Ha egy kiadó bejelent egy játékot, nem győzi hangsúlyozni, hogy terméke a legjobb és a legszebb lesz, amit az ipar valaha látott. Jön a sok ígéret, a millió szép kép és a sok-sok, falatnyi ruhában mosolygó booth babe az E3-mon. Aztán mikor kijön az anyag, kiderül, hogy szó sincs forradalomról, sőt, a produktum sokszor még csak a közepes elvárásokhoz is alig ér fel.
De ha ez az általános helyzet, akkor vajon melyek azok a játékok, amik tényleg felérnek arra a szintre, hogy évek múlva is elismerő bólintásokkal emlékezzünk meg róluk? Mi több, melyek voltak a legjobbak legjobbjai? A Gamekapcson most arra vállalkozom, hogy összegyűjtsem a világon valaha megjelent 20 legjobb videojátékot, platformtól függetlenül. Merész ötlet, tudom, és abban is biztos vagyok, hogy sokan nem értenek majd egyet a listámmal, épp ezért már itt leszögezném, hogy a cikk, akárcsak a tesztek nagy többsége, nem szentírás. Az alanyokat az iparra tett hatásuk alapján soroltam be, és igyekeztem olyan címeket találni, amik többé-kevésbé nyilvánvaló okokból szerepelhetnek a képzeletbeli világranglistán. Na de elég is a fecsegésből, lássuk, a GK szerint mik voltak a világ 20 legjobb játékai!
Igen-igen, tudom mit gondoltok. "Ja, most jött ki az új rész, ami teljesen olyan, mint az előző volt, és ezért most hájpolni kell ezerrel." Nos, nem. Annyira nem, hogy arról oldalakat írhatnék, de nem fogok. Maradjunk annyiban, hogy bár a Resident Evil nem volt műfajteremtő (a túlélő horror első generációjának puskaporát már előtte az Alone in the Dark), minden más tekintetben iskolapéldául szolgált a félelemkeltés monitorhuszárainak. Emlékeztek még arra a jelenetre, mikor a kutya beugrott a csukott ablakon? Az ilyen és ehhez hasonló hatásvadász scriptek nélkül ma nem létezne Silent Hill sem.
Mindezen tények mellett pedig befigyel az is, hogy a Resident Evil a mai napig zseniális játék. Ha valaki kihagyta, azt javaslom, szerezzen be egy kölcsön Gamecube-bot (vagy vegyen egyet használtan, potom összegért) és játssza végig az arra kiadott remake-et, mert az élmény - és a sok peluscsere - felejthetetlen lesz!
Egy újabb sikerszéria, millió és egy kiadott epizóddal. Az első rész nem volt nagy szám, de a második máig népszerű, olyannyira, hogy még bajnokságokat is rendeznek belőle, sőt, tavaly ez a játék is megélt egy magas felbontású ráncfelvarrást Street Fighter 2 Turbo HD Remix címen (XBLA-n és PSN-en kötelező vétel). A tökéletes stratégiát és már-már kínzó pontosságot megkövetelő játékmenet minden addiginál jobb kiegyensúlyozással párosult, így nem volt legjobb, vagy legkönnyebb karakter.
A SF2 nem könnyű cucc, néha még a profikat is az őrületbe tudja kergetni (erre a szinte legyőzhetetlen főellenfél, M. Bison is jó példa), de a műfajra - és úgy összességében a játékvilágra - gyakorolt hatása vitathatatlan. Bőven megérdemli hát listánk 19. helyét.
Gondolom senkit sem lep meg, hogy Sid Meier zseniális stratégia-sorozatának valamely része képviselteti magát, de mivel itt is egy sok epizódot megélt szériával van dolgunk, ki kellett választani a legjobbat. A 2. részt sokan tartják a játékkészítő géniusz karrierének csúcsának, és ez nem véltetlen, hiszen a sok lehetőség és a rendkívül okos játékmenet minden további körökre osztott cuccot fejlesztő stúdió számára tanulságos volt.
Ahogy az itt felsorolt játékok nagy része, ez sem egy mai darab, de ha olyan stratégiára vágysz, ahol már-már migréned lesz a sok agyalás miatt, akkor a Civ 2 kihagyhatatlan számodra.
Ismét egy verekedős játék, és ismét egy legenda, ami a jobb sorsa érdemes Sega DreamCast egyik legfontosabb húzóneve volt. Elképesztő grafika, gyors játékmenet, tökéletes kiegyensúlyozás és a kardok használatának bevezetése - ez a Soul Calibur. Sok rész jött a későbbiekben, de egyik sem ért fel a legendás eredetivel (na jó, a 2 talán-talán). S hogy miért került előrébb, mint a zseniális Street Fighter 2? Egyszerű: a Soul Calibur sokkal szélesebb réteget szórakoztatott, mint a Street Fighter, és mivel a játékmenet is jóval könnyedebb, az újszülötteknek is kellő kihívást és sikerélményt nyújt.
