A
független kaliforniai stúdió emberemlékezet óta többjátékos shootereket készít.
Ráadásul nem is rosszul. Oké, a 2004-es Counter-Strike: Condition Zero a
rengeteg csúszás után sem lett akkora durranás, mint az eredeti, de az utána
következő Left 4 Dead bebizonyította, hogy egy kooperatív lövölde a
zombiapokalipszis közepén a legszebb. A 75 tagot számláló Turtle Rock már három
éve dolgozik az Evolve-on, ami állítása szerint a kooperatív FPS-ek újabb
lépcsőfoka lesz. Első ránézésre a korábbi sikercímének újragondolásának tűnik a
játék, pedig nem az. A négyfős társaság adott, ám ezúttal egyetlen ellenféllel
csapunk össze, akit szintén egy hús-vér játékost irányít. Az idegen falánk,
erős, képes falon mászni, és nem utolsó sorban harminc láb magas. Ha úgy
tetszik, az Evolve-ban minden meccs alatt egy főellenséggel harcolunk, s jól
észrevehetően keverednek a kooperatív és a kompetitív elemek.
A
fejlesztés elsőként a THQ égisze alatt zajlott, ám a kiadó csődje után a
Take-Two vette meg a jogokat. Az új kompánia szerencsére kellő potenciált
látott az Evolve-ban, így a munkálatokat nem érintette hátrányosan a váltás. A
cím legfőbb újítása a Left 4 Deadek után az, hogy mind a négy emberi karakter
eltérő képességekkel rendelkezik, minden egyes tag nélkülözhetetlen a sikerhez,
nem úgy, mint a zombis produktumban, ahol gyakorlatilag mindenki ugyanazt tudta, csak máshogy nézett ki. Az Evolve fő játékmódja a
Hunt Mode, melyben a hunterek csoportja csap össze a bestiával. A történet a
jövőben játszódik, túl nagy hangsúlyt nem is kap, elvégre az akción van a
lényeg. Legyen elég annyi, hogy az emberek kolonizálni kezdték a galaxist,
számos bolygón megvetették már a lábukat. Ám nem minden planéta békés: a
dzsungeles Shear például különösen veszélyes, bár az első emberek már ötven éve
érkeztek. Feladatunk az, hogy megvédjük a telepeseket az élővilágtól, a csata
mindaddig zajlik, míg az összes hunter vagy az idegen fűbe nem harap.
Nem szükséges olyan sallangokkal foglalkoznunk, mint a muníció, elvégre fegyverünkbe
végtelen számú lőszer elfér, bár képesek túlmelegedni. Ha valamelyikünk meghal,
akkor két perc múlva érkezik egy szállítóhajó az erősítéssel, azzal újraéled a
pórul járt kolléga. Minden pálya és bolygó eltérő hangulattal bír, illetve
minden helyszínen egyedi feladatokat kell teljesítenünk. Például újra működésbe
kell hoznunk a pajzsgenerátort a bányában, ezzel megakadályozhatjuk, hogy újabb
civilek haljanak meg a gyatra védelem miatt. Persze a vadonban nem csupán a
Goliath nevű bestia les ránk. A fejlesztők teljesen lemodellezett élővilágot
ígérnek. Az egyik jószág a sloth, amely egy kisebb dinoszaurusznak felel meg, s
nagyobb, mint a főellenség kezdeti alakja, csak akkor támad, ha provokálják,
vagy ha túl közel merészkedünk hozzá. A trap jaw egy kutyaszerű kreatúra, gyors
és veszedelmes. Ám nem minden állat ugrik egyből a torkunknak, némelyik a
közeli veszélyre is felhívja a figyelmünket, illetve találkozunk néhány húsevő
növénnyel is, amikhez ha túl közel kerülünk, könnyen csapdába eshetünk.
Ismerkedjünk
meg csapatunk tagjaival! Markov névre hallgat az assault kaszt képviselője. Az
orosz felmenőkkel rendelkező harcos elektromos puskával sokkolja a Goliathot,
másik fegyvere a gépkarabély. Markov aknákat is telepíthet a kívánt helyre - ha
szerencsénk van, az elvadult szörnyeteg pont belelép majd. Griffin, a trapper
elsősorban a csapdák mestere. Szigonypuskájával képes megcsáklyázni az
ellenfelet, a rémnek persze nem tetszik a póráz, megpróbálja azt elharapni, s
bosszúból Griffin húsába mélyesztheti fogait. Trapperünknek van egy Sound
Spikes nevű kütyüje, amely a közelben ólálkodó lényekre hívja fel a csapat
figyelmét. Végezetül a Mobile Area nevű képességével egy kupolaszerű erőteret
idézhet meg, amely minden egyes élőlényt csapdába ejt, s ha egyszer már aktív,
akkor társaink sem léphetnek be és fordítva.
