Lássuk be, hiába nagyszerű a
találmány az érintőkijelző, a játékok egy jelentős részénél használhatatlan.
Persze poén rángatni a csúzlit az Angry Birds-ben, meg akkor is jól jön, ha
point & click kalandjátékot vagy stratégiát játszunk, viszont kis túlzással
minden máshoz kevés, kezdve az akciójátékoktól egészen a sportjátékokig. Nyilván, a
virtuális gombok enyhítenek a problémán, de ez is csak átmeneti megoldás: nekem
ne mondja senki, hogy nem zavarja, hogy az ujjaival mindig kitakarja a képernyő
egy részét, és hogy annyira kényelmes tartósan bökdösni egy üvegfelületet - és
akkor a visszacsatolás teljes hiányát még nem is említettem.
Ráadásul az iPhone-ok esetében még
többet panaszkodhatunk, mert az iPhone 5 vagy az iPhone 5S ugyan baromi jól néz
ki, de pici és a képernyője is mindössze 4 hüvelykes. Engem ez a hétköznapokban
nem igazán zavar, játéknál viszont nagyon kényelmetlen: úgy érzem, mintha nem
lenne a kezemben semmi, és a kicsi, de viszonylag nagy felbontású kijelzőn is
úgy tudok csak megnyomni egy-egy gombot, hogy előtte fejben három percen
keresztül szerkesztem a mozdulatot.
Nem véletlen, hogy egyre több
perifériagyártó rukkol elő olyan kiegészítőkkel, amelyek gyakorlatilag a
kontrollereket imitálják: sokszor konkrétan úgy néznek ki, mint egy gamepad, és
a telefont az orrukra kell ültetni vagy ki kell támasztani eléjük, máskor a
kompakt utat választják a tervezők, ilyenkor a kiegészítők komplett kézikonzolt
varázsolnak a mobilból. Ez utóbbi irányt követi a Logitech PowerShell is: mint
ismert, az iOS csak a hetedik főverziója óta támogatja az efféle kütyüket, így
a PowerShell is az első hullámban érkezett, és ez bizony érződik is rajta.
Megjegyzendő, hogy iOS 7 ide vagy
oda, a kiegészítő csak az iPhone 5-tel, az iPhone 5S-sel és az ötödik
generációs iPod touch-csal hajlandó együttműködni. Negatívumként ez nehezen
emlegethető fel, a kompakt kivitelezés ára, hogy nem visel el túl sok méretbeli
és formatervi különbséget a fogadott készülék részéről: a PowerShellbe éppen
bele tudtam pattintani az iPhone 5-ömet, ami így biztonságosan meg is fogta.
Forgathattam bárhogy, rázhattam, meg sem mozdult, ami mindenképpen jó dolog.
Ezen kívül a kiegészítőn több olyan részt is megfigyelhetünk, amit abszolút
ezekhez a modellekhez igazítottak: hagytak helyet a némító és a hangerőt
szabályozó gomboknak, illetve a hátsó kamerának, a kontrollerre is került egy
pici mechanikus “kallantyú”, amivel fel tudjuk ébreszteni a kütyüt. Fontos
kiemelni a Lightning-csatlakozót is, a PowerShell ugyanis nem használ
Bluetooth-t, de ennek más szempontból is lesz jelentősége.
Kezdetben óvatos az ember: ahhoz,
hogy a telefont beültesse a kagylóba, erőt kell kifejteni, kivételkor pedig
hátulról, a kamera nyílásán keresztül kell kilökni onnan. Érthető, ha eleinte
furcsának találod; félted a kontrollert, félted az iPhone-t, na meg a kifelé
lökdöséskor sem akarod letörni a Lightning fülét, de harmadik alkalommal már
rutinszerűen megy a dolog. Ha minden sikerült, a végeredmény egy 200 milliméter
hosszú, 63 milliméter széles és 21 milliméter vastag kézikonzol lesz, ami a
telefonnal együtt 232 grammot nyom a mérlegen. Igen, a kinézete sem megszokott
a cuccnak, de igazság szerint abszolút kényelmes, a hosszúkás forma inkább
annak köszönhető, hogy a Logitech igyekezett a lehető legkisebb mértékben
megnövelni a telefonon méretét. A tömege kissé zavaró lehet, de ha ölben
tartjuk a kezeinket, hosszabb játékidő alatt is vállalható. A PowerShell
kizárólag fekete színben kapható, összességében tetszetős, a hátulja pedig
gumírozott, csak a peremén körbefutó, ujjlenyomat vonzó felület volt
érthetetlen számomra - gyakorlatilag ez találkozik a legtöbbet a tenyerünkkel,
így garantált, hogy mocskos lesz.
