Objektíven egész biztos nem lehet megmondani, hogy melyik volt a 2023-as esztendő legjobb játéka - szerintetek ezek, szerintünk meg ezek - de az biztos, hogy ez az év nem hagyott szárazon egy műfajt sem, és szinte sorra termelte ki az instant klasszikusokat, legyen szó akciójátékról, shooterről, vagy épp szerepjátékról. Egyúttal pedig fontos diskurzusokat is folytatott, vagy épp felélesztett: az egyik ilyen pont az RPG-műfajhoz köthető, ahol nyugaton a Baldur’s Gate 3-at jegyző Larian regélt arról, hogy szándékosan kerülték a CRPG említését, mert a BG3 túllép annak keretein, nyáron pedig a Final Fantasy XVI rendezője és producere, Naoki Yoshida (azaz Yoshi-P) beszélt arról, hogy a JRPG számára diszkriminatív jelző, mivel az az ezredfordulót követően, a nyugati játékok előretörésével negatív háttérjelentést kapott, és a Final Fantasy sem japán szerepjátéknak készült, hanem szerepjátéknak. A műfaj “hivatalos” definícióval nem rendelkezik, és manapság már ölre menő viták zajlanak arról, hogy mi tesz egy JRPG-t JRPG-vé. A csapatközpontú történetmesélése? Az elsősorban körökre osztott harcrendszere (akkor a Final Fantasy XVI, vagy a YS már ARPG?)? A sokszor stilizált ábrázolásmódja, a rendszeresen fiatalokból vagy gyerekekből álló főszereplői, a dagályos párbeszédei és a tempó kárára túltolt történet centrikussága?
A műfaj pontos meghatározásánál viszont igazából csak egy dolog nehezebb - belekezdeni, ami kifejezetten furcsa kijelentés azok után, hogy bő 40 évnyi játékból lehet válogatni, a műfaj pedig a modernebb platformok demokratizációja, a PC, mint platform előretörése óta nemcsak, hogy kiszabadult a korábbi generációs konzolok fogságából, de mára egykori és modern klasszikusok tömkelege érhető el számos ma is aktív, vagy épp rendkívül könnyen beszerezhető platformon. A műfaj a kezdést ugyanakkor átlagosan rendkívül hosszú játékidejével, nyomasztóan gazdag kínálatával, sok esetben félrevezető, a témájától vagy mondanivalójától drasztikusan elütő tálalásával tudja megkeseríteni, amit esetlegesen nehézségével, komplexebb rendszereivel, vontatott tempójával, vagy épp kötelező és nem túl mozgalmas grindolássel nehezít tovább. Így összeírtunk pár olyan JRPG-t, amely kifejezetten kezdőbarát (vagy komplexitása nem lépi át az ingerküszöböt), relatíve visszafogott játékidejű, elérhető modern platformokon, és remek belépőt nyújt egy szinte határtalanul gazdag és mély műfajba (a megjelenés éve mindenhol a nyugati dátumokat tükrözi).
Ni no Kuni: Wrath of the White Witch / Ni no Kuni II: Revenant Kingdom
Megjelenés éve: 2013 / 2018
Fejlesztő: Level-5
Platform: PC, PS3, PS4, NS, XONE, XSX
Sztori hossza: 40-45 óra
Tesztek: NNK 1 / NNK 2
Az eredetileg PlayStation 3-exkluzív Ni no Kuni (NNK) sok szempontból volt mérföldkő: ez volt az első olyan videójáték, amely rá tudta venni a közreműködésre azt a Studio Ghiblit, amely neve nyugaton egybeforrt az egészestés animékkel. Az animéket idéző szerepjáték főszereplője Oliver, egy fiatal fiú, aki nemrég elhunyt édesanyját szeretné visszahozni az élők sorába, eközben azonban átkerül egy másik világba, amit egy gonosz varázsló tart uralma alatt. Oliver rögtön társra talál, aki elárulja, hogy ebben az univerzumban minden lénynek van egy külsőleg egyező társa a másik világból, a varázsló pedig túszul ejtett valakit, aki pontosan úgy néz ki, mint Oliver egykori anyukája, a páros így felkerekedik, hogy megmentsék.