Hank a support-osztály képviselője, gépkarabélyán felül egy lézervágója is akad,
amely fegyverként is bevethető, de megjelölheti vele a közeli fenyegetéseket.
Az Orbital Barage nevű képességé a légicsapás játékbeli megfelelője: területre
ható támadást aktiválhat. Hasznos lehet még, hogy Hank egy időre láthatatlanná
bír válni. A női nem egyedüli képviselője Val, a medic. Bájos felcserünk egy
böhömnagy mesterlövész puskával, az Anti-Material Rifle-lel rendelkezik, amely
mindenki előtt megmutatja a célba vett lény gyengepontjait, s ha a társak a
megjelölt testrészekre lőnek, akkor nagyobb sebzést okoznak ellenfelüknek, mint
általában. Val Medgunjával képes gyógyítani bajtársait, de ez ugye egyértelmű.
A Healing Burst nevű speciális képességével azonnal ellátja a közelében
tartózkodó sérülteket. Ezen felül minden osztály rendelkezik egy nyugtató
fegyverrel, ami lelassítja a drabális idegeneket.
A
meccsek kezdetén az egyik játékos által külső nézetben irányított Goliath két
speciális képességgel indul. A rém folyamatosan növekszik, háromlépcsős
evolúciós fázissal rendelkezik, mire a végleges formáját eléri további két
képességet sajátít el. Kezdeti alakjában még gyorsan legyűrhető, ezért kerülnie
kell a hunterekkel való találkozást, bár gyakorlott gamerek kezében azért némi
előnyre is szert tehet.. A fejlődés kulcsa a táplálkozás: a vadon élő állatokat
kell felfalnunk, így még agresszívebbé válhatunk, nagyobbat sebzünk és maximális
életerőnk is kitolódik. Később már hatalmasakat ugrunk, a falon mászhatunk és
tüzet is okádhatunk. Szintlépéskor bebábozódunk, egy ideig védtelenebbek
leszünk a vadászokkal szemben. A hunterek a lény által hagyott lábnyomokat
követhetik, amelyek egyre nagyobbak lesznek, ahogy a Goliath cseperedik. A
bestia remekül lopakodik, s tigris módjára lesből támad. Mikor mind a négy
képességre szert tesz, azokat kombinálhatja egymással és félelmetes ragadozóvá
válhat és bujkálnia sem kell. S ez még csak egyik szörny.
Egy-egy
mérkőzés nagyjából 10-15 perc alatt lezajlik, az eső végig zuhog, alig látunk
az orrunk elé, a helyzet reménytelen, zseblámpáinkkal folyton nyomok után kutatunk
páfrányok és sziklák közt, üvöltéseket hoz felénk a szél, önkéntelenül is
megborzongunk – szinte olyan, mint a Jurassic Parkban. A Left 4 Deaddel
ellentétben az Evolve-ban nem lineárisan teljesítjük a feladatokat, számos alternatív
útvonal és feladat létezik, a terep is sokkal nyitottabb, a környezetet a saját
hasznunkra fordíthatjuk. Nem lesz két egyforma ütközet, a cím perfekt módon
újrajátszható, ha pedig nincs meg a 4+1 fős társaság, a hiányzó tagokat az okos
M.I. pótolja. Az irányítás tökéletesen kézre áll, minden megtalálható benne,
amit egy FPS-től elvárnánk. Érdemes megjegyeznünk, hogy szereplőink sokkal
mozgékonyabbak, mint más shooterekben, talán csak a Titanfall használ hasonló
megoldást. A jetpackünkkel ráadásul
vertikálisan is mozoghatunk, könnyedén elérhetjük a sziklák és az épületek
tetejét – elég csupán kétszer megnyomunk az ugrás gombot.
Már
látjuk magunk előtt a sok véreres szemű játékost, akik reflexből felsikoltanak a
váratlan és ijesztő helyzetekben. A térképek mérete kellően nagy ahhoz, hogy
különféle taktikákkal és stratégiákkal kísérletezzünk. A Turtle Rock az imént
bemutatott Hunt módon kívül még más játékmódokat is tervez a játékba, amellyel
a mítosz és az univerzum kiteljesedik. A látványért egyébként a CryEngine
legfrissebb verziója felel, részletgazdag és élő játékteret biztosít, látványos
karaktermodellekkel, sima animációval és bizsergető atmoszférával. S hogy visszakanyarodjuk a cikk elején feltett
kérdésünkhöz, jelen állás szerint a játék tényleg a kooperatív shooterek
következő lépcsőfokának tűnik, a szokatlan felállásnak hála, minden esélye meg van
rá, hogy szavatos karriert fusson be. Az Evolve 2014 őszén landol a boltokban
PC-n, Xbox One-on és PlayStation 4-en.
Kapcsolódó cikkek
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.