Manapság a PC tulajok nincsenek úgy elkényeztetve hardvertámogatás szempontjából, mint régebben. Pedig anno mekkora hatalmas újításnak számított a PhysX, mellyel még realisztikusabb fizikát varázsolhattunk játékainkba, illetve a különböző csatlakoztatható irányítóeszközök, melyek egy-egy szimulátorhoz vagy programhoz lettek fejlesztve...
Ezek többnyire már hétköznapi eszközökké váltak, melyek után jogosan várhatná el az ember, hogy valami igazán ütős dologgal álljanak elő a nagyobb gyártók. Nem is kellett sokáig várnunk, hiszen megérkezett az NVidia és Samsung első nagy dobása, mely gyökeresen megváltoztathatja a szórakozásról idáig kialakult nézeteinket.
Ennek a két hatalmas cégnek közös gyermeke a Samsung 2233RZ és a NVidia 3D Vision szemüveg lett. A cél, hogy a világon elsőként alkalmazzák a mozikban látott 3D hatást otthonunkban, ám nem akármilyen módon, hiszen bármelyik videojáték, melyet elindítunk, azonnal térhatásban fog pompázni számunkra. Természetesen ez mind csak látvány, hiszen a programok nagy része nem erre a két eszközre lett kifejlesztve, így nem kell félnünk attól, hogy egy óvatlan golyó, melyet ellenségeink lőnek ki ránk kedvenc gammánkban, véletlenül ráhozza a nagyira a szívbajt a szoba másik sarkában. Úgy kell elképzelni az élményt, mintha mindennek mélysége lenne az éppen futtatott játékban, ám egy bizonyos „fal" mögül semmi se jut át, ami felénk repül. A szövegek előttünk lebegnek, mintha hősünket elnyelte volna a vékony fekete képernyő, melyet egy nagy fekete dobozhoz lehet hasonlítani a lencsék mögül. Most nézzük technikai szempontból mit tud ez a „varázsdoboz".
A 120-szal száguldó Samsung 2233RZ
A Samsung nem tett nagy újítást, hiszen elődje, a ViewSonic már készített egy 120hz-es képfrissítésre alkalmas készüléket, ám a technológia igazán csak a 2233RZ-ben teljesedett ki. A drága ár, a kijelzőbe beleégő háttérvilágítás, rögzített képernyő beállítások, megannyi negatív visszhangot keltett ez a monitor, mely nem nagyon nyerte el sem a vásárlók, sem a szaksajtó pozitív véleményét.
Mindenki nagy meglepetésére még idén bejelentették a Samsungnál is, hogy hasonló technikai adottságokkal rendelkező monitorcsalád indítását tervezik, mely még élesebb és gyorsabb képi megjelenítést ígért a játékosok számára. Az előd hibáit kijavították, és egyéb extra újdonságokkal vértezték fel a csomagot, melyhez alapból járt az NVidia 3D Vision adaptere is.
De mi is rejtőzik eme szexi kialakítású, 22"-os fekete ördög szívében? Nos, lássuk röviden: az 1680x1050-es maximális felbontásra képes monitor közel 3ms reakcióidőre képes, amihez viszonyítva szerencsétlen képernyőm elbújhat a maga 5ms-es válaszidejével. Habár valóban nagyon elhanyagolhatónak tűnik ez a 2ms különbség, mégis igazán más élményt nyújt szemeink számára.
Lehetőségünk van a beállításokkal játszani, ha képernyőnk oldalán lévő menübe lépünk. Ekkor a megjelenő kis ablakban kiválaszthatjuk a fényerő és kontraszt erősségét, illetve lehetőségünk van még a monitor finomhangolására is. Az extra viszont az, hogy lehetőségünk van úgynevezett „mintákat" beállítanunk. Ezek előre lekódolt sémák (játék, olvasás, internet, film), melyek által a legtöbbet hozhatjuk ki a Samsung 2233RZ-ből, attól függően, hogy éppen mit csinálunk a számítógépen.