A NNK mindezt egy varázslatos kaland során meséli el, egy grandiózus és változatos világgal, és egy mind a mai napig szinte páratlan tálalással, amely úgy fest, mintha egy Ghibli-film vált volna interaktívvá. A műfaj minden főbb elemével rendelkezik: egy egyedi, mégis modern, valós idejű és akciócentrikus harcrendszerrel, lenyűgöző csatákkal, egyszerű, de szórakoztató karakterfejlesztéssel, és káprázatos helyszínek tömkelegével. Bepótolni manapság pofonegyszerű, pár éve jelent meg a Remastered verziója, amely a modern platformokhoz igazította ezen kihagyhatatlan, meghatározó alapművet. Folytatása, a Ni no Kuni II ennek hagyatékát örökölte meg, megtartva pazar tálalását, lecserélve főhősét és helyszínét, játékmenetét olyan újításokkal mélyítve el, mint egy teljes királyság fejlesztése, a királyi hadsereg összeállítása és Total War-szerű, taktikus csatákba küldése, miközben harcrendszerét kompletten átgyúrta. Elődjéhez hasonlóan ez is elérhető minden platformon, és pont annyira kihagyhatatlan, mint az első rész!
Final Fantasy VII Remake
Megjelenés éve: 2020
Fejlesztő: Square Enix
Platform: PC, PS4, PS5
Sztori hossza: 35 óra
Teszt: https://www.gamekapocs.hu/cikk/3546/final_fantasy_vii_remake_teszt
A Final Fantasy-sorozat azok közé tartozik, amiket senkinek se kell bemutatni, mert ha valaki nem is játszott egy epizóddal sem, mindenképp hallott róla. Ölre menő viták folynak arról, hogy a közel 40 éves múlttal rendelkező, a műfaj létrejöttében úttörő szerepet játszó, a spinoffokkal együtt szó szerint több tucat epizódot számláló franchise melyik epizódja a legjobb, de az biztos, hogy a top 3-ba valahogy mindig belefér az a Final Fantasy VII, amely eredetileg PlayStationre jelent meg 1997-ben, és gyakorlatilag forradalmasította a műfajt. Ez volt a sorozat történetének első 3D-s epizódja, története és karakterei pedig talán komorabbak voltak, mint valaha. Egy olyan disztópikus világba kalauzol, amit egy a bolygó életerejét kizsákmányoló nagyvállalat, a Shinra ural: a történet főhőse, Cloud Strife az ellenük zajló küzdelembe csöppen, miután csatlakozik a magát Avalanche-nak hívott ökoterrorista csoportosuláshoz, melynek eltökélt célja a Shinra megállítása és a világ egyensúlyának helyreállítása.
Az aranytojást tojó tyúkot a Square Enix 2020-ra kezdte el modernizálni, három részre szabdalt remake-ként mesélve el ugyanazt a történetet a modern kor eszközeivel. Az FF7 Remake éppen ezért rendkívül barátságos játékidővel rendelkezik, ahogy frenetikus látványvilággal, lebilincselő harcrendszerrel és parádés karakter felhozatallal is, ráadásul több mint aktuális a pótlása, hiszen a remake második fejezete, a Rebirth a 2024-es játékkínálat egyik ékköve. PC-n és PlayStation-platformokon egyaránt elérhető, a jövőben pedig remélhetőleg az Xboxos tábor is megismerheti azt, amiért generációk fogadtak halálig szóló rajongást!
Yakuza: Like a Dragon
Megjelenés éve: 2020
Fejlesztő: Ryu Ga Gotoku Studio
Platform: PC, PS4, PS5, XONE, XSX
Sztori hossza: 45 óra
Teszt: https://www.gamekapocs.hu/cikk/3654/yakuza_like_a_dragon_teszt
Az eredetileg PlayStation-exkluzív Yakuza / Like a Dragon-széria a lista egyik furcsa választása, hiszen több mint féltucat epizódon át egy beat’em harcrendszerű, RPG-karakterfejlesztéssel rendelkező akció-kalandjáték volt, a 2020-as Like a Dragonnal viszont nemcsak főhősét cserélte le, de komplett műfajt is váltott. Körökre osztott, csapat alapú harcrendszerével, “varázslataival”, újragondolt karakterfejlesztésével hivatalosan is szerepjátékká avanzsált, miközben megőrzött minden olyan tartalmi- és játékmenetbeli elemet is, amely a sorozatra jellemző.
