Dűne: Második rész filmkritika

Link másolása
2021-ben Denis Villeneuve nagyszerűen adaptálta Frank Herbert kultikus sci-fi regényének első felét, a második részről pedig már tényleg csak szuperlatívuszokban lehet beszélni. A befejezés egy minden téren monumentális, eposzi mestermű, ami lazán leiskolázza az utóbbi néhány év filmtermésének nagy részét, egyúttal az intelligens, öntudatos és alázatos struktúrájával akár még egy új korszak előfutára is lehet a hollywoodi blockbuster-műfajban.

Tudom, hogy az utóbbi időben nem pont az jön le a cikkeimből, hogy a krónikus ötlethiány, a kockázatvállalási képtelenség és az agyatlan látványimádat ellenére is szeretném Hollywoodot – pedig a rengeteg panaszkodás és a kötelező körök lefutása (gyk. a hibákra, a bátortalanságra és a teljes ipar modern eszméjének káros hatásaira való rámutatás) paradox módon pontosan abból az imádatból fakad, amit az álomgyár iránt érzek. Mert bár manapság egyre inkább úgy viselkednek, mint egy családi vállalkozás, ahol az aktuális leszármazottak még mindig csak azt az egyfajta hamburgert árulják, amit a dédfater kitalált negyven esztendővel ezelőtt, csak azért mert az anno bejött az embereknek (azaz van egy – egykor még működő – receptjük, és azt erőltetik a végtelenségig, mígnem totál kifacsarják és a közönségnek már képletesen és konkrétan is a gyomra forog tőle), azért minden évben jön egy-két film, ami egy kicsit helyrebillenti az egyensúlyt.

Ami túlmutat a hollywoodi trendeken, a gagyi CGI-n, a modoros párbeszédeken, az agyzsibbasztó poénokon, ami divatos agendák helyett az alkotási vágyat és az alázatot helyezi előtérbe. A szenvedélyt, amikor csak szimplán el akarnak mesélni valamit és azt jól akarják csinálni. Ami egyúttal utat is mutat a filmiparnak, hogy hogyan kellene ezt mindig tolni, reményt ad, hogy talán elindít valamit és talán Hollywood sem inkompetens, pénzorientált kóklerek gyülekezete. Mindezt csak azért mondtam el, mert a Dűne: Második rész pontosan ilyen film lett. Jól lehet, a spanyolviaszt nem most találták fel, Denis Villeneuve rendező 2021-ben, az első felvonással egyszer már csodát művelt. Frank Herbert kultikus regényének, jobban mondva a mű első felének adaptációja (merthogy a történetet a most mozikba került Második rész varrja el – ha a komplett sagáét nem is, az eredeti könyv sztoriját mindenképp), olyan eszközökkel élt, amelyek a jelen korban teljesen egyedülállóak a hollywoodi fősodorban, és épp ezért kenterbe is verte az akkori felhozatalt.

Bőven van miért méltatni az első részt, de mégis, a legnagyobb nívója talán az volt, hogy szinte pöccre pontosan ugyanúgy köszöntek vissza azok a helyszínek, fegyverek, kellékek, karakterek, űrhajók, épületek és díszletek, melyeket annak idején a könyvet olvasva egyszer már elképzeltünk. Ahogy Lady Jessica reményt vesztve, a sírás határán remegve áll a ködben a Bene Gesserit-hajó árnyékában, vagy amikor Glossu Rabban szemléli az Arrakison sorakozó Harkonnen-flottát, az maga a vizuális költészet. Az Arrakis végtelen homoksivataga, a legapróbb rezdülésükkel is a legyőzhetetlenségüket sugárzó Sardaukar-sereg és a brutális méreteivel tiszteletet parancsoló homokféreg meg már egy olyan dimenzió, amit ilyen mesteri és öntudatos megvalósításban nem mindennap láthatunk egy nagyköltségvetésű blockbusterben. Megfilmesíthetetlen? Ugyan már…