Mivel játékosok képernyőjéről van szó, így rengeteg anyagot kipróbáltunk új üdvöskénkkel, az eredmény pedig több mint meglepő volt számunkra. Kezdetben azt hittük, hogy egy monitor csere nem teheti még szebbé a programokat, melyeket sima LCD monitorok is ugyan olyan szépen kezelnek. Tévedtünk, hiszen az új képernyő csatlakoztatása után minden élesebb lett, így a játékok bizonyos betegségei is eltűntek (szellemképek, elmosott textúrák magas beállítások mellett is). Mi a helyzet viszont, ha ezt a technikát kombináljuk az NVidia 3D Visionnel? Képes-e a monitor ugyan azt a minőséget nyújtani ilyen helyzetben is?
Az NVidia TÉRfogata: 3D Vision
Többnyire igen, ám minden játékosnak fel kell kötnie azt a bizonyos nadrágot hardver szempontjából, hiszen elég erőteljesen meg fogja erőltetni kártyánk processzorait az apró fekete doboz. Nem mellékesen szükségünk van még egy USB foglalatra is, melyen keresztül kommunikál az adapter a gépünkkel, és még fontosabb, a videokártyánkkal.
A csomag másik fontos alkotóeleme maga a szemüveg, amihez kapunk három „orrnyerget". Ezek arra valók, hogy a kényelmes viseletet megkönnyítsék pisze, krumpli és egyéb orrtípussal rendelkezők számára. Persze magát a szemüveget technikai bonyolultsága miatt más módon nem alakíthatjuk saját ízlésünk számára, ám már ez is bőven elég, hogy a viselés kényelmét egy fokkal javítsák. A készülék mérete és felszereltsége ellenére elég könnyűre sikerült, így szerencsére viseléséhez nem kell nyaki izmainkat edzenünk. Ez nem jelenti viszont azt, hogy hordása felhőtlen élvezetet nyújt.
A szemüveg nem a hagyományos, moziban ismert piros-kék technológiát alkalmazza (a cikkhez mellékelt képek csak az élmény miatt ilyenek), hanem a lencséket az eszköz külön-külön fel-le kapcsolgatja. Mindezt olyan sebességgel teszi, melyet az emberi szem nem nagyon érzékel, agyunkat pedig az információk tudatában, oly módon képes becsapni, hogy térhatású élményt érzékeljünk. Ennek csupán az a nagy hátránya, hogy maximum háromnegyed órát tudunk folyamatosan játszani a kiválasztott játékkal, mielőtt szemünk erős fájdalom kíséretében egy kis pihenést kérne.
Ez egyes esetekben (többjátékos mód, órákig tartó raid, stb.) elég kellemetlenül esik néhány ember lelki világának, akik számítógépüket hosszabb ideig szeretnék folyamatosan használni. Ha már kellemetlenségeknél járunk, meg kell említenem a szükséges telepítésekkel járó fölösleges köröket. Az NVidia 3D Vision ugyanis nem kompatibilis minden vadonatúj GeForce driverrel, és ezzel eléggé megvágják azokat a felhasználókat, akik szeretnének mindent kipréselni kártyájukból.
Szükségük is van erre, hiszen amint aktiváljuk a térhatást játékainkban, az FPS a felére csökkenhet. Természetesen vannak külön kiemelt programok, melyek az NVidia honlapján megtalálható támogatási listában kiváló értékelésre vizsgáztak, ám ezek csupán látványvilágban nyújtanak többet a felsorolásban szereplőktől. Az értékelésünk során három szoftverrel futtattunk le sebességmérő teszteket: Batman: Arkham Asylum demo, Mirror's Edge és Burnout: Paradise. Ezek közül talán a legjobban a Burnout teljesített, majd ezt követte a másik két program. Ám ahogy említettem, minden esetben jelentős sebességcsökkenésre készüljenek az új tulajdonosok.