Épp ezért, mint játék, jobbnak tekinthető. Egyedüli hátránya, hogy a platformja ma már ritka, mint a fehér holló, így akinek esetleg van egy DC-je otthon, az sürgősen vegye elő és toljon le egy meccset azok helyett is, akiknek erre sosem volt, vagy lesz lehetőségük.
Már most látom a magasra szökött szemöldököket, és a sokmillió kérdőjelt a Tisztelt Olvasó feje körül: "A III? Miért pont az? A IV jobb volt!" Nos, ez nézőpont kérdése (szerintem messze a Vice City volt a legjobb GTA, de ezt most hagyjuk), viszont ha objektívek szeretnénk lenni, akkor azért a GTA III kerül a palettára, mert ez volt az első olyan "bűnöző-szimulátor", ahol mindent a harmadik dimenzió bűvöletében követhettünk el.
A PS2 tulajdonosokat 2001 végén onnan lehetett felismerni, hogy mély, fekete karikák éktelenkedtek a szemeik alatt, és folyamatosan kocogva közlekedtek az utcán. A GTA III maga volt a megváltás az unalomba fulladó akciójátékok garmadája után, és épp ezért bőven megérdemli listánk 16. helyét.
A szerepjáték. Nem egy, nem egyik, hanem „A". Sir-Tech '92-es csodája sokaknak máig a játékvilág legmeghatározóbb élménye, és a nagy múltú sorozat legjobb darabja, ami minden CRPG rajongó számára kötelező. Egyszerűen nem lehet benne hibát találni.
Aki mást mond, az hazudik, vagy aláírt a Bethesdánál valami szerződést. Szomorú, hogy a nyolcadik rész borzasztó nehézkes megjelenése miatt egyáltalán nem lett sikeres (mondjuk amúgy is csak egy szűk rétegnek szólt), és emiatt elmaradt a beígért 9. Wizardry. A hetes egyébiránt nagyon nehéz kaland, sokaknak hónapokba tellett a végigjátszása, és feladványai olyan hatalmas RPG sorozatok előtt fektették le az alapokat, mint a Baldur's Gate-saga vagy a The Elder Scrolls sorozat.
Kissé talán éles váltás a hardcore gamereknek fejlesztett Wizardry 7 után, de el kell ismerni: a GT széria nélkül az autós játékok világa talán sosem, vagy csak jóval később válhatott volna azzá, ami. Sok más cím próbálta már megtalálni a tökéletes egyensúlyt a keményvonalas szimuláció és az arcade stílusú szórakoztatás között, de ezen mestermű előtt egy olyan játék sem született, ami ezt sikerre vitte volna.
A GT első része is nagyon jó volt, de valahogy mégis a 2. az, ami sokaknak örökre az emlékezetébe véste fülbemászó dallamait és nagyszerű pályáit. Olyan játékról beszélünk, ami nélkül a Playstation nem lehetne az, ami, és mely évekre elegendő tartalmat kínált, mindössze kettő darab sima CD lemezen. Mint listánk többi szereplője, ez is kihagyhatatlan alkotás, így aki csak teheti, pótolja, ha korábban lemaradt volna róla.
Egy újabb PS cím, ami még a GT2-nél is nagyobb hatást gyakorolt a játékok fejlődésére. Kojima-san ezzel a produkcióval gyakorlatilag megteremtette a stealth-action zsánert, és előrevetítette a történetorientált akciójátékok forradalmát. Talán nem túlzok, ha azt mondom, hogy az MGS évekkel megelőzte korát, és tette ezt a megjelenésekor már egyáltalán nem fiatal PSX platformon.
Solid Snake minden idők egyik legikonikusabb karaktere lett, a Metal Gearek pedig játékosok egész generációit késztették a világháború kitörésének megakadályozására. A sorozat főszála a tavaly megjelent MGS 4: Guns of the Patriots epizóddal lezárult, de ez még nem jeleni az MGS univerzum végét, hisz számtalan új epizód áll fejlesztés alatt. Viszont akárhogy is próbálkozott Kojima, az első rész sokkját nem tudta felülmúlni. Műfajteremtő klasszikus, mely a Gamecube-on megélt egy remake-et is The Twin Snakes címen.
"Your face, your ass... what's the difference?" - bizony, a listánk 12. helyét az örökké mocskos szájú, soha felül nem múlhatóan kemény, xenofóbiás, hidrogénezett hajú macsó kapja. Tudom-tudom, nem lesz DNF, lesz DNF, csikorognak a fogak és dübörög a Take-Two pere. Akárhogy is, tény, hogy hősünk manapság sajnos csak vicc tárgya, és nevét legtöbbször a 12 évig fejlesztett, majd végül soha meg nem jelentetett Duke Nukem Forever címmel hozzuk összefüggésbe.
