Már
a kóstolónak szánt alfateszt is meggyőzőnek bizonyult, de a Bungie
sikervárományosa igazából csak a július végén lezajlott bétában mutatta meg az
oroszlánkörmeit. Kezdetben mi is ámuldoztunk, elmerültünk a régiókra osztott
nyitott világban, a kooperatív lehetőségeken, a megannyi felfedeznivalón, videót
rögzítettünk, lenyomtunk pár meccset a kompetitív módban. Olyan tíz óra
játékidő magasságában a kedv kissé alábbhagyott, nyilvánvalóvá vált, hogy
összességében a fejlesztők mégsem találták fel a spanyolviaszt. Minden
felvonultatott ötletet láttunk már korábban is, annak ellenére, hogy a Destiny
tökélyre fejlesztette azokat, látványos köntösbe csomagolta és olyan precízen
adagolta az új tartalmakat, ami miatt nem volt könnyű felállni mellőle. A Desinty
nem csinál forradalmat, de egy remek játékot kapunk szeptemberben – ez már most
borítékolható.
Kezdésként
meg kell alkotunk a saját karakterünket, kiválaszthatjuk a fajunkat az emberek,
awokenek és az exók közül, eldönthetjük, hogy női vagy férfii egyed legyen a
hős, a fizimiska aprólékos megformálása után jöhet a kaszt. A titánok a tankok
helyi megfelelői, a hunter a távolból operáló, lopakodó vadász, míg a warlock pedig
a mágiához hasonlatos tudományokban jártas. Igazából csak a megszerezhető
képességek szempontjából különböznek az osztályok, a kézbe vehető fegyverek
terén nem. Bármilyen mordályt használhatunk, mindenki a kedvencével nyomulhat,
nincsenek felesleges megkötések, mégiscsak egy shooterről beszélünk, ahol a
gunplay tölti ki a játékidő tetemes hányadát. Szintlépéskor minden kaszt egy terebélyes
skillfán szerezhet új speciális képességeket (egyszerre kettőt használhatunk,
az L1-gyel és az R2-vel csalhatjuk elő), a rendszer kellően mély, s utat enged
a kísérletezésnek.. Habár a bétában csak a nyolcadik szintig fejlődhettünk, így
is annyi lehetőség állt a rendelkezésünkre, amelyet más teljes árú címek is
megirigyelhettek volna.
A
sztorit már mindenki ismeri, a béta egy minőségi intróval nyit, ahol az asztronauták
meghódítják a Marsot, ám az emberiség terjeszkedésének hamar megálljt
parancsolnak az idegenek. Fajunk már az egész galaxist kolonizálta, a háborúban
mégis mi kaptuk a legtöbb pofont - egészen a Földig vertek vissza minket, a naprendszerünk
bolygóit pedig különböző agresszív fajok uralják. Még jó, hogy az Utazóként
ismert fehér gömb a segítségünkre siet, így Őrzőként lehetőségünk lesz arra,
hogy mindent hibánkat jóvá tegyük és újra az uralmunk alá hajtsuk galaxisunkat.
A korai verzióban az anyabolygó Old Russia térségét járhattuk be
keresztül-kasul, míg a teszt utolsó napján a Holdon is megfordulhattunk pár
röpke óráig. A Destiny első öt sztoriküldetésében az alapokkal ismerkedhetünk
meg, személyes drónunk, a Ghost szépen fogja a kezünket mindvégig. Robotunknak
ugye Peter Dinklage adja a hangját, szerencsére a szinkront újrakeverték kicsit, így
már egy fokkal jobban hangzik, mint az alfában.