Szóval a regény rajongóinak már az első felvonás is maga volt a megtestesült álom – a második részről viszont már tényleg csak szuperlatívuszokban lehet beszélni. A filmmel kapcsolatban sorban jutnak eszembe azok az ordas nagy közhelyek, amiket előttem már mindenki leírt, és amiket az olvasók egy része úgyis cinikus nevetéssel reagál majd le, hogy elfogult vagyok, túltolom, meg amúgy sincs igazam. Mert most komolyan, mit mondhatnék azon túl, hogy a Dűne 2 lazán leiskolázza az utóbbi néhány év filmtermésének úgy a 99 százalékát? Azon túl, hogy ez a film olyan elementális élményt nyújt, hogy a sci-fi műfajon belül talán csak az eredeti Star Wars trilógiához mérhető, és hogy két hete jöttem ki róla a moziból, de még mindig a hatása alatt vagyok? Azon túl, hogy ezen a ponton Villeneuve egy James Cameron és egy Peter Jackson szintű zseni lett, és ha a következő fejezettel sikerül még egy ugyanekkorát gurítania, akkor a franchise-t generációjának egyik legnagyobb mozis alkotásaként fogják számon tartani? Sőt, bizonyos szempontból már most az: az egyetlen baj vele, néhány elhanyagolható dolgon kívül, hogy ezután kb. majdnem minden film pocséknak érződik majd, egy ugyanilyen jóra meg várhatunk minimum 4 évet.

A fent leírt dicsérő szavak persze első nekifutásra nyilván túlzásnak tűnnek – és a regény elkötelezett híveinek a szemszögéből ez valamennyire érthető is. A Dűne 2 rengeteg kardinális elem felett elsiklik, jelenetek és konfliktusok maradnak ki, amik a könyvben fontosak voltak, néhány karakternek kissé más szerepet ad, sőt, vannak olyan figurák, akiket teljesen mellőz a cselekményből, a sztori utolsó harmadát pedig rendesen megbolygatja. Ámde, tekintve, hogy Herbert könyvének komplex, szerteágazó narratíváját még egy két felvonásra felosztott filmben is lehetetlen részletekbe menően és minden igényt kielégítően bemutatni (hiába a terjengős mesélés és – mivel mégiscsak egy műről beszélünk – az összesen több mint 300 perces játékidő), Villeneuve ennek ellenére is remekül megoldotta a feladatot. Mi több, ezek után nehéz elhinni, hogy ezt a könyvet lehetett volna-e ennél jobban és hitelesebben adaptálni. Erős kompromisszumokkal teli megállapodás köttetik az alkotó és a befogadó között, melynek célja, hogy bizonyos elemeket elengedjük azért, hogy kapjunk valamit cserébe – mert egy lassan 60 éves, kultikus művet (ami ennek tetejébe még rettenetesen tömör és sűrű is) itt-ott át kellett dolgozni ahhoz, hogy passzoljon filmre és jól beszélje a mozgókép nyelvét.

A végeredmény önmagágáért beszél: az eredeti alapanyag rengeteg szálból álló pókháló-kavalkádjából Villeneuve leginkább Paul Atreides messiás-szerepét emeli ki, ezt pedig sorsszerű mítoszrombolással és az első részben felvezetett hosszú expozíció csúcsra járatásával teszi. Az alap ugyanaz, azonban a hősdekonstrukcióval együtt kéz a kézben járnak a nagyobb, jobb, látványosabb elven operáló akciójelenetek, a gyönyörű képek, a folyton folyvást fülrepesztő hangerőn rá-rázendítő kórus – azaz maga a pazar hangulat és a világteremtés, ami még a legeslegutolsó homokdombra is elviszi a monumentális felemelkedéstörténetet és az intim, mély karakterdrámát.