Viszont ez mind-mind lényegtelen, ha arra gondolunk, hogy a 3DRealms 1996-ban egy teljesen old-school játékkal még az id legendás Quake-jét is sarokba szorította. A Duke Nukem 3D erőszakos, véres, és tele van cicikkel - vagyis megvan minden olyan tulajdonsága, ami egyedivé teszi a korában megjelent játékok között. Mivel ez volt az FPS, aminek főhőse elsőnek hengerelte le a világot, és szarta telibe legyőzött ellenfelének földi maradványait, kötelező, hogy szerepeljen a listán.
"Guybrush Threepwood? Ennyire hülye nevet még sohasem hallottam!" - mondta a szakállas kalóz a furcsa idegennek. Ron Gilbert és a Lucasarts (illetve akkoriban még csak Lucasfilm Games) minden idők legviccesebb és legszórakoztatóbb kalandjátékát készítette el, ami még most, 19 évvel a megjelenése után is sikeres, hisz már készül a legfrissebb epizódja.
Zseniális humor, örökké emlékezetes szereplők, és soha el nem felejthető beszólások - ez a Monkey Island. S hogy miért az első rész? Nos, csak! Igazából az első kettő közül ide bármelyik jöhetett volna (sőt, még talán a 3. rész is, holott az már nem Gilbert műve), de talán azért az első részt választottam, mert a második kissé bizarr befejezése sokaknak okozott kellemetlen pillanatokat. S hogy valójában mi is volt a Majom-sziget titka? Gilbert még nem árulta el, de ki tudja, talán majd egyszer!
Közeledünk, közeledünk... Letudtuk hát a lista első felét, ami eddig 10, minden tekintetben kiemelkedő és a játékvilágra megmásíthatatlanul erősen ható videojátékot rejtett. De melyik lesz a legjobb, a csúcs, a non-plusz ultra? Jöjjenek az igazi királyok, a világ valaha készült 10 legjobb játéka!
Gondolom, egyesek most pofon akarnak vágni, pedig ezt komolyan gondolom. Akármilyen régen is volt már, a PacMan elindította a játéktermi automaták virágkorát, és mindmáig olyan sikeres, hogy egyike az Xbox 360-hoz adott hivatalos játékoknak is. Millió gépre elkészült, és első portja máig rosszallást vált ki az arra emlékezőkből.
Az Atari 2600-ra készült PacMan ugyanis maximum egy kiherélt csacsi lehetne az eredetit szimbolizáló csodaparipa mellett. Az viszont maga volt a mennyország, és még ma is leköti az embert. Tessék szépen felmenni az XBLA-ra és letölteni a cuccost!
Az RTS műfaj talán legmeghatározóbb alakja nem a műfajteremtő Dune 2 volt, hanem az ugyancsak Westwood termék C&C. Epikus csaták, remek pályák, ultranehéz kampány és a gonosz Kane felemelkedése... kell ennél több? Az RTS zsáner gyakorlatilag ma sem tesz mást, min a '95-ös C&C-t koppintja, hol kisebb, hol nagyobb sikerrel.
Épp ezért bőven itt a helye a listán, hisz soha egy másik játék sem tett még akkora benyomást a valós idejű stratégiákra, mint ez a kétcédés csoda. Az előzményeket feldolgozó Red Alert 1-2-3, és a közvetlen folytatás Tiberian Sun és Tiberium Wars mind-mind remek játékok, de ha valaki az igazi C&C feelingre kíváncsi, az első részt szerezze be, mert UTÁNOZHATATLAN, így, csupa nagybetűvel.
Bár a C&C volt a legmeghatározóbb RTS, a StarCraft lett a legkiforrottabb játék a stílusban. A Blizzard remekműve Koreában nemzeti sport, TV közvetítésekkel és bajnokságok egész sorozatával.
A Blizzard saját online játszótere, a Battle.Net színültig van a Zergekkel és Protossokkal egymást daráló gamerekkel, akik alig várják, hogy az epizódikusan érkező SC2-re is rátegyék a mancsukat. Pedig a recept egyszerűnek tűnik: vegyél három, teljesen különböző fajt (ember, protoss és zerg), dobd őket egy sűrűn bonyolított sztori közepébe, és kész is van a világot rengető játék. Egyszerűnek tűnik, mint mondottam, mégsem sikerült megismételni. Talán majd a StarCraft 2!
A japán Square Enix JRPG sorozata, a Final Fantasy lassan a 13. részéhez ér, ám a szériában talán egyik epizód sem ért el akkora sikert, mint a PS-re kiadott FF VII. Cloud Strife karaktere máig élénken él a játékosok emlékezetében, és ez volt az első olyan program, amin nem egy gémernek eltörött a mécses.
A történet mélysége, a harcrendszer, a változatos játékmenet és a zseniális világ olyan egyveleget alkotott, ami nem egy akcióra éhes kiskölyök szívét meglágyította. Talán nem túlzás kijelenteni, hogy ha a Wizardry 7 a CRPG, akkor az FF VII maga a JRPG. Egyszerűen csodálatos darab, ami méltó a 7. helyre.