Vissza a jövőbe?
Ismételten szerencsésnek mondhatom magam, sokakkal egyetemben, hogy olyan időkbe születtünk, mely nagy befolyással hatott a játékvilágra. Úgy érzem ismételten egy ilyen generációs „lépcsőfok" előtt állunk, hiszen a térhatású megjelenítés már (szinte szó szerint) kézzel fogható. Persze az újításoknak is megvannak a hátrányaik, de úgy hiszem ez is szép kezdeményezés volt a Samsung és az NVidia gyártóitól. Akiknek pénztárcája vastagsága megengedi eme két csodaszerkezet beszerzését, ne habozzanak és tegyék be a kosárba jövő slágerkellékeinek első darabjait!
Ennek a két hatalmas cégnek közös gyermeke a Samsung 2233RZ és a NVidia 3D Vision szemüveg lett. A cél, hogy a világon elsőként alkalmazzák a mozikban látott 3D hatást otthonunkban, ám nem akármilyen módon, hiszen bármelyik videojáték, melyet elindítunk, azonnal térhatásban fog pompázni számunkra. Természetesen ez mind csak látvány, hiszen a programok nagy része nem erre a két eszközre lett kifejlesztve, így nem kell félnünk attól, hogy egy óvatlan golyó, melyet ellenségeink lőnek ki ránk kedvenc gammánkban, véletlenül ráhozza a nagyira a szívbajt a szoba másik sarkában. Úgy kell elképzelni az élményt, mintha mindennek mélysége lenne az éppen futtatott játékban, ám egy bizonyos „fal" mögül semmi se jut át, ami felénk repül. A szövegek előttünk lebegnek, mintha hősünket elnyelte volna a vékony fekete képernyő, melyet egy nagy fekete dobozhoz lehet hasonlítani a lencsék mögül. Most nézzük technikai szempontból mit tud ez a „varázsdoboz".
A 120-szal száguldó Samsung 2233RZ
A Samsung nem tett nagy újítást, hiszen elődje, a ViewSonic már készített egy 120hz-es képfrissítésre alkalmas készüléket, ám a technológia igazán csak a 2233RZ-ben teljesedett ki. A drága ár, a kijelzőbe beleégő háttérvilágítás, rögzített képernyő beállítások, megannyi negatív visszhangot keltett ez a monitor, mely nem nagyon nyerte el sem a vásárlók, sem a szaksajtó pozitív véleményét.
Mindenki nagy meglepetésére még idén bejelentették a Samsungnál is, hogy hasonló technikai adottságokkal rendelkező monitorcsalád indítását tervezik, mely még élesebb és gyorsabb képi megjelenítést ígért a játékosok számára. Az előd hibáit kijavították, és egyéb extra újdonságokkal vértezték fel a csomagot, melyhez alapból járt az NVidia 3D Vision adaptere is.
De mi is rejtőzik eme szexi kialakítású, 22"-os fekete ördög szívében? Nos, lássuk röviden: az 1680x1050-es maximális felbontásra képes monitor közel 3ms reakcióidőre képes, amihez viszonyítva szerencsétlen képernyőm elbújhat a maga 5ms-es válaszidejével. Habár valóban nagyon elhanyagolhatónak tűnik ez a 2ms különbség, mégis igazán más élményt nyújt szemeink számára.
Lehetőségünk van a beállításokkal játszani, ha képernyőnk oldalán lévő menübe lépünk. Ekkor a megjelenő kis ablakban kiválaszthatjuk a fényerő és kontraszt erősségét, illetve lehetőségünk van még a monitor finomhangolására is. Az extra viszont az, hogy lehetőségünk van úgynevezett „mintákat" beállítanunk. Ezek előre lekódolt sémák (játék, olvasás, internet, film), melyek által a legtöbbet hozhatjuk ki a Samsung 2233RZ-ből, attól függően, hogy éppen mit csinálunk a számítógépen.