A CGI-t egy pillanatig sem gagyizzák el, minden egyes cent meglátszik a számítógépes trükkökön. Szinte érezni a hatalmas homokféreg és az otromba, fűszert betakarító gépek súlyát. Greig Fraser operatőr nagyszerű munkát végzett, a nyitójelenetben erős narancssárga színbe boruló Arrakis a fekete páncélba öltözött katonákkal együtt rögtön berántja a nézőt, és a 165 perces játékidő végéig nem ereszti. De a filmen egyébként is zseniális, epikusságtól duzzadó beállítások vannak – legyen szó a sivatag alatt elnyúló barlangrendszerektől (a setting minden kietlensége és sivársága ellenére valóssággal él és lélegzik), vagy a Giedi Prime monokrómban pompázó világával, mindig találnak egy festményre való, eposzi shotot. Hans Zimmer 10 éve nem szerzett ilyen jó zenét: minden egyes hang a helyén van, ha kell, akkor pörgős, ha kell, akkor lassú és melankolikus, hol lerepeszti a fejed, hol pedig szinte már megríkat. És a zárójelenetben a hang, a kép és a narratíva szimbiózisa annyira a tetőfokára hág, hogy jó eséllyel sírni fogsz, vagy legalábbis megérted, hogy a film struktúráját miért pont A Birodalom visszavághoz hasonlították.

Az Arrakis tovább mélyült és bővült, a cselekmény fokozatosan ismerteti meg a nézőket a világ felépítésévvel, sajátosságaival és működési elvével, de úgy, hogy a laikusok is tökéletesen megértsék a lényeget, és közben a regény rajongói se fanyalogjanak (vagy legalábbis ne látványosan). A narratíva rengeteg különböző történetszálat vesz a nyakába, amelyekre önmagában is több részes minisorozatokat lehetne felhúzni: a fremeneket megosztó ellentétek, folyamatos mozgásban lévő, ellentmondásos jövő, a törzsi szokások bemutatása, Paul vívódása, a Bene Gesserit szervezkedése és manipulációja, Lady Jessica fanatizmusa, Paul és Chani szerelme, a császár felbukkanása, Harkonnen báró ármánykodása, Feyd-Rautha – és ezzel még mindig nem értünk a svédasztal végére.

Szó szerint rengeteg a történés, rengeteg helyről zúdulnak az impulzusok és az információk, ez általában már több mint elég szokott lenni ahhoz, hogy az ilyen és ehhez hasonló művek adaptációi csúfosan elbukjanak. A forgatókönyv viszont mesterien adagolja az eseményeket, a témákat, a párbeszédeket, mindig pontosan tudja, hogy épp milyen színnel fessen a vászonra, így a sűrű és szerteágazó narratíva egyáltalán nem esik szét. Egyetlen masszív filmben kapunk meg mindent, a végére pedig kirajzolódik a teljes kép, egy gyönyörűen megkomponált, könnyezően szép sci-fi mérföldkő, egy grandiózus festmény, ami összefogja az egymástól különálló szálakat és egy kolosszális tétekkel bíró dologra futtatja ki, ami nem más, mint a megváltó eljövetele és az univerzum trónja. Ironikus módon a Dűne 2 nem is jöhetett volna jobbkor, hiszen Hollywood is épp egy új megváltóra vár, talán jobban, mint valaha.

A múlt nagy frencsájzai vagy véget értek vagy tévéképernyőre költöztek, az álomgyár több száz milliós blockbusterjei sorra megbuktak, a szuperhősök elfáradtak – óriási az igény valami másra, valami egyedire, és nagyon úgy tűnik, hogy a Dűne lesz az, ami utat mutathat, amivel újra elkezdődhet a minőségi, intelligens látványfilmek korszaka. És bár hosszú időbe fog telni, mire beköszönt a következő reneszánsz, az már most látszik, hogy a két fejezetre bontott Dűne, ami lényegében „feltalálta saját magát”, és egy, még a közönségsiker ellenére is erősen réteg-művet vezetett be a mainstreambe, lehetetlen lesz megkerülnie a jövőbeli sci-fiknek, a nyári látványfilmeknek és úgy en bloc komplett Hollywoodnak. Szimplán azért, mert működik. Nagyon.

Gamekapocs értékelés: 10

Eredeti cím: Dune: Part Two
Rendező: Denis Villeneuve
Producer: Mary Parent, Cale Boyter, Patrick McCormick, Tanya Lapointe, Denis Villeneuve
Forgatókönyv: Denis Villeneuve, Jon Spaihts
Szereplők: Timothée Chalamet, Zendaya, Rebecca Ferguson, Josh Brolin, Austin Butler, Florence Pugh, Dave Bautista, Christopher Walken, Léa Seydoux, Souheila Yacoub, Stellan Skarsgard, Charlotte Rampling, Javier Bardem
Zene: Hans Zimmer
Operatőr: Greig Fraser
Vágó: Joe Walker
Gyártó: Legendary Pictures
Forgalmazó: Warner Bros. Pictures
Játékidő: 165 perc
Eredeti premier: 2024. március 1.
Hazai premier: 2024. február 29.

