Pár napja jelent meg nálunk is a hír, hogy a Unity megváltoztatja az üzleti modelljét, és az éves licencdíj mellett a játékeladások és felhasználói telepítések után is "fejpénzt" kell fizetnie a motort használó cégeknek. A reakció várható volt, azonban a léptékre talán senki sem számított.
Garry Newman, a Garry's Mod és a Rust készítője saját oldalán összegezte szókimondó stílusban a helyzetet. Véleménye szerint nem feltétlenül azzal van a baj, hogy fizetniük kell még pluszban, már ha egyáltalán pontosan tudják követni a letöltéseket, hanem azzal, hogy erről egyáltalán nem értesítette őket a Unity. A döntést nem előzte meg semmilyen párbeszéd vagy egyeztetést, és gyakorlatilag a nagyközönséggel egyidőben értesültek ők is a dologról. Newman teljesen elvesztette bizalmát a Unityvel kapcsolatban, anélkül pedig nem lehet tovább folytatni a Rust fejlesztését. A 10 éve piacon lévő játékkal kapcsolatban leszögezte, hogy le fogják cserélni a motort, elmondása szerint rettentően bánja, hogy ez idő alatt nem készítettek egy belső grafikus motort a játékhoz.
A nagyobb és sikeresebb játékkészítők érthetően elégedetlenek és a Unity bojkottálására készülhetnek akár motorcserével, akár a játékaik levételével a digitális áruházakból. Erre készül a Slay the Spire-t készítő Mega Crit is, akik lecserélik a Unityt, a Cult of the Lamb készítői viszont drasztikusabb lépésre készül, január 1-től törlik a játékukat.
A kisebb fejlesztők, vagy akár egyszemélyes alkotók számára még súlyosabb érvágásnak tűnik a dolog. Valószínűleg ez állhat a mögött, hogy a Unity két irodát is bezárt és egy, a dolgozók számára szervezett town hall eseményt is lemondott, mivel egyes dolgozók halálos fenyegetéseket kaptak. Az elkeseredettség állhat e mögött egy olyan döntés kapcsán, amihez nekik semmi közük sem volt. Sőt, ha valakit, akkor őket is ugyanolyan súlyosan érinti a dolog, mint a fejlesztőket, hisz alkalmazottként valamilyen szinten a Unityt képviselik. Egyesek (igaz, név nélkül) csalódottságuknak is hangot adtak fórumokon, hogy tisztázzák, a cégüknek növelnie szükséges a bevételüket, ráadásul sok sikeres cég meglepően keveset fizet nekik, viszont nem így kellett volna lekommunikálni a fejlesztők felé.
A Unity azóta frissítette a GYIK oldalát is, sőt X-posztot is készített és igyekszik minden felmerülő kérdésre választ adni, ezzel orvosolandó az előzetes gyenge kommunikációt. Tisztázták, hogy a telepítések utáni fizetés az új telepítésekre vonatkozik, és nem visszamenőleges. Ha valaki tízszer tölt le egy Unityben készített játékot, a fejlesztők akkor is csak egyszer fizetnek majd a cégnek, arról nem beszélve, hogy csak egy adott számú letöltés és meghatározott bevétel után. Tehát ha egy magányos fejlesztő készít egy játékot, ami sem letöltések, sem bevétel szempontjából nem lépi át a Unity által megszabott értékhatárt, akkor az egyszeri vagy időszakos díjon felül nem fizet semmit. Az újratelepítések mellett kivételt képeznek a demók, a játékok felhőből való streamelése vagy a jótékonysági tevékenységhez köthető letöltés is.
Hogy ez elegendő lesz-e ahhoz, hogy a helyreálljon a cég megítélése, illetve enyhítse a feléjük irányuló közutálatot, egyelőre nehéz megmondani. Az biztos, hogy nem úgy néz ki, hogy visszatáncolnának a döntésüktől.
"What Unity does resembles the Decoy Effect.
Unity knows the current version of this won't work, and that's the plan.
This prepares us for a smaller evil that'll eventually come out as "our response to your feedback", where "thus we're lowering the cost per install from 0.2 to 0.02 and COMPLETELY removing it for pro users", or something like that.
That being the initial plan all along.
Unity greatly underestimates the network effect"
Sajnos nem lesz elég a vezérigazgató picsán rúgása, a kár már most helyrehozhatatlan és a következmények messzemenőek.
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.