Habár hivatalosan továbbra se mondták még ki, de borítékolható, hogy az idei évben meg fog érkezni a Switch utódja. A gyártói és egyéb szivárgásoktól kezdve a fejlesztői pletykákon át mostanra már több fronton is mutatkoznak biztató jelek, és ugyan még nem léptünk be az egykoron legszórakozatóbbnak számító szakaszba, azaz a rajongók által készített, általában banálisabbnál banálisabb 3D-s modellek inváziójába, senki se fog meglepődni azon, ha egy nap a semmiből érkezik egy Nintendo Direct bejelentés, ahol debütál a Switch egyelőre névtelen utódja. Az biztos, hogy ha ez az utolsó esztendeje, a Nintendo a lehető legméltóbb mód búcsúztatja el, hiszen idén még jön tőlük egy egészen parádésnak ígérkező Princess Peach Showtime, visszatér a Mario vs Donkey Kong, felújítást kap a Luigi’s Mansion 2 és a Paper Mario: The Thousand-Year Door is, tovább erősítve a Nintendo Switch amúgy is parádésan erős kínálatát. És bár lehet, hogy ezek között lesz legalább egy olyan cím, amit a platform nagyjai közé sorolhatunk, az idén hetedik születésnapját ünneplő konzol azonban már eddig is megörvendeztetett kihagyhatatlan klasszikusokkal, videójáték alapművekkel. Ezeket igyekeztünk most összeszedni!
The Legend of Zelda: Breath of the Wild
Megjelenés éve: 2017
Műfaj: platformer
Teszt: https://www.gamekapocs.hu/cikk/3002/the_legend_of_zelda_breath_of_the_wild_teszt
Gamekapocs pontszám: 10/10
A platformot elstartoló Breath of the Wild azon kevés játékok egyike, melyet a világon senkinek se kell bemutatni, mert még az is hallott róla, aki amúgy maximum csak érintőlegesen ismeri a játékok világát. Az eredetileg előző generációs Nintendo-konzolra szánt (végül 2 platformra megjelent) BOTW minden szempontból mérföldkő: 31 millió eladott példányával ez a platform 4. legjobban fogyó játéka; ő vitte át a formulát a sandbox formátumba; mind a mai napig látványvilág-etalon, ha Switch-játékokról van szó. A játékmenete által felmutatott újítások maradandó nyomot hagytak a műfajban, számos elemét azóta már máshol is viszontláthattuk, és még évtizedek múlva is emlegetni fogjuk.
Super Mario Odyssey
Megjelenés éve: 2017
Műfaj: platformer
Teszt: https://www.gamekapocs.hu/cikk/3125/super_mario_odyssey_teszt
Gamekapocs pontszám: 9.5/10
Ahogy minden konzolgenerációban, úgy ebben is csak egy fő Mario-játékkal örvendeztetett meg minket a Nintendo, a 2017-es Super Mario Odyssey viszont emiatt (is) igyekezett mindent beleadni, ismét modernizálva azon a 3D-s platformer formulán, amit még az ikonikus Super Mario 64 talált ki. Ennek eredménye pedig az egyik legváltozatosabb Mario-játék lett, ahol számos, egymástól drasztikusan eltérő helyszínen lehetett kihasználni Mario új képességét, a karakterek “megszállását”, akik erejüket biztosítva segítettek a sokszor szájtátósan innovatív akadályok leküzdésében. Mindehez egy, a Switch képességeit csúcsra járató látványvilág assziszált, így az Odyssey nem csak a platform egyik legjobb, de egyben talán legszebb Mario-játéka is.
Mario Kart 8 Deluxe
Megjelenés éve: 2017
Műfaj: verseny
Teszt: N/A
Gamekapocs pontszám: N/A
A Mario Kart 8 Deluxe kissé kilóg a listáról, hiszen nem egy teljesen új játékról van szó - eredetileg Wii U exkluzív volt, ám a platform gyors és fájdalmas halála tucatnyi más játékhoz hasonlóan megmentőért kiáltott, ami végül a Switch lett, így a gép megjelenésének évében érkezett az a Deluxe verzió, amely egy komplett csomagban kínálta a teljes Mario Kart 8-élményt. Az pedig ezen feljavított kiadással vált igazán tökéletessé, és manapság páratlanná - ennél izgalmasabb, látványosabb, tartalmasabb és könnyebben fogyasztható, száz százalékban családbarát versenyjáték kevés van a világon. Nem meglepő, hogy az általa felvert hullámok még mindig nem csillapodtak, hiszen bizonyos országokban még tavaly decemberben, hat évvel a megjelenése után sem lehetett levakarni az eladási listáról, de azért most már igazán elfogadnánk egy kilencedik részt!