14.
14.
DragonBleacPiece
Sztem az a fő gond a mai ,,modern" sci-fi filmekkel hogy mind ugyanabba az irányba mennek el, van egy főgyerek, egy csaj, egy ellenfél, és űrcsaták / űrlényekkel harc, és egy megmentésre szoruló nép /faj. Nekem már az ender's game se jött át filmben, max a legutolsó 10 másodperces jelenet. És a dűne ennél sokkal mélyebb mint hogy be lehessen mutatni a sok összefonódó szálat hogy értelmet nyerjen 2-3 film alatt, ezért inkább az akcióra meg látványra viszik a hangsúlyt amitől egy ,,mehh" kategória lesz, nem jön át a könyvek nagysága. De attól még ez a film nem fosadék, de nem is 10 pontos. De azt megértem hogy mivel nem jönnek ki jó filmek, vagy mindben agyonvan tolva az alpáriskodás meg szex, hogy egy átlagos film így 10/10 a szutykok közt. Nekem jobban olvasható a dűne mint pl a patrick rothfuss: a szél neve papírra vetett okádéka, de pl egy hyperiont egy nap alatt kiolvastam és nagyon egy dűne 2.0-nak érzem.
13.
13.
MikeHock
Gen Z. Majdnem talált igen. :D

Sok jó könyvet olvastam életemben, na a Dune nem az.

A filmekben pedig rossz a pacing, a színészi játék, 0 karakterrel tudsz azonosulnia sztori az úgy kusza vagy inkább NINCS (?) és MI A TÖKÖM AZ AZ INTENZíV ZENE mikor nem történik a világon semmi a képernyőn?

Az első filmet konkrétan 20 percben el lehetett volna mesélni, ami máshol egy 1 mp-es shot, az itt 30 mp.. 2 és fél órán keresztül.

Számomra érthetetlen ez a magas pontszám rájuk, remélem elfogadod véleményem.

Az meg hogy mondjuk a 2-nek ugyanolyan pontozása van, mint a Fellowshipnek az meg konkrétan a vicc kategória.
12.
12.
xanatos0911
#11: Attol, hogy valami lassu, meg nem szall el felette az ido… ez nem tudom honnan jott :D Maximum a Gen Z TikTok-on nevelkedett agya gondolkodik alapjaraton is igy. A Dune elmerengos, filozofalos, finoman retegelt sztorival rendelkezik aminek iszonyat sokfele uzenete van. Ehhez ido kell es el kell merulni benne, nem lehet mashogy kozeledni fele, sem pedig maskepp feldolgozni.

“Mondjuk ha azt akarták adaptálni film formába, akkor jól sikerült, azt aláírom.”

Miert, mi mast adaptaltak volna? Nem egeszen ertem itt a dolgokat :)

Mellesleg erdekes, hogy a Star Wars-nal senki sem firtatta a messias sztorit sem, pedig Lucas a Dunebol lopta az SW alapotleteinek tulnyomo reszet.
11.
11.
MikeHock
#9: A könyvet elkezdtem anno olvasni de brutálisan lassú az is, elszállt felette az idő. Mondjuk ha azt akarták adaptálni film formába, akkor jól sikerült, azt aláírom.

Párbeszéd kb nuku, nézhetjük a két csodás színésznő arcát a sivatagban 78x in a row jobbnál jobb megvilágításokban. És alapvetően szeretem a slow-burn filmeket, de itt nem történik konkrétan semmi, és ismétlem, egy szereplővel sem tudok azonosulni, inkább szurkoltam már ellenük.

"unalmas es erdektelen volt akkor nyilvan nem neked (meg a tobbieknek) valo, ennyi."

Igen, pont ezt írtam le. :) Vilnő előtt le a kalappal, ebből a sztoriból ezt lehetett kihozni.

