Microsoft-szabadalom szól arról, hogyan digitalizálhatjuk a lemezes játékainkat

  • Írta: fojesz
  • 2022. május 11.
  • Pletyka
Link másolása
Napvilágot látott egy Microsoft-szabadalom, amely azt mutatja be, hogyan digitalizálhatnánk a lemezes játékainkat. A nagy kérdés az, hogy kezdenek-e vele valamit a redmondiak.

A GameRant bukkant rá arra a Microsoft-szabadalomra, amely azt írja le, hogyan digitalizálhatnánk a lemezes játékainkat. A dokumentumok szerint mindössze egy külső lemezmeghajtó (aminek a szerepét a leírásban egy Xbox One tölti be) szükséges ahhoz, hogy hitelesítsük a redmondiaknál a lemezen megvásárolt játékunkat, és így azt digitális formában használhassuk tovább.

A híreket a Microsoft-fronton általában jól értesült Brad Sams is kommentálta, aki még 2018-ban írta meg az értesüléseit arról, hogy belevágott egy ilyen projektbe cég - Sams szerint most kaphatták meg erre a szabadalmat. A négy évvel ezelőtt sztori alapján az lett volna az elképzelés, hogy a játékosok a partnerüzletekben, például a Microsoft márkaboltjaiban "konvertálhatták" volna digitálissá a lemezes játékaikat, de arról nincs hír, hogy mi lett ezekkel a tervekkel - természetesen könnyen lehet, hogy elkaszálták őket, és a szabadalom is a fiókban fog pihenni. Ti mit szólnátok hozzá?

35.
35.
delphijos
#30: Amiről itt beszélsz, az már nem a lemezes / digitális téma. Hosszú távon én is látok benne komoly veszélyt az ilyen előfizetéses rendszerekben. Ott a minél nagyobb választék, minél olcsóbban lesz a központi tényező. Nem fognak nagy költségvetésű játékot csinálni hogy egy legyen a másik X között, inkább lesz 5-10 “silányabb” helyette. De az hogy egy Elden Ringet mondjuk digitálisan veszel meg ehhez nincs köze.
32.
32.
Aanash
#17: Van a ps profilomon jópár digitális játék, meg a steam könyvtáramban is, de kb semmit sem csinálok velük.
Akkoriban ész nélkül vettem az akciós játékokat, aztán van amelyikkel talán 15 percet ha játszottam.
Aztán gondoltam majd valamikor folytatom, aztán évek óta csak ott vannak.
Se eladni, se semmit nem tudok velük csinálni.
Mai fejjel már tudom milyen játékok érdekelnek, aztán nekem így belefér hogy lemezesen meglegyenek.
27.
27.
delphijos
#25: Ez oké, csak nézd meg mire válaszoltam. Ennyi lett volna részemről.
25.
25.
Heldengeist
#24: Én meg arról beszélek, hogy egy játéktól és annak EULA-jától alapvetően független dolog miatt is elveszítheted a használati képességet annak ellenére, hogy jogod még volna.
24.
24.
delphijos
#23: Én nem a FIZIKAI LEHETŐSÉGRŐL beszéltem. A lemezen levő szoftverhez, meg a GOG-ról letöltött szoftverhez se szerzel tulajdonjogot. Használati jogot kapsz. Ha megsérted az EULA-t, akkor ez megszűnik. Az más kérdés hogy ettől még ezeket tudod használni, de jogilag nem vagy rá jogosult.
23.
23.
Heldengeist
#20: Nem egészen. Azzal egy másolatot kapsz a szoftverről, ami akkor is a tiéd marad, ha valami miatt kizárnak az accountodból. Ennek evolúciója a GoG, ahol letöltheted a szoftvert további account használati kötelezettség nélkül. Ha megsérted a GoG ÁSZF-jét és kitiltanak, az archivált telepítővel még mindig telepítheted a játékot, elfogadhatod a játék ÁSZF-jét külön és játszhatod.