Mario + Rabbids Kingdom Battle
Megjelenés éve: 2017
Műfaj: sRPG
Teszt: N/A
Gamekapocs pontszám: N/A
Legféltettebb kincsének kulcsait egy teljesen különálló - és önálló- entitás kezébe adni mindent elmond a Mario + Rabbids Kingdom Battle jelentőségéről, hiszen a 2017-ben megjelent stratégiai szerepjátékot az a Ubisoft követte el, akik a Wii óta a Nintendo leghűségesebb és legaktívabb támogatói. Erre a kollaborációra pedig talán senki se számított, hiszen két univerzum, a Mario- és a Rabbids-világ találkozott egy olyan stratégiai szerepjáték formájában, amely körökre osztott, taktikus harcokkal fuzionált két világot, egészen egyedi és páratlan végeredménnyel. És bár az utód, a Sparks of Hope több aspektusán is javított és jobb teljesítményt nyújtott, az első rész varázslata még mindig pont annyira megkapó, mint a kiadásakor volt!
Tetris 99
Megjelenés éve: 2019
Műfaj: puzzle
Teszt: N/A
Gamekapocs pontszám: N/A
Ami a kilencvenes években a "kart" volt, az a 2017 utáni esztendőkben a battle royale, elvégre ez a műfaj volt az, ami a siker mellett gúnyos jelzőként is ráaggatható olyan játékokra vagy sorozatokra, ahol elfogyott a kreativitás, vagy a csilingelő dollárok megrészegítették a döntéshozókat. Elvégre a BR-keretrendszer szinte bármely játékra ráhúzható, aminek a legjobb bizonyítéka a Nintendo Switch jegyezte "99-család" - a Nintendo Switch Online előfizetők számára elérhető azon játékokról van szó, melyek egy-egy legendás vagy ikonikus franchise-t terelik rá a közösségi multiplayer élményre. És bár ez érthetetlennek és valamennyire elképzelhetetlennek tűnhetett a Tetris-esetében, a 2019-es instant klasszikus volt az első és egyben a legjobb bizonyíték arra, hogy a formula működik. A Tetris és a Nintendo neve már a Game Boy idején egybeforrt, a 99 pedig messze a formula talán legjobb felrázása az eredeti játék megjelenése óta, ahol 98 másik játékossal szemben kell helyt állni, míg egy győztes nem születik. Borzasztóan intenzív, elképesztően izgalmas, a siker- és a bukás élménye pedig olyan tempóban váltogatja egymást, hogy az ember rá se eszmél: az az egy-két próbálkozás inkább több órányi addikcióba fordult át...
Fire Emblem: Three Houses
Megjelenés éve: 2019
Műfaj: jRPG
Teszt: N/A
Gamekapocs pontszám: N/A
Egy Nintendo-rajongónak se kell bemutatni a Fire Emblem-sorozatot, amely immáron 34. éve járul hozzá a stratégiai szerepjátékok műfajának hírnevéhez, de nem túlzás azt állítani, hogy a Three Hopes volt az, amely a franchise-t feltette a térképre a szélesebb közönség számára. Mert ugyan korábban is voltak már nagy sikerei, és egy ponton még a kivégzése elől is el tudott menekülni, de a Three Houses tette igazán populárissá és ismertté. Nem véletlenül, hiszen ez az epizód nagyrészt szakított a korábbi formulával, és a tökéletesített harcrendszer köré egy, a Personára kísértetiesen emlékeztető szociálós hálót font, melyben egy hadiiskola oktatójaként kellett nem csak a diákok tudásának gazdagításáról gondoskodni, de a köztük való kapcsolat harmonizálásáról, fejlődésükről, csapattá való kovácsolásuk is ránk hárult. Mindezt tetézte az a tény is, hogy a három nemesi ház konfliktusáról szóló történet szinte három játékot eredményezett, a történet ugyanis egy ponton szerteágazott, így a konfliktus teljes megismeréséhez háromszor is végig kellett vinni - és a kiegészítő birtokában igazából egy negyedik alkalommal is. A TH sikerét mi sem mutatja jobban, hogy még egy spinoff játék is készült hozzá, a Three Hopes pedig nem csak fantasztikusan tudta átvinni egy másik műfajba, de egy-két elemében még a Three Houses-t is felülmúlta.