Ugye tudtátok, hogy a Half-Life rajta lesz a listán? Na de melyik? Nos, sok érv szól a második mellett is, hiszen a gravygun forradalmasította az FPS-eket, mint ahogy a remek pályatervezés és a szinte végtelen újrajátszhatósági érték is sokat nyomnak a latban. De valahogy az első rész volt az, amelyik igazán szíven ütött bennünket, és ami elfeledtette velünk, hogy létezik Quake 2, meg Sin is.
A HL jött, látott, és tarolt... annyira, hogy máig az egyik legnagyobb számban elkelt FPS a világon. Nekem egyébként személyes kedvencem, mert akármikor ülök le elé, magával ragad az a hangulat, amit senkinek sem sikerült a Valve után csinálnia. Még magának Gabe mesternek sem, hisz a 2. rész merőben más, mint az első volt.
Ha van olyan FPS, ami nagyobb hatással volt a játékvilágra, mint a HL, akkor az a Doom. 1993-ig is volt játékvilág, és addig is jelentek meg nagyszerű programok, de abban az évben kijött a Doom, és annyi volt. Onnantól kezdve semmi sem volt ugyanaz. A játékból sport lett, az erkölcscsőszök vicc tárgyaivá váltak, John Romero és John Carmack pedig valódi, élő legendákká.
Ők voltak a srácok a szomszédból, akikből senki se nézte ki, hogy egy nap Ferrarival mennek majd dolgozni texasi irodájukba. Márpedig a Doom ezt hozta. Pénzt, sikert, csillogást, és az id örökké tartó hírnevét. A Doom 3 is nagyszerű játék volt, a következő pedig már fejlesztés alatt áll, úgyhogy csak várni kell...
Gondolom mindenki fogcsikorgatva várta, hogy mikor és hol fog felbukkanni Mario. Mert hogy felbukkan, az hót ziher. Minden ilyen listán ott a helye, ez nem kérdés, és a Mario 64 messze megérdemli, hogy minden idők legjobb 4. játékának nevezhessük. Szinte megunhatatlan platformjátékról van szó, ami mind hangulatilag, mind kihívás szempontjából a stílus krémjét testesíti meg.
Ha valaki előveszi a régi N64-et és bedugja a kazit, órákra eldőlt a sorsa. Aznap már nem lesz randi, se tanulás, de még munka sem. Csak a játék. Egyetlen olyan cím van még ezen a platformon, ami még a Mario 64-nél is hatásosabban veszi el az időt, és az a...
Tadám! Egy újabb zseniális munka Miyamoto-san saját két kezéből. A Zelda sorozat a CRPG stílus szinte egyedüli japán képviselője, és mint ilyen, érdekes mód a legkorábbi őse is.
Az Ocarina of Time ugyan a széria egy későbbi darabja volt, de megmutatta, hogy a Nintendo mindenkinél jobban ért a klassz játékok elkészítéséhez. A Zelda kortól és nemtől független, igazi varázslat, ami 9-99 éves korig mosolyt csal a TV előtt ülők arcára. Nincs is ehhez mit hozzáfűzni, 3. hely, punktum!
Most komolyan, van olyan közületek, aki már elmúlt 20 éves, és sosem volt olyan általános iskolai osztálytársa, akitől el se lehetett volna venni azt a kis szürke vackot?
A Tetris nem csak egy játék, hanem valódi jelenség. Valami, ami úgy tökéletes, ahogy van. Volt sok változata, milliárd portja, és a sikere máig töretlen.
Íme, eljutottunk listánk csúcsára, és szerintem sokan nincsenek meglepve. A Marios Bros. 3 annyira, de annyira jól sikerült, hogy egyszerűen nem akad ellenfele. Máig az egyik legnagyobb számban elkelt játék a világon, és nagyban hozzájárult ahhoz, hogy Mario a legfelismertebb játékkarakter legyen a Földön.
A Nintendo valódi királlyá vált a sorozatnak köszönhetően, és nincs ma olyan játék (igen, műfajtól függetlenül), ami ne lesett volna el egy pici trükköt is a SMB 3-ból. Brávó!
20 - Resident Evil
Igen-igen, tudom mit gondoltok. "Ja, most jött ki az új rész, ami teljesen olyan, mint az előző volt, és ezért most hájpolni kell ezerrel." Nos, nem. Annyira nem, hogy arról oldalakat írhatnék, de nem fogok. Maradjunk annyiban, hogy bár a Resident Evil nem volt műfajteremtő (a túlélő horror első generációjának puskaporát már előtte az Alone in the Dark), minden más tekintetben iskolapéldául szolgált a félelemkeltés monitorhuszárainak. Emlékeztek még arra a jelenetre, mikor a kutya beugrott a csukott ablakon? Az ilyen és ehhez hasonló hatásvadász scriptek nélkül ma nem létezne Silent Hill sem.
Mindezen tények mellett pedig befigyel az is, hogy a Resident Evil a mai napig zseniális játék. Ha valaki kihagyta, azt javaslom, szerezzen be egy kölcsön Gamecube-bot (vagy vegyen egyet használtan, potom összegért) és játssza végig az arra kiadott remake-et, mert az élmény - és a sok peluscsere - felejthetetlen lesz!