A szinkron meg mint jelenség egy vicc, hagyjuk már. Egy színész játékának legalább 50%-a az orgánuma, a játék a hangjával..
10.
10.
xanatos0911
#8: Valoszinuleg az en fulem van nagyon hozzaszokva az eredetihez, de nekem nagyon nem jott be amikor itthon neztem. Stilgar-t/Javier Bardemet pl. egyszeruen nem lehet utanozni, de a Baro hangja is borzasztoan nem stimmelt, ugyanugy ahogy Jessica hangja sem (nekem tul fiatal volt Rebecca Ferguson fizimiskajahoz es eredeti hangjahoz kepest). Chani elmegy, Paul rendben volt, foleg ahhoz kepest, hogy azt hittem a fremen dialogusokat nem fogjak szinkronizalni (nem is csinaltak meg mindenhol, csak fobb karaktereknel). Mindemellett pedig Austin Butler munkája ( a hangját illetően) is odavész, mert az eredetin lehet hallani, hogy milyen tokeletesen utanozza Stellan Skarsgårdot.
9.
9.
xanatos0911
#7: 190 milla, nem 300. Es nem, nem mindegy ;)

Vontatas? Biztos, hogy Villeneuve fan vagy? Ez kb az egyik legakciodusabb es legporgosebb filmje az arcnak.

Azt alairom, hogy a Dune, mint tortenet es konyvadaptacio tovabbra is iszonyatosan nehez es akik olvastak a konyvet rengeteg mindent hianyolnak, raadasul teljesen jogosan. De, ha nem olvastad es unalmas es erdektelen volt akkor nyilvan nem neked (meg a tobbieknek) valo, ennyi.
8.
8.
Nate Hope
#3: Mondjuk itt szerintem kivételesen jól sikerült a magyar szinkron.
7.
7.
MikeHock
Miért lenne troll mert vkinek nem tetszik?

3 órás vontatás, borzasztó látványos egyébként, 300 millából legyen is az, de egy szereplőhez sem tudok kötődni, sztori érdektelen és unalmas, könyveket nem olvastam és az első rész sem tetszett, nem értem ezt a hatalmas hypeot, pedig Vilnő bácsi munkásságát szeretem, még az Enemy is nagyon tetszett tőle. Zendaya pedig borzasztó overrated.

IMDB-n jelenleg minden idők 12. legjobb értékelésű filmje, remélem ez vmi vicc akar lenni.
6.
6.
KiB99
#5: nem feltétlenül
annyira engem se fogott meg ez a második rész.
kb a harkonnen-arénáig eléggé unalmas volt, utána szerencsére beindult
a hangulat az 10 pont volt, ez a messiás-sztori meg inkább 4.
5.
5.
xanatos0911
#4: Csak ezert regisztraltal? Gratulalok :) Troll szagot erzek
4.
4.
Adamx
Sci-fi bőrbe bújtatott fantasy. Szerintem vontatott is, eredetinek sem mondanám, mintha azt néznénk hogyan szerez Jézus követőket. A színészek és a hangulat miatt nézhető.
3.
3.
xanatos0911
Eddig haromszor lattam es meg tervezem egyszer biztosan. Szerencsere kulfoldon volt hozza szerencsem, de a szinkront itthon nem lehet elkerulni, ha az ember IMAX-ben szeretne latni ami szerintem nagy kar. Persze kinek a pap, kinek a papne, de szamomra a vilaghiru magyar szinkron ideje mar a multe.
2.
2.
Hab
Nekem a Dűne gyermekei kifejezetten tetszett. Ha a 2. könyvet filmre viszik, akkor már azt is illene hiszen ott ér véget Paul sztorija.
1.
1.
Shao Kahn
Megnéztem és kíváló film, ezt őszintén mondom. Egyenrangú az első filmmel. A baj csak az, hogy befejezetlen a történet, nem ott és úgy ér véget, mint az első regény. Pedig azt hinné az ember hogy két film elegendő az első Dűne Regény adaptálásához. Megjegyzem, hogy a harmadik részt csak azért várom, mert szeretném végre látni azt, hogy SPOILER..
Paul császár lesz.
Spoiler vége.
Mert amúgy az első regény utáni regények szerintem bűngyengék.
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...