A belsőnézetes túlélőhorrorokat mindenki ismeri a YouTube-sztároknak és a streamereknek köszönhetően, így ebben a válogatásban inkább más műfajok képviselői közül gyűjtöttük össze a legjobb és egyben jó áron kínált, témába illő játékokat. A gyűjtés során egy kurátorcsoportot is létrehoztunk a Steamen, ha további ajánlókra vágysz, csatlakozz!
Singularity
"Méltatlanul elhanyagolt, kiváló horror-FPS alternatív történelmi és időmanipulációs megoldásokkal."
A Raven Software legendás fejlesztőstúdió volt a 90-es években (ők fejlesztették a Hereticet és a Hexent), és sokan előre eltemették, amikor az Activision felvásárolta őket 1997-ben. Többen ki is váltak a gárdából, akik megalapították a Human Head Studiost (ők pedig a Rune-sorozatot, aminek következő epizódjának megjelenési dátuma még mindig bejelentésre vár). Ennek ellenére a Raven Software 2010-ben állt elő egy olyan játékkal, ami ha egy évvel korábban vagy később jelenik meg, akkor ma talán klasszikusként tartanák számon, ám 2010 annyira termékeny év volt remek játékokból (Mass Effect 2, Fallout: New Vegas, Red Dead Redemption, hogy csak párat említsek), hogy a Singularity a feledés homályába veszett.
Kár, pedig minden adott lett volna a sikerhez: remek játékmechanikai megoldások (időmanipuláció, szórakoztató gunplay), science fiction- és horrorelemeket vegyítő kampány és remek pálya-, illetve karakterdesign. Azóta számos játék merített a Singularity megoldásaiból a Quantum Conondrumtól kezdve, a BioShock Infinite-en át, a Quantum Brake-ig bezárólag.
Ár: 4,99 euró (75 százalékos leértékelés 19,99 euróról)
The Incredible Adventures of Van Helsing: Final Cut
"A trilógiává bővült akció-RPG végre teljes kiadásban. Stílusában steampunk és ponyvahorror elemeket ötvöz, irányításában és játékmeneti megoldásaiban is formabontó a műfajon belül."
A Steam platformon sokáig egyeduralkodónak számított a Torchlight, amikor a Diablo örökségét továbbvivő felsőnézetes akció-RPG-kről volt szó. Azóta szerencsére szép számban jelentek meg a jobbnál jobb játékok: így a Deathspank, a Path of Exile és a Grim Dawn, csak hogy párat említsek. A magyar NeocoreGames által fejlesztett Van Helsing-sorozat több szempontból is egyedülálló: a cselekmény itt nem másodlagos tényező, mint a legtöbb hasonszőrű játékban, ez mégsem ment a játékmechanikai megoldások nyújtotta élmény rovására.
Éppen ellenkezőleg: a gótikus noir stílus és világépítés mellett, a lootrendszer is elsőrangú, és bár korántsem ad olyan flow élményt, mint mondjuk a Diablo III, az életerő és mana mellé betettek egy rage metert is, amivel stratégiai pillanatokban egyedi módosítókkal láthatóak el az éppen használatban lévő képességek. Ezzel gyakorlatilag egy valósidejű és interaktív testreszabhatóságot adtak a harcrendszernek, olyan fokú taktikai mélységgel gazdagítva azt, ami páratlan a maga nemében. Ha hozzávesszük az egymástól merőben különböző, hatféle kasztot, a minimum 50 órás kampányt, az állandó társként funkcionáló és karakterünkhöz hasonlóan teljesen testreszabható Lady Katarinát, a scenario mapeket, a multiplayer és egyedi endgame játékmódokat, illetve a tower defense minigame-et, amiből önálló játék is készült szintén a Neocore-tól (Deathtrap), akkor kijelenthetjük, hogy tartalmilag jelenleg a Final Cut a Steamen kapható leggazdagabb aRPG.
Ár: 15,29 euró (66 százalékos leértékelés 44,99 euróról)
They Bleed Pixels
"Oldalnézetes 2D platformer, beat'em up és hack and slash ötvözete, mindez gótikus kivitelben. Nehéz, de mindig fair módon és a zenéje is kiváló."
A metroidvania játékok reneszánszukat élik egy ideje, elég csak a Dust: An Elysian Tale-re, a Guacamelee-re vagy Apotheonra gondolni. Túlzás lenne azt állítani, hogy a trend egyetlen játékra lehetne visszavezethető, ám tény és való, hogy a They Bleed Pixels különleges helyet foglal el a műfaj felemelkedésének történetében. Ahhoz ugyanis, hogy egy metroidvania élvezhető és ezáltal sikeres legyen, két dolgot kötelezően jól kell megvalósítaniuk a fejlesztőknek: a pontos harcrendszert és a még pontosabb platformingot.