Animal Crossing: New Horizons
Megjelenés éve: 2020
Műfaj: életszimulátor
Teszt: https://www.gamekapocs.hu/cikk/3539/animal_crossing_new_horizons_teszt
Gamekapocs pontszám: 9/10
A történelemkönyvekben egész sokat fognak foglalkozni a 2020-as esztendővel, és az emberek fejéből is nehéz lesz kiradírozni ezt az esztendőt, egyvalaki viszont egészen jól járt a pandémia csúcsát megkoronázó lezárással: a Nintendo, és mindenki, aki egy olyan játékra vágyott, ahová elmenekülhetett a mindennapok akkor a szokásosnál is épp kínzóbb komorságától. Na persze az is sokat segített, hogy 8 év várakozás előzte meg a New Horizons megjelenését, hiszen addig a legutóbbi hagyományos Animal Crossing-játék a 2012-es New Leaf volt, így hatalmas elvárásokkal érkezett a borzasztóan nyugodt és hangulatos szigetépítés következő felvonása. És bár a Switch egyetlen AC-játéka a tartalomban és a funkciókban is hiányosabbnak tűnt mint a korábbi részek, parádés tálalása, modernizált külseje és irányítása, a megjelenéséig egészen páratlan és egyedi játékmenete okán nem véletlen lett belőle nem csak 2020 legsikeresebb játéka, de minden idők egyik legnépszerűbb Switch-címe is. Ezek fényében pláne érthetetlen, hogy egy nyúlfarknyi kiegészítőt leszámítva a Nintendo miért küldte idő előtt halálba, hiszen annyira sokféleképpen lehetett volna még bővíteni, hogy éveken át aktívan velünk lehetett volna, miközben degeszre tömi a Nintendo pénztárcáját.
Pokémon Legends: Arceus
Megjelenés éve: 2022
Műfaj: életszimulátor
Teszt: https://www.gamekapocs.hu/cikk/3877/pokemon_legends_arceus_teszt
Gamekapocs pontszám: 8/10
“Hindsight is 20/20”, tartja az angol mondás, ami körülbelül azt jelenti, hogy utólag könnyű okosnak lenni, hét év elteltével pedig kijelenthető, hogy ebben a konzolgenerációban a Pokémon leginkább csalódást halmozott csalódásra. A vállalhatatlanul ronda és bugos Scarlet & Violet, a merész változtatásokat nélkülöző Sword & Shield mellett így a Pokémon névhez a legméltóbb az az Arceus volt, amely gyakorlatilag a semmiből érkezett, és az alapoktól szerette volna megújítani a Pokémon-formulát, lefektetve a jövőbeni játékok alapjait. Mivel folytatásra azóta sem lelt, nem tudjuk, ebből a kezdeményezésből végül mi marad meg, az viszont biztos, hogy harcrendszere kifejezetten modern lett, és jócskán elmozdult az akció-szerepjátékok világa felé, nem beszélve egyéb mechanikus innovációiról. Sajnos gyenge látványvilága, üres és kihalt világa a legkevésbé sem szolgált az előnyére, de ha egy Pokémon-játékot kell ajánlani Switchre, akkor egyértelműen ez a befutó.