Miután
fegyverhez jutunk, végigverekedjük magunkat az elhagyott űrkutatási központon,
majd megkaparintjuk a saját űrhajónkat és meg sem álltunk a játék központi
hubjaként működő Tower Plazaig, ahol pezsgő élet folyik. Barátkozhatunk a többi
játékossal, beszélgethetünk az NPC-kkel, új fegyvereket és cuccokat
vásárolhatunk és fejleszthetünk, küldetéseket vehetünk fel. Ez remekül hangzik,
valójában a közösségi helyszín csupán pár folyosóból és teremből áll, ahol a
nem játékos karakterek mindig ugyanazt csinálják, ráadásul hősünket ilyenkor
külső nézetből irányítjuk, ám animációja lagymatag. Nem is érzünk késztetést
arra, hogy pár percnél tovább időzzünk. Az MMO-s lehetőségek kötöttek, a
D-paddal különféle emóciós megnyilvánulásokat csalhatunk ki karakterünkből, de
a táncolás, ücsörgés, mutogatás nem sokáig köti le az akcióra ácsingózókat. Missziók
közben ugyan lesz idő örömködésre, de a közösségi funkciók fapadosabbak már nem
is lehetnek.
Minden
küldetést két másik társunkkal is végignyomhatjuk, a Fireteam tagjai viszont
sokszor akadályozzák egymást: lelövik az áldozatunkat és olykor elénk
furakodnak. Egy jól összeszokott társaság esetén nincs is túl nagy probléma,
megoszlanak az erőviszonyok, ám hiába a háromféle kaszt, amikor mindenki
ugyanazt csinálja: darálnak, ahogy a csövön kifér. A szereposztásnak nincs
jelentősége, társaink az események sűrűjében vannak, az összedolgozás kizárólag
a Strike-ok idejére korlátozódik. Ez utóbbiba is belekóstolhattunk a The Devil’s
Lair keretében, ahol el kell jutnunk a pálya egyik végéből a másikba, miközben
a folyamatosan erősödő ellenállást kell megtörnünk. A túlerő gyorsan lepofozza
az önző játékosokat, sűrűn kell újraélesztenünk csapattagjainkat, nem ritkák a
főellenségek sem. Az idegenek lépegető Devil Walker tankját bizony nem kevés
időbe telik legyőzni, az sem mindegy, hogy hová célzunk. Mondanunk sem kell,
elsőre nem vittünk magunkkal rakétavetőt, de találtunk egy olyan pontot,
ahonnét ki-be ugrálva azért nem lettünk zsíros célpontok. A végén egy
kolosszális mérető gömbbel akadtunk össze, csaknem negyed órán át kellett lőnünk
ahhoz, hogy megfeküdjön a monstrum – a bossharcokat inkább monotonnak lehet
mondani, élvezetesnek és változatosnak semmiképp.
A
játékmenet valahol a Borderlands és a Halo között ingázik, a bejárható terület
tényleg nagy, ám közöttük folyamatosan tölt a játék, megtörve ezzel a
lendületet. A fegyveres harc kellőképpen csiszolt, nem is kell ide jobb rendszer.
Mindenféle fegyvertípust megtalálunk a játékban, kezdve a pisztolyokkal, az
automata karabélyokon és a sörétes puskákon át, egészen a mesterlövész, chaingun
és rakétavetős mordályokig bármit kipróbálhattunk. Előfordulhat, hogy olyan
példányok hullnak az ölünkbe, amit nem ismerünk, ám a Towerben bármikor
bevizsgáltathatjuk és használhatjuk, ha megfelel az aktuális szintünknek. A
gunplay amúgy iszonyatosan élvezetes, minden fegyver kézre áll, gyorsan
kiismerhetőek és fejleszthetőek. A Desinty megörökölte a Halo magától
regenerálódó pajzsát, az ellenfelektől és a küldetések teljesítéséért új
páncélelemekre teszünk szert, így a védelmünk fokozatosan javul.
A
feladataink nem túl változatosak: el kell jutnunk ide és ide, drónunkkal
szkenneljük be a kívánt objektumokat, hozzuk működésbe a gépeket, tartsuk a
frontot, amíg a derék robot nem végez stb. Szerencsére az ellenfelek
változatosságába és összetételébe nem lehet belekötni. Egy területen egy adott
faj uralkodik, vannak drabális példányok és kisebb katonák is, akik profi módon
dolgoznak össze. Bekerítenek, oldalba kapnak, gyakran akár fél tucat rémség is a nyakunkba szakad, a nyitott terepen pedig folyamatosan respawnolnak, netán
űrhajókból erősítést kapnak. Ha kimondottan a felfedezésre kihegyezett az
Exploration játékmódot választjuk, akkor egy percig sem fogunk unatkozni. A
négypercenkénti respawn viszont lehet hátrány is, ha a sztorimissziók ugyanarra
a területre szólítanak vissza, akár más napszakban is, így nem ritkán a
korábban már látott gyártelepeket és folyosókat tisztítjuk meg újra és újra.