Mivel játékosok képernyőjéről van szó, így rengeteg anyagot kipróbáltunk új üdvöskénkkel, az eredmény pedig több mint meglepő volt számunkra. Kezdetben azt hittük, hogy egy monitor csere nem teheti még szebbé a programokat, melyeket sima LCD monitorok is ugyan olyan szépen kezelnek. Tévedtünk, hiszen az új képernyő csatlakoztatása után minden élesebb lett, így a játékok bizonyos betegségei is eltűntek (szellemképek, elmosott textúrák magas beállítások mellett is). Mi a helyzet viszont, ha ezt a technikát kombináljuk az NVidia 3D Visionnel? Képes-e a monitor ugyan azt a minőséget nyújtani ilyen helyzetben is?
Az NVidia TÉRfogata: 3D Vision
Többnyire igen, ám minden játékosnak fel kell kötnie azt a bizonyos nadrágot hardver szempontjából, hiszen elég erőteljesen meg fogja erőltetni kártyánk processzorait az apró fekete doboz. Nem mellékesen szükségünk van még egy USB foglalatra is, melyen keresztül kommunikál az adapter a gépünkkel, és még fontosabb, a videokártyánkkal.
A csomag másik fontos alkotóeleme maga a szemüveg, amihez kapunk három „orrnyerget". Ezek arra valók, hogy a kényelmes viseletet megkönnyítsék pisze, krumpli és egyéb orrtípussal rendelkezők számára. Persze magát a szemüveget technikai bonyolultsága miatt más módon nem alakíthatjuk saját ízlésünk számára, ám már ez is bőven elég, hogy a viselés kényelmét egy fokkal javítsák. A készülék mérete és felszereltsége ellenére elég könnyűre sikerült, így szerencsére viseléséhez nem kell nyaki izmainkat edzenünk. Ez nem jelenti viszont azt, hogy hordása felhőtlen élvezetet nyújt.
A szemüveg nem a hagyományos, moziban ismert piros-kék technológiát alkalmazza (a cikkhez mellékelt képek csak az élmény miatt ilyenek), hanem a lencséket az eszköz külön-külön fel-le kapcsolgatja. Mindezt olyan sebességgel teszi, melyet az emberi szem nem nagyon érzékel, agyunkat pedig az információk tudatában, oly módon képes becsapni, hogy térhatású élményt érzékeljünk. Ennek csupán az a nagy hátránya, hogy maximum háromnegyed órát tudunk folyamatosan játszani a kiválasztott játékkal, mielőtt szemünk erős fájdalom kíséretében egy kis pihenést kérne.
Ez egyes esetekben (többjátékos mód, órákig tartó raid, stb.) elég kellemetlenül esik néhány ember lelki világának, akik számítógépüket hosszabb ideig szeretnék folyamatosan használni. Ha már kellemetlenségeknél járunk, meg kell említenem a szükséges telepítésekkel járó fölösleges köröket. Az NVidia 3D Vision ugyanis nem kompatibilis minden vadonatúj GeForce driverrel, és ezzel eléggé megvágják azokat a felhasználókat, akik szeretnének mindent kipréselni kártyájukból.
Szükségük is van erre, hiszen amint aktiváljuk a térhatást játékainkban, az FPS a felére csökkenhet. Természetesen vannak külön kiemelt programok, melyek az NVidia honlapján megtalálható támogatási listában kiváló értékelésre vizsgáztak, ám ezek csupán látványvilágban nyújtanak többet a felsorolásban szereplőktől. Az értékelésünk során három szoftverrel futtattunk le sebességmérő teszteket: Batman: Arkham Asylum demo, Mirror's Edge és Burnout: Paradise. Ezek közül talán a legjobban a Burnout teljesített, majd ezt követte a másik két program. Ám ahogy említettem, minden esetben jelentős sebességcsökkenésre készüljenek az új tulajdonosok.
Vissza a jövőbe?