A TBP, bár nem tekinthető metroidvaniának, mivel a progresszió teljességgel lineáris, játékmenete mégis erre a kettős alapzatra épül: egyrészt Super Meat Boyt idéző precision platformer, másrészt pedig megfelelő időzítésre, semmint kombók halmozására kihegyezett beat’em up. Ezt a két aspektust olyan természetességgel elegyíti, mintha csak egy jól bejáratott stílus sokadik képviselője lenne, pedig semmi sem áll messzebb a valóságtól: a They Bleed Pixels több mint öt évvel ezelőtti megjelenésekor és többé-kevésbé most is különlegességnek számít abban, hogy nem tolódik el egyik aspektus irányába sem a játékmenet, hanem végig egyensúlyt tart fenn a kettő között. A cél egyszerű: végigjutni a pályákon, illetve minél jobb helyezést elérni, miközben ezt tesszük. Egyedi checkpoint-rendszerrel rendelkezik, vagyis mi magunk határozzuk azok elhelyezését (ezt a játékmechanikai újítást az Ori and the Blind Forest egy az egyben átvette egyébként), amire szükség is van: kegyetlenül nehéz, ám csak ritkán unfair játékról van szó. A tálalás elsőrangú: gyönyörű pixel art és művészeti irány (“cute goth” stílus), remek animációk és kiváló soundtrack - a platformer játékok szerelmeseinek kötelező darab.
Ár: 1,99 euró (80 százalékos leértékelés 9,99 euróról)
Vampire: The Masquerade - Bloodlines
"Minden tekintetben megelőzte a korát: a jobb sorsra érdemes Troika Games klasszikusa máig minden idők legjobb horror RPG-je minden sutasága ellenére."
Ritka az olyan játék, amit a műfaj szerelmesei klasszikusként tartanak számon, ám még a leghűbb rajongói is elismerik, hogy hibák tömkelegével van tele. A Bloodlines márpedig ilyen játék: hiába juttathatja csapdába magát a játékos olyan fejlődési irányokkal, amikkel csalás nélkül egészen egyszerűen nem lehet továbbjutni bizonyos pontokon, hiába gagyi a harcrendszer, hiába van tele bugokkal és hiába volt már a megjelenése pillanatában elavult technológiailag az átdolgozott Source engine - a Troika játékára az RPG kedvelői máig nosztalgiával tekintenek, olyannyira, hogy évek múltán mémmé vált: bárhol is merül fel a játék neve az interneten, valahol, valaki mindig újra fogja telepíteni.
Ennek számos oka lehet. Egyrészt a játékos elé gördített akadályok non-lineáris megoldási lehetőségei (á la Deus Ex / System Shock) olyan fokú szabadságérzetet nyújtanak a játékosnak a szűkös méretű pályák ellenére is, ami a modern 3D-játékok többségéből másfél évtizede egyszerűen kiveszett és csak mostanság kezdett újra teret nyerni magának a szemlélet (Deus Ex: Human Revolution, Dishonored, Prey). Másrészt a Bloodlines volt évtizedeken át az utolsó olyan játék, aminek fejlesztői mindent tőlük telhetőt megtettek annak érdekében, hogy amit csak tudnak, beleszőjék a játék alapjául szolgáló asztali szerepjáték világából. A Bloodlines esetében ez az akkor White Wolf kiadó tulajdonában lévő World of Darkness volt. Ilyen fokú odaadást addig csakis a Black Isle mutatott a Dungeons & Dragons világából építkező Baldur’s Gate, Icewind Dale és Planescape: Torment játékokkal. Harmadrészt, és talán ez a legfontosabb szempont: a remekül megírt történet, küldetések és az ezek alapján feltáruló témák és motívumok. Minden néhol előforduló éretlen és bárgyú mozzanatra jut egy tucatnyi olyan méltán emlékezetes pillanat, miközben a legtöbb modern RPG-fejlesztőstúdió csak álmodozni mer, hogy legalább ennek a töredékét képesek legyenek összehozni saját játékaikban.
Ár: 4,99 euró (75 százalékos leértékelés 19,99 euróról)
The Swapper
"Metroidvania a javából és minden idők egyik legjobb science fiction horrorja, legyen szó bármilyen médiumról."