19 - Street Fighter 2
Egy újabb sikerszéria, millió és egy kiadott epizóddal. Az első rész nem volt nagy szám, de a második máig népszerű, olyannyira, hogy még bajnokságokat is rendeznek belőle, sőt, tavaly ez a játék is megélt egy magas felbontású ráncfelvarrást Street Fighter 2 Turbo HD Remix címen (XBLA-n és PSN-en kötelező vétel). A tökéletes stratégiát és már-már kínzó pontosságot megkövetelő játékmenet minden addiginál jobb kiegyensúlyozással párosult, így nem volt legjobb, vagy legkönnyebb karakter.
A SF2 nem könnyű cucc, néha még a profikat is az őrületbe tudja kergetni (erre a szinte legyőzhetetlen főellenfél, M. Bison is jó példa), de a műfajra - és úgy összességében a játékvilágra - gyakorolt hatása vitathatatlan. Bőven megérdemli hát listánk 19. helyét.
18 - Civilization 2
Gondolom senkit sem lep meg, hogy Sid Meier zseniális stratégia-sorozatának valamely része képviselteti magát, de mivel itt is egy sok epizódot megélt szériával van dolgunk, ki kellett választani a legjobbat. A 2. részt sokan tartják a játékkészítő géniusz karrierének csúcsának, és ez nem véltetlen, hiszen a sok lehetőség és a rendkívül okos játékmenet minden további körökre osztott cuccot fejlesztő stúdió számára tanulságos volt.
Ahogy az itt felsorolt játékok nagy része, ez sem egy mai darab, de ha olyan stratégiára vágysz, ahol már-már migréned lesz a sok agyalás miatt, akkor a Civ 2 kihagyhatatlan számodra.
17 - Soul Calibur
Ismét egy verekedős játék, és ismét egy legenda, ami a jobb sorsa érdemes Sega DreamCast egyik legfontosabb húzóneve volt. Elképesztő grafika, gyors játékmenet, tökéletes kiegyensúlyozás és a kardok használatának bevezetése - ez a Soul Calibur. Sok rész jött a későbbiekben, de egyik sem ért fel a legendás eredetivel (na jó, a 2 talán-talán). S hogy miért került előrébb, mint a zseniális Street Fighter 2? Egyszerű: a Soul Calibur sokkal szélesebb réteget szórakoztatott, mint a Street Fighter, és mivel a játékmenet is jóval könnyedebb, az újszülötteknek is kellő kihívást és sikerélményt nyújt.
Épp ezért, mint játék, jobbnak tekinthető. Egyedüli hátránya, hogy a platformja ma már ritka, mint a fehér holló, így akinek esetleg van egy DC-je otthon, az sürgősen vegye elő és toljon le egy meccset azok helyett is, akiknek erre sosem volt, vagy lesz lehetőségük.
16 - Grand Theft Auto III
Már most látom a magasra szökött szemöldököket, és a sokmillió kérdőjelt a Tisztelt Olvasó feje körül: "A III? Miért pont az? A IV jobb volt!" Nos, ez nézőpont kérdése (szerintem messze a Vice City volt a legjobb GTA, de ezt most hagyjuk), viszont ha objektívek szeretnénk lenni, akkor azért a GTA III kerül a palettára, mert ez volt az első olyan "bűnöző-szimulátor", ahol mindent a harmadik dimenzió bűvöletében követhettünk el.
A PS2 tulajdonosokat 2001 végén onnan lehetett felismerni, hogy mély, fekete karikák éktelenkedtek a szemeik alatt, és folyamatosan kocogva közlekedtek az utcán. A GTA III maga volt a megváltás az unalomba fulladó akciójátékok garmadája után, és épp ezért bőven megérdemli listánk 16. helyét.
15 - Wizardry 7
A szerepjáték. Nem egy, nem egyik, hanem „A". Sir-Tech '92-es csodája sokaknak máig a játékvilág legmeghatározóbb élménye, és a nagy múltú sorozat legjobb darabja, ami minden CRPG rajongó számára kötelező. Egyszerűen nem lehet benne hibát találni.
Aki mást mond, az hazudik, vagy aláírt a Bethesdánál valami szerződést. Szomorú, hogy a nyolcadik rész borzasztó nehézkes megjelenése miatt egyáltalán nem lett sikeres (mondjuk amúgy is csak egy szűk rétegnek szólt), és emiatt elmaradt a beígért 9. Wizardry. A hetes egyébiránt nagyon nehéz kaland, sokaknak hónapokba tellett a végigjátszása, és feladványai olyan hatalmas RPG sorozatok előtt fektették le az alapokat, mint a Baldur's Gate-saga vagy a The Elder Scrolls sorozat.