Mit ad a PowerShell kontrollerként?
Nos, sajnos éppen ezen a ponton vérzik el a kiegészítő. A szokásos négy
akciógomb került rá, továbbá kaptunk egy nyolcállású D-padet, két vállgombot és
egy Pause-gombot, de igazság szerint ez még mindig kevés, ami pedig van,
sokszor rosszul használható. Alap például ma már, hogy nem adunk ki kontrollert
analóg karok nélkül, ha kettő nem is fér bele a tervekbe, legalább egyre
minimum szükség lenne. Ezek híján viszont kénytelenek vagyunk a D-padre
hagyatkozni, ami kivételesen rossz minőségű: a koronggal érzésem szerint a
Logitech azt akarta imitálni, hogy úgy tologathassuk rajta az ujjunkat, mintha
analóg karral játszanánk, a végeredmény viszont katasztrofális, nehéz eltalálni
vele a megfelelő irányt, ami borzasztó frusztráló játék közben. A vállgombok
ugyan óriásiak, de ne higgyük, hogy bárhol megnyomhatjuk őket; határozott
ujjmozdulatra van szükség, ha jót akarunk magunknak, az egész mutatóujjunkat
ráfektetjük mindkettőre, és úgy játszunk. A Pause-gomb viszont kellemes
csalódás volt, szándékosan el van rejtve, mégis jól használható, ha szükség van
rá.
Zárójelben azt is meg kell jegyezni
- és ez nem feltétlenül a Logitech hibája -, de a kütyü által támogatott
játékok lista igen szűkös. Viszonylag sokat játszom iPhone-on, de gyakorlatilag
alig találtam a telefonomon olyan címet, ami kihasználja a képességeit, úgy
kellett utánakeresnem a hivatalos listának a gyártó weboldalán.
Szúrópróbaszerűen választottam ki néhányat közülük, de még így is belefutottam
olyan anyagokba, amihez vagy teljesen felesleges ilyen cuccot vásárolni, vagy
ami nem is támogatja teljes mértékben a kütyüt. A kedvenc példám az Into the
Dead című játék esete: bár az alapirányítás átültethető a kontrollerre, lőni
továbbra is csak az érintőkijelzőn lehet. Ha tehát úgy döntök, hogy
kontrolleren játszom, választhatok: egész funkciókat ignorálok játék közben,
vagy benyúlkálok a kijelzőhöz, ami - mondanom sem kell - egy húszcentis
holminál kissé szórakoztató feladat.
Két ponton viszont nagyon praktikus
eszköz a PowerShell. Egyrészt maga is beépített akkumulátorral rendelkezik
(ezért is a Lightning-csatlakozó), ha rákapcsoljuk az iPhone-ra, olyan mintha
töltené azt, ami nagyon hasznos. Az egység 1500 mAh kapacitású, ergo
megduplázza az iPhone kakaóját, ha valaki játszott már huzamosabb ideig valami
erőforrásigényesebb játékkal, életmentőnek fogja találni. A kütyü töltöttségét
a hátulján lévő “G” betű jelzi: ha fel van töltve kéken világít, ha merülőben
van, villog, utána pedig vörösre vált. Természetesen tölthető, ehhez mellékeli
is a gyártó a microUSB kábelt. Másfelől érdemes kiemelni a hangzást: ha
iPhone-on játszom, mindig ráfogok a hangszórókra, ezzel pedig nyilván tompítom
a hangerőt, itt viszont nincs ilyen hiba. A hangszórók saját csatornát kaptak,
amik az akciógombok mellett vezetik ki a hangot, ha pedig ez kevés, még mindig
köthetsz rá fejhallgatót.