A The Swapper nem a klasszikus értelemben vett horror. A félelem tárgya nem egzakt, sem pedig valamiféle ismeretlen borzalom, sokkal inkább egy morális és egzisztenciális dilemma fölötti vívódás, majd későbbi közöny vált ki szorongó érzést a játékosból, amire csak rátesz egy lapáttal a játék helyszínéül szolgáló elhagyatott űrállomás atmoszférája, a zajok és a minimalista háttérzene, illetve az űrállomás felfedezése során kibontakozó történet.
A játék alapkoncepciója egyszerű, és eme egyszerűségében nagyszerű: adott egy kütyü, amivel gombnyomásra maximálisan négy darab klónt hozhatunk létre saját magunkból, akik minden mozdulatunkat hűen követik. Ugyanezzel a kütyüvel váltogathatunk az egyes klónok között, vagyis a tudatunkkal ugrálhatunk egyik klónból a másikba. A játék majdnem összes fejtörője erre a logikára épül, ám ezek során klónok tucatjai, százai, ezrei enyésznek el (attól függően, milyen ügyesek vagyunk). Haláluk megkerülhetetlen, egyrészt számos fejtörő kísérletezés nélkül elsőre nem egyértelmű, mások pedig, ha azok is lennének, megoldhatatlanok anélkül, hogy egy-két klónt ne áldoznánk fel az előrejutás oltárán. A játék maga gyönyörű, a The Dream Machine mellett az egyik legkiválóbb példája a játékokban használt claymation animációnak és a pályadesign is szemkápráztató. A cselekmény hangulata és tetszetős helyszín közti kontraszt csak tovább növeli a játékosban kavargó hátborzongató érzést.
Ár: 2,65 euró (81 százalékos leértékelés 13,99 euróról)
Costume Quest
"Halloween idején játszódó körökre osztott RPG. Aki kedveli a Final Fantasy-sorozatot és a 80-as-90-es évek szombat délelőtti rajzfilmjeit, annak kötelező darab."
A Costume Quest stílszerűen halloween idején játszódik. Első körben kiválasztjuk, hogy egy ikerpár lány vagy fiú tagjával szeretnénk játszani. Testvérünket nem sokkal ezután szörnyek rabolják el, és a feladatunk innentől kezdve épségben hazajuttatni őt lefekvés előtt. Persze az sem mellékes, hogy minél több cukorkát gyűjtsünk a kaland során. A játék alapvetően körökre osztott szerepjáték: harcbéli tulajdonságainkat és képességeinket az éppen viselt kosztümünk határozza meg. Még egy óriásszörnyes-robotos funkció is helyt kapott, amikor például robotjelmezt viselünk, hatalmas gundammé alakulhatunk egy-egy nagyobb támadás erejéig (hasonló játékmechanikai megoldást használ a Steamen szintén megtalálható zseniális taktikai RPG, a Chroma Squad is).
A relatíve rövid játékidő alatt sok mellékküldetéssel találkozhatunk, melyek során újabb jelmezeket, képességeinket kisebb-nagyobb mértékben módosító matricákat és más játékokat, többek között kártyákat gyűjthetünk. A játékot fejlesztő Double Fine Productions híres remek történeteiről és párbeszédeiről (Psychonauts, Brütal Legend), és bár ez egy sokkal kisebb költségvetésű játék (és így nincsenek szinkronizálva a karakterek), ezért az árért ennyi és ilyen színvonalasan kivitelezett tartalmat ritkán látni.
Ár: 0,99 euró (90 százalékos leértékelés 9,99 euróról), illetve Costume Quest 1+2 Bundle: 4,99 euró (75 százalékos leértékelés 19,99 euróról)
Darkest Dungeon
"Bázismenedzsment és körökre osztott RPG-elemeket ötvöző rogue-lite gótikus horror kivitelben."
Szigorúan véve a Darkest Dungeon nem más, mint az XCOM-széria egyik alapvetésének átültetése taktikaiból egy ízig-vérig szerepjátékba. Mégpedig: a videojátékok legjobb történeteit nem a fejlesztők írják meg előre, csupán terepet hoznak létre ahhoz, hogy a játékosok a játék legyőzéséért tett erőfeszítéseik során maguk hozzanak létre olyan szituációkat, amik megérdemelnék, hogy történeteket írjanak róluk.