Így működik az a Prey is, amiről a 19-es kommentemben beszéltem. Megvettem, aktiváltam steamen, letölthetem, játszhatom, de ha kitiltanak Steam-ről, a lemezest még mindig telepíthetem és játszhatom.
21.
21.
delphijos
Ja, és a témához. Az MS-nek nagy vesszőfutása volt majdnem ugyanezzel ( gyakorlatilag a lemezek is úgy “viselkedtek” volna mint egy digitális ) de igazából “csak” az volt a baj, hogy túl korán, és kicsit “erőszakosan” próbálkozott. A Sony meg felült gyorsan a vonatra. Pedig igazából minden szoftver kiadónak ez a célja. És ha konzolon lassabb is a dolog, ezt semmi sem fogja megállítani. Simán benne van a pakliban hogy ez is annak az előszele hogy a kövi konzol generáció már kizárólag meghajtó nélkül jön. Szépen lassan mindenki beáll a sorba, már most a vásárlások túlnyomó része digitális. Hogy ez jó vagy sem, azon lehet agyalni, de ez megváltozni nem fog.
20.
20.
delphijos
#9: “A masik, hogy a digitalis jatekod nem a te tulajdonod”

Persze értem mit akarsz mondani, de a tényszerűség kedvéért, a lemezes ugyanilyen. Azzal is csak használati jogot kapsz.
19.
19.
Heldengeist
#8: Sok játék támogatta és sok játékot a mai napig lehet is aktiválni. Tavaly vettem Ebay-en egy dobozos Prey-t (2006) és simán tudtam aktiválni a kódját Steamen. Ráadásul ez egy olyan játék, amit már nem árusítanak sehol. A Fallout: New Vegas kódok is működnek (ami még nincs felhasználva). Valahol létezik is egy lista a Steamen aktiválható játékokról.

Ha olyan játékot veszek, ami elérhető vagy valamikor elérhető volt Steamen, mindig kipróbálom, aktiválható-e a kulcsa.
17.
17.
dcba
#14: Ez az en emberek, orulok, hogy meg vannak akiknek szamit az, hogy egy jo jatek igenis legyen ott a polcon, akar egy jo klasszikus konyvnek is a polcon a helye, hiaba az Amazon csoda Kindle olvasoja, az nem ugyanaz, kell az igazi a polcra. :)

Ehhez nem kell 2030ig menni, az emberek mar most igy vannak, beregizgetik az ingyen jatekaik Epic Store-n, fizetik a PS Plus-t meg a Gamepass-t es ugy hivatkoznak a jatekaikra mintha birtokolnak azokat. A nagy cegek mar ugyesen beidomitottak az emberek nagy reszet es sajnos a kissebbseg az aki kozepso ujjat mutat a digitalis szemet store-oknak.
14.
14.
Aanash
Lehet régimódi vagyok, de nyugodtan pihenjen csak a polcomon az a lemezes játék.
Nem kell nekem digitális.
13.
13.
xanatos0911
“By 2030, you will own nothing and you’ll be happy about it.”
8.
8.
Ooorky
"Úgy emlékszem még olyan 10 éve volt valami ilyesmi, hogy a játék dobozán található vonalkódot kellett megadni és lehetett valahol aktiválni egy játékot digitálisan is, de erről csak olvastam, nem csináltam, szóval nem akarok butaságot mondani, de valami ilyesmi rémlik, hogy mintha lett volna ilyen egy helyen."

Steam-en a cd kulcs megadása eredetileg erre szolgált, mondjuk nem sok játék támogatta, most hirtelen csak a Dawn of War széria ugrik be amit hozzá tudtam adni a könyvtáramhoz.
7.
7.
Heldengeist
A dolog nem ördögtől való, HA! a lenezes változat ettől megőrzi szabad mivoltát. Ha ott kell hagyni a boltban bedarálni, akkor menjenek az anyjuk picsájába.

Viszont kétlem, hogy ez lenne a helyzet. Akkor vagy lenne valami egyedi azonosító (mint PC-n), ami a lemezhez járó licencet is accounthoz kötné, vagy ott kellene hagyni a boltban. Nem fognak "2 példányt" adni egy áráért. Pláne úgy, hogy az egyiket tovább értékesítheted.
5.
5.
cobrausa24
Én is gondolkoztam már ezelőtt ilyenen, hogy milyen előnyei és hátrányai lennének egy ilyen lépésnek. Én is PC és PS5 tulaj vagyok egyébként, de gyorsan az előtte szólókhoz reagálnék: amúgy tényleg jól írták, hogy hangos a PS5 lemezmeghajtója olvasásnál, de játéknál ez úgy néz ki, hogy berakom a játék lemezét a gépbe, akkor hangosan elkezd duruzsolni, de amint elérkezek a játék bevezető videójához, akkor már szinte olyan hangja van, mintha be sem raktam volna semmi lemezt a gépbe. Olyan másfél vagy kétóránként egyszer-egyszer próbál még bekapcsolni porszívó módba a lemezmeghajtó, de olyan 10 másodpercre csak és utána megint síri csönd lesz és csak a játékot hallom (ezeknél volt így: Returnal, Back 4 Blood, Gran Turismo Sport).