Bár elsőre szimpatikus eszköznek
tűnt a PowerShell, sajnos csalódtam benne. Borzasztóan érződik rajta, hogy egy
átmeneti időszak közepén járunk: még csak most jöttek ki az első ilyen
kiegészítők, a játékok alig támogatják, és látható, hogy a gyártók fejében is
ezerféle elképzelés él arról, hogyan kellene űzni ezt a műfajt. A PowerShell
szép, kényelmes és kompakt, továbbá bír néhány hasznos funkcióval, viszont a
játékok irányításánál sokszor elvérzik, pedig ugye pont ezért vennénk meg. 32
ezer jó magyar forintot kell fizetni érte amúgy - én most, hogy kipróbálhattam,
biztosan nem költenék rá.
Kapcsolódó cikkek
Nem mondom, hogy ezek a kísérletek nem tűnnek majd el nyomtalanul, de a kényszer sokkal nagyobb a váltásra, mint korábban. Főleg akkor ugye, ha hiszünk abban az elméletben, hogy a közeljövőben mindent a mobilunkról csinálunk majd, csak a specifikus tevékenységekhez használunk mindenféle kiegészítőket.
mestermagyar: Lehet, de már 10k-ért dobálják az egy magos, 1 Ghz-s fél giga ramos telókat, amiken vígan elfut a Subway, temple Run, Minecraft, Angry Birds és hasonló játékok, a komolyabbakra meg a Vita.
Ugye jellemzően a fejlesztő célja, hogy minél többen használják a játékát (megvegyék, vagy a reklámbevétel miatt csak játsszanak vele), tehát igyekszik úgy alakítani, hogy minél többen tudják kényelmesen használni. És mivel csak egy igen szűk réteg vásárol ilyen kontrollert, így értelemszerűen jobban megéri érintésre optimalizálni a játékot. Persze lehet támogatni ezen eszközöket, de ha egy játék az alap kontrollerrel (érintőképernyő) csak kompromisszumokkal játszható, akkor annak úgyis rövid pályafutása lesz. Innentől kezdve ezeknek az eszközöknek nagy jövőt nem jósolok.
Amit írtam, azoknak írtam akik netán szeretnének olyan kontrollert.
Én abszolútt Sony fan vagyok :
2x volt PS1-esem ( az a szappanos verzió XD )
2x PSP ( Fehér, Fekete )
1x PS3 ( Uncharted Bundle)
1x PS4 ( Killzone Bundle)
Bárcsak megvehetném a PSVIta-t is, de úgyse használnám mert nagyon nemutazok, munkahelyem is ittvan a városba, így csak itthon porosodna :/
De ha ingyen kapnám, biztos vinném :D
Nem bántam meg:)
Most már vannak rá játékok is (netrol letoltheto) csak az nyavajog, aki nem tetriszen nőtt fel.
Ami erdekes, h azota a PS4 kirakatban nezelodes se erdekel annyira. Sőt. Inkább nyaralós utazáson gondolkozok pl ps4 vs Málta. Angolul beszélnek és sut a nap....h újra visszamegyek oda Vitázni:)
Pont mint ennél, a játékok korlátozottak!!! De csak az Android/iOS játékok.
De az összes emulátor amit próbaltam ( N64oid, DraStic,ePSXe, FPse, GBA Emulátor, etc) ezeken műkszik. Persze egy app le kell hozzá tölteni, de működik. Én 32 Euróért vettem itt Szlovákián, nem a legolcsóbb, de jó vele nosztalgiázni :))
Szóval aki a Android/iOS játékok végett akarja megvenni, az inkább netegye.
Ha viszont vissza akarsz térni a gyerekkorod játékjaidhoz, akkor ajánlom !! :) na Peace ! :)
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.