Ennek megalapozása többlépcsős: elengedhetetlen a permadeath, hiszen valódi tétek nélkül nem alakulhat ki ragaszkodás a játékos és a menedzselt karakterek között. Fontos továbbá bizonyos fokú esetlegesség, ami által hibáikkal és erényeikkel együtt egyedi karakterek kerülhetnek a játékos gárdájába, és a játék során előre nem látott kihívások elé állítsák a játékost, ami által a fejlődés fontosabb állomásai valódi mérföldköveknek és nem pusztán szintlépésnek számítanak. Óhatatlan bizonyos fokú disszociáció a játékos és karakterei között: egyszerűen nem érhető el hasonló hatás, ha minden karakter a játékos akaratának egzakt kifejeződése lenne, hiszen ez korlátlan kontrollt feltételezne a játékos részéről, és ez az XCOM-formula halálát jelentené. Igen kemény fába vágta fejszéjét a Red Hook Studios csapata három évvel ezelőtt, de az eredmény magáért beszél: a Darkest Dungeon minden hibája ellenére (az alapnak tekinthető darkest nehézségen rengeteget kell grindolni a sikeres végigjátszás érdekében) a Steam platformon kapható egyik legjobb szerepjáték.
Ár: 9,19 euró (60 százalékos leértékelés 22,99 euróról), illetve Darkest Dungeon Ancestral Edition (alapjáték + DLC-k): 14,37 euró (40 százalékos leértékelés 23,97 euróról)
The Walking Dead
"A Telltale-formulát ez a játék vitte be a köztudatba és nem véletlenül: évek távlatából is kiváló kalandjáték és méltán vált klasszikus belőle."
A Telltale Games már a TWD előtt is több hasonló formulákkal élő játékokkal próbálkozott, elég csak a Back to the Future és Jurassic Park alapján készült játékaikra gondolnunk, ám a trend nem innen, hanem a Quantic Dream 2005-ös Fahrenheit: Indigo Prophecy című stílusteremtő játékával indult. Az előbb felsorolt címek egyike sem aratott osztatlan sikert. A recept pedig igencsak egyszerű: vegyük a point & click játékok megoldásait és tegyük át leegyszerűsítve őket 3D-be. Hozzunk létre komoly következményekkel járó vagy annak tűnő döntési szituációkat és az egészet fűzzük rá egy minimum tisztességesen megírt történeti vázra. Elengedhetetlen a szinkron és az érzelmek közvetítésére alkalmas grafika, karakterdesign és animáció, máskülönben nem alakulhat ki a filmekhez hasonló érzelmi kötelék játékos és a megjelenített szereplők között.
Hogy miért épp a The Walking Dead robbantott akkorát a maga idejében, könnyen megmagyarázható: a játék alapjául szolgáló képregény minden idők legsikeresebb független (tehát nem Marvel- vagy DC-) címe a mai napig, illetve a képregény alapján készült tévésorozat ekkor már két éve futott. De ha mindettől eltekintünk, a TWD játék önmagában is elsőrangú élményt nyújt: egyszerűen teljesíti a George A. Romero által 1968-ban lefektetett alapszabályt, ami egy zombi témájú alkotást naggyá tehet. A legfontosabb ezek közül talán, hogy a hangsúly sohasem a zombikon vagy az apokaliptikus szituáción kell, hogy legyen, hanem a helyzet miatt előállt élő emberek közti konfliktusok elharapódzása vezet drámai, tragikus és horrorisztikus szituációkhoz. A zombi téma lényege, az egyes személyiségek szélsőségek felé sodrása, ugyanis nincs annál keményebb stresszhelyzet, minthogy minden pillanatban ott lebegjen szemünk előtt a halál lehetősége. Ebben a tekintetben a The Walking Dead különb, mint a sorozat és sok más modern zombifilm, illetve játék.
Ár: 6,89 euró (70 százalékos leértékelés 22,99 euróról), illetve The Telltale Everything Walking Dead Bundle (minden eddig megjelent Telltale TWD-játék): 27,09 euró (70 százalékos leértékelés 88,95 euróról)
Crypt of the NecroDancer
"Ritmus- és RPG-elemeket vegyítő rogue-lite dungeon crawler sword & sorcery stílusban, és a Steamen elérhető játékok közül talán a legjobb soundtrackkel."
Néha a legegyszerűbb ötletek vezetnek a legkiválóbb eredményekhez, tűnjenek a koncepció születésekor a legelborultabbnak. Ékes példája ennek a NecroDancer, ami a tipikus Rogue dungeon crawling formulát ötvözte egy ritmusjáték irányításával. Önmagában ez nem lenne ekkora teljesítmény, végső soron nem teszünk mást, mint pályáról-pályára, mind mélyebbre jutunk a kazamatákba, miközben legyűrünk minden utunkba akadó ellenfelet és közben az előrejutásunkat segítő tárgyakat (fegyvereket, vérteket) gyűjtünk.
