinter Cell (az Ubisoft jóvoltából), mely rögtön letaglózott mindenkit, és 2003. áprilisa körül PC-n is debütált a játék. Rengeteg forradalmi újítás, remek sztori, és sorolhatnám holnap estig, milyen pozitív dolgok segítették az SC-t a csúcsra töréshez. A játékhoz Tom Clancy (Rainbow Six, Ghost Recon) adta nevét, a híres regényíró (általában ilyen témákban ír), de nem ő írta a sztorit! Sokan azt hiszik, ha Tom Clancy neve ott van, akkor rögtön ő alkotta a történetet. E tévedést oszlatnám el, mivel mindig is J. T. Petty vállalta el eme nemes munkát. A sztori persze jó, ám nem Tom Clancy szintű. A játékban külső nézetből irányíthattuk Fishert, aki persze fel van szerelve a legmodernebb kütyükkel, akárcsak James Bond. Neki az egyik legfőbb jellegzetessége, a „szemüvege”, mely annyira eredeti ötlet, hogy az Ubisoft le is védette (!). A szemüveg használható éjjellátóként és hőérzékelőként is, melyeket mindig nagyon hasznosnak fogunk találni. De minek neki ilyen? Mit csinál ő? Lopakodik. Ennek a játéknak nem az a lényege, hogy végigrombolj a pályákon, mindenkit megölve, hanem lopakodni kell. Tehát ő nem olyan kém, hogy beépül, stb., hanem úgy masíroz be a legveszélyesebb helyekre, hogy senki nem is tud róla…
Az első részről kissé megindultak az ujjaim gépelés tekintetében, de nem felejtettem el írni a második részről sem. Szintén nagy remekmű lett, melyet kb. egy évvel az első SC megjelenése után dobtak ki. Magyarul hihetetlen rövid idő alatt készült el a játék, és még így is nagyszerű lett. Történetíróként ismét Petty „jeleskedik”, ám a Pandora Tomorrow-nak (ugyanis ez a második rész alcíme) a sztorija véleményem szerint sokkal jobb lett. Sok újítás az egyszemélyes küldetés terén nem volt, egy-két igencsak jó és hasznos új mozdulatot tudott Sam nekünk produkálni. Viszont a PT legújabb és legérdekesebb újdonsága a multiplayer volt. Senki nem tudta elképzelni, hogy milyen is lehet, mert a Splinter Cell erősen sztorihoz kötődő stílusához nem nagyon lehetett elvileg multit kreálni. De a fejlesztők ügyesek voltak, és egy igen hangulatos multiplayer móddal álltak elő. Nem verte ugyan a CS-t (meg a Call of Duty-t :)), de én szerettem és szeretem is.
A PT megjelenésére egy hónappal bejelentették a harmadik részt, a rettenthetetlent, a legjobbat, a Chaos Theory-t. Rögtön el kell Nektek mondanom valamit, mely igencsak fontos információ: ez a játék egyszerűen kihagyhatatlan és csakis jó lehet! Stílus terén semmit nem változott a játék, de sokkal több újítás került bele, mint az eddigi részekbe együtt véve. Szomorúan, de rögtön egy negatívummal indítanék, miszerint a történet nem sikerült túl jól. Értsd: ismét J. T. Petty tollából származik, de ettől még lehetne jó, és érdekes is, ám eléggé ismert a szituáció. A gonosz – kit majd el kell kapni és kinyírni – létrehozott egy számítógépes vírust, mely sokkal jelentősebb, mint az a bizonyos Mydoom vírus, mivel tönkre lehet tenni vele a világgazdaságot. A dolgot persze Sam Fishernek kell megoldania, így ő nem habozik, hanem felrakja szemüvegét (píííííííííí…) és nekilát újabb, „hétköznapi” melójának.
A CT-ről már annyi kép, film és infómorzsa látott napvilágot, hogy kialakult több emberben, hogy milyen is lesz ez a játék. Legnagyobb újításként a kés használatát ajánlanám figyelmetekbe. Fishernek, eddig leginkább „hangos” fegyverei voltak, így például a hangtompítós pisztoly (melyet meghallottak…), és az SC20K karabély, hogy a különféle gránátokról ne is beszéljek. Halkan eltenni láb alól valakit csak úgy lehetett, hogy leütötted. Ezzel voltak problémák, mikor nem találtad el elsőre az embert, akkor ő lőtt tovább - ha meg sikerült a művelet, akkor az arra járó őrjáratok feléleszthették az áldozatot, mivel ilyenkor csak elkábítjuk ellenfelünket. Most pedig bevezették a kést is, mely újabb cselekre ad lehetőséget, így ha egy rossz helyen, rossz időben lévő őrt akarunk az örök terrorista mezőkre küldeni, mégpedig halkan, akkor ez a mi fegyverünk. A kés segítségével egyetlen nyisszantással kivégezhetünk bárkit. Ez egy újabb hasznos fegyver, amit nem értem miért nem tettek bele a játékba idáig.
