Mivel előző hasonló jellegű cikkünk, a “De mi az a Mantle,
és miért lesz jó nekünk?” nagy sikert aratott, úgy gondoltuk, nem árt
megemlékezni arról, hogy bizony az Nvidia is igyekszik a játékosok kedvére
tenné, és nem csak az erősebb videokártyákkal. A hardcore PC-s játékosok mindig
is az Nvidia legfontosabb célcsoportja volt, hiszen jellemzően a zöld cég
kínált olyan erős (és az esetek többségében jelentősen túlárazott) kártyákat,
melyekkel egyrészt az AMD már nem tudott versenyezni, másrészt pedig amiket
pontosan ez a réteg tudott megvásárolni. Erre remek példa az ezer dolláros
árcédulával piacra dobott GeForce GTX Titan, ami ugyan alapvetően nem is a
játékosoknak szólt (hiszen erősen felpumpált, dupla pontosságú compute-ban
büntetett), mégis nagy sikere lett a keményvonalas játékosok legfelső, sokat
költeni képes rétegeiben.
Érdemes látni, hogy aki megengedhet magának drága videokártyákat és drága
processzorokat, az a grafika minőségét tekintve a következő generációs konzolok fölé mehet némileg (igaz, sokszoros áron), azonban
van ennél egy fontosabb tényező is. Ez pedig a képminőség, amivel még a
következő generációs konzolok sem fognak tudni vetélkedni. Ma már itthon is realitás, hogy a legtöbbünk rendelkezik olyan erős PC-vel, hogy mindent 1080p-ben tudjunk futtatni, MSAA-val
vagy supersamplinggal, de a nálunk szerencsésebb gazdasági helyzetben lévő
országokban, ahol a hardverek árai jóval olcsóbbak, már egyáltalán nem ritka,
hogy a keményvonalas játékosok az 1440p-s, vagyis a 2560x1440-es felbontású
monitorokat favorizálják.
Nem kérdés, hogy aki ilyen sokat költ hardverre, az nem csak, hogy minden
beállítást ultrára akar tenni, hanem a maximális képminőségre törekedik, nem
szeretne recés éleket látni, és zizegést sem akar tapasztalni. Azonban akad még
egy területe a képminőségnek, amire viszont eddig nem nagyon volt megoldás,
bármilyen erős hardverünk is legyen. Ez pedig a monitor frissítési
frekvenciája, ami továbbra is fix - a legtöbb esetben 60hz, de a fentebb is
említett, nagyobb felbontású példányoknál már jellemzően 120hz vagy 144hz. A
probléma, hogy renderelheti a gépünk bármilyen sebességgel az adott játékot, ha
a monitor csak bizonyos időközönként frissít, akkor bizony jönnek a problémák.
Ennek megoldására találták ki a V-syncet, ami a monitor képfrissítéséhez
igazítja a VGA által kiszámolt képkockákat.
Ez egészen addig jó is, amíg a gépünk gyorsabban renderel, mint ahogy a monitor
frissít - tehát, ha mondjuk a 60hz-es monitorunkhoz 80fps-sel fut a Battlefield
3, akkor minden fasza. Azonban, ha 60fps alá esik, akkor a monitor kénytelen megtartani az előző
képkockát, ami egy parányi akadást eredményez. Éppen ezért sokan kikapcsolva
tartják a V-syncet, ami viszont egy másik problémát hoz magával: elkezd
szakadni, törni a kép. Érezhető tehát, mi itt a gond: megvan a hardverünk
ahhoz, hogy élvezzük a legjobb grafikát, és eltüntessük a recés éleket, de még
a legjobb gép is folyamatosan változó fps-sel tudja csak renderelni a játékokat
(ráadásul az 1440p, vagy a 4k terjedésével nehezebb tartani a mostani
hardverekkel például a fix 120, vagy 144fps-t), így a monitor jelenti ebben az
egész folyamatban az utolsó szűk keresztmetszetet a tökéletes képminőség
eléréséhez.