14 - Gran Turismo 2
Kissé talán éles váltás a hardcore gamereknek fejlesztett Wizardry 7 után, de el kell ismerni: a GT széria nélkül az autós játékok világa talán sosem, vagy csak jóval később válhatott volna azzá, ami. Sok más cím próbálta már megtalálni a tökéletes egyensúlyt a keményvonalas szimuláció és az arcade stílusú szórakoztatás között, de ezen mestermű előtt egy olyan játék sem született, ami ezt sikerre vitte volna.
A GT első része is nagyon jó volt, de valahogy mégis a 2. az, ami sokaknak örökre az emlékezetébe véste fülbemászó dallamait és nagyszerű pályáit. Olyan játékról beszélünk, ami nélkül a Playstation nem lehetne az, ami, és mely évekre elegendő tartalmat kínált, mindössze kettő darab sima CD lemezen. Mint listánk többi szereplője, ez is kihagyhatatlan alkotás, így aki csak teheti, pótolja, ha korábban lemaradt volna róla.
13 - Metal Gear Solid
Egy újabb PS cím, ami még a GT2-nél is nagyobb hatást gyakorolt a játékok fejlődésére. Kojima-san ezzel a produkcióval gyakorlatilag megteremtette a stealth-action zsánert, és előrevetítette a történetorientált akciójátékok forradalmát. Talán nem túlzok, ha azt mondom, hogy az MGS évekkel megelőzte korát, és tette ezt a megjelenésekor már egyáltalán nem fiatal PSX platformon.
Solid Snake minden idők egyik legikonikusabb karaktere lett, a Metal Gearek pedig játékosok egész generációit késztették a világháború kitörésének megakadályozására. A sorozat főszála a tavaly megjelent MGS 4: Guns of the Patriots epizóddal lezárult, de ez még nem jeleni az MGS univerzum végét, hisz számtalan új epizód áll fejlesztés alatt. Viszont akárhogy is próbálkozott Kojima, az első rész sokkját nem tudta felülmúlni. Műfajteremtő klasszikus, mely a Gamecube-on megélt egy remake-et is The Twin Snakes címen.
12 - Duke Nukem 3D
"Your face, your ass... what's the difference?" - bizony, a listánk 12. helyét az örökké mocskos szájú, soha felül nem múlhatóan kemény, xenofóbiás, hidrogénezett hajú macsó kapja. Tudom-tudom, nem lesz DNF, lesz DNF, csikorognak a fogak és dübörög a Take-Two pere. Akárhogy is, tény, hogy hősünk manapság sajnos csak vicc tárgya, és nevét legtöbbször a 12 évig fejlesztett, majd végül soha meg nem jelentetett Duke Nukem Forever címmel hozzuk összefüggésbe.
Viszont ez mind-mind lényegtelen, ha arra gondolunk, hogy a 3DRealms 1996-ban egy teljesen old-school játékkal még az id legendás Quake-jét is sarokba szorította. A Duke Nukem 3D erőszakos, véres, és tele van cicikkel - vagyis megvan minden olyan tulajdonsága, ami egyedivé teszi a korában megjelent játékok között. Mivel ez volt az FPS, aminek főhőse elsőnek hengerelte le a világot, és szarta telibe legyőzött ellenfelének földi maradványait, kötelező, hogy szerepeljen a listán.
11 - The Secret of Monkey Island
"Guybrush Threepwood? Ennyire hülye nevet még sohasem hallottam!" - mondta a szakállas kalóz a furcsa idegennek. Ron Gilbert és a Lucasarts (illetve akkoriban még csak Lucasfilm Games) minden idők legviccesebb és legszórakoztatóbb kalandjátékát készítette el, ami még most, 19 évvel a megjelenése után is sikeres, hisz már készül a legfrissebb epizódja.
Zseniális humor, örökké emlékezetes szereplők, és soha el nem felejthető beszólások - ez a Monkey Island. S hogy miért az első rész? Nos, csak! Igazából az első kettő közül ide bármelyik jöhetett volna (sőt, még talán a 3. rész is, holott az már nem Gilbert műve), de talán azért az első részt választottam, mert a második kissé bizarr befejezése sokaknak okozott kellemetlen pillanatokat. S hogy valójában mi is volt a Majom-sziget titka? Gilbert még nem árulta el, de ki tudja, talán majd egyszer!
Közeledünk, közeledünk... Letudtuk hát a lista első felét, ami eddig 10, minden tekintetben kiemelkedő és a játékvilágra megmásíthatatlanul erősen ható videojátékot rejtett. De melyik lesz a legjobb, a csúcs, a non-plusz ultra? Jöjjenek az igazi királyok, a világ valaha készült 10 legjobb játéka!
10 - PacMan
Gondolom, egyesek most pofon akarnak vágni, pedig ezt komolyan gondolom. Akármilyen régen is volt már, a PacMan elindította a játéktermi automaták virágkorát, és mindmáig olyan sikeres, hogy egyike az Xbox 360-hoz adott hivatalos játékoknak is. Millió gépre elkészült, és első portja máig rosszallást vált ki az arra emlékezőkből.