Old
Russia mindenesetre gyönyörű terep, hatalmas épületek, rozsdás csarnokok
váltják egymást, egy rég elfeledett űrprogram kellékei, radarállomásokkal,
tornyokkal és sötétségbe burkolózó belső helységekkel. Az égbolt gyönyörű, a
fények megnyúlnak, amikor lemegy a nap, találunk sivatagosabb és hóval borított
részeket is. Nyilván nem muszáj gyalogszerrel bejárnunk az egészet, egy
gombnyomásra megidézhetjük Shrike névre keresztelt privát járművünket, amely
föld felett lebeg és gyorsan leküzdi a távolságokat. Vigyáznunk kell, hiszen
pár bekapott lövedék hamar leamortizálja és tekintve, hogy a tűzharcok gyorsan
váltják egymást, ne is reménykedjünk eseménytelen utazásban. A Holdon a sajátos
gravitációs körülményekkel is meg kell barátkoznunk, mindazonáltal meglepően
hangulatos helyszínről van szó a maga nyers és szürke valójában. A környezet viszont túlságosan statikus: nyoma sincs a rombolhatóságnak, még a felrobbant gránátok sem hagynak maguk után krátert.
A
PvP-t a Destinyben Crucible-nek hívják, a lényeg azonban nem változik: 6v6-ra
kihegyezett, ádáz kompetitív küzdelmek vártak ránk kisebb és nagyobb arénákban
(a bétában összesen három kapott helyet), ahol a pályák három kontrollpontját kellett
elfoglalnunk és megtartanunk, de a végleges játékban további öt játéktípust is kapunk majd. Ha össznépi lövöldözésre vágyunk, nyissuk fel a térképet, válasszuk ki az
adott bolygóhoz tartozó Crucible-t és ennyi. Itt is folyamatosan fejlődünk, és
egy Pike volánja mögé is pattanhattunk a First Light térképen - aki egy ilyen
járműre ráteszi a kezét, könnyedén uralhatja a meccseket. E nélkül nincs baj a
balansszal, még akkor sem, ha egy-két szinttel magasabb játékosok ellen
kerülünk össze. A korábban megszerezett képességeinket bármikor bevethetjük.
Laggal nem, magyar játékosokkal viszont itt is sűrűn összefutottunk. Látszik a
Bungie másfél évtizedes tapasztalata, a kompetitív móka úgy megy, mint a
karikacsapás, igaz, semmi extra dologgal nem találkoztunk.
A
Bungie-nek hallatlan elvárásoknak kell megfelelnie, így aztán nem is rugaszkodik
el a jól bevált formuláktól. Nem árulunk el nagy titkot azzal, ha elmondjuk, a
Destiny nem lesz hibátlan játék. Bár csak a sztori első pár küldetését
nyomhattuk végig, a feladataink változatosságában erős hiányosságok mutatkoznak,
a nyitott világ monoton összecsapásokat tartogat, egy-egy területet olyan
sokszor látunk majd, hogy bizonyára meg fogjuk unni. Az MMO-jegyek egyelőre
gyerekcipőben járnak és nem hinnénk, hogy a megjelenésig ez változni fog. A
teljes játék egyébként 22 küldetést, 6 Strike-ot, négy bolygót és 11 multis
térképet vonultat fel, a béta arra pont jó volt, hogy belekóstoljunk
a lényegi részekbe. A produktum igazából a magas minőség miatt emelkedik ki a
mezőnyből, látszik, hogy a fejlesztők alaposan átgondoltak mindent, a durva
éleket lecsiszolták, olyan alapot teremtve, amelyre a következő tíz évben nyugodt
szívvel építhetnek.
Kapcsolódó cikkek
Bocs ha már előttem kérdezték, de ez csak online móka, vagy van benne single?
Köszi, csövi!
Nem tudom menne a Destiny nálam, de itt van egy konfig.
Remélem tudtok segíteni.