Ennek megoldására találta ki az Nvidia a G-syncet, ami egy csapásra megszünteti
a monitorok fix frissítési frekvenciáját, és teljesen dinamikussá változtatja
azt, így a monitor mindig pontosan akkor frissíthet, amikot a VGA elkészült egy
képkockával, tehát a kettő teljesen szinkronban működhet egymással. Nem tudni,
mi a G-sync felső határa, de az Nvidia egyelőre egy 144hz-es Asus monitorral
demózta a cuccot, az alsó limit pedig 30hz, hiszen 30fps alatt már a játék
szaggatni kezd, így ilyenkor a G-sync minden képkockát megdupláz. Az eredményt
persze nem lehet látni sem videókon, sem képeken, ezt majd minden érdeklődőnek
élőben kell tesztelnie, mindenesetre akik látták működés közben, arról számoltak
be, hogy a végeredmény nagyon meggyőző, és tényleg eltűntet minden képhibát,
ami korábban a szinkronizációs probléma miatt előjött. Tim Sweeney a legnagyobb lépésnek nevezte az SD-ről HD-re váltás után, de ott volt még az Nvidia bemutatóján Johan Andersson és John Carmack is. Nem lehet eléggé hangsúlyozni, mennyire fontos volt a hardcore PC-s játékosok számára, hogy végre megszűnjenek a mikro-akadások és képtörések.
Mindezt persze nem olyan könnyű elérni, ugyanis az LCD megjelenítők nem
véletlenül dolgoztak eddig fix frissítéssel, ha ettől elszakadunk, mindenféle
egyéb nem kívánt hatás jöhet létre. Éppen ezért az Nvidia úgy tudta mindezt
megoldani, hogy egy külön modult fejlesztett, amit aztán be lehet majd építeni
az ezt támogató monitorokba, illetve természetesen maguk a gyártók is kínálnak
majd olyan monitorokat, melyekbe már alapból beletették a G-sync modult - ezek a monitorok valamikor a következő hónapokban jelennek meg, és habár árat nem tudunk még, arra érdemes készülni, hogy nem lesz olcsó mulatság. Hogy
mi található a modulon, azt egyelőre nem részletezte az Nvidia, de a kiadott
hivatalos fényképen látszik maga a vezérlőchip, és háromszor 256MB memória. Érdemes
továbbá megjegyezni, hogy a G-sync használatához nem csak a megfelelő monitorra
lesz szükségünk, hanem legalább egy GeForce GTX 650 Ti Boost vagy annál jobb
videokártyára, R331.58-as verziójú vagy újabb meghajtóra, illetve Windows
7/8-ra, valamint az egész történet kizárólag DisplayPorton keresztül működik.
Streamelés, játékfelvétel
Nem a G-synchez kapcsolódik, de érdemes legalább pár sorban megemlékezni arról
is, hogy az Nvidia más területeken is igyekszik előzni. Az egyik ilyen új
szolgáltatás az Nvidia Game Streaming, aminek segítségével a PC-n futtatott
játékot tudjuk egy az egyben streamelni WI-FI-n keresztül a Shield
kézikonzolra. Ez nyilván egy kényelmes módja lehet annak, hogy rendes
PC-játékokat élvezhessünk a vécén az androidos konzol segítségével. Legalábbis
más hasznát egyelőre nem látom, ezek a technológiák akkor lesznek igazán
hasznosak, ha már a neten keresztül is olyan késleltetést tudunk elérni, mintha
az otthoni WI-FI-re csatlakoznánk.