Az Atari 2600-ra készült PacMan ugyanis maximum egy kiherélt csacsi lehetne az eredetit szimbolizáló csodaparipa mellett. Az viszont maga volt a mennyország, és még ma is leköti az embert. Tessék szépen felmenni az XBLA-ra és letölteni a cuccost!
9 - Command & Conquer
Az RTS műfaj talán legmeghatározóbb alakja nem a műfajteremtő Dune 2 volt, hanem az ugyancsak Westwood termék C&C. Epikus csaták, remek pályák, ultranehéz kampány és a gonosz Kane felemelkedése... kell ennél több? Az RTS zsáner gyakorlatilag ma sem tesz mást, min a '95-ös C&C-t koppintja, hol kisebb, hol nagyobb sikerrel.
Épp ezért bőven itt a helye a listán, hisz soha egy másik játék sem tett még akkora benyomást a valós idejű stratégiákra, mint ez a kétcédés csoda. Az előzményeket feldolgozó Red Alert 1-2-3, és a közvetlen folytatás Tiberian Sun és Tiberium Wars mind-mind remek játékok, de ha valaki az igazi C&C feelingre kíváncsi, az első részt szerezze be, mert UTÁNOZHATATLAN, így, csupa nagybetűvel.
8 - StarCraft
Bár a C&C volt a legmeghatározóbb RTS, a StarCraft lett a legkiforrottabb játék a stílusban. A Blizzard remekműve Koreában nemzeti sport, TV közvetítésekkel és bajnokságok egész sorozatával.
A Blizzard saját online játszótere, a Battle.Net színültig van a Zergekkel és Protossokkal egymást daráló gamerekkel, akik alig várják, hogy az epizódikusan érkező SC2-re is rátegyék a mancsukat. Pedig a recept egyszerűnek tűnik: vegyél három, teljesen különböző fajt (ember, protoss és zerg), dobd őket egy sűrűn bonyolított sztori közepébe, és kész is van a világot rengető játék. Egyszerűnek tűnik, mint mondottam, mégsem sikerült megismételni. Talán majd a StarCraft 2!
7 - Final Fantasy VII
A japán Square Enix JRPG sorozata, a Final Fantasy lassan a 13. részéhez ér, ám a szériában talán egyik epizód sem ért el akkora sikert, mint a PS-re kiadott FF VII. Cloud Strife karaktere máig élénken él a játékosok emlékezetében, és ez volt az első olyan program, amin nem egy gémernek eltörött a mécses.
A történet mélysége, a harcrendszer, a változatos játékmenet és a zseniális világ olyan egyveleget alkotott, ami nem egy akcióra éhes kiskölyök szívét meglágyította. Talán nem túlzás kijelenteni, hogy ha a Wizardry 7 a CRPG, akkor az FF VII maga a JRPG. Egyszerűen csodálatos darab, ami méltó a 7. helyre.
6 - Half-Life
Ugye tudtátok, hogy a Half-Life rajta lesz a listán? Na de melyik? Nos, sok érv szól a második mellett is, hiszen a gravygun forradalmasította az FPS-eket, mint ahogy a remek pályatervezés és a szinte végtelen újrajátszhatósági érték is sokat nyomnak a latban. De valahogy az első rész volt az, amelyik igazán szíven ütött bennünket, és ami elfeledtette velünk, hogy létezik Quake 2, meg Sin is.
A HL jött, látott, és tarolt... annyira, hogy máig az egyik legnagyobb számban elkelt FPS a világon. Nekem egyébként személyes kedvencem, mert akármikor ülök le elé, magával ragad az a hangulat, amit senkinek sem sikerült a Valve után csinálnia. Még magának Gabe mesternek sem, hisz a 2. rész merőben más, mint az első volt.
5 - Doom
Ha van olyan FPS, ami nagyobb hatással volt a játékvilágra, mint a HL, akkor az a Doom. 1993-ig is volt játékvilág, és addig is jelentek meg nagyszerű programok, de abban az évben kijött a Doom, és annyi volt. Onnantól kezdve semmi sem volt ugyanaz. A játékból sport lett, az erkölcscsőszök vicc tárgyaivá váltak, John Romero és John Carmack pedig valódi, élő legendákká.
Ők voltak a srácok a szomszédból, akikből senki se nézte ki, hogy egy nap Ferrarival mennek majd dolgozni texasi irodájukba. Márpedig a Doom ezt hozta. Pénzt, sikert, csillogást, és az id örökké tartó hírnevét. A Doom 3 is nagyszerű játék volt, a következő pedig már fejlesztés alatt áll, úgyhogy csak várni kell...
4 - Super Mario 64
Gondolom mindenki fogcsikorgatva várta, hogy mikor és hol fog felbukkanni Mario. Mert hogy felbukkan, az hót ziher. Minden ilyen listán ott a helye, ez nem kérdés, és a Mario 64 messze megérdemli, hogy minden idők legjobb 4. játékának nevezhessük. Szinte megunhatatlan platformjátékról van szó, ami mind hangulatilag, mind kihívás szempontjából a stílus krémjét testesíti meg.