Nemcsak a műfajba, de a sorozatba is kiváló belépő, de ha ezektől eltekintünk, akkor is kiváló választás a kezdéshez. Például rögtön a szereplők okán: a japán szerepjátékokban nagyon ritkák a felnőtt főszereplők, középkorú, vagy már abból kifelé tartó hősök pedig végképp ritkaságszámba mennek. Harcrendszere, karakterfejlesztése egyáltalán nem komplex, viszont van annyira mély, hogy folyamatosan felfedezésre és fejlődésre sarkalljon, amire csak ráerősít felnőttes, komor maffiatörténete, és az azok közé ékelt, sokszor banális, szélsőségesen humoros mellékküldetései is. Aktualitása szintén a 2024-es évben van, hiszen január elején jelent meg az Infinite Wealth, a LAD várva-várt folytatása, elődjének bepótlása pedig minden eddiginél könnyebb manapság, PlayStation 4 és 5 mellett PC-n és Xbox-platformokon is elérhető.
The World Ends with You / NEO: The World Ends with You
Megjelenés éve: 2008 / 2021
Fejlesztő: Square Enix
Platform: PC (csak a NEO), NS, PS4
Sztori hossza: 40 óra
Teszt: https://www.gamekapocs.hu/cikk/3794/neo_the_world_ends_with_you_teszt
A Ni no Kunihoz hasonlóan a The Worlds End with You is rögtön egy dupla ajánlás, hiszen egy sorozat két epizódjáról van szó, de ez csak az igazság egy része. A The World Ends with You eredetileg 2008-ban jelent meg Nintendo DS-exkluzív játékként, olyan innovatív módon használva ki a konzol két képernyőjét, mint előtte senki, 2018-ban pedig végre egy rendes felújítást és modern portot is kapott Nintendo Switchre és PlayStation 4-re. A NEO ennek folytatása, amely 2021-ben jelent meg, a két játék viszont rendkívül szoros kapcsolatot ápol egymással, így igazából akár csak az egyikkel is elég játszani.
Mindkettő Japánban, Tokió legendás Shibuya-negyedében játszódik, annak is egy torz, kifacsart verziójában, ahol a fiatal főszereplőknek egy élet-halál harcot kell vívniuk egy beteges “játékban”, ahol a vesztesek sajnos nem vigaszdíjjal, hanem az életük nélkül távoznak. A The Worlds Ends with You-sorozatot nem csupán szuperhangulatos, zenecentrikus tálalása teszi egyedivé, de rendkívül egyedi és páratlan karakterfejlesztése és harcrendszere, amely kitűzőkre épül: ezek biztosítanak különleges támadásokat és tulajdonságokat, aktív használatuk, a repertoár folyamatos cseréje pedig fantasztikus dinamizmust és intenzitást kölcsönöz minden elemének. Egyáltalán nem rövid, de se nem túl komplex, se nem túl nehéz vagy épp grindcentrikus ahhoz, hogy ne nyújtson tökéletes belépőt a műfajba!
Star Ocean: The Second Story R
Megjelenés éve: 2023
Fejlesztő: Square Enix
Platform: NS, PC, PS4, PS5
Sztori hossza: 26 óra
Teszt: N/A
A Star Ocean: The Second Story R a lista legifjabb tagja, hiszen 2023 novemberében jelent meg, de ez a kijelentés kissé csalóka, hiszen valójában egy 1999-es ikonikus játék komplett remake-je, amely ráadásul sci-fi tematikájú, ami a JRPG-kre meglehetősen kevéssé jellemző. Igaz, ez a téma is csalóka, mert ugyan a jövőben járunk, a Second Story R helyszíne mégis egy olyan bolygó, amely középkori szinten ragadt, így főszereplőnek és csapatának valahogy ki kell innen kecmeregnie, és az se árt, ha közben megállítanak egy gonosz nagyvállalatot, amely több bolygón, így itt is megvetette a lábát.
A remake a Square Enix által kitaposott 2.5HD ábrázolást követi, azaz kifejezetten látványos, valamennyire fotórealisztikus helyszínekre dob be kétdimenziós sprite-okat, rendkívül egyedi tálalást eredményezve. Játékmenete szempontjából ez már nagyobb falatnak számított, mély harcrendszere, izgalmas karakterfejlesztése okán nem feltétlenül ajánlott legelső játéknak, de ez reprezentálja a legjobban a JRPG-műfaj főbb elemeit. Játékideje viszont kiváló kezdőknek, a történet kevesebb mint 30 óra alatt letudható, a mellékes tartalmak mennyisége pedig nem annyira nyomasztó, hogy érdeklődés vagy lelkesedés esetén ne lehetne belátható időn belül befejezni!
Te mely játékot ajánlanád első jRPG-nek? Mit gondolsz a listában szereplő játékokról?
Kapcsolódó cikkek
Ezzel nem feltétlen értek egyet az igazi JRPG dömping az PS2-re volt.
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.