Az én meglátásom szerint a pozitívuma az volna ennek a digitalizációnak, hogy sokszor voltak nekem olyanok, hogy láttam a régi CD-knél, DVD-knél, hogy ha kölcsön adom, akkor valamiért néha karcosan kapom vissza, sőt olyan is volt több CD-nél, hogy nem lehetett rajta adatot olvasni vagy egyáltalán nem vagy csak egy bizonyos részt róla. Most oké, hogy a PS és az Xbox blu-ray lemezt használ, de ki tudja mikor lehet belőle galiba és ne adj Isten akár egy amortizáció jeleként elő fog kerülni úgy a békeidőkben, hogy nem fogja olvasni. Kifizetted a játékot, de sajnos nem lehet beolvasni, akkor mi van? Pénzt adtál érte és azért ezt jó volna valahogy megoldani, nem? Úgy emlékszem még olyan 10 éve volt valami ilyesmi, hogy a játék dobozán található vonalkódot kellett megadni és lehetett valahol aktiválni egy játékot digitálisan is, de erről csak olvastam, nem csináltam, szóval nem akarok butaságot mondani, de valami ilyesmi rémlik, hogy mintha lett volna ilyen egy helyen.
Nyilván, akkor valahogy a fizikai lemezt ki kellene vonni a forgalomból, tehát lehet, hogy csak akkor lenne meg digitálisan, ha visszaküldenénk a lemezt és majd a szerverparkokban gondoskodnak arról, hogy mindig elérhető legyen egy bizonyos tartalom.
De előny lehet akkor is, ha megadja magát a blu-ray olvasó, mert ilyenek is voltak már a történelemben, hogy a meghajtó megellett és semmit nem tudott olvasni. (most ne menjünk bele abba, hogy a HDD, SSD is tönkremehet, mert tudom, hogy annak is annyi lesz előbb-utóbb), viszont így a digitális változattal, mivel az accounthoz van kötve, mondhatni fix, hogy meglesz a használati joga a felhasználónak hozzá akkor is, ha elővesz egy másik ugyan olyan gépet vagy egy következő generációsat, ha megjelenik és azon szeretné futtatni.
Meg lehet spórolni helyet a szobában így :D Ráadásul tudunk spórolni erőforrásokat és nem kellene akkor a játékokhoz blu-ray lemezt készíteni, sem hozzá lemezolvasót, csak akkor meg a felhasználónak feltétel az internet megléte, hogy hozzáférhessen. Ez sem elhanyagolandó szempont szerintem.

Viszont a negatívum szerintem az lenne, amit előttem is írtak, hogy nem tudsz vele kereskedni, nem tudsz cserélni vagy használt játékot szerezni és így mindenkinek meg kellene venni a konzol store-jából és azért a legtöbb esetben nem olyan kedvező áron, mintha valaki használtan venné meg.
Meg most nagyon nyomatják ezt a digitalizációt, mintha az volna az Isten, meg hogy mindenkit felül akarnak vizsgálni, mindenkiből digitális számokat akarnak csinálni (bár már azok vagyunk, csak nem teljes a kontroll felettünk és pont ezt akarják) és nem hiszem el, hogy nincs ehhez köze, hogy mindent visznek egy központilag kialakított szerverre(szerverparkra) és onnan irányítanak majd mindent előbb-utóbb és bárkit leállítanak, ha nem úgy viselkedik, ahogy a háttérhatalom szeretné. Meg majd utána az ezt követő transzhumanizmus ellen is kézzel-lábbal kell védekezni, hogy azt nehogy megcsinálják az emberiséggel.

Na de vissza a játékokhoz. Részben látom ennek az előnyét, hogy lehessen digitális kópiát szerezni a játékból, főleg az elévülések vagy sérülések elkerülése végett és mindig hozzáférhetőek lennének ezek a játékok, viszont nem nagyon tudná más sem kipróbálni azt, ami nekünk van, nem tudjuk kölcsön adni neki, sem cserélni, sem eladni és így persze a konzol store szolgáltatója jár a legjobban, mert ő zsebeli be a legtöbb pénzt.
1.
1.
xanatos0911
Sosem volt Xbox-om, így aztán csak PC és PS tulajként tudok hozzászólni ehhez, de én nekem ez olyan, mintha kínaiul beszélnének… ki a fészkes fene akarná a lemezes játékát valaha is digitalizálni?
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...