Metroid Dread
Megjelenés éve: 2022
Műfaj: metroidvania
Teszt: https://www.gamekapocs.hu/cikk/3815/metroid_dread_teszt
Gamekapocs pontszám: 9/10
Sajnos ez már a második Nintendo-konzolgenerációra, amire hiába várjuk a Metroid Prime 4-et (bár a BOTW-hoz hasonlóan lehet, hogy végül ez is crossgen lesz), de még így se maradtunk teljesen Metroid-epizód nélkül, hiszen 2022-ben megérkezett a Dread, amely a sorozat gyökereihez nyúlt vissza, egy hagyományos, 2D-s, oldalnézetes epizóddal öregbítve Samus történetét. És bár ez semmi forradalmi újítást nem hozott, az egészen komplex pályadizájnja, a kiváló és modern harcrendszere, a feszült bossharcok, a szuperjó tálalása elég volt ahhoz, hogy ne csak egy élvezetes játék legyen, de üzleti szempontból minden idők legjobban teljesítő Metroid-játéka is. Reméljük csak a Metroid Prime 4-ig - mert már olyan régóta vágjuk a centit, hogy lassan nem marad belőle semmi…
Xenoblade Chronicles 3
Megjelenés éve: 2022
Műfaj: jRPG
Teszt: https://www.gamekapocs.hu/cikk/3974/xenoblade_chronicles_3_teszt
Gamekapocs pontszám: 7/10
Egy alkotó és egy stúdió életművét meghatározó sorozathoz újabb és újabb folytatásokat gyártani nem épp a leghálásabb feladat, de a Switch-játékok terén páratlanul gazdag fejlesztői tapasztalattal és háttérrel rendelkező japán Monolith Soft a japán szerepjátékok mesterévé küzdötte ki magát, a Xenoblade Chronicles pedig a Switch Final Fantasy nagyságú sorozatává annak jelentőségét tekintve. És bár a harmadik rész nem mindenkinek nyerte el a tetszését kissé fapados kivitelezésű nyílt világával és túlbonyolított harcrendszerével, egy olyan grandiózus alkotás, amely hatalmas eleganciával keveri az RPG-kliséket a filozofikus és elgondolkodtató elemekkel, a parádés történetmesélésével, a semmihez se fogható hangulatával, és fordulatokban bővelkedő történetével. Ismeretéhez, élvezetéhez egyáltalán nem kell ismerni az elődöket, de mivel a platformon mind az első rész felújítása, mind a Switch-exkluzív Xenoblade Chronicles 2 is elérhető, így ha valaki belevág, jobb, ha rögtön a teljes trilógiával számol!
Pikmin 4
Megjelenés éve: 2023
Műfaj: stratégia
Teszt: https://www.gamekapocs.hu/cikk/4172/pikmin_4_teszt
Gamekapocs pontszám: 8/10
A Switch nem csak a Wii U-ról átmenekített játékok menedékévé tudta kinőni magát, de a régóta parlagon heverő sorozatok visszatérésének célpontjává is. Így nem meglepő, hogy az ezer esztendeje ígért, egykoron már majdnem befejezettnek minősített Pikmin 4 is végül erre a platformra érkezett meg az elmúlt évben, felvezetésképp felújítva az elődöket is. Nem véletlenül, hiszen a negyedik Pikmin egyáltalán nem álmodta újra a formulát, inkább csak modernizálta azt, és hozzácsapott pár olyan elemet, ami miatt bátran kijelenthető: ő a franchise legjobbja, és a platform legjobb stratégiai játéka is. Elvégre hol máshol lehet egy aprócska hajótöröttként valóságos sereget építeni és vezényelni a helyi lakosságból egy olyan világban, amely kísértetiesen emlékeztet a mi Földünkre, csak épp minden annyira hatalmas, hogy szó szerint minden más eltörpül mellette?
Super Mario Bros. Wonder
Megjelenés éve: 2023
Műfaj: platformer
Teszt: https://www.gamekapocs.hu/cikk/4252/super_mario_bros_wonder_teszt
Gamekapocs pontszám: 9/10
Az Odyssey kapcsán említettük, hogy a Nintendo szűkmarkúan méri a fő Mario-epizódokat, de a spinoffokra és egyebekre ez a legkevésbé sem igaz, így a 2023-as esztendőt az a Super Mario Bros. Wonder aranyozta be, amely a 2D-s ágat képviseli - és megjelenése óta ő annak definitív, meghatározó és korszakalkotó verziója, amely olyan innovatív megoldásokkal gondolta újra a formulát, amit nem csak utódainak lesz nehéz felülmúlnia, de a platformjátékok műfajának más képviselői is nehezen fogják tudni megközelíteni. A pályadizájnt és a játékmenetet fenekestül felforgató új powerupok, a dinamikusan változó nehézségi szint, a kooperatív centrikus vonalvezetése, olyan felejthetetlen élményt nyújt, ami miatt kötelezően ott kell lennie minden Switch-tulaj polcán.