A játék különlegessége, hogy minden aspektusában jelen van a megfelelő időzítés, mint játékmechanikai elem: ha nem megfelelő ritmusban lépdelünk és támadunk, esélytelen, hogy egy ponton túl továbbhaladjunk a játékban és valamennyi ellenség előre meghatározott mintázatot követve mozog a zenére. A játékos feladata a ritmus és a mintázatok kitapasztalása, hogy végre nagy nehezen legyűrje az utolsó szinten fészkelő főellenséget, a NecroDancert. Ha ez nem lenne elég, a pályák jó rogue-like-hoz illő módon procedurálisan generáltak és a feszültséget növelendő minden pálya teljesítése időlimithez kötött, így nincs helye teketóriázásnak: a végigjátszáshoz elég jól kell ismernünk a játékot ahhoz, hogy tudjuk, milyen helyzetben melyik a helyes stratégia a továbbjutáshoz. A bő két éve került ki Early Accessből, és azóta számos új játékmóddal gazdagodott és kapott egy kiegészítőt is, ami hatalmas mennyiségű újabb tartalommal szolgál. Egy szó mint száz, a fejlesztők a siker ellenére továbbra sem hanyagolják el a játékot, és folyamatosan csiszolnak rajta, így nem fenyeget az a veszély, hogy lejáró szavatosságú terméket vennénk, amennyiben beruháznánk a Crypt of the Necrodancerbe.
Ár: 2,99 euró (80 százalékos leértékelés 14,99 euróról), illetve NecroDancer AMPLIFIED PACK (alapjáték + DLC): 7,29 euró (67 százalékos leértékelés 7,29 euróról)
The Room
"Elsőrangú fejtörő, ami oly módon elegyíti a point & click- és hidden object-elemeket a belső nézetes perspektívával, hogy az elsőrangú művészeti designnal kiegészülve valami merőben új tárul elénk."
A point & click és hidden object játékok rákfenéje az immerzió, tehát a játékos játéktérbe való bevonásának hiánya. Egyszerűen képtelenségnek tartom, hogy statikus hátterek előtt zajló eseményekbe bárki bele tudná élni magát annyira, hogy igazán részesének érezze magát a játékban zajló eseményeknek. Nincs ezzel baj, a Secret of Monkey Island és az Artifex Mundi fejlesztőstúdió játékainak jelentős része bizonyára megoldhatatlan lenne enélkül a távolság nélkül, de ideje volt már egy olyan játék megalkotásának, ami pontosan ezt a távolságot igyekszik áthidalni. Ebben a tekintetben a Fireproof Games The Room-sorozata az első komolyan vehető, egyben sikeres kísérlet erre. Olyannyira, hogy meg merem kockáztatni, pár éven belül klónok tucatjai fogják elárasztani a játékpiacot, annál is inkább, mert a The Room által bevezetett megoldások többsége remekül működne VR- és AR- (augmented reality) játékokban egyaránt.
No de mit is keres ez a játék egy halloweeni válogatásban? Nagyon egyszerű: a The Room amellett, hogy formabontó fejtörő/kalandjáték hibrid, megvalósította sok játékfejlesztő hőn áhított álmát és végre sikerült egy ízig-vérig gótikus horrortörténetet megvalósítania a játék keretein belül. Tette ezt úgy, hogy egy pillanatra sem tűnik fel egyetlen Cthulhu-mítoszból ismert szörny vagy karakter, hiszen a gótikus horror ennél többről szól. A történet a feladványok és zárszerkezetek mögé rejtett levelekből és feljegyzésekből áll össze, hasonlóan ahhoz, ahogyan Lovecraft legtöbb novellája is végső soron egy adott karakter egyes szám első személyű, és múlt idejű elbeszélése, mintha csak a szereplő naplóját olvasnánk. A remekbe szabott környezet és fejtörődesign kiegészülve a páratlan hangokkal és zenével olyan élményt nyújt, amit most, a halloweeni akció keretében kevesebb mint fél euróért bűn lenne kihagyni, legyen bármilyen rövid is a játék.
Ár: 0,49 euró (90 százalékos leértékelés 4,99 euróról)
A további ajánlókért csatlakozz a halloweeni kurátorcsoportunkhoz a Steamen!
Kapcsolódó cikkek
és ilyen extra +1-ként lehetne egyet rakni a fentiekből hogy ne csak a 2 típus legyen
Amúgy 31-e a születésnapom is, így játékok helyett a barátaimmal fogok félrészegen baromkodni :)
Bloodlinest is el kéne kezdenem, ha már gog-on megvan.
Illetve hossú évek után végre megvásároltam a Somat is, az sem rossz játék Halloweenkor.
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.