Ismételten szerencsésnek mondhatom magam, sokakkal egyetemben, hogy olyan időkbe születtünk, mely nagy befolyással hatott a játékvilágra. Úgy érzem ismételten egy ilyen generációs „lépcsőfok" előtt állunk, hiszen a térhatású megjelenítés már (szinte szó szerint) kézzel fogható. Persze az újításoknak is megvannak a hátrányaik, de úgy hiszem ez is szép kezdeményezés volt a Samsung és az NVidia gyártóitól. Akiknek pénztárcája vastagsága megengedi eme két csodaszerkezet beszerzését, ne habozzanak és tegyék be a kosárba jövő slágerkellékeinek első darabjait!
Kapcsolódó cikkek
szerintem teljesen más világ a kettő. shutter-es 3D-t még nem próbáltam, de a kék-piros, zöld-bíborvörös, kék-sárga stb. színszűrős dolog csak az egésznek a legalja. véleményem szerint mérföldekkel jobb a 3DVISION.
az IMAX és a 3DVISION nem ugyanazon a technológián alapul. természetesen az alap az ugyanaz, mint minden sztereószkópiás 3D megjelenítési eljárásnál, hogy bal és a jobb szem a két eltérő szögből felvett képet lássa - ez az emberi tér látás működési elve tulajdonképpen. az IMAX mozikban a polarizált szemüveg választja szét a néző számára a két képet, a 3DVISION pedig az úgynevezett shutter-es eljárást alkalmazza, vagyis a két képet egymás után villantja fel, a szemüveg pedig gyorsan elzárja, kinyitja a lencsék előtti "zárat", vagyis egy monokróm kijelzőt.
Én windows 7-en próbáltam a beépített 3d vision progival és a moziban kapott 3d papírszemüveggel a 85 Hz-es LG lcd monitoromon. A Flatout és a Burnout Paradise rendesen működött vele és nagy élmény volt. Mennyivel jobb a gyári Nvidia szemüveg ennél? A videókarim GF 966 GT.
http://www.petitiononline.com/gkmmind/petition.html
írjátok alá!
Amúgy nem vagyok benne biztos, hogy egy CRT monitor tökéletes lehet, tudom hogy gyorsabb mint az LCD de azért mégse ugyanaz a technológia.
Amúgy az sincs kizárva, hogy a szemüveged hibás, úgy tudom tápegységgel megy (elemmel) ugye? Mert akkor lehet benne valami kis elektronikai gubanc.
Egy CRT monitorral teszteltem, mégpedig ojan tipussal, aminek a ki és bekapcsolási ideje végtelennek tekinthetö ( kevesebb mint 1% látszik az elözö képkockábol a jelenlegin ) . Amúgy 150 Hz frissítéssel hibátlanul müködik. A szemüveg hibáját pedig egy egyszerü állóképpel mértem, amit az NVIDIA saját programja meg tud jeleníteni. Az állókép fekete alapon egy függöleges fehér vonal, a bal szembe jutó képen bal oldalon van a vonal, a jobb szembe jutó képen jobb oldalon.
Mast3rmind: Grat. jo kis cikk lett, elismerésem.:)
21: Hidd el, ha előtted lenne a két monitor és azt mondanák:
"-Nah, Knodros fogd és vidd valamelyiket"
Szerintem nem kéne téged sem noszogatni. :P
18: Nah, ehhez hasonló az Nvidia is. Szabad kérdezni, milyen TV van a birtokodban? :)
Nah most meg,hogy 3,vagy 5 millisec. :p
Azon ne múljon a CS-s pályafutásom.
a övöldözős játékoknál meg nem olyan mintha kijönne a golyó, mivel oylan gyorsan történik minden, azt sem tudod, mikor kell nézned... és ha kifogsz egy pillanatot, akkorsem elsz olyan mintha kijönne... de nagyon jo!!! nem tökéletes, de rohadt jo!szal ps3on én is 3D-ben játszom :)
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.