The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom
Megjelenés éve: 2023
Műfaj: akció-kaland
Teszt: https://www.gamekapocs.hu/cikk/4124/the_legend_of_zelda_tears_of_the_kingdom_teszt
Gamekapocs pontszám: 10/10
Nem példátlan, de nem is annyira szokványos, hogy a Nintendo folytatást készítsen egy Zelda-játékhoz, még ha erre több példát is találhatunk a múltban (Nintendo 64-en például a Majora’s Mask, vagy DS-en a Spirit Tracks), sokkal inkább jellemző az, hogy minden epizód önálló. De ha valami annyira forradalmira sikerül, mint a BOTW, és kijelöli a sorozat jövőjét, akkor nem meglepő, hogy az alkotók is örömmel térnek vissza világához. A Tears of the Kingdom ugyanakkor sokkal több lett ennél, hiszen a BOTW-hoz hasonlóan ez is fenekestül felforgatta műfaját: a kreativitásnak és az egyedi problémamegoldásnak megágyazó játékmenetének kötetlensége a sandbox játékok műfajának következő evolúciós lépcsőfoka, amit remélhetőleg sokan fognak követni a jövőben. E mellé pedig egy borzasztóan hangulatos és jól összerakott, ámbár kissé halott világot is kaptunk, a platformból minden cseppet kisajtoló látványvilág és prezentáció mellett, így együttesen a Tears of the Kingdom minden lett, ami lehetett: tökéletes folytatás, a legjobb Switch játék, és minden idők egyik legfontosabb videójátéka!
Kapcsolódó cikkek
Pont egy homályos képet sikerült lőni róla.
Minden esetre tényleg igaz, hogy a zenéje miatt is szokták ekézni azt a játékot és azért is, mert nem olyan izgalmas a sztori (egyesek szerint), mint az első részben. Meg még az, hogy nem tartozik bele a sztorija a trilógiába, hanem "csak" amolyan spiritual successor. Egyébként borzasztóan jó játék és a kevés nagyon élvezetes open world cuccok egyike, de mindegy. Így, hogy a Nintendo az online előfizetés felé akarja terelni az embereket, pont jó lehetne az a játék az online funkciói miatt. Ez is egy olyan cím egyébként, hogy a mai napig sokan reménykednek benne, hogy átjön Switch-re és most, hogy vége a trilógiának, újból fellángolt ez a remény. Azt tudom, hogy én vevő lennék rá.
Sok érthetetlen dolgot csinál a Nintendo, de miután már az anyacsavarokat is átporolták Switchre, nem értem, miért nem került sor a Xenoblade Chronicles X-re. Az egyetlen, ami kimaradt nekem, és annyira szerettem volna bepótolni. Csak arra tudok gondolni, hogy nem akarták megtörni a fő szériát - vagy esetleg licencekkel / jogokkal kapcsolatos probléma lehet a háttérben. Vagy csak a Nintendo úgy viselkedik mint a Nintendo, és nincs logikus oka. Lsd Mother 3, amire most már majdnem 20 éve várunk.
Rendben, kicsit hozzátoldottam, hogy ne legyen ennyire félreérthető / ambivalens :)
Persze ízlések és pofonok (különböznek), de én úgy látom most, hogy valid az az állítás, hogy az a fajta AAA, ami PC-n, Xbox-on és PS-en van egyszerűen nem közelíti meg a Nintendo játékokat. Úgy értve nem közelíti meg, hogy pl itt van a Baldur's Gate 3, amivel olyan leülni, mint amikor gyerekként, vagy fiatalon leültünk egy extrém atom jó játék elé, teljes belefeledkezés, elfelejtettünk enni és inni és olyan élmény volt, mint "régen" a szép időkben - aztán akkor mindegy a grafika, meg a netes vergődés, mert ott fog rádhajnalodni a játék előtt. Na az a játék garantáltan olyan, de a Nintendo-nak kb minden második játéka olyan. Nagyon nem csodálkozom, ha többet adnak el belőle, mint a PS-ből és az Xbox-ból összesen.
A cikkben említett Xenoblade Chronicles trilógia részeit kérdés nélkül az egész életem kb 30 év gaming-gel eltöltött idejének a legjobb játékai között tartom számon és egyszerűen már azt sem lehet megmondani, hogy a 3 fő rész és 3 kiegészítő közül melyik a jobb. (Amúgy a Xenoblade Chronicles egy 4 részes trilógia, csak az X nem jött át Wii U-ról, de az is igaz, hogy az más sztori és univerzum. De az amúgy a Breath of the Wild elődje és azok készítették, akik a bejárható játékteret a BotW-ban .)
https://www.youtube.com/watch?v=KfjVIQug6_E
"Nem csak oda “szánt” , hanem Wii U-ra is megjelent, csak közben megcsinálták a Switch portot is"
Igen, pontosan ezt jelenti a mondat :)
Rabbids - Jogos, a vázlatomban benne volt, de végül kihagytam - ezt most pótoltam!
Nem csak oda “szánt” , hanem Wii U-ra is megjelent, csak közben megcsinálták a Switch portot is.
Amúgy én a Mario + Rabbids-okat is ide venném, ugyan nem belsős, de exkluzív, és szerintem zseniális.
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.