CPU:AMD Athlon II X3 460 Processor (3CPUs), ~3.4GHz
RAM:6144 MB
DirectX 11
VGA:AMD Radeon HD 6670
Köszi!
Amúgy igen akárhogyis nézzük ez bizony egy Borderlandsbe oltott Halo, és hozzáteszem Igen kellemes párosítás.
Bagoly mondja. Te a legszanalmass csolatasu fanboy vagy. Megjegyzrm 5 evig volt Xbox 360 es mar untam hogy 10-15000 forintokat fizetek ki jatekokra. Veszel 10 uj xboxos jatekot egy ebben, hopp, fizettel kb 120 000. Ja ebbe meg nincs benne az evi 10-es hogy multizhatsz. Meg ugyebar kell egy konzol is. Sajna te nem tudsz szamolni, es anyucid fizeti ki neked mindent. Komolyan, ugye felfogtad hogy Pc-n mar lehet emulalni a Ps3-at? Ergo az osszes ps3-s jatek megnyilt szamunkra... meg az exluzivok is. :)
De tudod mit legyen igazad, a konzol sokkal jobb, minek kell olyan dolgok mint a 60 fps, vagy a Hd grafika 2014.. kinek az. Neked eleg az hat legyen
Legyen igazAd, csa konyorgom kussolj el, huzz vissza a budos notlen szobadba ahova valo vagy. Megadom az igazadat csak konyorgom, kussolj mar el vegre! Koszonom :)
Nem fogja fel hogy jotol jot lopni jo dolog, csak annyira beszukult a latasa hogy azt hiszi 720p 30 Fps mellet a kanaan. Mintha szuz gyerek beszelne hogy minek nő amikor ott a keze. Vagy a kutya :)
Nem tudom, aki őszintén év játékának tartja az tegnap kezdett játszani? Nem is gond, hogy egyelőre nincs pc-re.
Amugy lol amikor Negrot szidjuk mint az allat, arra nem valaszol de amint szidjuk akarmelyik jatekot/kontolt egybol nekunkront. Hogy lehet valako annyira nyomi hogy az eletet kevesebre tartja mint a jatekot.
1000 helyen ki lett tárgyalva, hogy leginkább pont emiatt nem valósult meg rendesen az előző generációban a cross-platform. A PC játékosok nullába lőnék a "konzolon nevelkedett emberkéket". És nem azért mert jobbak, hanem mert egyszerűen egy szar analóg acceleration stickkel nem lehet úgy célozni, mint egy egérrel. Ez nem megszokás kérdése, ez tény. Rá lehet keresni: Google: "cross-platform fps"
A következő Driveclub / Forza cikknél majd azt fogja elmagyarázni, hogyan autózza körbe a kormánnyal játszó embereket. De csak és kizárólag azért, mert ő "kontrolleren nőtt fel".
Pathetic.
Amugy felfogtad hogy akar mi is tudnank kontrollert hasznalni? tudod a pc-n nincsenek hatarok.
Amugy gratula ha Destiny neked a beta utan Ev jateka. Kb ez olyan mintha egy fasza elozetes utan oscart adnank egy filmnek. Ja amugy ez csk egy kiforditott Halo, Borderlandsal keverve. Eredetiseg 0
Egyébként a cikkhez hozzászólva, teljesen egyetértek a leírt negatívumokkal, főleg az enyhe monotonitással (ezt gondolom hozta magával az a kis mmo utánérzés), amit megpróbáltak feldobni az opc. eventekkel (ami úgyszintén kicsit monoton 100-ik alkalommal uazt. végigcsinálni). Ez ellen talán úgy tudnának tenni, ha beledobnának teszem azt 100 ilyen eventet egy "kalapba" és random játszaná ki őket a program, nem pedig területhez lenne kötve a bekövetkezó esemény.
Ui; az lenne csak hab a tortán, ha az ily módon kiválasztott eventekhez, néha bekapcsolódna még 1-2 dolog, teszem azt jön a "pókrobot", de egy idő után becsatlakozna egy másik ellenséges frakció is :-). De ez csak álom marad :-)
Érdekesség,h a bungie szerint kb. 4.6 millió ember próbálta a bétát! :-)
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.