Ennél talán érdekesebb a Shadow Play, amivel az Nvidia a next-gen konzolok
funkcionalitásának egy darabját szeretné meghonosítani PC-n is. A Shadow Play
gyakorlatilag folyamatosan rögzíti játékunk közben az utolsó (maximum) 20
percet a merevlemezünkre. Azonban alapvetően ez csak bufferként működik, tehát
a program magától nem menti ezt le, és nem tölti meg feleslegesen a vinyónkat,
hacsak nem nyomjuk meg az ALT+F10 billentyűkombinációt. A Shadow Play tehát
lehetőséget ad arra, hogy ha valami nagyon látványos dolgot csináltunk, akkor
egy gombnyomással lerögzítsük az előzőleg felvett 20 percet, egyébként pedig a
program folyamatosan dobja el felvételeket. A legfontosabb azonban, hogy a cucc
a GeForce GTX 600 és 700-as GPU-kba épített hardveres H.264 kódolót használja,
így például 1080p 60fps-es felvétel mellett nem vágja úgy oda a teljesítményt,
mint mondjuk a FRAPS - körülbelül 5-10% a büntetés csak, és rögtön kapunk egy
frankón tömörített mp4 fájlt.
Az Nvidia lemaradt a következő generációs konzolokról, éppen ezért láthatóan
igyekszik, hogy még jobban kedvezzen a PC-s játékosoknak. A korábban elindított
GeForce Experience már egy remek lépés volt annak irányába, hogy a konzolokhoz
hasonlóan a felhasználóknak ne kelljen a grafikai beállítások között
turkálniuk, a Shadow Play pedig egy újabb konzolos funkciót költöztet PC-re
egyszerűen, magától értetődően. A G-sync egy régi és fontos problémára
jelent megoldást, amit már most epekedve várnak a megfelelően eleresztett
hardcore játékosok, hiszen elhozza az utolsó szükséges lépést a képminőség
javulásához. Hogy ezek ellen az AMD és a Mantle hogyan tud majd teljesíteni, az
a jövő egyik izgalmas kérdése lesz. Nyilván azon fog múlni, hogy az AMD mennyi
fejlesztőt tud a Mantle mellé állítani, és így mennyi játékban élvezhetjük majd
annak előnyeit - az Nvidia újdonságai ugyanis (igaz, más területet vesznek
célba, de) minden játékban hatásosak lesznek.
Nvidia Maxwell - titkos fegyver a Mantle ellen?
Kapcsolódó cikkek
Mármint van, de az azért van mert túl alacsony az fps a jelenlegi konzoloknál és nem ez végett a nem tudom minek hívják végett.
1280x1024 pl nalam siman megy a 100hz
..de ez is monitorfuggo
1. nem lesz minden monitormárkával elérhető
2. jó-jó, hogy a v-sync használata erőforrást igényel, de ez a modul a benne lévő hardver miatt kb egy pár tízezres vga kari ára, amit szerintem inkább az új vga árára pótolunk rá (így annak sem lesz akkora teher a v-sync)
3. mivel nvidia cucc, nem lesz egységes, szabványos, csak bizonyos játékok fogják támogatni, így világmegváltást nem remélhetünk tőle. Ez kb olyan, mint a Physics. Jó kis cucc, de simán lemondok róla bármikor, ha lassulást okoz az AMD-s konfigom miatt és nem érzem hiányát.
Ez megmarad az érdekesség szintjén még jó időre.
http://prohardver.hu/hir/nvidia_g-sync_technologia_monitor.html
"A G-Sync persze szabályok között működik, hiszen nem várhat a végtelenségig a képkockára. Van a rendszernek egy alapvető várakozási ideje, aminek a mértékéről nincs adat, de ha addig nem érkezik képkocka, akkor újra kirakja az aktuálisat. Ez természetesen akadást jelent, de az oka inkább a PC-n belüli folyamatokban keresendő, mintsem a szinkronban. Mindemellett a kijelző sem frissíthet mindent, tehát van egy maximális frissítési frekvencia is, aminek a mértéke szintén nem publikus, de ez nyilván egy logikus eleme a rendszernek. A G-Sync igazából arra jó, hogy a vertikális szinkron második bekezdésben leírt problémáját orvosolja. Ezzel a monitor működhet egy ideális 40-60 Hz közötti tartományban, ha a hardver például 40 és 60 képkocka/másodperces jellemző sebességet mutat fel."
A gaysync hozzáköti a monitort az nVidia hardvereihez, ami leginkább az nVidiának jó. Arról nem is beszélve, hogy ez nem több haszontalan, drága parasztvakításnál.
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.