Ha valaki előveszi a régi N64-et és bedugja a kazit, órákra eldőlt a sorsa. Aznap már nem lesz randi, se tanulás, de még munka sem. Csak a játék. Egyetlen olyan cím van még ezen a platformon, ami még a Mario 64-nél is hatásosabban veszi el az időt, és az a...
3 - The Legend of Zelda: Ocarina of Time
Tadám! Egy újabb zseniális munka Miyamoto-san saját két kezéből. A Zelda sorozat a CRPG stílus szinte egyedüli japán képviselője, és mint ilyen, érdekes mód a legkorábbi őse is.
Az Ocarina of Time ugyan a széria egy későbbi darabja volt, de megmutatta, hogy a Nintendo mindenkinél jobban ért a klassz játékok elkészítéséhez. A Zelda kortól és nemtől független, igazi varázslat, ami 9-99 éves korig mosolyt csal a TV előtt ülők arcára. Nincs is ehhez mit hozzáfűzni, 3. hely, punktum!
2 - Tetris
Most komolyan, van olyan közületek, aki már elmúlt 20 éves, és sosem volt olyan általános iskolai osztálytársa, akitől el se lehetett volna venni azt a kis szürke vackot?
A Tetris nem csak egy játék, hanem valódi jelenség. Valami, ami úgy tökéletes, ahogy van. Volt sok változata, milliárd portja, és a sikere máig töretlen.
1 - Super Mario Bros. 3
Íme, eljutottunk listánk csúcsára, és szerintem sokan nincsenek meglepve. A Marios Bros. 3 annyira, de annyira jól sikerült, hogy egyszerűen nem akad ellenfele. Máig az egyik legnagyobb számban elkelt játék a világon, és nagyban hozzájárult ahhoz, hogy Mario a legfelismertebb játékkarakter legyen a Földön.
A Nintendo valódi királlyá vált a sorozatnak köszönhetően, és nincs ma olyan játék (igen, műfajtól függetlenül), ami ne lesett volna el egy pici trükköt is a SMB 3-ból. Brávó!
Kapcsolódó cikkek
Heroes 3? (esetleg 4, vagy Bounty King)
Kings Quest?
UFO?
X-wing, vagy Tie Fighter?
System shock?
Diablo (esetleg Diablo 2)?
World of warcraft?
Csak néhány azokból, amik nem csak jó játékok, vagy sokat adtak el belőlük, de meghatároznak egy korszakot is saját műfajukban.
főleg a heroes III az nagyon nagy a king's bounty (nem az új) is nagyon jó már majdnem 20 éves
és esetleg a sims de azt nem szeretem de elég sokat eladtak belőle
És ha már régi játékokat raktok be, akkor a Legacy of Kain-t is berakhattátok volna. Sajna nem olyan sokat ismerik, pedig elképesztő története van.
Egy 20 legjobb játék című cikkbe csak 2006-2009-es játékok kerülhetnének szerintem. Érzitek a különbséget a két cím között?
Neverhood (az egész család végigjátszotta)
Goblins
Kororinpa (az egész család versenyzett időre, még a húgom is nyomta, aki semmilyen gépes játékkal sosem játszott korábban - gyakorlatilag ezért vettek WII-t)
SimCity
Black and White
A másik meg, hogy nem értek egyet az MGS-hez írottakkal, mert nem rég játszottam a Metal Gear 2 : Solid Sanke-kel, és játékmechanizmusok terén nem mondhatnám, hogy sok újat hozott az MGS, inkább csak grafikailag. Történet szempontjából pedig szerintem mind a második, mind a harmadik rész sokkal jobb volt.(inkább a kettő) Sztem az MGS2 messze túlszárnyalta az MGS1-et, az MGS3 pedig a kettő után egy nagyon kicsit marad le.(Főleg a VR hiánya miatt, és azért, mert nem voltak eléggé kidolgozva a karakterek.)
Szerintem is a Vice City a legjobb GTA, plusz a GTA IV vizuális stilusa és a "túlreálissága" egyáltalán nem jött be.
Nekem a Mario 64 nagyon nem tetszett, szerintem Marioból inkább 2D. Emellett hiányoltam a Sonic-ot is. :P Nem vagyok fanboi, játszok Mario-t is, de inkább SMB-t, meg SPM-t. Emellett azért a gyorsaság és a platformjáték ki tudja, mikor találkozott volna, ha nincs a Sonic.
Shigeru egy megváltó. Kár hogy viszonylag kevés meghatározó Zelda jön ki egy konzolra.
Bár, jó munkához idő kell.
Nincs egy honapja hogy ujbol vegigvittem.Master of Orion-t valaki mondta ugyhogy van meg remeny:-).Ami nagyon tetszett hogy a Descent meg lett emlitve. Another World???En imadtam a Simcity 2000-et is.Sztem a C&C egyaltalan nem illik a listaba.Sem a Super Mario.Tetris?-Max a 20. hely.Deus Ex?
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.