Nagyon fontos, hogy egy újabb szempont alapján is óvakodnunk kell az őröktől. Eddig az számított, hogy mennyire vagy sötétben vagy világosban. Ezt egy sötétség jelző mutatta, ami nagyon hasznos volt hullarejtés szempontjából is. Most pedig már lépteink zajára is oda kell figyelnünk, ugyanis ha jó hangosan szaladgálunk, akkor még a sötétben is oda fognak figyelni ránk. Vagy ilyen már volt? Igen, volt ehhez hasonló, de itt különbség, hogy ez a zaj függ majd a talaj anyagminőségétől is. Tehát úgy képzeljétek el, mintha a szivacson semmi nem hallatszódna az ugrálásból, de egy fémmel borított felületen már annál inkább. Ha pedig észrevettek, akkor esetleg bevethetjük új mozdulatainkat is. Az egyik ilyen a gerinctörés, mikor lógva lehajolunk és megroppantjuk a szerencsétlen őr gerinccsigolyáit. Vagy akár egy igen magas helyről (pl. a világítótoronyról) lelökhetjük az áldozatot a mélybe. Neki nem túl kellemes élmény, neked viszont igen, mert egy újabb akadályt hárítottál el célod teljesítése érdekében.
Apropó, célok! Ugye gyakran túl lineáris volt az előző két részben a küldetések végrehajtása. Gyakran csakis egyféle módon teljesíthettük azt, tehát ha megöltél egy fontos embert, akkor annyi. A CT-ben többféleképpen is végrehajthatjuk ugyanazt a célt, ami végre nem ad okot az állandó idegeskedésre. Ez még azért is jó, mert többször újrajátszhatod az egész játékot , mivel mindig más megoldást fogsz keresni. A küldetések tehát, igen jól lettek kitalálva, és ezek szerint a pályák is úgy vannak megcsinálva, hogy több módon juss el egy bizonyos pontig. Remélem viszont, hogy a küldetésekből több lesz, mint eddig, mivel azok hosszúak voltak ugyan, illetve jöttek kiegészítők, de mégis kevésnek találtam azt a 8-9 missiont.
Új játékmódként a multiplayer debütált a PT-ben, hogy jó-e mindenki döntse el, mindenesetre nekem nagyon tetszett. Most pedig újabb játékmód következik, mégpedig a kooperatív mód, ahol egy barátunkkal – külön pályákon persze… - mutathatjuk meg, kinek van a legjobb, kétfős kémcsapata. Ez a játékmód váltotta ki azt is, hogy rengeteg mozdulattal toldották meg a játék többjátékos részeit. Tavaly és még most is hüledezünk azon, hogy milyen dolgokat leszünk képesek véghez vinni. Például az egyik ember bakot tart a másiknak, így az feljut egy magasabb helyre, ahova majd felhúzza társát is. Vagy az egyik ledob egy kötelet egy olyan helyről, ahova képtelenség lenne feljutni, de így a lehetetlen is megoldódik. Nagyszerűen ki lehet használni a csapatmunkát, így szinte mindent meg lehet oldani. A multin is dobtak egy kicsit, például végrehajthatjuk ugyanazokat a mozdulatokat, mint a co-op módban. Illetve a kémeknek lesz egy szerkentyűje, amivel kisebb időre láthatatlanná tudnak válni. A multi várhatóan ismét a kémek és a zsoldosok összecsapását dolgozza fel, remélem az irányítást jobban megcsinálták, mint a PT multija kezelését.
Áttérnék a technikai részekre, melyek nem hanyagolhatóak el. A zene és az irányítás várhatóan maradnak, ezekkel eddig sem volt probléma. A grafika viszont frenetikus lesz! Nagyon sajnáltam, hogy a PT kinézete nem sokat változott az első részéhez képest, ám itt olyan látványorgiában vehetünk majd részt, hogy meg kell hajolnunk a fejlesztő bácsik előtt. Hősünkön is alakítottak kicsit, ám a java még hátra van. Szinte mindent újra modelleztek, tehát teljesen új grafikai motort kapott a gamma, ez látszik még a szintén kiváló árnyékolásokon is. Úgy tűnik a mesterséges intelligencia is jó lesz.
Ahogyan imádom az első két részt, úgy fogom imádni az új epizódot is. Az Ubisoft egyre jobban bizonyítja az ilyen jó játékokkal, hogy oda kell rájuk figyelni. A CT rendesen oda fog tenni ezt megígérhetem, még a kevesebb, mint egy év fejlesztési idő ellenére is! Ahhoz, hogy ezt a játékot ne értékeljük legalább 9-ssel, ahhoz valamit nagyon el kell rontania a fejlesztő brigádnak, ám ez már nem valószínű, mivel szerintem a játékon már az utolsó teszteket végzik. Ne feledjétek: március 25-én Splinter Cell Chaos Theory!
Kapcsolódó cikk
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.